"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, June 28, 2009

Mahkamah tolak 11 Hakim Nizar -Malaysiakini

PUTRAJAYA [8.29 pm] - Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Menteri Besar Perak, Ir. Mohd Nizar Jamaluddin (foto) yang memohon supaya rayuan beliau didengar di hadapan sidang 11 hakim.

Mahkamah Persekutuan bagaimanapun tidak memberi alasan mengapa sidang 11 hakim tidak dapat diadakan, kata peguam Leong Cheok Keng.

"Tiada sebab atau penjelasan diberikan mengapa permohonan kami ditolak," kata Leong. Mahkamah Persekutuan menetapkan kes rayuan Nizar akan didengarkan di hadapan sidang lima hakim.

"Ini adalah tempat terakhir untuk rayuan klien kami. Jika permohonan Nizar nanti juga ditolak oleh sidang lima hakim, maka tamatlah litigasi klien kami," kata Leong. Nizar memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan samada beliau atau Zambry Abdul Kadir adalah menteri besar yang sah.

Permohonan ini dibuat selepas Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Nizar sebagai Menteri Besar yang sah. Mahkamah Rayuan juga tidak mengemukakan alasan bertulis mengapa Zambry disytihar Menteri Besar.

Leong menjelaskan sidang 11 hakim adalah penting bagi menyakinkan rakyat bahawa sistem kehakiman negara tidak mengamalkan amalan berat sebelah, selain memastikan prosiding mahkamah yang bebas.

"Penolakan ini amat mendukacitakan kepada semua rakyat Malaysia yang percaya kepada konsep kehakiman yang adil dan saksama," kata leong.

"Selagi ada unsur-unsur yang menampakkan amalan berat-sebelah, rakyat tidak akan menerima keputusan mahkamah tertinggi di negara ini sebagai keputusan muktamad," kata leong.

8 comments:

Tinta Hitam said...

keputusan Mahkamah Persekutuan ni pun kita dah tahu dah..Tak payah nak susah susah fikir

Panglima Perang Cyber said...

bila tak menang kata mahkamah berat sebelah...


pirahhhh!!!!!!!!

Anonymous said...

Isu ni dah basi. Tak habis-habis dgn cerita nizar kuda DAP. Rakyat Perak semuanya dah bosan. Nizar, pergi buat kerjalah, hang tu ADUN dan MP, banyak kerja kena buat!!

Anonymous said...

Pang5 Perang Cyber Ngokkk!
Dia ni pencacai umno.Bodoh dan tolol, tak hairanlah mangkuk ayun bengap.Umno memang suka punyai ahli yang tolol.Lagi ramai yang tolol dan bahlol lagi senang di kelentongnya.
Tunggu ajelah PU 13 barulah barua-barua umno nie sedar diri..

org penang said...

mmg kuda umno mrk ni....

Pengundi Nizar said...

Yennadeyy...deyyy...deyyy.. getiknyerrr teman... si Leong ni ingat lu saja ka rakyat Malaysia... gua pun rakyat Malaysia jugak.. talak dukacita pooon

Anonymous said...

uuuuuuuweeeeerkkkkkkkkkkkkkkkk...

dah basi yoppp...

mahkamah malaysia ni memang terukkk...ishhh..teruk sunggguh..
patut-patut terus bagi jer mamat niza tu jadi pm ke...baru betuii...
ishh...
jawatan agung tak mau ke..
ambillah jawatan tu sekali..kongsi-kongsi ngan ngeh..lim kit siang..kapal..

tak patut betul kalau kena tolak rayuan tuu..patut-patut...hakim tu semua tolong buatkan mamat niza dokumen-dokumen yang sepatutnya pasal rayuan yop niza tu..barulah mahkamah jadi mahkamah yang maha adil..baru tertegak demokrasi kat negara ni..
kalau tolak tak demokrasi ler..

ishh..kesiannya..apalah deme ni..suka benor buat konspirasi cam tuu...
bagi jer kat cina negara ni..bior deme perintah..
cepat-cepat hancurkan kerajaan yang ada ni..BN dan UMNO..

apa lagi yoppp..cepatlah buat khojer tuu..pecah belahkan rakyat dalam negara ni..dengan macam-macam fitnah..dan cerita bohong..

Anonymous said...

sedih2, kalau menang makhamah x berat sebelah, bila dah kalah makhamah berat sebelah, isk2, mcm nie punya jenis owang pun wujud lagi ke? aku ingat dah x de owang yang otak sempit mcm nie, isk2
kesian2
sabar ye , pilihanraya akan datang,cuba lagi ye