"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, November 23, 2008

Perlu ada kod etika penulis blog, komuniti Internet? - malaysiakini

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar mahu satu kod etika diwujudkan sebagai panduan kepada penulis blog dan komuniti Internet (Netizen) ketika menulis pandangan dan membuat laporan melalui ruang siber.

Beliau berkata, penulisan dan laporan blog kini bukan lagi satu aktiviti mengisi masa lapang, sebaliknya telah berubah menjadi satu jenama dan banyak pihak mendapat keuntungan melalui blog serta portal berita.

Katanya, lebih penting lagi, budaya blog semakin menyentuh kehidupan lebih ramai rakyat Malaysia yang berpeluang mencapai lebih banyak sumber berita dan maklumat.

''Dengan peralatan yang begitu berkuasa, penulis blog mampu mempengaruhi pembaca dan membentuk perspektif mereka. Penulis blog mampu menyatupadukan komuniti dan mereka juga boleh memecahbelahkan mereka.

''Menjadi hasrat kita supaya penulis blog meneruskan kegiatan mereka seiring dengan harapan negara untuk memastikan keamanan dan kemajuan dicapai secara lestari," katanya dalam ucaptama merasmikan Forum Bloggers Buff 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini hari ini.

Syed Hamid berkata, penulis blog khususnya dan rakyat Malaysia perlu sentiasa mementingkan komposisi masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum dan keturunan.

Katanya, rakyat Malaysia mesti menggunakan semangat tolak ansur, perpaduan dan harmoni untuk terus membina bangsa yang maju dan bersatu padu.

''Kita mempunyai tanggungjawab bersama untuk mengekalkan keselamatan dan kestabilan negara kerana ia penting kepada kemakmuran negara," katanya.

TP - A? amende? nak wujudkan kod etika sebagai panduan kepada penulis blog dan komuniti Internet (Netizen) ketika menulis pandangan dan membuat laporan melalui ruang siber???

A? amende?

Woi botak..!

ini weblog kami bikin pakai duit ringgit kami sendiri..!

ini duit ringgit kami dapat dari titik peluh kami sendiri..!

ini komuniti blogger semua bayar bil internet sendiri..!

blogger semua pakai pc, laptop sendiri..!

blogger pergi cc pakai duit ringgit sendiri..!

nak wujudkan apa? garis panduan?

Ni garis panduan pertama yang aku nak cadangkan dekat hang encik botak......

Khak Ptuih..!


hang sapa???

9 comments:

Anonymous said...

aku saran menteri botak pinda dan kuatkuasa dulu kod etika utk ketua editor/ketua pengarang akhbar arus perdana(kalo ade ethic code),byk fakta berbelit dan memesong pemikiran rakyat..fakta bloggers terbukti konkrit dan telus,sbb tu semakin jadi pilihan rakyat

Mr Joker said...

perlu jugak diwujudkan kod etika dan panduan "membuat kenyataan" kepada para menteri kabinet yang semakin hari semakin mengarut kenyataannya.

hari ni cakap A...

esok cakap B...

lusa pulak opsss.... silap sebenanrny Q...

menteri kabinet ni lembu ke Kaldai?

Anonymous said...

Menteri 'Kepala buah pelir' ni ingat dia siapa? Rupanya takut dengan Bloggers' Power. Etika....... tanya lu punya dili dulu lo.....!!!!!!!

Khak Ptuih..! Wek........!!!!!

tepet said...

hik hik hik...den dah buatkan senarai kod etika untuk anda patuhi sila lah baco...

http://penyapulidi.blogspot.com/2008/11/kod-etika-penulis-blog.html

Superman Can't Fly said...

Ethics, Syed doesnt know the meaning of it so he just tembak la. You know. kena juga tunjuk muka, tapi kena himself saja.

Ethics, sorry none of the govt officials and their goons HAVE THEM!!!

Anonymous said...

memang patut diwajibkan kod etika krn 99% blog politik adalah PENYEBAR FITNAH,.

blog PR nie adalah satu cth paling ketara


bila fitnah terbukti fitnah,. blogger lepas tangan dan bebas utk create/sebar satu lagi fitnah,.dan lagi,..dan lagi,..

Mr Joker said...

Anon 9:29 - hang cakap fitnah, tapi hang dok terjonhoi jugak baca... awat?

Unknown said...

Haaa..lepaih ni hangpa kena dapatkan cop kepala botak lah pulak...mana satu..???

Anonymous said...

hehehe.. botak2, ko nie memang sah dah biol.. ada ker berblog pun nak kena ada kod etika.. ko cerita ko nie arr.. suka2 mak bapak ko je..