"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, March 06, 2010

Seminar Royalti Dedah Banyak Kezaliman UMNO

Pagi tadi aku sempat lepak santai dekat Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, Kelantan layan Seminar Royalti Petroleum: Dari Perspektif Undang-Undang .

Antara yang hadir sebagai Ahli Panel ialah Dr Shamrahayu (Pensyarah Undang-Undang UIAM), Dato' Wan Abd Muttalib Embong (Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu) dan Tuan Haji Hassan Ahmad (Bekas Bendahari Petronas) dan juga Puan Fahda Nor Ahmada Kamal(isteri kepada YB Yusmadi Ahli Parlimen Balik Pulau).

Program pagi tadi juga turut dihadiri oleh beberapa ADUN-ADUN dan Ahli-Ahli Parlimen PAS Kelantan nak sebut 1-1 tak dapat sebab ramai sangat. aku pulak tak berapa ingat. yang aku ingat Ahli Parlimen Pasir Putih YB Muhammad Hussin, Ahli Parlimen Rantau Panjang YB Siti Zailah Muhd.Yussof, ADUN Salor YB Dato'Haji Husam Musa, ADUN Manek Urai YB Haji Mohd.Fauzi Abdullah...

Banyak perkara-perkara yang selama ni tersembunyi dari pengetahuan umum didedahkan oleh Ahli-Ahli Panel Seminar lebih-lebih lagi 2 daripada mereka pernah berada didalam Petronas sendiri dan juga pengamal Undang-Undang.

Tuan Haji Hassan dalam penerangannya menjelaskan dengan penuh detail sejarah berkaitan dengan penggubalan Akta PDA sehingga kepada termeterainya Perjanjian Penyerahan antara Negeri-Negeri dengan Petronas.

"Najib tu dulu-dulu kerja dia cuma PA kepada Tengku Razaleigh Hamzah, patutnya dia tahu dan paham apa yang Ku Li tegaskan sekarang tu betul atau tidak sebab sebagai PA, apa sahaja yang pergi kepada Ku Li, dia yang dapat dulu. tapi sekarang dia (Najib) dah jadi bodoh... yang betul ditidakkan, yang tak betul diiyakan"

"Semua tu atas dasar Politik dan bukannya atas dasar kebenaran".

"Hassan Merican pulak masa dalam flight (Jet Peribadi milik Petronas) dari Semenanjung ke Sarawak/Sabah pernah cerita pada saya masalah dia. katanya dia dapat arahan direct dari Kerajaan Pusat supaya hentikan pembayaran Royalti Minyak kepada Kerajaan Negeri Terengganu pada tahun 2000 selepas Parti PAS berjaya ambil alih Kerajaan Terengganu".

"Kata Hassan Merican pada saya (Haji Hassan), saya (Hassan Merican) serba salah... kita (Petronas) ada Perjanjian dengan Negeri-Negeri dan itu adalah Amanah dan Tanggungjawab yang mesti saya pikul dan tunaikan dengan jujur dan adil".

"Kalau saya langgar arahan pihak atasan (Kerajaan Pusat), hari ini kita (Petronas) bayar, esok saya kena hantar surat letak jawatan atau terima perlucutan jawatan saya serta-merta. kalau saya ikut arahan atasan (Kerajaan Pusat), saya tidak amanah pada tanggungjawab saya".

"Tapi saya ada banyak kerja yang perlu saya teruskan untuk perkembangan industri Minyak di Malaysia dalam Petronas".
"Itu yang Hassan Merican luahkan pada saya dalam penerbangan tersebut. seterusnya Hassan Merican terpaksa mengikut arahan Kerajaan Pusat demi meneruskan perkembangan industri Minyak Petronas yang telah banyak dirancang dan dalam masa yang sama, banyak juga arahan-arahan atau keputusan-keputusan lain yang dibuat oleh Hassan Merican mula tidak sehaluan dengan kehendak Kerajaan Pusat".

Itu antara yang didedahkan oleh Tuan Haji Hassan selaku Bekas Bendahari Petronas.

Lain-lain Ahli Panel pula mengupas isu Royalti Minyak dari sudut Perundangan dan secara jelas dinyatakan bahawa tidak ada cara untuk Petronas tidak membayar Royalti Minyak kepada Kerajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Pusat pula tidak ada hak untuk menghalang pembayaran tersebut kerana semuanya telah jelas didalam Perjanjian yang ditandatangani oleh ke 2-2 pihak (Petronas dan Kerajaan Negeri).

Secara kasar pemerhatian aku dan jugak pertimbangan aku dalam hal Royalti Minyak Kelantan ni (campur dengan sentimen aku anak jati Kelantan... hahaha), kot mana-manapun KERAjaan Pusat atau Petronas WAJIB bayar Royalti Minyak pada Kerajaan Kelantan.

Setakat ni hampir semua individu yang terlibat dalam penubuhan Petronas, penggubalan Akta PDA dan juga Perjanjian Petroleum termasuk pakar Undang-Undang yang terlibat secara langsung dalam urusan Petroleum ni setuju dan bersama dengan Kerajaan Kelantan dalam hal ni.

Tun Salleh Abbas, Tuan Haji Hassan Ahmad, Tengku Razaleigh Hamzah, Nik Syaghir Nik Mohammad semua individu-individu ni adalah mereka-mereka yang berada on-board masa Petronas ditubuhkan dan masa Akta 1974 dan juga Perjanjian 1975 dimeterai.

Nak cakap apa lagi..? yang dok bising-bising cakap Kelantan tak layak pulak paling tinggi pun setakat PA kepada Tengku Razaleigh Hamzah. tu pun tak reti nak cakap sendiri. setakat passing-passing "baton" dekat pencacai bawahan.

Pencacai bawahan pulak semuanya geng-geng "Penderhaka" rakyat kepada Negeri Kelantan. semua gila nak jadi MB Kelantan "kununnya". Brahim Ali, Stopa Muhamed, Awang Adek (Bekas Bakal Menteri Besar Kelantan).

Elok sangat. PRU-13 nanti semua kambing-kambing ni akan di korbankan melalui undi rakyat. rakyat pilih kau jadi wakil kepada rakyat, kau pulak meroyan jadi wakil kepada parti.tunggu je rakyat humban korang dalam parit dengan parti-parti kau sekali.
18hb. March, 2010 ni GEGAR akan gegarkan Terengganu pulak. insya-Allah Ku Li akan bersama diatas pentas Ceramah Perdana Isu Royalti Minyak di Kuala Terengganu nanti. Tun Salleh Abbas jugak dengar khabar akan hadir kalau dia sihat Insya-Allah.

Menteri Besar Terengganu Mat Said..? tunggu je kalau-kalau ada kejutan. yang pasti, Mat Said pun sedang menuntut pembayaran Royalti yang ditarik balik. ni kalau tak kena gaya, Sabah dan Sarawak akan bersama dengan Kerajaan Negeri Kelantan.

Kalau Perjanjian dengan Terengganu dan Kelantan senang-senang je KERAjaan Pusat tarik balik tanpa alasan yang kukuh, tak mustahil Sabah dan Sarawak akan terima nasib yang sama kalau KERAjaan Pusat dah tersepit.

Ingat... anjing kalau dah tersepit...

24 comments:

Anonymous said...

1.Petronas tu sapa punya!
2.syarikat swasta atau syarikat kerajaan!
3.Kalau hak kerajaan!sapa yang perintah kerajaan malaysia sekarang!
4.Kalau kerajaan malaysia sekarang diperintah oleh Pas!rasanya terengganu dapat duit ehsan je sekarang!!
5.Kelantan pulak akan dapat royalti minyak!
6.Tu pun kena habaq kat hangpa ka!!!

Anonymous said...

lupa pulak..
7.Tu la politik!!tak tau pikiaq ka!kata hangpa pandai politik!tak ngaji sains politik ka!!!

Anonymous said...

Ingat...TP a.k.a Poji mcm anjing menyalak 'PANTAT KERBAU'

kah kah kah kah kah!

Anonymous said...

3.Kalau hak kerajaan!sapa yang perintah kerajaan malaysia sekarang!
4.Kalau kerajaan malaysia sekarang diperintah oleh Pas!rasanya terengganu dapat duit ehsan je sekarang!!

Saya Quote balik ya..

Mana kamu tahu yang kalau pas perintah terengganu dapat wang ehsan?
atau kamu "RASANYA". N cuba kamu bagi contoh bnda ni dah terjadi kat mn2 bawah kerajaan PAS? ade tak?
Sedara nk bg komen pasal politik tk perlu blajar sains politik, cuma kene ada akal yang waras dan pandai berfikir.
Bagi la hujah yang mengatakan KELANTAN TAK LAYAK dapat royalti..
Jangan tau melalak jer..

Anonymous said...

"N cuba kamu bagi contoh bnda ni dah terjadi kat mn2 bawah kerajaan PAS? ade tak?"

1.lupa pulak!Pas mana pernah perintah Malaysia!ya tak ya jugak no!
2.Kalau terlalu ikut prinsip!ikut kewarasan!tak layak rasanya berpolitik!
3.Pakat pikiaq tenguk no!tenguk kes isu penggunaan kalimah Allah dan isu undang-undang Islam sudah lah!!!
4.sapa agaknya yang betui-betui pegang pada prinsip!!

Anonymous said...

Mat Monggol ni bukanlah cerdik sangat, hatta mentalitinya juga seperti kaki samseng. Dia takkan selamat jika dia terus menindas rakyat. Yang pasti rakyat negara ini akan menendangnya keluar dengan partinya sekali dari Putrajaya kerana telah mengkhianati orang melayu. Don't play-play with the rakyat. Kau juga suatu hari akan di humban masuk penjara Sg. Buloh kerana kesalahan membunuh Altantuya. Itu pasti bila BN dah takde kuasa lagi. Jangan main2.

Anonymous said...

1.Rasanya zul kulim cuba hendak pertahankan prinsip!
2.Tapi tenguk!kena tendang keluaq!!
3.Kena tuduh sebagai kena beli dengan umno!kena maki macam-macam!
4.Begitu juga dengan AP bagan serai!cuba pertahan prinsip!keluar parti!kena maki macam-macam!
5.Yang keluaq sebelumtu!tak kisah!hangpa nak kata apa kat depa!tapi kat zul kulim dan AP bagan serai!hangpa kena pikiaq duakali!

Anonymous said...

haha..anon atas sekali dah jadi bodoh..dah namanye perjanjian..kot mana pun dah dimeterai, kena la tunaikan..tak kira la sape perintah..smp CEO petronas pun serba salah dibuatnya.. itu yg kerajaan pusat beriya nak gantikan hasan merican tu..padahal dia bnyk berjasa kpd petronas..oit anon 8.36pm, nanti aku isi minyak, kau tolong bayar la... ko kan tak nak royalti..podahhhh - Neo

Anonymous said...

anon kat atas nuu tak puas lagi nak makan duit rakyat..sebab tu dia tak kisah pun UMNGOK/Be End buat apa sekalipun..menghalalkan yang diaorang rasa boleh amik secara haram..last2 skali melalut camni la..cakap pun dah macam orang x betul..

Anonymous said...

PAS Kelantan perlu lebih proactive dlm menjana ekonomi org2 Islam.
Jgn mengharap sgt pada bantuan pusat.
Bawa kes royalti ke mahkamah.
At the same time, think outside the box on how to generate economy for Kelantanese.
I hope PAS Kelantan can be independent to generate economy for Ummah. Boleh belajar cara Al-Arqam dlm menjana ekonomi asalkan tidak meyalahi peraturan2 Islam.

Tok Likong said...

perjanjian tokey ladang dgn hang bila amik tanah hang.antaranya nk bagi 5% hasil ladang kt hang..tapi dia x bagi...pe hang rasa?...adkh hang akn cakap xpela,dh dia tu tokey ladang...bodo lah hang kalu hang tuntut hak hang!!!...

Anonymous said...

mohd riduan.. Biar mahkamah tentukan siapa yg berhak. Yg penting PAS Kelantan perlu bijak mengumpulkan data2 & bukti2 yg kukuh utk menang. Tuntut tetap tuntut. Jgn sampai kalah dlm kes royalti ini. Ko tak boleh samakan kes royalti ini dgn perjanjian tokey ladang dgn ko. Tidak semudah itu, cik mohd riduan oiiii. Kena keje kuat lagi...

Anonymous said...

Seminar la, taklimat la, cadangan la, ceramah la... tapi sume hampeh. Ke mahkamahnye tidak.... bising jer lebih. Macam anjing menyalak punggung CIFUT BABI....

Anonymous said...

Kalau PAS perintah, jangankan royalti, wang ehsan pun dah tentu lenyap. Bapak firaun akan berjoli dengan firaun-firaun kecil. Ceramah kutip duit orang, yang untung ...dan al-Menantunya. CIFUT punya BABI...

awengocok said...

ada lagikah wang royalti nak bayar pada kelantan? bukankah sudah disapu oleh puak-puak umno untuk membiayai agenda politik umno? hoi, pemimpin umno setiap minggu berulangalik ke kota baru dari klia siapa yang biayai? banyak sangat ke wang umno kelantan!

Anonymous said...

isu royalti ke mahkhamah??? rakyat malaysia x bodoh cam orang BN...ada sape boleh gerenti mahkhamah boleh berlaku adil..tahap rasuah dan penyalahgunaan kuasa di malaysia cukup teruk...langsung tidak menggambarkan malaysia menghala ke arah negara maju...ketidakstabilan kerajaan secara tidak langsung memberi kesan pelaburan asing...lagi satu rasanya orang nak pakai baju lambang BN pun malu..kecuali orang yang....sendiri pikir la....

Anonymous said...

Tu laa, patutnyer PAS kena fikir & usaha camno nak perkembangkan ekonomi umat Islam. Aku cadangkan 10% masa & usaha digunakan utk menuntut royalti dan lagi 90% digunakan utk menjana ekonomi umat Islam. Cuba tgk kat bandar2 besar, kebanyakkan dikuasai oleh bukan Islam. Hatta org PAS pun byk bergantung pd org bukan Islam. Jgn harapkan BN, sebab BN pun tak leh harap. PAS kena tunjukkan contoh yg terbaik. Ini tidak tak habis2 nak bertengkar tentang isu muzakarah. Belasah team terangganu, belasah hasan ali, belasah harun din. Bosan aku tgk telatah Tulang Besi tu...

Anonymous said...

woi pencacai UMNONGOK/beerend..tan sri hasan merican dah pun di terminate kan dgn hanya 1 week noticed..dia last bln 2 hari tu lg..kalo x silap aku middle february...skang da org lain jd CEO nye..dia menangis sb mcm tu petronas layan dia dgn hanya bg '1 WEEK NOTICE'...HAHAHAHAHA..nak back up ape lagi wahai umnongok..mati lg baik la korang ni..hidup kt dunia ni nyusahkan org lain je..ape daaaa...tuiiiiihhh..

PA sistem said...

sebijak2 topeng merah,hanya dok melalak kat blog saja,,sebodoh2 najib,la nie dia dah jadi PM Malaysia...lu pikiaq la sendiri..dan paling teruk..tengku razali ler..PA dia dah jadi PM,dia plak tak tau nak pi tang mana..jgn pi tanjung moktan udah ler

Anonymous said...

( surah al0araf ayat:30]
Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada dalam petunjuk hidayah...

renungkanlah serta bermuhasabahlah
(untuk diri sendiri)..anda/ saudara/ serta kawan-kawan anda berada di golongan mana?

Anonymous said...

Anon-anon...dah tengok ke Kelantan macam sekarang ni? PAS banyak bergantung ekonomi pada orang bukan Islam? Saranan ikhlas saya tolong buat homework untuk bagi komen.

Kalau nak harapkan mahkamah susah sikit kot nak menang sebab bukan kita nak memperlekehkan badan kehakiman bersumpah tapi dorang ni yang memperlekehkan sumpah dorang.

Anon atas sana ada sebut isu kalimah ALLAH. Ni nak tanya sikit nape hakim cina lak yang mengadili kes ni. Kes ni kes sensitif sebab apa ya dia yang jadi hakim lak?

Maka boleh percaya ke badan kehakiman sekarang?

Anon yang teratas sekali tengah meroyan sebab bini dia ada orang pinjam tak bagi balik ikut perjanjian.


Minangkabau

Anonymous said...

steady r huse...

abg kick tgh duk jek huse tu...kl betul la aper yg dikatakan kick tu,nampak gaya merasa jugak la huse duduk di kerusi MB mengantikan nik ajis...

bila nik ajis dah xda,faham2 sendri la nasib pas kelantan PRU13 nanti..

Anonymous said...

Memang org pas ni tak tau malu dok menyalak jah yang dio tau,kalu dapat duit tu ko puak2 dio rasa diorang wat beli kek jamu ko tok guru dan kroni dio jah,habis punoh negeri kelate dio ore gomo!!!!!!Dunia dah akhir zaman....

ClorocBleach

Anonymous said...

ClorocBleach nampak sangat ko ni buta huruf. Senang cerita kau ni bodohlah. orang dah bagi fakta masih ko tak paham.

lagi satu kau ni memang bodoh sebab ngeja clorox pun salah.

CLOROX bukan CLOROC...dah pegi belajar lagi...banggang.