Perlis, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Sabah & Sarawak :-
"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
salam SDr:
Aku bukan nak perlekeh keta Malayani. Diaorang kata jurutera dan teknologinyapun dah canggih. Kereta proton aku kalau rosak kejap2 berulang kali kerosakannya tu. Tapi aku ada satu lagi keta Honda yg aku beli secondhand tapi ketahanannya melebehi kereta proton baru aku tu. so apa fikiran andan tentang keta nasional ini..??
Aku ingat pakatan rakyat ni pandai naik basikal aje, basikal mana, gimick aje ke?
SAMDOL PUNYA AKAL..
Sepatutnya Proton harus sedar dengan isu ini. Apa jadi jika kereta kebanggaan negara di'anaktiri'kan dengan penggunaan kereta jenama luar untuk kereta rasmi? Proton telah bertapak lama di Malaysia semenjak tahun 1985. Sehingga sekarang dah masuk 20 tahun lebih, takkan takde jalan penyelesaian? Ini semua kerja Mahathir yang hanya nakkan nama kerana pada zaman pemerintahan beliau, Malaysia mampu keluarkan kereta jenama sendiri, tapi tak pernah ambil berat tentang masalah susulan kereta tersebut. Sepatut pada zaman Mahathir lagi, isu ini dah selesai tapi beliau pandang remeh. Vendor yang bermasalah terus diberi kontrak membekalkan komponen Proton. Inilah hasilnya.
Aku tidak marah kalau kerajaan Pakatan Rakyat kalau tak mahu pakai kereta proton sebagai kereta resmi. Pakai lah apa saja jenis kereta untuk kegunaan exco mereka, aku pasti sokong. Kerajaan negeri Trengganu juga tak mahu pakai proton.
Tapi yang aku amat marah adalah pada kilang proton dan pentadbirnya. Mereka tidak peduli rungutan pengguna tentang hasil kerja mereka. CEOnya asyik cakap pasal nak jual kereta seberapa banyak yang mungkin. Tapi tidak pernah nak jawab pasal kualiti kereta yang dikeluarkan. Apakah mereka ini pekerja bangang..?
Akibatnya kereta proton dilihat sebagai kereta besi buruk. Jika kualiti kereta proton masih dihina, dikeji oleh orang sendiri, bagaimana penerimaan orang luar negara...?
Apakah ahli lembaga pengarah, pemengang saham, pekerja kilang proton seronok mendengar penghinaan terhadap produk keluaran mereka...? Kalau seronok teruskan. Utamakan kuntiti pedulikan kualiti.
Tak payah cakap "kalau suka beli kalau tak suka jangan beli..." Rakyat Malaysia tetap membelinya kerana kereta proton tak ubah seperti lampin pakai buang. Sama seperti CEO nya...
Aku cadangkan pada CEO proton,adalah lebih baik kilang proton buat kereta mainan kanak-kanak. Pasti laris.... pemengang saham proton akan untung banyak.
Post a Comment