"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, October 30, 2009

Cerita Di Sebalik Gempa Bumi Di Tasik Malaya Dan Padang Sumatra


Saya berkesempatan bersolat jemaah dan mendengar khutbah dari Buya Alvis Chaniago, seorang aktivis dari Front Pembela Islam (FPI) minggu ini. Saya berniat untuk berkongsi maklumat yang saya dapati dari khutbah tersebut.

Organisasi Buya Alvis telah menghantar sebuah pasukan pembantu kepada mangsa gempa bumi Tasik Malaya (http://www.reliefweb.int/rw/rwb.nsf/db900SID/NSPR-7VJGAD?OpenDocument). Kita semua maklum pada 2 September 2009, sebuah gempa bumi pada 7.3 skala Ritcher telah melanda sebuah tempat bernama Tasik Malaya yang terletak di Jawa Barat, Indonesia.

Setelah berlaku gempa tersebut, FPI menghantar pasukan untuk membantu proses dan kerja2 menyelamat serta pembinaan semula kawasan terbabit serta membantu mangsa2 Tasik Malaya tersebut.

Buya Alvis seterusnya bertanya mengapa Tasik Malaya dan Padang? Dalam satu wawancara di stesen TV Indonesia (Stesen Trans TV), seorang pakar seismologist memberitahu bahawa kawasan yang dijangka berlaku gempa selepas Acheh adalah Jakarta. Menurut pakar itu, boleh dikatakan semua pengkaji di Indonesia menyatakan bahawa Jakarta akan menjadi tempat kedua kejadian gempa berlaku selepas Tsunami Acheh.

Seterusnya, berlakunya gempa di Tasik Malaya dan Padang benar-benar MEMBINGUNGKAN para pengkaji gempa di Indonesia, dan pakar itu berkata kejadian gempa ini adalah benar-benar kejadian yang menurut kehendak kuasa yang Maha Besar.

Kesah di Tasek Malaya

Buya Alvis menyambung lagi, setelah berada beberapa hari di Tasik Malaya, di tempat kejadian gempa berlaku, barulah Buya Alvis mengetahui mengapa gempa tersebut berlaku. Hampir keseluruhan kawasan yang terlibat dalam gempa tersebut diduduki oleh para pengikut Ahmadiyyah/Qadyani.

Boleh dikatakan hampir keseluruhan kawasan yang menjadi mangsa gempa Tasik Malaya melibatkan kampung2 dan penempatan2 pengikut2 Qadyani/Ahmadiyyah. Amat sedikit kawasan Ahlus Sunnah yang musnah akibat gempa tersebut.

Buya Alvis menyambung, protes dan usaha ke arah memaksa kerajaan Indonesia mengambil tindakan ke atas pengikut2 dan ajaran2 Qadyani di Indonesia telah dilakukan oleh Muhammadiyya dan FPI ke tahap maksimum. Sebelum pemilu MPR baru2 ini, satu demonstrasi besar2 an telah dilakukan menuntut kerajaan Indonesia mengambil tindakan tegas ke atas ajaran Ahmadiyyah di Indonesia.

Namun tuntutan gerakan Islam itu tidak diambil kesah pemerintah Indonesia sama sekali. Malahan, terdapat pengikut Jaringan Islam Liberal di bawah naungan Gus Dur memperlekehkan usaha FPI/Muhammadiyyah ini.

Buya Alvis berkata lagi, akhirnya mereka terpaksa mengadu kepada Kerajaan di langit bagi mengharapkan tindakan tegas ke atas ajaran sesat dan syirik ini. Dan Kerajaan di Langit akhirnya menghantar penguatkuasaanNya dalam bentuk Gempa Bumi berskala Richter 7.3 di tengah2 kawasan Ahmadiyyah/Qadyani ini.

Alhamdulillah, selepas trajedi ini, hampir 1500 pengikut Qadyani berjaya diislamkan oleh FPI. Itu tidak termasuk usaha dari kumpulan2 pembantu yang lain di Tasik Malaya.

Kesah di Padang

Di Padang juga serupa. Ada 3 kampung yang sama sekali musnah kerana gempa tersebut. Mengikut penyiasatan FPI, mereka mendapati di tiga kampong tersebut, segala maksiat telah menjadi perkara biasa dan lumrah di sana. Arak, zina, meninggalkan solat menjadi lumrah di ketiga-tiga kampong tersebut.

Menurut khabar muttawateer dari hampir ke semua yang ditanya, beberapa ketika sebelum berlaku gempa, tiba-tiba muncul sepasang mata di langit yang boleh dilihat oleh semua orang2 di kampong tersebut.

Sejurus melihat sepasang mata tersebut menyebabkan orang2 di kampong tersebut merasa takut dan mengunci diri mereka dalam rumah2 mereka. Sejurus orang2 kampung mengunci diri mereka, maka berlakulah gempa yang amat dahsyat.

Mereka yang terselemat memberitahu seolah-olah mereka berada di atas kapal di tengah2 badai yang melanggar, walaupun mereka duduk atas darat.

Mengapa Tidak Jakarta?


Keseluruhan mereka yang ahli dalam gempa di Indonesia memberitahu bahawa Bandar yang akan dilanda gempa selepas Acheh adalah Jakarta. Namun, sehingga hari ini Jakarta masih tenang.

Sedangkan pusat maksiat terbesar di Indonesia adalah Jakarta berbanding bandar2 lain. Menurut Buya Alvis, walaupun wujud maksiat terbesar di Jakarta, namun kedapatan juga para ulama yang menjalankan usaha Amar Maaruf Nahi Mungkar dan yang paling besar di Indonesia adalah di Jakarta.

Ulama2 yang besar2 dan usaha dakwah yang terbesar di Indonesia adalah di Jakarta yang mana inilah faktor menyebabkan Allah SWT menangguh adanya gempa di Jakarta. Buya Alvis berkata kalau pada satu hari nanti, ulama2 besar ini mengambil sikap tidak lagi mahu berdakwah dan melakukan kerja nahi mungkar dan menyerahkan kepada Allah SWT, pada hari itu beliau yakin Gempa yang ditahan oleh Allah SWT selama ini akan berlaku di Jakarta.

Pengajaran

Ada beberapa pengajaran yang dapat kita ambil :

a. Di Malaysia, kejadian gempa, tsunami etc jarang berlaku kerana usaha Amar Maaruf Nahi Mungkar berjalan semenjak Malaysia merdeka 1957. Apakah usaha tersebut dipanggil? Usaha tersebut dipanggil dengan nama Partai Islam Semalaysia (PAS)

b. Apabila kita sudah berusaha semaksima mungkin untuk menghapuskan kesyirikan dan kemungkaran, akhirnya nanti Allah SWT akan menghantar bantuanNya bagi mencukupkan usaha kita tersebut. Selagi usaha kita tidak dibantu Allah SWT ia bererti ada lagi ruang2 yang masih belum dilakukan oleh para pejuang Islam. Selepas Ustaz Ibrahim Libya dibunuh secara kejam, UMNO telah pecah dan tidak dapat disatukan kembali. Contoh lah ni.

c. Amar Maaruf Nahi mungkar MESTI berterusan berlaku dalam masyarakat kita untuk memastikan bala dan bencana tidak diturunkan oleh Allah SWT. Selagi ada ulama2 yang giat menjalankan kerja2 amar maaruf nahi mungkar, selagi itu Allah SWT akan menghalang berlakunya bencana dalam negara tersebut.

d. Gempa di Padang itu TERSANGAT kuat sehingga Kota Bharu pun dapat merasa gegarannya. Mungkin juga ia satu amaran kepada rakyat Malaysia apabila terdapat setengah2 kepimpinan PAS yang sudah meletakkan kepentingan dunia melebihi tugas amar maaruf nahi mungkar

e. Gempa bumi sampai ke Kota Bharu sebab Allah SWT nak bagitau Tok Guru kalau Tok Guru tak gegar PAS, Allah SWT akan gegarkan Malaysia. Agaknya sebab itulah Tok Guru menulis artikel dalam blog beliau kerana beliau mahu mengelakkan PAS dari menjadi UMNO dan menghapuskan sama sekali kerja Amar Maaruf Nahi Mungkar

Wallahualam bissawab

Tulang Besi

37 comments:

Anonymous said...

nak tanya .. ni berita copy and paste ke atau mcmn ... sbb skrg ni banyak blogger yg copy and paste je. kalau copy and past tolong letak la link dari mana ... makaseh.

Anonymous said...

Jgn dok taksub sgt dengan PAS n Nik Aziz!nanti kta akan jadi buta pd dosa sendiri sbb asyik dok nampak dosa org..org lain pun ada buat amar ma'ruf nahi mungkar!!!
astaghfirullah....

Anonymous said...

Di Malaysia telah berlaku gegaran kecil di kawasan bukit Tinggi Pahang, ini baru peringatan kecil. Maksiat bermaharaja lela di negari yang di perintah oleh PAS mahupun BN. Ulamak-ulamak PAS sudah tak berani membicarakan yang benar. Tukang Liwat di jadikan idolanya di sokong dan di puja. Ingat umat Nabi Lut. Isteri nabi lut termasuk dalam golongan yang di timpa bala Tuhan. Untuk pengikut dan penyokong peliwat bertaubatlah sebelum terlambat, Malaysia bukan tempat selamat dari bencana.

Anonymous said...

"pengikut Jaringan Islam Liberal di bawah naungan Gus Dur". Gus Dur tu kawan baik Anuar Ibrahim dan PAS kawan baik Anuar, meraka semua sama sama berkawan baik.

Anonymous said...

elok la aku baca cerita2 mcm ni sblm tido ..... just like bedtime stories ... hehehehe!!!! nanti senang tido la harap2 ..... hehehee!!!!

Anonymous said...

puak umno jangan la marah pulak,memang maksiat nie umnolah juaranya


arak
judi
zina
rasuah
fitnah
adu domba
makan duit free?

duit free?
ye duit free macam banyaknya pencacai uapahan umno kat sini,duit tu dikirim kpada mak bapak untuk dimentedarah.....


lebih kurang macam babilah jugak...tak kira apa pun taik pun dibedal..janji duit masuk....seronoknya.....

Anonymous said...

Pandai2 ko jer lah usaha amal makruf nahi mungkar tu PAS.hehe..Di Jakarta usaha dakwah-nya dan pendakwah2 mereka yg tiap2 hari dihantar keluar utk jumpa manusia disekitar jakarta dan indonesia am-nya.Hatta ada yg dihantar ke luar indonesia atas maksud dakwah.Dan dari sini--:Masjid Jame Kebon Jeruk, 83 Jalan Hayam Waruk, Kebun Jeruk, Jakarta Barat.,
Jakarta, Jakarta 11160, INDONESIA. mereka bermesyuarah dan membentuk jemaah2 pendakwah yg dihantar keseluruh indonesia atas maksud amal ma'ruf,nahi anil mungkar.Hampir kebanyakan dari mereka bangun di tengah mlm sewaktu ramai yg masih enak dibuai mimpi,utk menangis,memohon keampunan dan hidayat dari allah swt.

Anonymous said...

ye le tu anony 12:13,pandai la ko pun copy paste.....maknanya umnolah amal makruf nahi mungkar?

umno mengamalkan islam plastik

Anonymous said...

ye le tu anony 12:13,pandai la ko pun copy paste.....maknanya umnolah amal makruf nahi mungkar?

umno mengamalkan islam plastik

Anonymous said...

NOMBOR EKOR SIAPA YANG MENCIPTAKAN? DI ZAMAN PAS ?
PIKIR SENDIRI LA...BEB

Anonymous said...

kisah munculnya sepasang mata di langit ni macam penah tengok je dalam youtube. Ada yang dakwa berlaku di padang. Tapi video tu sebenarnya kat KL ni masa ribut... hoax lagik ke... banding video http://www.youtube.com/watch?v=Zjj594rd_0k (jan 09. Ori kot) dengan http://www.youtube.com/watch?v=BsZoM_4yNXM (okt 09, dakwa sebelum gempa)

tapi tengok mmg gerun la gak...

Anonymous said...

gempa bumi terasa sampai kekelantan ...ha itu amaran supaya jgn dok merapek meraban tentang hal islam spt kafir mengkafir,surga dan neraka menjadi ketentuan (manusia).. sehingga terpupuknya budaya benci membenci dan perpecahan sesama islam...

hmmmm napa kelantan yer....warning tuuuu...hati2 ler jgn sampai islam dipermainkan...sesungguhnya azab Allah amatlah pedih.

Anonymous said...

UMNO adalah sebenar - benarnya parti yang menolak ISlam ,,Syariat Islam tidak pernah ditegakkan,Hukum Allah di hina Begitu sja,Ulama pula mereka Persenda ,,Hai puak-puak yang menyokong UMNo SEDARLah sudah tiba Masa dan waktunya kita mengambil UNDANG-UNDANg Allah ,bukanlah UNdang 2 ciptaan maknusia yang beralaskan hawa nafsu,Allah tuhan yang Menciptakan sekalian Alam ,maka Dia tahu apakah yang terbaik untuk hambanya dengan memberi garis panduan dalam kehidupan mereka agar mereka hidup aman,bahagia,harmoni dan saksama TETAPI malangnya hari ini UMNO x mau melaksanakan UNDANG 2 Allah ini,MEREKA SOMBONG,BERASA HEBAT,MEGAH ,yang mana dengan sifaat-sifaat tercela ini yang semuanya akan menghumban diri ke Api NERAKA ,MAKA wahai penyokong-penyokong UMNo ,Sedarlah antara PUNCa berlakunya gejala Sosial di kalanGan REMAja hari ini seperti ZINA,MURTAD,BLACKMETAL,MAT REMPIT semuanya akibat kita MENOLAK dan MEMPERsendakan HUKUM ALLAH.Marilah sama - sama kita KEMbali kepada ISlam yang sebenar.Kita akan mulia .INSYAALLAH.Takbirrrrr.................

Anonymous said...

Blogger anoy aka amno ni ..manalah tahu erti article ini sehingga nyawa dah nak tercabut baru nak tunai amal makruh nahi mungkar.

puak ni mana sedar erti maksiat dosa pahala dan undang2 Islam dan Hukum british aka penjajah juga diagungkan ..

Puak ini jugak mana hormat orang tua dan ulama dan lepasan pondok semua tu ..kalau berbaik jugak nanti pulus tak masuk poket..memang rasuah /duit haram /bohsia/bohjan aka judi bla2 tak boleh buat.

so utk bro blogger amno aka penerus warisan penjajah teruskan matlamat anda murni ini ..nanti biar next generation aka anak cucu bro jugak tersesat dan terabai sama dan terkapai2 makan jahilliah dlm celit IT aka cyberman dan lulusan hebat tajaan british..

amin.

al-khattab said...

BISMILLAHHIRROHMANNIRROHIM..

slm..kenapa EGM harus dilaksanakan dengan kadar segera adalah seangkatan masaalah ini dengan kes rampasan kuasa di perak...sebagai contoh, apabila MB Nizar merasakan berlaku sesuatu yg tdk kene dlm kerajaan perak dengan lompatnya 3 wakil rakyat pakatan ke BN, maka dengan segera beliau dan exco mengistiharkan pembubaran DUN agar rakyat dapat mmbuat penilaian yg baik berkaitan kerajaan yg harus mentadbir dan individu yg boleh dipercayai rakyat sebagai sebuah kerajaan yg stabil dan pengurusan yg mantap. jadi maknanya dah memang betul lah bahawa mursyidul am Pas TGNA selaku kepala dalam PAS mmbuat gesaan agar EGM harus dilaksanakan agar semua ahli PAS dapat mmbuat pendirian siapa yg harus diletakkan dalam organisasi parti islam ini dengan amanah tanpa ada niat lain. dalam kes ini, BN tahu bahawa jika diadakan PRK di Perak maka mereka (BN) pasti kalah kerana belang mereka telah kelihtan. jadi begitu juga EGM dalam PAS yg dikehendaki TGNA yg ditolak beberapa kerat pimpinan yg sedang memegang jawatan besar yg boleh dikatakn sebagai kuasa VITO itu, mengelak agar diadakan kerana yakin mereka pasti akan disingkirkan!!!

tapi jika 2 atau 3 kerat pimpinan besar yg dimaksudkan itu mengelak untuk adakn EGM adalah kerana yakin sekiranya klw diadakan EGM pasti mutlak mereka akan tersingkir dari saf kepimpinan, maka mereka membuat berbagai bagai helah dan akhirnya seminar yg dipilih sebagai jalan penyelesaian sedangkan semua rakyat telah maklum bahawa hanya EGM yg boleh digunakan bagi meletakkan individu yg lebih beretika dan boleh dipercayai baik peringkat atasan atau akar umbi. ini sangat2 jelas. maka dengan ini saya merasakn bahawa 2,3 kerat pimpinan bermasaalh yg dimaksudkan TGNA ini HARUS disingkirkan dengan kadar segera demi islam, demi rakyat, demi tanggungjawab dan demi harapan semua gerakan islam seluruh dunia yg sedang memerhatikan PAS dan mendoakan PAS agar terus dipandang mulia sebagai parti yg bersih dari klon UMNO dan BN insyaallah..

takbir!!!
takbir!!!
takbir!!!

Anonymous said...

Pandai2 ko jer lah usaha amal makruf nahi mungkar tu PAS.hehe..Di Jakarta usaha dakwah-nya dan pendakwah2 mereka yg tiap2 hari dihantar keluar utk jumpa manusia disekitar jakarta dan indonesia am-nya.Hatta ada yg dihantar ke luar indonesia atas maksud dakwah.Dan dari sini--:Masjid Jame Kebon Jeruk, 83 Jalan Hayam Waruk, Kebun Jeruk, Jakarta Barat.,
Jakarta, Jakarta 11160, INDONESIA. mereka bermesyuarah dan membentuk jemaah2 pendakwah yg dihantar keseluruh indonesia atas maksud amal ma'ruf,nahi anil mungkar.Hampir kebanyakan dari mereka bangun di tengah mlm sewaktu ramai yg masih enak dibuai mimpi,utk menangis,memohon keampunan dan hidayat dari allah swt.

Islam bukan parti,bukan PAS bukan BN.Ramai yg tak faham maksud islam.bila aku cerita bab pendakwah diatas,ada yg persoal aku pasal BN.Aku apa peduli dgn BN ke PAS ke.Pointnya disini ialah kerja dakwah,amal makruf,nahi anil mungkar.Ada faham ka?keje dakwah yg disebut oleh Buya Alvis Chaniago, seorang aktivis dari Front Pembela Islam (FPI),sedang bergerak diseluruh dunia,termasuk dimalaysia.Utk mengajak manusia kepada cara kehidupan islam yg sebenarnya dgn membentuk iman,mempertingkatkan amal,mempelajari ilmu agama,memperbaiki ukwah islamiah sesama saudara muslim.Kerana bantuan ALLAH swt hanya akan dtg kepada umat ini apabila umat ini bersatu.APABILA UMAT INI MENINGALKAN AMAL MA'RUF,NAHI ANIL MUNGKAR,ALLAH SWT ANGKAT KEBERKATAN WAHYU DAN APABILA UMAT INI CACI MENCACI ANATARA MEREKA,MAKA ALLAH SWT TIDAK AKAN PANDANG LAGI PADA UMAT INI.

WALLAHU 'ALAM
ANOY 12:13

Anonymous said...

betoi hang kata tu..cuba berenti sat dari ikut cara yahudi.cuba kembali kepada islam yg sebenar dalam menyeru manusia kepada amal makruf,nahi anil mungkar.Politik yg kita duk amal la ni cara demokrasi,politik ni di reka oleh yahudi.lepas tu kita ambil dan kita guna pakai,dan dgn cara tu juga kita nak perjuangkan islam.boleh ka?

Anonymous said...

boleh tanya zali and the geng..ke nie zali dok menyamar,dapat upah menjadi pencacai dan penjilat umno kat blog pakatan rakyat

Anonymous said...

kesian aku tgk puak umno nie..... kesian... moga Allah buka hidayah terhap mereka... Amin

Anonymous said...

memang Islam bukan milik pas,tapi kuasa di tangan UMNO la anony 9:33 woi...
apa umno buat untuk tegakkan islam

bank islam
kedai pajak gadai islam

di samping

robohkan masjid di trengganu,selangor,
tutup masjid halang tazkirah

pecat mufti

unjurkan prgram realiti melampau

isteri menteri ramai yang dedah aurat

bukak pusat judi terbesar di asia tenggara
sebab apa?
SEBAB UMNO DOK PERASAN MALAYSIA NIE DIA YANG PUNYA

ISLAM PUN DIA YANG PUNYA

SUDHA LA ANONY AKA ZALI WOPOOOOO

BALIK LA BUKAK BUKU SEJARAH KEZAL;IMAN UMNO TERHADAP AGAMA DAN BANGSA SENDIRI

zali said...

kalau kat malaysia ni tuhan bagi
gempa bumi...

tak lain tak bukan kerana adanya
pas yang mempergunakan islam
untuk kepentingan dunia mereka
saja...

memeperlekehkan tuhan dan anggap
tuhan kaki pukul yang di suruh
membelasah orang umno...

pegi jahanam la pas songsang...

Anonymous said...

Bagus artikel lepas baca boleh insaf dan smgt nak tegakkan amar maaruf nahi mungkar.Sejak akhir2 ni bukan main byk rumah urut bersepah mcm cendawan tumboh. aku skrg kat Taman Universiti - UTM Skudai. Sebulan ni je ada plg kurang 3 rumah urut dibuka! pegi jahanam UMNO kata pejuangkan islam sebenar!!! ko nak rosakkan budak2 islam UTM & penduduk sekitarnya.

pemerintah tak tegas... bg lesen utk pembukaan tempat maksiat,amoitukang urut pakai seksi(dr luar kedai nampak).UMNO melutut tunduk dgn cina kongsi gelap-MCA.

tengala said...

Tulang Besi..
Cerita ini memang ada benarnya tapi bahagian pengajaran tu...
kau ikut sedap mulut kau saja...
Sebenarnya apa yang berlaku nie Allah nak menunjukkan kekuasaan Nya supaya umat yang mengaku Islam itu sedar...

tok iskandar said...

Dalam sinar harian hari ni,pengarah JPN Pahang bimbang jumlah buta huruf kat pahang cecah 8 ribu orang.Mintak guru-guru cari pendekatan terbaik atasi masalah ini.

Semuanya swasta kat guru.Bunyi macam nak lepas tangan je.jambatan gantung di kuala dipang tempohari ada yang menyalahkan guru-guru.

jika gagal,guru tentu akan dipersalahkan oleh JPN Pahang.guru-guru kena sedar selagi JPN dikuasai umno selagi itulah guru akan jadi mangsa.PPSMI hari tupun salah guru jugak ke.


dalam hal ini,pengarah JPN Pahang jadi pengarah pertama yang lepas tangan.takkan kementerian pelajaran malaysia nak orang macam ni pegang JPN Pahang

Sepatutnya JPN jadi tulang belakang atasi masalah ini selain kerjasama ibu bapa.takkan nak harap cikgu semata-mata.main ragbi pun kena ada sokongan rakan pasukan.

Tok cadangkan Pengarah JPN Pahang balik ke sekolah semula.banyak faktor kelemahan murid antaranya tahap penerimaan ilmu tak sama.ini logik kerana tak semua dalam kelas dapat nombor 1.ada yang dapat nombor tercorot.kemalasan seseorang pelajar dan sikap kurang peka ibu bapa juga antara faktor utama.sekolah-sekolah di pedalaman pula kekurangan kemudahan seperti komputer dan banyak lagi.paling ketara bilik guru tak ada komputer atau printer.terpaksa menumpang kemudahan cikgu lain.photostat pun kat kedai pakai duit sendiri pasal ada kalanya mesin photostat rosak,bimbang guna banyak sangat pasal kena tulis nama setiap kali guna mesin photostat.

Rasulullah dulu seorang yang bijaksana biarpun ummi.

Tok kesian setiap kali berlaku masalah di sekolah guru-guru dipersalahkan.macam di kuala dipang,idea guru kah nak adakan perkhemahan 1 malaysia.hari sekolah pulak tu.nampak sangat kerana agenda politik JPN Perak atau lebih lebih sesuai PPD terbabit adakan perkhemahan 1 malaysia pada hari persekolahan.ada sumber mengatakan PPD,JPN dan sampai ke kementerian pelajaran terlibat.eloklah disiasat prkara ini.satu suruhanjaya di raja wajar ditubuhkan.mengapa tak diadakan perkhemahan ini pada waktu cuti sekolah dan guru boleh fokus dan tak lagi memikirkan tentang ujian akhir tahun.

tak tahulah tok sekolah-sekolah yang terlibat dengan perkhemahan 1 malaysia selesai atau tak ujian akhir tahun.

Mulai sekarang PPD, JPN atau KPM perlu berhenti menyalahkan guru-guru.masyarakat sekarang lebih bijak dan tok tak nak nanti orang kata PPD, JPN atau KPM tahu garu telur sahaja.eloklah dikuatkuasakan semula merotan.bukan untuk mendera tapi kepada mendidik.orang tak sembahyang pun boleh kena rotan.

Politik mengampu perlu diketepikan tapi kebajikan anak murid jadi keutamaan.

zali said...

tok kandar

memang salah guru...kenapa?
sebab lebih 50% guru-guru di
pahang ni orang kelantan yang tak
kisah dengan pelajar langsung.

yang mereka kisah hanya ...
bonus,keta besar,rumah dan bila
sampai masa balik kelantan
mengundi pas.

ppd,jpn dan kpm malah jabatan apa
sekali pun dalam kerajaan
sama...asik-asik orang kelantan
yang di amik bekerja kerana
mereka juga orang kelantan...
orang kelantan akan mengutamakan
orang kelantan.

orang kelantan,pas...perkauman.

mereka-mereka ni hanya duri dalam
daging dalam kerajaan...kerja
malas dan merupakan liabiti
kerajaan...shit!

mm said...

woi zali bodoh..hang bagi tau aku negeri mana x banyak guru kelantan kecuali kedah ? agaknya kalau kau jadi bapak kau memang akan lepas tangan kat guru je anak kau...cikgu kelantan nak balik kelantan sebab bila blk kelantan aman , sejuk...org islam kuasai ekonomi bkn mcm negeri kau...sokong tok iskandar...ckp ikut sedap mulut je...agaknya ini perangai org umno...x tau fakta...tulah kat tv kau tu tv 3 suku tu x lapor fakta sebenar...asyik tipu je...ni melayu yg dah layu...islam yg dah tenggelam.

Anonymous said...

wooiii... zali bangang.. bila org kelantan berhijrah kat luar kelantan cari kerja puak2 mu kata kelantan x de keje.. bila org kelantan ramai je dpt keje kat luar kau kata semua org kelantan sapu.. dah orang kelantan rajin cari rezeki... semuanya dr ALLAH..

HangNadim® said...

KAH!KAH!KAH! Jangan layan Zali tu ... kesian pompuan tu dia memang bodo ... jgn layan. KAH!KAH!KAH!

HangNadim® said...

Barua2 UMNOBN skarang ni akan bagi komen2 bodo dari yg sebelum nya sebab planning kerajaan perpaduan tak menjadik ... kesian.

Anonymous said...

zali said.

gambar bro pun macam mayat dah reput ..sesuai lah komem pun ayat reput je.. eloklah ko mati cepat ..asyik menyesatkan orang dan blogger ilmu sesat cetek minda ..sebab itu ko senang diupah pencacai amno pewaris british aka penjajah..

Anonymous said...

mgkn zali ni org perlis.. di marah pasal perlis kalah dgn kelantan huhu..

Anonymous said...

Semoga ALLAH swt berikan hidayat pada semua,samaada yg menyokong PAS atau yg menyokong BN.Kaedah politik demokrasi yg di asaskan yahudi nyata telah memecah belahkan umat islam.Yg PAS kata dia betul dan memaki hamun penyokong UMNO dan yg menyokong UMNO pun buat benda yg sama.Last2 sekali yahudi duk gelak ja tengok kelaku hangpa dan syaitan pun bergembira hangpa semua sudah kena tipu,lepas tu yg lebih teruk lagi,ada yg berpuak puak sampai tak bertegur sapa sesama org islam.Yg lebih parah lagi,disesetengah tempat ada puak2 yg solat di tempat yg berasingan atas sebab fahaman politik yg berbeza.Keadaan ini amat lah mendukacitakan dan merugikan umat islam itu sendiri.Semoga ALLAH swt berikan hidayatnya kepada semua umat manusia.

WALLAHU 'ALAM

lurus said...

bukan PAS yg melakukan amal maaruf nahi mungkar kt malaysia ni tp umno dan pekida. x caya ko tngok pemimpin2 umno semuanye berkeperibadian yg mulia nk dkt tahap wali dah..bini2 diaorang dh nk brtudung litup, bersopan santun, melakukan suruhan tuhan tanpa kompromi..pengikut2 pekida dh mcm pejuang2 islam zaman nabi, x berzina, x minum arak, melakukan semua jenis solat dan sentiasa berzikir setiap saat.. so jgn perasan ler PAS brjuang utk agama Allah SWT. pemimpin korup, bini2 berlumba2 buka aurat nk tiru mcm wanita no 1 negara. anak2 pulak ade yg jadi artis, pengunjung pusat maksiat yg setia....so jgn perasan ler org2 PAS!

Anonymous said...

Firman ALLAH swt:"Sesungguhnya solat itu dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar".Mereka yg sedang menjalankan tugas AMAL MA'RUF,ANIL MUNGKAR,adalah mereka yg bergerak untuk mengajak manusia pada solat.Jumpa manusia dan menyeru manusia kepada kebaikan tanpa ada batasan fahaman politik yg berpuak-puak dan berpecah-belah.Dan bangun disepertiga malam untuk memohon keampunan dan hidayah dari ALLAH swt,agar seluruh umat islam diatas muka bumi ini dapat disatukan.

WALLAHU "ALAM

Anonymous said...

Yang tahu memberontak ni, adalah orang2 yang tak tahu nak berterima kasih, sape kata BN dah sebati dengan rasuah, kalau manusia dah telibat dengan rasuah, kenapa nak salahkan BN, dah terang2, kalau u nak masuk jawatan kakitgn kerajaan, u kena angkat sumpah, ikrar banteras rasuah, so, manusia lah salah, bukan BN, serupalah kalau ko tak solat, takkan nak salahkan islam, salah kan diri sendirilah, inilah keBODO+++ manusia dalam membuat penilaian, sikap manusia yang silap, parti disalahkan, zz

pensel kayu said...

sedap la artikel ni..nk kopi tak lam my blog leh??hehehe

Anonymous said...

astagfirullah alazim..usaha dakwah adalah usaha kita semua umat islam..usaha dakwah yang betul adalah ikut cara nabi SAW. politik sekarang nie adalah politik orang kafir. maksud utama orang barat nie membawa politik ke malaysia adalah memecahbelahkan kita nie umat islam..cuba bayangkan apabila pilihan raya, kes2 bergaduh semua adalah umat islam yang berlainan PARTI POLITIK..tuh orang barat sana duk gelak2 melihat kita nie umat islam telah berpecah belah..

cubalah kita sesama ummat islam mengikuti Politik Nabi MUHAMMAD SAW, politik beliau adalah mengajak manusia kepada ALLAH. bukan mengajak manusia kepada manusia..istigfarlah kita semua..
kejayaaan manusia hanya dalam agama, sejauh mana kita taat pada perintah ALLAH, ikut cara nabi MUHAMMAD SAW, itulah sebenarnya kejayaan..so, kata ulama, usaha dakwah cara nabi sahajalah yang membawa kejayaan di sisi ALLAH SWT.
tiada perpecahbelahan dsbnya..