"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, April 11, 2010

Shafie Apdal: 'Kelantan bawah Pakatan pun kita bantu..!'

Datuk Seri Shafie Apdal kecewa kerana tidak dapat menggunakan sebuah dewan orang ramai di Kampung Selisek, di Ulu Bernam, Selangor.

Menter pembangunan luar bandar itu berkata tindakan itu menunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat bertindak tidak adil setelah membentuk kerajaan di Selangor.

"Bila kita buat (tindakan serupa ke atas Pakatan), tidak boleh. Tapi bila dia buat tidak apa.

"Kalau tidak boleh guna (dewan) pun tidak jadi masalah, cuma kita hendak tunjukkan gambaran bahawa mereka tidak adil," katanya dalam sidang media selepas majlis menyampaikan dividen berjumlah RM580,500 kepada golongan peneroka di situ.

Shafie berkata BN tidak mengamalkan diskriminasi kepada pihak yang tidak menyokongnya.

"Negeri Kelantan bawah kerajaan pembangkang (Pakatan) pun kita bantu...
A...??? Bantu...??? ye ke...???

Meh aku bantu korang ingatkan balik apa yang UMNO/BN bantu...

Imbas balik lebih 20 tahun dulu...

Berita Harian 22hb. November, 1983

Utusan Malaysia 22hb. November, 1983

Berita Harian 16hb. Oktober, 1984

Imbas balik tahun lepas... setelah 20 tahun Kerajaan Kelantan di perintah oleh parti PAS...

New Straits Times 28hb. Jun, 2009

Sinar Harian 28hb. Jun, 2009

Bantu kepala "Bana" kau la...!!! bantu menipu ade la...!!!

11 comments:

Anonymous said...

ApcoUmno mmg kepala bana. Perangai same je mcm yahudi. Dewan tu harta KERAjaan, bkn harta makbapak APCOUMNO punya

fread

Anonymous said...

PAS di Hulu Perak..nak mesyuarat..terpaksa MENGEMIS minta dewan tempat mesyuarat..apakah PAS tu..orang BUKAN MELAYU atau pertubuhan HARAM..jawablah wahai KERA jaan MAHKAMAH Peghok..

Anonymous said...

contoh menteri ubn yang bercakap melalui lubang jubornya!


matmangga

Anonymous said...

Pas Hulu Perak nak mesyuarat apa susah sausah nak pakai dewan. Bawah pokok lagi lagi (Shafiee) Afdal.

Anonymous said...

Hahahaa.. PR kedekut taik idung pait.

Anonymous said...

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
Bantu kepala "Bana".. BODOH PUNYA AMENO!

Anak Lenggong said...

Bulan lepas heboh la kusam dan tok ajis kata dah hantar surat melantik Ku Li sebagai perunding duit royalti..KU LI kata pulak tak pernah terima surat...ni lah cara menipu besar pas..dan kalau berani bawak lah ke mahkamah.

Ku Li anggap isu royalti tidak lagi berbangkit
KOTA BHARU 11 April - Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menjelaskan beliau bukannya menawarkan diri untuk menjadi orang tengah dalam rundingan di antara kerajaan Pas Kelantan dengan Pusat berhubung tuntutan royalti minyak.

Sebaliknya, beliau hanya bersedia memberikan khidmat untuk memantau penggunaan wang tersebut sekiranya royalti yang diperjuangkan oleh kerajaan negeri itu disalurkan kelak.

Bagaimanapun katanya, isu tersebut tidak timbul lagi kerana kerajaan Pusat tetap bertegas untuk tidak memberikan royalti minyak dan mula mengagihkan wang ihsan kepada rakyat negeri ini.

"Saya bukan hendak jadi orang tengah, saya tawarkan diri untuk memantau duit royalti yang Petronas bagi kepada kerajaan negeri kalau kerajaan Pusat setuju sebab dia (kerajaan Pusat) fikir duit ini akan disalah guna oleh kerajaan negeri.

"Saya kata sanggup menawarkan diri sebagai pemantau tengok jangan salah guna tetapi kerajaan Pusat tidak mahu bagi royalti, maka tidak timbullah, ini salah faham dari segi tawaran saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Perasmian Mesyuarat Persatuan Pegawai dan Kakitangan Masjid di sini hari ini yang disempurnakan oleh Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Fa'iz Petra.

Sebelum ini, dalam siri ceramahnya mengenai royalti minyak Kelantan di Terengganu, media melaporkan beliau sanggup menawarkan diri sebagai orang tengah untuk menyelesaikan isu tersebut.

Ekoran itu, kerajaan negeri bersetuju untuk melantik bekas Menteri Kewangan itu sebagai perunding mewakili kerajaan negeri dalam isu tuntutan royalti minyak.

Sementara itu, ditanya adakah beliau akan terus menyokong kerajaan negeri untuk membuat tuntutan royalti minyak, Tengku Razaleigh berkata:

"Itu tidak ada kena mengena dengan saya, terpulang kepada rakyat negeri Kelantan.

"Saya tidak menyokong (kerajaan negeri) saya cuma bercakap dan mendengar mengikut undang-undang... kalau ada minyak di luar pantai Kelantan, negeri ini boleh terima lima peratus royalti kerana Kelantan atas dasar kepercayaan telah menyerah hak yang ada kepada Petronas sebagai balasan."

Katanya, Akta Petroleum 1974 yang dirangkanya dahulu tidak pernah dipinda sehingga sekarang dan beliau mengetahui secara mendalam mengenainya.

Pada masa yang sama, beliau memberitahu, sehingga kini tidak menerima sebarang surat tawaran daripada kerajaan negeri untuk melantiknya sebagai perunding.

Anonymous said...

PAS nak lantik Ku Li jadi Perunding? Bukan ke Ku Li tu orang UMNOAPCO? wink wink.

Anonymous said...

kepala bana bodoh punya juak2 hamPAS yang tergila-gilakan peliwat tegar menjadi pemimpin mereka. si N.AJIS bangang kaki rasuah tu pun nak dipuja pujanya mengalahkan raja sendiri. bodoh punya kepala bana hamPAS bangang bebal ni

Anonymous said...

aku rase kan, the way ku li ckp nak jd org tengah pasal royalti tu, jelas ku li nak menjd perunding royalti minyak antara kelantan dan kerajaan pusat..

ok now..

ku li kata kerajaan pusat tak nak kasi royalti tu..alih2 ayat dia lain plak, nak jd pemantau penggunaan royalti minyak tu plak..

soalan aku, ape guna pembangkang2 UMNO yg dok dalam kabinet dewan negeri PAs tu? Ku li nak amik alih tugas2 suma diorg tu ke?

anti-firaun

p/s: ku li baru sedar yg sebenarnya mmg kelantan tak layak terhadap royalti tu, pastu spin kata kelantan salah faham pasal jd perunding tu..tp aku respek kat Ku Li, pandai amik kesempatan jd hero dan glamer walaupun hanye sekejap, di zaman politiknye yg merudum..ku li patut berterus terang dari awal..jgn amik kesempatan, jgn bagi harapan palsu kat rakyat juak PAS kelantan ok? kesian aku tgk diorg da berangan2 jd kaye dah dgn royalti minyak tu..

Anonymous said...

tak kan ku li dah jadi kuli?

awengocok