"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, March 12, 2010

Khir Toyo Yang Hipokrit (Siri 1)

Baru2 ni ada seorang pembaca Malaysiawaves pro-UMNO bernama Grand Marquis tak ori memberi komen sebegini:
“Grand Marquis said...
Welcome to selangor

Nak tunggu TB komen.
March 11, 2010 11:52 AM”
Link tersebut pergi kepada artikel2 terbaru Khir Toyo berkaitan dengan perjalanan ekonomi Selangor di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

Saya terdetik untuk menyambut cabaran ini sebab saya suka menulis pasal ekonomi. Belum habis baca pun kita dah nampak betapa hipokritnya Khir Toyo ini.

KHIR TOYO NAK TIPU SAPA NI???

Saya tak tau siapa Khir Toyo nak tipu bila beliau menulis kedua-dua artikel beliau yang bertajuk:
1.0 - "Dua Tahun Yang Penuh Hipokrasi (Siri 1"
2.0 - "Dua Tahun Yang Penuh Hipokrasi (Siri 2): Urusan Kewangan Negeri Kacau Bilau".
Ini kerana beliaulah yang paling tiada kredibiliti untuk bercakap pasal urusan kewangan negeri.

Misalnya, persoalan Khir Toyo menggunakan RM1.5 juta untuk bercuti di Disneyland dan Eropah sehingga hari ini masih belum terjawab. (Klik di sini untuk mendapat maklumat lanjut berkenaan lawatan rasmi ke Disneyland dan Eropah ini)

MARI KITA KOMEN TULISAN KHIR TOYO

Izinkan saya memberi komen mengikut beberapa dakwaan yang dibuat oleh Khir Toyo ini:

1.0 - Khir Toyo menjadikan isu pengambilan hutang Talam Corporation. Dia kata:
14. Pada November 2009, Kerajaan negeri mengumumkan satu acara silap mata kewangan yang yang dikenali sebagai round-tripping. Bukan saya sahaja mengkritik silap mata ini. Malahan seminggu selepas kritikan saya tersebut, keluar emel daripada Setiausaha Agung PKR ketika itu, Datuk Salahuddin Hashim yang turut mengkritik, "This is an old trick used by the crooks in the corporate sector."

15. Dalam pengumuman tersebut, Menteri Besar Incorporated (MBI) melakukan pengambil alihan hutang Talam sebanyak RM 391.7 juta dan berjanji untuk menyelesaikannya dalam masa tiga bulan. Namun selepas tiga bulan hanya RM 50 juta sahaja dikutip. Kutipan ini juga menimbulkan banyak pertanyaan kerana ia diumumkan oleh Menteri Besar tanpa sebarang kenyataan rasmi daripada Talam Corporation.
JAWAPAN: Mengapa Khir Toyo tidak mahu komen fakta selama lebih 10 tahun (8 tahun adalah di bawah pemerintahan dia) hutang Talam tersebut TIDAK PERNAH DIBAYAR mahupun diiktiraf wujud oleh Khir Toyo?

Kalau terror sangat si Khir ni, apasal selama dia jadi MB, dia tidak mengutip hutang Talam Corporation yang berjumlah RM391.99 juta ringgit kepada tiga badan kerajaan Negeri Selangor: Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB), Universiti Industri Selangor (PIYSB) and Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB).

Sila jawab soalan ni Dato’. Lagi satu cara nak tengok isu ni:
Hutang Talam 10 tahun : RM 391.99 juta
Khir Toyo 8 Tahun Kutip : RM 0
Khalid 2 tahun Kutip : RM 50 juta
Apa salahnya Tan Sri Khalid dalam hal ni?

Baik si Khir mahupun si Salehuddin, balik2 tanya pasal “round tipping”. Kalau ada bukti penyelewengan pegi lah buat report SPRM. Dia sendiri pun tak tau apa dia round tipping ni kot?

Khir takkan tak sedar, isu yang Salehuddin bawak tu sebab Salehuddin tak dapat kerja CEO di Perangsang. Sebab tu dia ngarut terus-terusan macam tu. MEngarut si Salehudin, Khir Toyo pegi kutip. Takda klas la si Khir Toyo ni.

Khir ni tak kelentong rakyat Malaysia macam Muhyiddin pegi rasmi pelancaran Buku Natrah. Apa kerja Timbalan PResiden UMNO serta Timbalan Perdana Menteri pegi lancar buku sejarah? Bagi Pengarah Dewan Bahasa Pustaka sudahlah.

Hakikatnya, UMNO nak sorok hakikat bahawa UMNO membantu PERMURTADAN NATRAH dengan mereka berdiam diri dan tidak mahu mengembeling orang Melayu menentang permurtadan Natrah. Jadi, nak ubah sejarah, dia pun pegi la lancar buku Natrah tu. Dasar pembohong puak2 UMNO ni.

Setakat ini dulu bagi Siri 1. Siri 2 menjelang tiba.

Wassalam

Tulang Besi

13 comments:

Unknown said...

Orang buta pun kenal simamat ni..
sikap lagu tu mmg dah sinonim dgn mereka2 yg sewaktu dgnya pun...
Kalau tidak mana boleh dok atas lama2 dulu...
Dah tradisi dah..depa nih..
Cuma kita je yg nak kena lebih sedaq...!!! Jgn asyik dok kena klentong je..!!!

bang usin said...

2 Tahun Yang Penuh Hipokrasi....

sebenarnya 2 tahun penuh hipokrasi tu merujuk kepada si abang ensem anak toyol tu..

penuh hipokrasi kepura-puraan...pura2 baik..hahaha

utk pengetahuan semua..skrg ni di selangor, umno dalam keadan kecut telur keliling...tinggal nak tanggal je lagi telur tu..dah tanggal nanti senang kasi makan anjing..

khir toyo..?? hahaha...seluruh kampung lu pun dah tempelak lu sekarang...punya la kecut dan desperate umno skrg ni..sampai ke peringkat berpolitik di sekolah masa merasmikan hari penyampaian hadiah...hahaha

tapi gua tak bleh lupa tengok muka umno2 ni terkulat2 bila org2 kampung pakaty tinggalkan dewan ramai2 masa tengah berucap..hahaha..

sengih cam kerang busuk...

Anak Bugis said...

Apakata kita buat 1 majlis utk sedara Khir ..anugerah penyapu.. kekekeke

FaridShah said...

Adakah Khir Toyo akan bersara dari politik, bidang pergigian dan menjadi penulis rencana sepenuh masa?

Anonymous said...

Tulisan Khir anak Toyol ni setaraf dengan sebatang penyamun je. Hairan pasal apa umno masih kekalkan manusia bodoh macam ni jadi ketua mereka kat Selangor ni. Kaki perasuah dan sapu duit rakyat saje yang dia tahu buat yang lainnya bodoh macam kaldai.

I help you, you help me wakakaka... said...

Betul ke bang Usin orang kampung angkat kaki lambung tinggalkan dorang macam senggih kerang busuk?

Kalo aku tau dah tentu aku suruh beruk dua ekor aku ni pergi buat meramaikan majlis yang dah tak ramai.

matkambing said...

khir toyo tak dak teloq nak menyatakan kebenaran! akan berakhirkah riwayat politiknya selapas ini!

cucu mamak kutty said...

khir toyo tu otak dia otak penyapu...sebab tu le dia cakap melalut mcm sial aje

Man-Kulim said...

AKU INGAT LAGI MASA AKU MERANTAU KAT KL...
MASA TU BUKAN MAIN KEMBANG BULU TENGKOK SI ANAK TOYOL TU DGN BONGKAKNYA BERKATA" KITA AKAN SIFARKAN PEMBANGKAN DLM PRU-12 NANTI". PUNYALAH BENCI KAMI YG MENDENGAR UCAPAN SI ANAK TOYOL TU.

RUPANYA LEPAS PRU-12, ANAK TOYOL TERUS DI TENDANG PEMBANGKANG.

HA...HA...HA...
ITULAH BALASAN ORANG YG BONGKAK MASA BERKUASA DULU.

Anonymous said...

"khir toyo bukan hipokrit la...dia doktor gigi dan bekas MB!!!!! apa la korang ni..hipokrit tu apa??"

itu dialog bagi badut hingusan UMNO.. sekian..

Unknown said...

Telanjangkan Khir toyo !!

Anonymous said...

bro,

toyol takde kerja beb....noh omar montri....jadi toyol kenalah buat bising2 sikit supaya mamak kerala perasan dia....yang dia masih idup!....umno ni bukan najib kontrol....umno sebenarnya hanya mamak kerala dan lossmah punyer....

toyol kena buat bising2 sikit supaya orang ingat dia....yang dia masih idup....kalu tak mudah noh omar benamkan dia nanti....

takde apa2 ngan budak botak berdua nih....

The MIND!!!

Anonymous said...

http://tulangbesi.wordpress.com/ mesti baca, biar ah khir toyo tu.. org kenal doh.. wak ni sekor ni org dok kenal lagi