"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, April 12, 2010

Speaker DUN Kelantan "Terkejut", Rancang Beli 3 Enjin Jet F5-E

Oleh: Jeming Hasan

Dato' Nassuruddin Hj Daud yang juga merupakan Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan memberitahu para hadirin bahawa belia mahu membeli 3 buah enjin jet pesawat F5-E termasuk `afterburner'yang berharga RM303,570 setiap satu.

2 dari enjin jet tersebut akan disedekahkan kepada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang sebelum ini baru kehilangan 2 buah enjin jet jenis F5-E, Manakala satu lagi enjin jet tersebut akan digunakan sebagai kegunaan peribadi.

Beliau juga ada menyatakan yang beliau akan memuatkan enjin jet tersebut kedalam kenderaan kegunaan peribadinya untuk menghadiri mana-mana ceramah yang menjemputnya tidak kira di dalam Malaysia atau luar daripada Malaysia.

Belia juga menyatakan bahawa akan menghantar atau mengambil mana-mana penceramah PAS yang ingin berceramah di Kelantan jika beliau berjaya membeli enjin jet F5-E. Beliau yang dikatakan akan meminta rakyat kelantan supaya menyumbangkan sedikit sebanyak wang dalam membantunya memiliki 3 buah enjin jet tersebut, ada juga yang mengatakan yang beliau akan meletakkan salah satu enjin jet tersebut pada motornya.

Namun betul atau tidak tidaklah dapat dipastikan. Beliau berkata demikian pada ceramahnya bersama Yb Khalid Samad (Ahli Parlimen Shah Alam) di Kg Paya Senang gelanggang takraw belakang SIC Kota Bharu pada pada malam semalam.

Beliau nyata terkejut dengan harga enjin jet yang dikatakan bernilai hanya RM303,570 sahaja. Belia mencabar kerajaan supaya memberitahunya dimanakah boleh didapati enjin jet yang semurah itu yang dijual dan dia sendiri akan merayu kepada rakyat Kelantan supaya menyumbangkan wang untuk membeli enjin jet yang baru bagi menggantikan enjin jet yang hilang tersebut.

Tambahnya lagi, beliau yang terkejut kerana enjin jet yang kononnya merupakan sebuah pesawat keselamatan negara lebih murah berbanding dengan harga sebuah kereta Porche. Beliau juga terkejut dengan kehilangan enjin jet tersebut memandangkan enjin jet tersebut merupakan dibawah kawalan anggota tentera sendiri.

Beliau juga meluahkan rasa kebimbangan dengan keselamatan negara ini yang sebelum ini pernah digemparkan dengan penggunaan C4 yang menunjukkan akta kawalan senjata tentera sangat longgar. Beliau juga terkejut kerana kesemua yang berlaku ini ketika dibawah kementerian Pertahanan yang sama iaitu Dato' Seri Najib yang sekarang merupakan Perdana Menteri Malaysia.

Isu kapal selam juga sangat mengejutkan rakyat kerana Malaysia memiliki sebuah kapal selam yang tidak mampu tenggelam yang merupakan salah satu keajaiban di dalam dunia. Ucapan syabas kepada Najib kerana telah mengharumkan nama Malaysia kerana memiliki sebuah kapal selam yang tidak mampu tenggelam.

*TPU - berapa banyak terkejut daaa...

32 comments:

Unknown said...

hmm..

Anak Bugis said...

Jet ok lagi.. boleh jual murah.. tp negara dijual pada Israel tu maruah..

Anonymous said...

Apa punya entry daaaaa.....

Anonymous said...

1.Puak kelantan ni!kalau dok salah orang!depa la juara!!
2.Tenguk negeri sendiri dulu la!kacau semacam je!dari raja hinggala kerakyat!!
3.Kalau dok sebar berita yang berbentuk persepsi!wayang kulit!puak depalah jagohnya!!
4.Cakap berdegaq-degaq!last sekali negeri tergadai!!!

pisangmalaysia said...

Salam Anon 7.32... Lu mana negeri daaa...Negeri Anonymous ka? Kasi taruk nama laaa..langsung takde jatidiri. setiap org ada lebih ada kurang nya dan wa nk tanya lu, org Kelanta siapa cipta? org Johor, kedah, Penang, melaka, kl dkll, siapa yang cipta? Jangan hina ciptaan Yang Maha Kuasa bhai..ape kurangnya org kelantan? ape lebihnya org pahang, johor, penang, selangor kl?Bile mati nanti penting ka sume tu? ape lu punya darjat lebih tinggi ka daripada org lain? Lu ada belajar ka ape itu assobiyah? Kalo lu tarak belajar...kasi masuk tadika dulu maaa..lu tau ka ape itu demokrasi?Kalau lu tak tau, tanya itu MCA punye Plesiden, CSL...dia tau maa....Gua heran la...ini mcam punya olang pun ada lagi kat malaya ni..tu la, lama sangat kena jajah (skrg pun!).Bro..ini metaliti tahun 60-an daaa..Najib pun ada cakap... satu Meleysia daaa..Lu satu ape? gua ingat Lu ni satu ape pun tak boleh pakai daaaaa...aduyaii tersasul la pulok..sori la bhai...gua tak suka lu punya mentaliti zaman penjajah ni. apepun bhai, gua doakan semoga lu dan gua mendapat hidayah daripada Allah Taala. wsassalam

abeare said...

assalamualaikum pisangmalaysia
Awat marah sangat kat anom tu?? sabar bang dia bdk baru belajar

Kawan Lama said...

Byk duit Datok!!!.... mana mari?... dapat duit kawasan balak ke atau duit 'derma' tokey balak?

Anonymous said...

1.Pisangmalaysia ni guna konsep dakwah macam mana!
2.konsep dakwah yang betul!dakwahkan diri!kemudian!ahli keluarga!kemudian masyarakat!
3.Ini diri pun tak ketawan hala!ada hati nak ajaq orang lain!
4.Samalah juga puak kelantan ni!negeri tak ketawan hala!ada hati nak ajaq orang lain pulak!
5.Lawak betui !!!!!

Kris Mas said...

Pasal tu lah..kedai skerap dan botol MIC selalu kaya raya !!!

Ini lah cara buat bisines skrap injin, pastu jual balik kat TUDM 3 million....untuk 3 injin !!

Mai satu biji injin boleh ?

Anak Lenggong said...

Elok gak tu beli enjin Jet darpada meniru mantan speaker dun kelantan yang nampak je pompuan dahi licin terus bawak lari kawin kat siam...lepas tu bila bercerai tak reti pulak nak tanggung x-bini...

Mungkin tok ajis banyak bagi sedekah duit balak kepada speaker ni kut...

Anak Lenggong said...

Bulan lepas heboh la kusam dan tok ajis kata dah hantar surat melantik Ku Li sebagai perunding duit royalti..KU LI kata pulak tak pernah terima surat...ni lah cara menipu besar pas..dan kalau berani bawak lah ke mahkamah.

Ku Li anggap isu royalti tidak lagi berbangkit
KOTA BHARU 11 April - Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menjelaskan beliau bukannya menawarkan diri untuk menjadi orang tengah dalam rundingan di antara kerajaan Pas Kelantan dengan Pusat berhubung tuntutan royalti minyak.

Sebaliknya, beliau hanya bersedia memberikan khidmat untuk memantau penggunaan wang tersebut sekiranya royalti yang diperjuangkan oleh kerajaan negeri itu disalurkan kelak.

Bagaimanapun katanya, isu tersebut tidak timbul lagi kerana kerajaan Pusat tetap bertegas untuk tidak memberikan royalti minyak dan mula mengagihkan wang ihsan kepada rakyat negeri ini.

"Saya bukan hendak jadi orang tengah, saya tawarkan diri untuk memantau duit royalti yang Petronas bagi kepada kerajaan negeri kalau kerajaan Pusat setuju sebab dia (kerajaan Pusat) fikir duit ini akan disalah guna oleh kerajaan negeri.

"Saya kata sanggup menawarkan diri sebagai pemantau tengok jangan salah guna tetapi kerajaan Pusat tidak mahu bagi royalti, maka tidak timbullah, ini salah faham dari segi tawaran saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Perasmian Mesyuarat Persatuan Pegawai dan Kakitangan Masjid di sini hari ini yang disempurnakan oleh Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Fa'iz Petra.

Sebelum ini, dalam siri ceramahnya mengenai royalti minyak Kelantan di Terengganu, media melaporkan beliau sanggup menawarkan diri sebagai orang tengah untuk menyelesaikan isu tersebut.

Ekoran itu, kerajaan negeri bersetuju untuk melantik bekas Menteri Kewangan itu sebagai perunding mewakili kerajaan negeri dalam isu tuntutan royalti minyak.

Sementara itu, ditanya adakah beliau akan terus menyokong kerajaan negeri untuk membuat tuntutan royalti minyak, Tengku Razaleigh berkata:

"Itu tidak ada kena mengena dengan saya, terpulang kepada rakyat negeri Kelantan.

"Saya tidak menyokong (kerajaan negeri) saya cuma bercakap dan mendengar mengikut undang-undang... kalau ada minyak di luar pantai Kelantan, negeri ini boleh terima lima peratus royalti kerana Kelantan atas dasar kepercayaan telah menyerah hak yang ada kepada Petronas sebagai balasan."

Katanya, Akta Petroleum 1974 yang dirangkanya dahulu tidak pernah dipinda sehingga sekarang dan beliau mengetahui secara mendalam mengenainya.

Pada masa yang sama, beliau memberitahu, sehingga kini tidak menerima sebarang surat tawaran daripada kerajaan negeri untuk melantiknya sebagai perunding.

Anonymous said...

he,he pencacai yang guna komputer pejabat dah mula memberi komen! wahai tuan speaker kalau letak enjin tu kat motosikal, tuan jadi presiden merempit ler!

awengocok

Anonymous said...

tugas pencacai2 umno-apco adalah untuk menghalalkan kerja laknat pemimpin2 mereka.
Barua punya pencacai2, otak bodo, lembu pun pandai..!!

Anonymous said...

Syabas diucapkan kepada pencacai APCOUMNO yg setia beri komen disini "anak lenggong" kerana anda memang tak putus asa memberikan komen merapu lagi banggang... sila ke pejabat perdana menteri tkt 4 untuk mengambil bonus tambahan & hadiah istimewa dari big mama cium pipi ...kah..kah..kah

Hamlo Koko said...

umno-apco - tuan-tuan cai kat atas tu bagi komen lak, asyik kutuk kelantan ja, sampaikan tak nampak israel dah takluk malaysia ... bukti terpampang depan mata pun tuan cai boleh cakap persepsi lagi !

Anonymous said...

HAHAHA...!! BETUL JUGAK TU..takkan harga enjin jet pejuang F-5E lagi murah dari harga kereta Nissan Skyline GTR. Aparaa menteri2 umno-apco ngok.. tak habis2 nak menipu rakyat..!! Pencacai2 kamu yg tolol bodo tu boleh lak ko orang tipu..!!

Anonymous said...

agak2nyer kalau letak kat motor
boleh terbang ker ehh??

Sape BN/Pakatan Rakyat yang nak besar & panjangkan zakar? said...

takbirr

Anonymous said...

nak beli..belilah..jangn hilang lagi sudah.. tak pun sudah beli..jet terbang tak leh terbang plak.. ok..

I help you, you help me wakakaka... said...

mungkin yang ilang tu dorang sorok dalam lobang jubur saiful.

Anonymous said...

tu la aku ckp banyak kali yg si PAS ni asik dok blajar agama aje sampai ilmu2 yg lain ditolak kerana sekular..

kalu dok blajar agama aje tp pandai mentafsir dan mengamalkan dgn betul takpe la jugak, ini ditafsirkan dgn ikut kepala otak bodoh sendiri, mmg mcm ayah pin la..yg terbaru tu ha...ayah pin moden ciptaan nik ajis + nuar = aduka teruna..ALLAH maha EGO..

AllahuAkbar..aku sedih kerana PAS + Nuar bukan saje merosakkan dan melacurkan islam, malah terbukti dgn lahirnye generasi yg buruk akhlaknya, mengamalkan ajaran2 sesat dan menyimpang dari hukum2 agama itu sendiri, hanya kerana politik kotor yg dimainkan pembangkang..fitnah jd makanan rutin PR, sehingga menimbulkan persepsi2 yg hanya merugikan pemikiran rakyat malaysia especially penyokong2 PR yg jumud dan taksub..

RM300k, nilai enjin tu kan? aku nak tanye sikit la, bila agaknye enjin itu dibeli? berapa harga enjin itu ketika ia dibeli? ambil kira time value of money, exchange rate, depreciation, maintenance costs, now with current high technology and cost spare parts for obselete items, replacement costs, compatibility with new security system etc..ade tak korg pk menda ni? benda ni la mempengaruhi faktor harga2 semase sesuatu barang itu..termasuk enjin..

Ilmu agama islam tu luas, kenapa nak dihadkan?

aku tak perlu terangkan dgn lebih lanjut pasal menda atas ni sbb org2 PR takde basic, blajar alif ba ta sampai ke tua, pastu hanya mendengar cacian2 PR ketika ceramah2 sbg sumber ilmu utama, ditipu lagi oleh lidah rasmi PAS harakahdaily/suara keadilan, bersumberkan tepat dari Raja Pembohong RPK, jd aku tak heran la kalu org2 PRmcm korg ni bodoh2 belaka..

anti-firaun..

p/s: wahai PR! kalu bodoh tu tetap bodoh, jgn nak tunjuk pandai sbb makin terserlah kebodohan anda..aku tak pernah dgr org2 PAS bercakap tentang ekonomi, tu sbb bila anuar "goreng" pasal ekonomi org2 PAs tunduk2 kepala je tanda setuju..sbnarnya satu hape org PAS tak paham, kalu paham confirm korg tau ape yg anwar ckp tu suma sampah2 belaka..

superLaRaT said...

Anon 1:03....anda bijak...jgn jadi mcm yg lain-lain...cakap ikut sedap jer. Yg menghentam BN/UMNO ni pun bukannya ahli parti PKR atau PAS pun...semuanya sebab dpt akses internet free (kat opis la)...jadi balun laaa..hahahah

joostspring said...

Poji...

bila mu dgn geng2 mu nak serang kick ni...smkn hari smkn teruk kick behe nik ajis demo ni..hahahhaha

ada berani ke wei mu nak lwn kick..kick bleh direct access dgn huse..mu lak pki main org tgh jah..hohohoho

KHAIRUNNIDA YAAKOB (0195715472) said...

TB Pondan!!!, Kickefella dah hentan tgna tu, dia dah bagi cow-cow.. wak pa tak balas balik.. kita nak baca juga TB punya respon ada berani ka ?

Rata-rata orang dah kata tok guru wali selipar.. tulunla backing tok guru.. kalu tidak buang je telor tu..

TB penakut ke ?.. siap ngan minit mesyuarat lagi untuk proof..

Tak kan nak buat akuan bersumpah pulak ...

Anonymous said...

Dah makan sedap buang... Dato'
tak mau bagi saya, bergetah lagi tu

Anonymous said...

Dah makan sedap.. PAStu buang.. bergetah lagi tu.. boleh ke bagi kat saya

Anonymous said...

aisey pas ni takleh berkawan ngan umno dah laa...umno geng zionis perangai mcm org yahudi mabuk ha3

joehan said...

hahaha..en3 terbaru topeng berak ni xilmiah langsung..isu2 yg lapuk..kes enjin jet..bkn slh gov sepenuhnya pon..mmg la ade slh jgk..tp mende tu kn dh jmpe..dh xde isu da..psl kpl selam..biasa la..kete bmw beli pon ade rosak gak skit2..lgpon bkn gov kuar duit pon repair..dahla bli yg murah je..nk bli yg mahal kang PR menyalak plak..kate duit rakyatla.apela..dlu time nk bli sibuk2 suh tender terbuka..bodo punye PR..bli senjata perang wt tender terbuka..hahaha..neg lain xpnh buat..tula..cr slh org je kjenye..slh sendri smpai dh xblh nk ttp..korang xde plak berkokok2..btw..tu ceramah agama ke ceramah politik..oo..ceramah politik yg disusuli carut marut n makian...pastu dpt dose..hahaahah..xkirela ko uztaz ke..n.ajis ke..ttp dpt dose..ehh..lupe...n.ajis ahli syurga..die dh tetapkn sendri..hahahaah..
BDK2 PR NMPAK SGT XDE IDEA DLM BG KOMEN..SUKE COPY,EDIT2 N MENYAMAR JD ORG LAIN..NMPAK SGT TAHAP IQ BDK2 PR NI TAHAP LONGKANG..HAHAAHAHA.

teratailiar said...

macam mana nak lawan dengan zionis, jet kita pun dah hilang enjin...

bolos501 said...

tolak BN pada pilihanraya akan datang!!..negara kita bakal di takluk oleh yahudi zionist sedikit masa lg..jgn bg mereka peluang!

Anonymous said...

harga enjin tu zaman tahun 70an dulu kira mahal ler jet harga dia 12 juta jer masa tu dan dapat subsidi dari amerika pasal kroni (UMNO-APCO) sebab tu murah. APCO tu ada banyak.. geng yahudi pom ada yang tak yahudi pom ada. Nuar berahi saja jer timbul isu ni nak aleh perhatian. Yang aku sedih dgn penyokong PAS kerana berani membuta tuli.. contoh tidur atas jale di kuala Kangsar puak2 melayu pas hok bodo supo nyelak jel jah.. menate keling dgn cina sekor buta tadak.. Puak2 pas tu pulak mari dari kelate dan teganu.. soho boleh tido atas jake.. supo lembu kalu lalu jale pputeh ke semerak di kg gong tapang, puyyu kat gong kedak.

cencalok said...

Memang kuat berangan org pas ni...tak educated langsung..enjin jet nak letak kat moto..ceramah depan mat rempit ke or depan budak sekolah rendah..lu pikirla sendiri !!!