"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, June 28, 2009

Manek Urai: Taukeh Ikan Lawan Taukeh Getah - malaysiakini

Petang ni di Manek Urai jam 4 petang, UMNgOk akan mengumumkan calon mereka. Mahyuddin Yasin selaku Timbalan Perdana Menteri Malaysia akan mengumumkannya calon tersebut. jika tiada aral melintang, akan bertembung 2 orang taukeh besar di Manek Urai...

PAS mempertaruhkan taukeh ikan dan UMNgOk pula mempertaruhkan taukeh getah. secara peribadi aku nampak kelebihan ada pada calon PAS yang merupakan seorang peniaga ikan di Pasar Besar Kuala Krai.

Calon UMNgOk pula nampaknya terpaksa bekerja keras untuk menambat hati bakal pengundi.

Kenapa aku cakap macam tu..? sebabnya pada pandangan kasar aku, taukeh ikan yang ditonjolkan oleh PAS lebih dikenali kerana majoriti penduduk Kuala Krai khasnya Manek Urai sudah kenal akan calon PAS. majoriti penduduk Kuala Krai pasti pernah berurusan dengan Fauzi Abdullah di pasar Kuala Krai dalam urusan jual beli ikan. kah kah kah kah kah ... !!!

Tapi rasa-rasa koran la... adakah majoriti penduduk Kuala Krai pernah berurusan dengan taukeh getah..? erm...

Secara lojik la... setiap rumah wajib ada dapur dan mustahil ada isi rumah yang tak makan ikan dan secara lojik juga, bukan setiap tuan rumah ada kebun getah... jadi...

Korang pikir la sendiri..! kah kah kah kah kah ... !!! pimpinan PAS memang bijak dalam memilih calon. tahniah.

Dekat bawah ni ialah gambar-gambar sekitar majlis pengisytiharan calon PAS di Manek Urai Lama yang tak sempat aku uploadkan haritu. agak-agak korang la... dapat ke UMNgOk kumpulkan jumlah penonton sebagaimana yang PAS dapat kumpulkan..?

Punggah pakai bas tak aci woi..!

Laluan masuk ke Manek Urai Lama sesak sepanjang 5km seawal jam 8:00 malam.

TGHH menyambut ketibaan TGNA.

Saifuddin Nasution membangkitkan isu royalti minyak kepada negeri Kelantan yang selama ini tidak dibayar dan disembunyikan dari pengetahuan umum melalui penyelewengan fakta.

TGNA - Ikon Rakyat Kelantan dan hampir seluruh rakyat Malaysia. Baik dari Pakatan Rakyat, mahupun UMNgOk, jarang yang tidak kenal TGNA. Husam pun apa kurangnya..? cukup digeruni oleh UMNgOk... kalau Husam naik, UMNgOk terkubur terus... kata orang UMNgOk... ooo... dekat Husam gerun, dekat Tuhan tak gerun a..? NGOOOk...!!!

PAS dan DAP di atas 1 pentas bukan 1 perkara baru lagi. konsep 1Malaysia sudah sebati lebih dari 10 tahun dalam Pakatan Rakyat sedangkan UMNgOk masih terkapai-kapai cuba menjelaskan apa itu 1Malaysia kepada ahli UMNgOk yang memang NGOOOK...!!!

Sebelah kanan pentas utama... melimpah dengan lautan manusia.

Sebelah kiri pentas utama juga penuh dengan lautan manusia...

Zoom out... Hampir 10.000 pengunjung... media perdana sembunyikan fakta sebenar.

Dato' Kamaruddin Jaafar.

Calon PAS, Fauzi Abdullah seorang peniaga ikan di Pasar Besar Kuala Krai. berumur 50 tahun, lahir di Guchil, mempunyai seorang isteri, bapa kepada 5 cahayamata (4 lelaki dan 1 perempuan), meneruskan perniagaan keluarga sejak tahun 1980.

Beliau adalah seorang yang amat mudah didekati oleh sesiapa sahaja. amat dikenali penduduk tempatan Kuala Krai kerana kebiasaannya yang mudah menghulurkan bantuan baik dari segi kewangan atau apa sahaja kepada sesiapa sahaja yang mengadu masalah kepada beliau. ini antara kelebihan yang ada pada Fauzi Abdullah.

Dari segi politik pula, beliau adalah seorang Ahli Majlis Daerah Kuala Krai dan juga sebagai Bendahari PAS Kuala Krai. dikatakan juga pernah memegang jawatan sebagai penyelia DUN.

Dari segi keperibadian pula, beliau adalah seorang yang taat menjalankan suruhan agama, mudah didekati baik kawan mahupun lawan, mudah mesra dengan sesiapa sahaja dan amat bertanggungjawab didalam menjalankan amanah.

TGNA membacakan doa memohon keberkatan dari Allah kepada calon yang ditonjolkan olh PAS dalam pilihanraya DUN Manek Urai.

Lain semua ok... semua ngam... yang paling ngam dan sempoi ialah selipar jepun Dato' Husam... hahaha... sempoi... Hisham Rais Tukar Tiub mesti cakap "Husam Cool...!"... hahaha...!!!

30 comments:

pengliporlari said...

dah nampak kejayaan

A Mum Of Three Mohd said...

Salam Poji,

Mum ambik sekeping dua gambar untuk buat posting. Izinkan , ya?
Nanti datang ke Ipoh kita pekena kopi O. Tima kasih.

Anonymous said...

emmm... rindu nak dengar ceramah. dah lama x dgr ceramah. dok kolumpo ni susah nak dapat info. bro tp tau x mana2 yg update info pasal ceramah kat kolumpo nih???

Skuad Peninjau said...

Bang, mintak izin guna gambar satu dua ya.

Makasih banyak-banyak.

zali said...

gambar 2 dari atas : nike lajis cium molot dengan hadi...

gambar 6 : nike lajis menunjukkan isyarat iblis sebagai simbolik pas - parti setan.

Anonymous said...

napa bloggers PAS selalu buat kenyataan ngan fakta yg ngok??? ni ke pemimpin yg dilahirkan PAS??? mencerna sesuatu isu tanpa menggunakan akal. stakat makan ikan ngan toreh getah pun nak di bezakan ke??? mmgla semua mkn ikan... tapi logiknya,,, dia sorg ja ka jual ikan kat kwsn tu??? kalau pun nak memuji calon dan kepimpinan cari lah fakta lain. ini perbandingan mcm tu... mcm org tak sekolah ja... takkan rakyat nak kuar ngundi berdasarkan dia jual apa. TGNA jual ikan ke??? TGHH?? apatah lagi anwar...

BTS said...

salam. hari tu, aku tengok si zali ni tak tahu baca merangkap buta huruf. hari ni sah dia rabun. :D

anon 11:27, hang peduli apa? tak mau baca, pi jauh-jauh, syohh.. kalau ada blog, tunjukkan! mai kami nak pi ziarah tengok.. tapi jangan la moderate pulak.. kihkih. dasar penakut pahit.

serupasekala said...

PESANAN UNTUK PENGUNDI MANIK URAI

SILA LAYARI BLOG INI :

http://serupasekala.blogspot.com

Unknown said...

wahai zali.... dah tak dak kerja kaa...sampai benda tuu pun hang buat cerita.... nak kata pun tengok orang sama laaa. Sampai tak kenal orang macam mana. Istifar laa sikit

Lin said...

SALAM KEPADA PENYOKONG, SIMPATI DAN AHLI SERTA PEMIMPIN PAS...

KAMU SEMUA TELAH HILANG ARAH PERJUANGAN... BACALAH AMANAT DI BAWAH...

WAHAI PEMIMPIN DAN AHLI PAS

1. Saudara-saudara sekalian, Percayalah! kita menentang PAS bukan kerana nama dia PAS, kita menentang PAKATAN RAKYAT, bukan kerana nama PAKATAN RAKYAT.

2. Kita menentang dia kerana dia MEMUTAR BELIT AYAT SUCI AL QURAN, BERSENGKOKOL DENGAN KAFIR, MENGKAFIRKAN SESAMA ISLAM".

3. Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara, perjuangan kita adalah DIREDHAI ALLAH, ucapan kita NASIHAT, derma kita adalah SEDEKAH dan kerana kita berjuang dengan PARTI - PARTI DALAM PAKATAN RAKYAT YANG BERCAMPUR GAUL DENGAN GOLONGAN MUNAFIK DAN KAFIR, kalau kita mati kerana MENEGAKKAN SURUHAN ALLAH, mati kita INSYALLAH DIREDHAI ALLAH, mati kita adalah DALAM KALIMAH ALLAH.

4. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan MEMPERMAINKAN AYAT SUCI DAN SURUHAN ALLAH SEPERTI YANG DILAKUKAN OLEH PARTI-PARTI DALAM PAKATAN RAKYAT.

Anonymous said...

zali ngok yg ko sebuk2 nik aziz peluk ngn haji hadi apsal?tue la tanda keakraban di dlm Islam,bangangnye pencacai umno,jelasla tue pemimpin x buat mcmtue,duk bergaduh jer pmimpin omngok,pastue berlakon baik...pape pn aku dh nmpk sgt kebangangan umno n pencacai2 diaorg skrg,pg mampusla lu org...ko agong2kn la pemimpin sekular korang..

Anonymous said...

tungaklangit x payah la guna nama tu....tukar je nama jadi pundak barisan... jangan jadi penjual agama untuk kepuasan diri..(berbayar ke komen lu taDI...

kelate said...

zali bengong mace lembu dah mari.....make rumput kering ko lembu bodo???

CUPING MERAH said...

SALAM KEPADA PENYOKONG,SIMPATI DAN AHLI SERTA PEMIMPIN UBN...


KAMU SEMUA TELAH HILANG ARAH PERJUANGAN... BACALAH AMANAT DI BAWAH...


WAHAI PEMIMPIN DAN AHLI UBN


1. Saudara-saudara sekalian, Percayalah! kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO, kita menentang BARISAN NASIONAL, bukan kerana nama BARISAN NASIONAL.

2. Kita menentang dia kerana dia MEMUTAR BELIT AYAT SUCI AL QURAN, BERSENGKOKOL DENGAN YAHUDI,MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG YAHUDI,MENOLAK HUKUM ISLAM".

3. Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara, perjuangan kita adalah DIREDHAI ALLAH, ucapan kita NASIHAT, derma kita adalah SEDEKAH dan kerana kita berjuang dengan ISLAM - PARTI DALAM BARISAN NASIONAL YANG BERCAMPUR GAUL DENGAN GOLONGAN MUNAFIK DAN YAHUDI, kalau kita mati kerana MENEGAKKAN SURUHAN ALLAH, mati kita INSYALLAH DIREDHAI ALLAH, mati kita adalah DALAM KALIMAH ALLAH.

4. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan MEMPERMAINKAN AYAT SUCI DAN MENENTANG HUKUM ALLAH SEPERTI YANG DILAKUKAN OLEH PARTI-PARTI DALAM BARISAN NASIONAL.

zali said...

oik...nate beghuk pun ada...
apa khabo nate beghuk...

Anonymous said...

Salam TL...nonsense la kau ni...mane buktinye PAS memutarbelitkan ayat suci Al Quran?? bile parti kau membelakangkan hukum Islam, kau hangguk je kan, kau ni agaknye tak penah belajar Pengajian Islam kot..ingat sikit dunia ni sementara je, sampai bile kau nak butakan mata kau? boleh kau bayangkan tiba2 kau mati malam ni? sempat ke nak bertaubat? tolonglah..jangan fikir lame lagi nak mati..boleh cakap ape2 suke, konon nanti da tua baru bertaubat..jangan sekat orang nak perjuangkan ISLAM..dosa besar..

Anonymous said...

Dalam Pas ramai yg Ilmu Agamanya tinggi2..fasih membaca Al Quran (Tahfiz)..patutnya kita kene hormat dgn dorg, bknnye cakap dorg sesat..igt sikit doa2 golongan ini senang dimakbulkan Allah S.W.T. sebab dekatnya mereka dengan Agama..cakap tu biar berlapik..jgn la nak kata 'perjuangkan Islam', kalau nilai Islam tu tiada dalam diri..

Lin said...

salam sahabat seagama

inilah kamu semua...

bila ditegur dan dinasihat walaupun benar... tidak diterima dan sukar menerima kenyataan kerana terlalu taat kepada pimpinan pas yang menggunakan ayat menipu rakyat...

kamu tak percaya pas menggunakan ayat untuk kepentingan politik???

kalau tak tau memang lah buta hati kamu semua...

kalau tahu buat tak tahu memang kamu mempunyai sifat munafik

si yang tiada punya akal cuping merah... janganlah plak nak terbalikkan amanat tu...

akal ada buat lah sendiri... inilah manusia yang tidak boleh terima teguran...

hanya taat kepada pemimpin yang jahat... menipu menggunakan agama sebagai modal dunia...

saya buat amanat tu untuk menyedarkan kamu semua bahawa hadi menggunakan kedudukannya sebagai ulama (kononnya) utk mengkafirkan umno tapi sekarang dia dah kafirkan pas kerana bekerjasama dengan bukan islam...

itupun tak nampak????

maka kalau tak nampak usahlah balas komen saya ini...

CUPING MERAH said...

salam sahabat seagama

inilah kamu semua...

bila ditegur dan dinasihat walaupun benar... tidak diterima dan sukar menerima kenyataan kerana terlalu taat kepada pimpinan umno yang menggunakan tv,surat khabar menipu rakyat...

kamu tak percaya umno menggunakan mufti perak dan dr mashitah untuk kepentingan politik???

kalau tak tau memang lah buta hati kamu semua...

kalau tahu buat tak tahu memang kamu mempunyai sifat munafik

si yang tiada punya akal tungaklangit... janganlah plak nak marah ya...

akal ada fikir lah sendiri... inilah manusia yang tidak boleh terima islam...

hanya taat kepada pemimpin yang jahat... menipu menggunakan kuasa,wang sebagai modal dunia...

saya buat amanat tu untuk menyedarkan kamu semua bahawa tungaklangit menggunakan kedudukannya sebagai pengomen(kononnya) utk menegakkan umno tapi sekarang dia sendiri dah kafir kerana bekerjasama dengan yahudi dan menolak hukum islam...

itupun tak nampak????

maka kalau tak nampak usahlah balas komen saya ini...

CUPING MERAH said...

UNTUK TUNGAKLANGIT AKU ADA BEBERAPA SEOLAN YANG AKU NK TANYA..
JANGAN BAGI AKU SEOLAN KLAU BLOM JAWAB SEOLAN INI...

1.APA HUKUMNYA KLAU MEMILIH PEMIMPIN ISLAM YANG TIDAK MAHU MAHU MELAKSANAKAN HUKUM ISLAM?

2.APA HUKUMNYA MEMILIH PEMIMPIN ISLAM YANG MELAKSANAKAN TEMPAT PERJUDIAN DAN MINUMAN KERAS?

3.APA HUKUMNYA MEMILIH PEMIMPIN ISLAM YANG MEMBUNUH ORANG ISLAM(seperti di memali)?

4.APA HUKUMNYA MEMILIH PEMIMPIN MENANGKAP ORANG ISLAM DAN MENGHUMBAN KEDALAM I.S.A TAMPA BICARA YANG ADIL?

KLAU KAMU JAWAB DENGAN BAIK MAKA AKU AKAN DENGAR AMANAT KAMU..

ASSAMULAIKUM"

Anonymous said...

hati2 terhadap ulamak2 sesat akhir zaman...sekiranya dia terjun longkang yg mengikutnya pun akan terjun longkang sekali...baru lah rugi namanya sama2 minum air longkang.

pangkor said...

tunggak langit,

kenapa ramai pemimpin UMNO melenting bila berbicara pasal SIS... usahlah bicara pasal agama jika pertubuhan yang jelas jelas memesongkan ni yang mendapat sokongan penuh dari UMNO...

Gerakan Islam di Malaysia bukan tak kenal “Sisters in Islam”. NGO ini rata-rata tidak membela dan mempertahankan Islam sebaliknya lebih ghairah membawa pendekatan yang disadur dengan fahaman liberal yang melampau sehingga Islam dipadankan menurut selera dan kemahuan zaman.

APABILA SI JAHIL TURUT BERBICARA TENTANG ISLAM

Sebaik sahaja Mahkamah Tinggi Syariah di Kuantan menjatuhkan hukuman sebat 6 kali dan denda RM5000 tiap-tiap seorang ke atas 2 orang peminum arak yang didapati bersalah, seluruh akhbar media perdana sebagaimana biasa mensasikan keputusan tersebut.Ada yang mempertikaikannya dan tidak kurang juga yang menyokong.

Menurut pengurus programnya pandangan SIS sebagaimana yang dilaporkan di dalam THE STAR:

The Quran did not spell out a punishment for the consumption of intoxicants either in private or in public. By making public consumption of alcohol an offence under the Syariah Criminal Offences Act, the government has criminalized what is deemed a personal sin.

Quran tidak menjelaskan darihal hukuman ke atas peminum arak samada dalam majlis tertutup ataupun terbuka. Dengan meletakkan perbuatan meminum arak di khalayak sebagai satu kesalahan di bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah kerajaan sebenarnya telah meletakkan sebagai jenayah satu yang sebenarnya sekadar kesalahan (dosa) peribadi.

Apabila mereka yang jahil darihal Islam turut mahu berbahas dan memperkatakan darihal Islam, ketika itulah sebenarnya Islam akan dihina dan dipandang rendah Islam tidak pernah melarang kebebasan bersuara dan mengeluarkan pendapat namun apabila yang mahu kita ulas itu adalah soal hukum dan perundangan kita seharusnya memiliki atapun menguasai ilmu berkenaannya.Dalam ilmu dan bidang apa sekalipun demikianlah baisanya disiplinnya.

Sisters in Islam selama ini menumpukan kegiatannya kepada melemahkan system kehakiman mahkamah syariah bagi menimbulkan keraguan dikalangan masyrakat Islam agar menolak system kehakima syariah.Sesungguhnya protes terhadap tindak-tanduk Sisters in Islam ini telah lama disurakan oleh badan-badan dan gerakan Islam, tetapi tidak diberi perhatian oleh mana-mana pihak.

Malahan penubuhan apa yang dikatakan IFC itu pun menerima sokongan dan galakkan kuat dari SIS.Kenapa?

Jika terbukti SIS bermasalah terhadap Islam, ambil tindakan.
Apa masalahnya dengan pemimpin UMNO ini bila disentuh sahaja pasal SIS, kenapa tidak mahu disiasat SIS ini? kenapa ramai ahli UMNO yang diam sahaja, kenapa takut?? adakah kerana ramai anak dan isteri orang orang kuat UMNO sendiri yang menjadik tonggak SIS...

maling said...

umnongok akan mati
kah kah kah keok

Anonymous said...

wei tungak langit pembelit alquran, hang jawab semua soklan tu......hang takut ka......

PolanPolan said...

geng2 umno ada anak bini dan juga kerjaya, x mcm PR, byk melangok kedai kopi dgr cerita poyo2 dari pencerita yg poyo, bila duit dah abis, mula la bising ckp org kaya bertambah kaya, yg miskin bertambah miskin, laa x ke bangang ke bunyinya, dah la malas, suka melapak, sibuk berpolitik, balajar bodoh, x nak kerja, mcmmana duit nak masuk..

erk...dlm gambar tu semua muka2 yg comfirm masuk syurga ke?
polanpolan ramai tu plak semua tgh tunggu turn ke untuk meyeberangi titian Al-Sirat ke? jgn sampai ke Sa`eir,Lazha.Saqar,Jahim,Huthamah,Hawiah,Jahanam dah la...seksa woo

Salam Perjuangan said...

Tak nak sentuh soal calon... biar rakyat tentukan calon yg dirasakan terbaik akan menang... Bab memperguna agama Islam biar Allah adili siapa yg benar - menolak perpaduan ummah demi memelihara pakatan bersama kafir harbi dan pengkhianat agama! Tiada apa yg nak dibanggakan lagi dalam PAS - PAS telah diliwat Anwar Ibrahim dan merelakan ibarat lembu dicucuk hidung oleh DAP... inikah politik Islam yg dianjurkan RAsulullah SAW... Sudahlah kalau nak mengaku PAS lebih Islam so boleh buat a[a saja... tinggi dan rendahnya darjat manusia disisi Allah adalah melalui keimanan seseorang yg mana menjadi hak Allah SWT menentukannya - rahsia Allah! so tak payah nak tuduh2 org lain kafir dan tak Islam... cermin dulu diri pemimpin dan pengikut PAS tu... wallahualam..

http://idealismalaysia.blogspot.com

cermin said...

UMNO= perpaduan SIS liberal.

UMNO= dliwat oleh tokey toeky judi, eric chia, lim goh tong....
banyak polisi yang dibuat pasti akan berkepentingan kepada tokey tokey judi ni...Inikah sebenarnya maksud perjuangan 'HIDUP MELAYU'

MCA, MIC, GERAKAN, PPP = kafir harbi

cerminlah diri mu itu dulu ...

Anonymous said...

tak ingat mati ke?

Anonymous said...

yop zali..yop tungak langit..

sokong!!!!!!

tetapi apalah yang hendak dikatakan lagi, mrk ni adalah golongan orang-orang yang rugi kerana tidak mahu mendengar nasihat walaupun nasihat yang diberi berlandaskan al-quran..

kerana apa? kerana mereka tergolong di dalam golongan........
sendiri mau ingat dan pikio...

Anonymous said...

ye lah betul tu...mereka terdiri daripada golongan yang menyokong tafsiran liberal SIS...marah bila suruh SIS disiasat...

rasa pelik jugak nak dengar nasihat pasal agama daripada awek yang pakai skirt, dan rambut oren... lebih pelik jugak nak baca komen dari parti 'melayu islam' yang jelas jelas menolak agama...