"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, June 08, 2009

TG Haji Hadi: Jangan Lacurkan Amanah Pemilih..! - malaysiakini

Maka berkatalah Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bahawa "PAS sebagai bahtera yang selamat" kepada seluruh rakyat Malaysia.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam sesi ucapan penangguhan Muktamar PAS ke-55 di Stadium Malawati kelmarin.

Presiden PAS menegaskan, sesiapa yang meninggalkan bantera itu, pastinya akan tenggelam.


Dan aku nak ulas sikit kenyataan TG Haji Hadi...

Apakah jaminan dari TG Haji Hadi bahawa PAS adalah bahtera yang selamat sedangkan sebahagian dari kami para penyokong PAS dan Pakatan Rakyat melihat PAS sebagai bahtera yang masih terumbang-ambing. kami berada dalam bahtera PAS dan Pakatan Rakyat sekian lama tetapi nampaknya Nakhoda Bahtera ini masih belum tetap pendiriannya samada nak ke kiri, kanan, belakang atau kedepan.

Disatu ketika kami berasa selamat bila Nakhoda Bahtera nampaknya hendak terus maju kehadapan ketempat tujuan dan pada satu ketika Nakhoda Bahtera ini nampaknya seakan hendak berundur kembali kelembah durjana.

TG Haji Hadi...

Kalau TG Haji Hadi masih tak dapat nak tentukan kemana arah tujuan PAS, samada mahu terus memperkukuhkan Pakatan Rakyat atau mahu bersetongkol dengan Najis UMNgOk dalam satu projek yang dikatakan sebagai "KERAjaan Perpaduan@Unity Government", maka tak usahlah TG Haji Hadi menyatakan bahawa "PAS sebagai bahtera yang selamat"...

Itu cuma omong kosong...

Cuba TG Haji Hadi atau sesiapa saja pengunjung website berikan 1 projek bersetongkol dengan UMNgOk yang tidak memakan diri... bagi aku 1 nama yang "bersih dari najis" setelah bersetongkol dengan UMNgOk... 1 nama je dari mana-mana parti pembangkang yang masih bersih setelah bersetongkol dengan UMNgOk...

Kalau tak de, maknanya TG Haji Hadi sengaja mencari nahas... agaknya TG Haji Hadi dah over confidence "kununnya" ketokohan TG dan juga "ketuan gurunan" TG Haji Hadi terlalu kuat dan mustahil ada syaitan-syaitan yang dapat menembusi "ketuan gurunan" TG Haji Hadi...

Ingat TG Haji Hadi... syaitan pun banyak pangkat jugak... tak kan la yang pangkat kopral je nak himpit TG..?

Aku ni bukan nak memperlekehkan kehebatan TG... tapi kita kena terima kenyataan... kita bukan maksum... kita bukan nabi dan kita jugak bukan rasul.

TG Haji Hadi...

Ingat amanah rakyat yang memilih PAS dan Pakatan Rakyat.

Aku tak berikan undi aku untuk Pakatan Rakyat supaya Pakatan Rakyat bersetongkol dengan UMNgOk... apa yang aku buat selama ni adalah untuk Pakatan Rakyat menjatuhkan UMNgOk yang dah terlalu teruk tahap kejahanamannya.

KAMI BERJUANG BERSAMA PAS BUKAN UNTUK PAS BERSEKONGKOL DENGAN UMNGOK..!

Tapi kalau amanah kami dirosakkan... tak ada lagi orang lain yang layak dipersalahkan melainkan Tuan Guru Haji Hadi Awang..!

69 comments:

sasaudengo said...

TP....

Aku jgak naik sasau dengo PAS nak bersetongkol dgn UMNgOk ni. Unity Gov. yg akan membawa malapetaka buat PAS... Dalam mengatur langkah ke hadapan kita perlu menjengok ke belakang membetulkan kemudi agar tidak mengulangi kesilapan haluan masa silam!

Kita perlu belajar dari sejarah... bukannye mengulangi sejarah kesilapan masa silam.

Saya amat tidak bersetuju dgn UG ni atau ape2 gabungan yg melibatkan UMNgOk ni... Kalo dah tahu taik tu busuk... jgn kan cium baunya...mendekatinya pun kita tak hingin!

TUAN GURU said...

Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

kelate said...

well,sama2 la bloggers dan grass root PAS untuk menurunkan dua ekor trojan horse tu dari pimpinan..kita harus selesaikan sebelum PRU 13...aku pasti ahli2 kelab penyokong PAS pun risau dgn idea bodoh tu..adakah kita mau kehilangan sokongan padu dari bukan islam? susah payah kita nak bagi mereka percayakan kita tu!!!

inamadia said...

Astaghfirullahhalazim...............
Beristighfarlah wahai sahabat-sahabat semua. Tuan guru Haji Hadi dan Ustaz Nasharuddin bukan orang bodoh untuk turut serta dalam UMNO. Ikut la program tarbiyyah PAS yang dianjurkan, kenali kedua-dua pemimpin tu betul-betul.Jangan mengeluarkan kata-kata melulu, sebab ada malaikat di kiri kanan yang mencatit. Apa-apa yang nak dilakukan Oleh Presiden dan Timbalan Presiden hanya akan dilaksanakan setelah mendapat kelulusan daripada Majlis Syura Ulama'.Presiden dan Timbalan Presiden hanya mentadbir.Inilah yang dikatakan Kepimpinan Ulama'.Dalam Perlembagaan PAS, Majlis Syura Ulama' yang dikuetuai oleh Mursyidul Am adalah badan tertinggi, baru diikuti dengan Presiden, Timbalan Presiden dan seterusnya. Kepimpinan Ulama' ni telah dilaksanakan bermula selepas muktamar pada tahun 1973. TOLONGGG LAAA......... Pada ahli-ahli dan penyokong PAS, fahami perlembagaan PAS sebelum senang-senang nak lempar tuduhan pada pimpinan.Yang mana ahli, pastikan program tarbiyyah berjalan di cawangan anda dan JANGAN PONTENG SEKALIPUN!!!!

kelate said...

ko ni org ameno kaaa? kat mana dewan syura setuju tu? boleh tunjukkan? kalu TGNA dah tak setuju,mengapa dua ekor tu nak juga? ko yg patut g..

dua ekor tu dah jadi trojan horse bagi najis la,bengap tu la...kalu tak tahu hal2 politik,pi main masak2 la...

madkrie said...

Bagi aku Isu Kerajaan Perpaduan ini timbul bila UMNO rasa parti mereka dah nak jatuh.Selepas itu dicanang2lah didalam media massa kerajaan bahawa PAS berminat dengan kerjasama tersebut.Maka TGHA dan Ust Nasa berjaya diKambing Hitamkan oleh UMNO.
Maka berlakulah apa yang diimpikan oleh UMNO iaitu pergeseran antara sesama penyokong PAS dan PR daripada Parti Keadilan.
Strategi UMNO sebenarnya hanyalah untuk menyelamatkan ahlinya daripada menyertai PR itu sahaja.Mereka tahu ahli2 parti yang telah menyokong PR tidak akan berubah pendirian mereka.
Justeru saya menyeru kepada TGHA dan Ust Nasa membuat kenyataan segera untuk memutuskan sebarang hubungan dengan UMNO bagi mengatasi kemelut ini.
Parti PAS tidak akan hancur jangan bimbang Insyaallah tapi yang akan musnah ialah karier politik TGHA dan Ust Nasa.Kerana kuasa pengundi menentukan kedudukan anda bukan Ahli Majlis Syura,Dewan Pemuda,Ahli Majlis Ulama ataupun AJK2 PAS Pusat.
Jadikanlah pengalaman TGNA sebagai panduan bilamana ingin berkerjasama dengan parti yang bernama UMNO.
Apa yang penting Kerajaan Perpaduan yang sebenarnya ialah TGHA dan Ust Nasa mendekati penyokong2 UMNO diperingkat akar umbi dan bukannya dengan pemimpin2 mereka yang korup untuk menyeru mereka beramai2 menyertai PAS.
Parti PAS adalah milik jamaah ahli PAS dan bukannya milik mutlak seseorang individu.

Samwan said...

Assalamualaikum,

Saya bersependapat dengan komen TUAN GURU June 8, 2009 12:21 PM.

Sejarah mungkin berulang. Zaman jahiliyah dulu mungkin ada persamaan dengan sekarang. Cuma ramai yang tak sedar akan perihal ini. Atau takut untuk mengakuinya.

Apa pun harap undang-undang Islam itu ditegakkan. Tak kira la dari pihak mana yang mulakan. Yang penting kita hidup dalam satu cara hidup yang Islamik yang berteraskan Al-Quran dan Sunnah.

Memang dunia sekarang berbeza dengan zaman Rasulullah SAW. Tapi Al-Quran itu tidak ada tarikh luputnya. Begitu juga sunnah Rasulullah SAW.

Semoga DOA kita dimakbulkan Allh.

Wassalam.

TUAN GURU said...

kepada samwan.itu komen bukan ana yang punya,itu amanat hj hadi la..ana cuma copy saja la..

Anonymous said...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat...

aku benci perisik rakyat..

kita ade syura,ahli syura yang thiqah2...syura adalah mulzim...
Allah mengajurkan syura dalam ape-ape perkara,terutama perkara yang besar2...mustahil pemimpin pas nak menghancur PAS(Islam)...

sapa yang bawa pas menjadi gemilang,pemimpin kita lah...

dahulu masa pas tak berapa kuat semua dengar kata2 tuan guru, lani pas dah kuat,kita dah lupa tuan guru..macam kacang lupakan kulit...

semua perwakilan pilih tuan guru..semua percaya kat beliau, perwakilan kenal sapa tuan guru..kamu yang tak kenal tuan guru!!!!!!!!

kalu kamu rasa hebat sangat berbincanglah dengan tuan guru hj Hadi,bukan hanya berkata2 dalam blog..pengecuuuuuuuuuuuut...............

kenapa kamu sibuk2 nak menghancurkan ukhuwwah ahli dan penyokong pas...????????????????????

kita berjuang bukan kerana parti..kita berjuangan kerana ISlam...parti adalah wadah/proksi untuk kita bawa ISlam...Tuan Guru Nik Aziz banyak kali sebut hal ni..

maaf....saya terpaksa kata kasar....

p/S; menafaatlah blog anda dengan baik...semoga dengan orang membaca blog kita,kita dapat pahala dari Allah...

p/s: saya benci dengan kata2 perisik rakyat yang membangkitkan isu ini lagi bukan benci padanya...

wassalam

Abu Yusuf

joostspring said...

to kelate bengong...

Nik Ajis sapa nk keputusan dlm pas,mursyidul bkn leh buat keputusan dlm urusan pentadbiran pas...stakat nk kecek pas 2 wat tubik fatwa ikut sedap mulut bleh r..hj hadi org yg leh buat keputusan dlm pas pusat..suruh nik ajis mu msk tanding pemilihan pas r kl nk tentukan hala tuju pas....

nate org husam ni duk jual nama nik aziz jah...skit2 nik aziz.

mu igt org dlm perwakilan 2 buta ko..xleh npk gp wat husam dgn nuar gle wat ko pas..base nate bengong..

jalak said...

Topeng Perak boleh laa join masuk DAP...

doksah nak sibuk² pasal PAS..hang bukan ahli PAS pun...

keje ko melaga²kan pimpinan dan menghuru harakan ahli² PAS...

baik hang pegi tangkap gambar pompuan...tapi jgn lupa pegi stim ganja dulu, baru dapat ilham

Anonymous said...

pada dasarnya aku pon xsetuju pasal unity gvrnment ni...

tp, TGHH cakap pasal perkembangan Islam. beliau mengenepikan kesombongan dalam berpolitik demi untuk Islam. kalau demi politik semata2 mana mungkin TGHH buat keputusan camtu. ape pun ianya masih dalam perbincangan, tiada kata putus lg...mana tahu hasil unity gvrnment Islam makin berkembang??? masa depan kita x tahu, selagi hidup buat la ape2 yg dapat memertabatkan Islam.

terserahlah pada pemimpin nak buat camne, yg penting ahli2 mesti istiqomah dalam perjuangan, tingkatkan amalan, cari pahala sebanyak yg mungkin...

mrL

Unknown said...

Anon 7.07,
Apa? Kalau dalam PR Islam takleh berkembang ke? umngok tu dah terang terangan tolak hukum islam.. tgklah, PR baru bertapak beberapa tahun dh ada adun cina yg boleh terjemah ayat alQuran.. Org umngok blh buat mcm tu ke? Mungkinlah ada..tapi tu bila beri ucapan kat negeri kelantan je..(even khairy pun pandai petik hadis bila berceramah di kelantan..) Skrg ni, Org bukan Islam dah faham tentang hudud dan mereka blh terima Islam.. Tapi umngok ni dari dulu sampai sekarang tak habis2 menakutkan bukan Islam tentang hudud. Dahlah depa sendiri tak faham (atau sengaja buat2 tak faham) dah tu beri penjelasan yg salah pulak kepada bkn Islam.. Kalaulah alasannya nak mengembangkan Islam, kembangkanlah dalam PR, wadahnya lebih besar, bkn spt BN yg sengaja menyempit2kan perjuangan Islam..

Anonymous said...

Salam TP,
Saya 100% tak setuju PAS bersengkongkol dgn Umngok..
Saya 100% menyokong PAS dari dulu lagi, tapi dengan isu ini buat saya fikir 2 kali nak sokong PAS
---UMGOK MUST DIE-----

Salam
Fread

kelate said...

to joostspring bengong cam lembu,

cakap je le ko ni ameno!!!! buduh cam lembu!! mentang2 le nasa konar tu geng ko,ko marah? hanya lembu yg marah bila geng lembu dia di kritik!!! dasar lembu!!

bila mu guna 'nik ajis',makna nya mu mmg ore ameno la ngok lembu!! org PAS tak akan guna panggilan 'nik ajis' ni!! kami akan guna TGNA je sebagai penghormatan la bodoh!! aku selalu jupo panggilan yg menghina TGNA kat porem mykemut mu tu la lembu! lembu2 ameno najis suka benar guna n.ajis dan nik ajis bila merujuk pada TGNA..nak menyamar pun,check la dulu ayat2 mu tu lembu!!

baso lembu bodo!! mu g le make taik mu tu bengong!!! dasar jenih make taik je ore2 ameno nih!!

kelate said...

PAS tidak boleh sekali2 bersama dgn najis2!!! lain le pencinta2 najis cam dua orang tu!!! harap TGNA dapat menasihatkan dua org tu supaya berundur secara terhormat..sebelum diminta undur dgn cara memalukan....apa2 pun,si raja konar PAS tu jgn harap dapat menang selesa lagi kat kawasan dia sekarang...

untuk lembu2 ameno yg tgh berkeliharan..pi main jauh2 nuh!! pi lepak kat mykemut mu tu!! tempat longokkan taik...harrrkkk ptuiiiih!!

tabibmuda said...

salam

pelik...
semuanya nak perjuangkan ISLAM...
Tapi minda dan bahasa.... Ya Allah....
Rasanya semua ni hebat la...
tak takut dengan balasan di akhirat nanti...

harap sempat minta ampun dari semua pihak...

lain la kalau memang dah rasa diri maksum... x de dosa...

ORang UMNO said...

Haha.. aku orang UMNO mesti cemas kalau kalau sokongan dah kurang.. lagi lagi dari orang melayu..bukan melayu tu kira mic dgn mca leh kawtim.

Haha bodoh punya pas.. dah tahu UMNO pakar penipu 50 Tahun jubli emas..masih boleh ikut lagi...mesti letak otak dekat buku lali. kalau tak dekat kepala lutut

Mula mula kasi gula-gula dengan pemimpin pas dengan kuasa dan duit.. lepas tu mabuk lah diorang...

bila dia dah mabuk dgn semua tu kita akan pecahkan tembelang PAS.. hahaha mesti orang melayu tak percaya dah dengan korang.. yang bukan islam lagilah.. kata PAs dgn UMNO sama saja penipu.. tapi baik ikut penipu yang ada duit dari yang tak ada duit hahahaha

Orang UMNO

Anonymous said...

Saya seorang kakitangan kerajaan. Disebabkan sokongan saya kepada pembangkang, kenaikan pangkat saya disekat. Malah ramai lagi yang macam saya seperti guru yang ditukarkan kependalaman kerana menyokong PAS. Penderitaan kami sekeluarga oleh UMNO tidak dapat dilupakan sampai akhir hayat.
Bolehkah dilupakan begitu sahaja hanya kerana unity goverment?
So kami tiada pilihan, alternatif perlu dicari sekalipun menyokong DAP.
Hasil propaganda UMNO, Mak Mertua saya samapai sekarang tak boleh tengok gambar TGNA, macam-macam dikatanya.
Selalunya harta pusaka acap kali akan diwarisi oleh anak bongsu. Memandangkan saya menantu pembangkang, satu sen pun isteri saya tak dapat.
Bayangkan apa yang telah saya lalui selama ini. Bolehkah terbuka pintu hati saya untuk menerima gabungan PAS dan UMNO?

Along said...

Salam semua ..
Saya sesungguhnya tak bersetuju dengan TGHH yang ingin bermuzakarah dengan UMNgok ni seolah2 sudah melupakan apa yang berlaku di Perak. Kalau tidak kerana UMNgok sudah tentu kerajaan Perak masih lagi berada di bawah pertadbiran Pakatan Rakyat dimana Menteri Besarnya orang PAS. Walaupun perkara ini berpunca dari wakil rakyat PKR yang berpaling tadah, tetapi fikirkanlah kalau tidak kerana Najis/UMNgok yang menculik dan memerangkap mereka takkan berlaku perkara tersebut.
Sekarang kita sudah kehilangan sebuah negeri disebabkan UMNgok ni, Masakan kita masih mau berpakat dengan mereka??? Fikir-fikirkan dan renungkan kembali. UMNgok ni tak pernah berubah dari dulu kini dan selamanya. Makin nak punah adalah. Kalau benar UMNgok ni ikhlas nak bermuzakarah, Benarkanlah DUN Perak dibubarkan terlebih dahulu. Barulah boleh diajak berunding. Kepada pemimpin-pemimpin PAS Tolonglah.. jangan buat kerja bodoh.Fikirkanlah apa akan jadi pada Pakatan Rakyat sekarang(kalau PAS bekerjasama ngan UMNgok ni) Baru nak rasa berbahagia dan bersatu. Takpayahlah fikirkan pasal UMNgok ni. Lupa-lupakanlah UMNgok ni. Walaupun nak bersatu atas nama Melayu(kononnya), Melayu di Malaysia takkan bersatu selagi wujudnya parti bernama UMNgok ini. So marilah kita menghapuskan UMNgok ni dulu baru boleh kita bersatu dibawah satu panji Pakatan Rakyat selepas Pilihanraya 2012. Insya Allah....

hamid,klang said...

KEPADA YG MARAH SANGAT DGN TG HADI DAN UST NASA TU CUBALAH CERMIN MUKA DULU...
AWAK TU SIAPA? DAH TINGGI SANGAT KE ILMU KORANG SAMPAI BEGITU BERANI MEMPERSOALKAN TINDAKAN ULAMA ...
MEREKA BERDUA DAN PIMPINAN YG LAIN SIANG MALAM DOK MIKIR CAMMANA NAK BAGI PAS DAN ISLAM MAJU DAN BERJAYA...
KO ORG YG JAHIL DAN BUTA HATI ELOKLAH PERGI MENUNTUT ILMU POLITIK ISLAM DGN ULAMA2 KITA...

Anonymous said...

PAS sama je ngan UMNOGOK.
xde kelainan pong...
buat muktamar pun sama je susun atur ngan UMNOgok
PAS ni memang suka tiru UMNOgok ke?
dah xde idea lain ke nak buat.
podah la PAS....
retorik belaka.
sama je ngan UMNOgok...

Piee said...

Tuan Guru HH,

Siapa yg melacurkan amanah?
Bukankah rakyat marhaen menyokong PAS bersama Pakatan Rakyat untuk menghancurkan UMNO.
Jika Presiden & Timbalan PAS beriya nak berpelok tidur sebantal dengan UMNO, bukan kah itu melacurkan amanah rakyat marhaen?

Inamadia...
kau kata TGHH & Ustaz Nasa bukan bodoh... tapi bila TGNA sebagai Mursyidul AM dah kata jgn bermuafakat dgn UMNO, kerajaan perpaduan ni mengarut.. tapi 2 org tu masih nak jugak bercumbu dgn UMNO.... ini bodoh ke bangang?

Anonymous said...

ha ha ha...nampaknya TGHH dan Ustaz Nasha dah di kategorikan sebagai orang2 yg terhindar dari berbuat dosa..ha ha ha. Oiiiiii....sedarlah diri tu, pegang Terengganu satu penggal je. memandai nak unity goverment. Ye la...selamat bergabung dengan UMNO semoga anda terus ke surga tanpa hisap.

Ulamak apa nama, depan cakap lain belakang cakap lain. Ingat sikit, rakyat benci UMNO dan undi PR. Tapi nampak gayanya, amanat rakyat di kianati. Nampaknya TGHH and the gang lebeh percayakan UMNO dari rakan2 dlm PR. Ok fine....PRU13 tengoklah, samaada PAS boleh bertahan atau tidak...Mungkin UMNO menjanjikan surga....dunia...ha ha ha...tarbiyah dulu TGHH and the gang sebelum tarbiyah ahli2 bawahan ni....

Anonymous said...

Saya rasa TnHj Hadi kena juga baca blog yg banyak menyokong Pakatan Rakyat..

Anonymous said...

jootspring tu baru terlepas dari kandang ker?

kelate said...

hahahaa..baru keluar kandang kata nya..tu kantoi..hanya ameno2 najis je yg suka guna nama panggilan n.ajis dan nik ajis ni..org2 PR tak akan guna..dah kantoi la tu..mao nyamar kunun..

zab said...

Presiden dapat maklumat dari penasihat di kelilingnya. Penasihat tapis maklumat sebelum bagi kat Presiden. Hj Hadi bukan macam Fadzil Noor yang bijak membaca sentimen rakyat dan ahli. Blog macam ni takde dalam perhatian diorang.

Kalau penasihat 25% kata A, A lah Presiden PAS.

Tapi jangan dilupa wahai penasihat 25% sekalian, ahli PAS tahan lasak, lalui macam-macam i.e ISA, FRU, sembur asid, kena belasah, kena caci, ditahan kenaikan pangkat, tak dapat biasiswa. Jangan lupa siapa yang meletakkan PAS di tempat sekarang. Kalau kami boleh undi anda, kami juga boleh tak undi anda. Jangan selewengkan amanah, jangan khianati amanah...

kembara putih said...

Kerajaan Perpaduan... kerajaan Perpaduan... unity government.... unity government... Inilah ego seorang Presiden, sanggup pertahankan idea dia walaupun tak releven. Sanggup meredah arus demi sebuah EGO.

Rasanya jika ditakdirkan PAS menang di Terengganu masa PRU12 lepas, adakah TGHH akan jaja unity goverment lagi? Inilah dinamakan sebagai EGO. EGO seorang Presiden yang gagal menawan negeri sendiri. Bila kita menentang cadangan tak releven beliau ni, kita pula dicap menentang ulama'. Ulama' di Malaysia ni 2 orang je ke? TGHH dan Ustz Nasa je ke? Dan mereka berdua ni maksum ke?

Anonymous said...

kita jgn buat andaian, biar majlis syura yg tentukan...biar dorg buat kptsan. kite tunggu dan lihat...

biasa la kalau memberikan pendapat, salah ke TGHH n yb nasa bg pendapat???

mrL

Anonymous said...

TGHH ego???

korg dengar x apa TGHH ckp ms muktamar???

kalau x dengar, baik jgn dk komen.

Anonymous said...

Presiden pas bangang
Tim. Presiden Pas tongong
Kenapa tak dengar nasihat Tuan Guru Nik Aziz jangan ujudkan kerajaan perpaduan dengan UMNO kerana kelak diri yang merana.

Anonymous said...

JANGAN BUAT FITNAH...Tuan Guru tak pernah kata nak gabung dengan umno????

kerajaan perpaduan bukan gabung dengan umno...

bukan nak terus laksanakan kerajaan perpaduan ini...tuan guru,suruh kaji,bincang... kalau ahli syura atau ahli mesyuarat terima maka laksanakan,jika tidak sebaliknya...

cuba kalian baca ucapan dasar tuan guru...

abu yusuf

Anonymous said...

anon11:10,

ni mesti org UMNgOk...
sial tul menyibuk cni...

Anonymous said...

Shaikh Abu Yusuf
Tuan Guru Nik Aziz kata tak perlu nak bincang dah pasal kerajaan perpaduan ni dengan puak UMNO. Tuan Guru Nik Aziz kata dia dah serik dok kena tipu ngan puak UMNO ni.Takkan tak faham-faham lagi. Kesian le kat Tuan Guru Nik Aziz ni.

kembara putih said...

Tu la aku cakap TGHH ni EGO. Beliau sendiri pun tahu idea beliau ditentang segenap lapisan, tapi masih nak perhidupkan kembali. Idea kerajaan perpaduan ni banyak menimbulkan kesangsian, jadi sepatutnya ditendang ke longkang saja. Cari idea baru, kalau takde, tanya TGNA.

Anonymous said...

Perpaduan ape kalau UMNgOk ada udang sebalik batu. TGNA dah kata dia pernah rasa masa dulu kena main dgn UMNgOk.
Buang masa je dgn UMNgOk ni.
PR masih boleh perintah M'sia tanpa UMNgOk

kelate said...

mengapa dua org ni kalut2 jadi barua ameno najis ni? ada habuan kaaa?

Anonymous said...

Aku apabila 2 ketua tghh dan tgna berbeza pendapat dalam hal unity government maka aku memilih untuk meninggalkan saf tghh dan bersama tgna.

kelate said...

so sama2 lah kita mengesa TGNA mengambil tindakan untuk memanggil dua barua najis ni ke majlis syura..jangan lambat..sebab anggota2 PR yg lain tgh gelisah dgn dua barua ni..

Ustaz Nasa said...

Apehal yang korang semua bising2 pasal kerajaan perpaduan ni. Korang sume tak faham2 tentang realiti negara sekarang. Realitinya sekarang.. bila nak membuat keputusan tentang dasar negara, hanya dibuat oleh UMNO UBN, dan tak melibatkan ulamak/PAS. Oleh itu PAS amnya dan ulamak khasnya hendaklah dilibatkan dalam menggubal dasar negara.

Macam mana nak terlibat?
Tentulah ulamak PAS kena jadi menteri kabinet dulu.
Macam mana nak jadi menteri kabinet?
aiii.. tak kan tak tau lagi... kena lah berperpaduan dgn UMNO UBN..
Caranya?
Itu lah yg Ana dok buat ni.. merayap bermesra dalam gelap.
Baru lahir perpaduan.
Habis.. kalau dah berpaduan, sapa jadi menterinya?
Ai... itu pun nak kena terangkan. Tentulah Mr. Presiden & Mr. Timbalannya... Ana lah tu... he..he he.. faham dah?

kelate said...

cam siol je....hahaha..

kembara putih said...

Tawan Terengganu dulu baru lah bercakap pasal kerajaan perpaduan. Jawatan2 tertinggi pun ramai diisi orang Terengganu, takkan tak boleh nak menang kot. Tolong la jangan cepat berputus-asa, sehingga sanggup bersengkongkol dengan UMNO. Tiada jalan pintas untuk mencapai kejayaan. Diharap TGHH bersabar.

kelate said...

atas sebab itu,adakan muktamar khas untuk membincangkan usul untuk memecat dua barua najis ni..tiada tempat untuk sapa2 yg sanggup hidu dan makan najis!!!

kembara putih said...

wahai kelate..

Mu ni orang UMNO kan? Dari bahasa kesat kamu ni aku dapat agak la. Kalau orang PAS tak mungkin berbahasa kesat macam ni. Baik mu gi main jauh2...selamatkan UMNO mu tuh.

KOBE said...

BUANG SAJA 2 ORE INIZZZZZZZ

kelate said...

kembara puteh,sapa ko nak kata aku ni org ameno? ko ada sixth sense kaaa?

aku mmg bukan ahli PAS yg rasmi/berdaftar,tapi aku penyokong PAS dan aku dah pangkah PAS sebanyak dua kali di kota bharu.

so ahli PAS rasmi kaaa? bahasa kesat? wajar kah guna bahasa2 baik untuk barua najis tu?

ko nak berperangai cam si zali tu keee? ambik cermin dah lihat sendiri..

maun said...

Start nak melatah balik dah....apa bende semuanya ini..Takkan nak jadi macam PRU11. Apa matlamat jadi pembangkang dulu. Apa nama pimpinan kalau tak boleh ditegur dek ahli..nak jadi UMNgok ke?

kelate said...

mereka dah gila kuasa...tak sabar2 nak jadi menteri..sebelum nak jadi menteri2 tu..buktikan kemampuan si dua barua tu dulu dgn menawan trengganu dari najis!!

lepas tu cuba pertahankan negeri tu selama macam kelantan!! kalu dah mampu buat begitu,boleh lah berbuat gah..pesanan untuk si barua no.1 tu!!

kalu negeri sendiri hanya mampu jadi MB selama satu penggal je..baik duk diam2...

Anonymous said...

Kita tunggu PRK Manek Urai, kalau PAS kalah, sendiri mau ingatlah, kalau menang pun diatas kewibawaanTGNA. TGHH, Ustaz Nasa dan juga TGNA adalah manusia biasa dan tertakluk kepada kesalahan.saya hormati mereka diatas ilmu yang mereka ada. Tapi dalam masalah politik, mereka seharusnyamendengar pendapat dari akar umbi.Saya sayang PAS, tujuan utama aku sertai PAS adalah untuk memertabatkan Islam dan menjatuhkan UMNO, kalau mereka sanggup bersama, aku tidak, selagi dosa-dosa UMNO terhadap PAS selama ini tidak dihapuskan, jangan harap aku akan bersama PAS.

jeboni said...

anon 11.21,hang ni tongong lah,gabungan ngan perpaduan tu x sama ke????campuran,kesatuan perikatan tu semuanya bermaksud nak kerjasama dengan umno..walaupun bunyi je lain,aku tak nak pas dekat pun dengan umno...

Nasir said...

kalau betul UMNO terima kerajaan perpaduan ni, kenapa di Manek Urai, masih berlawan dengan PAS. Nanti di Manek Urai, mcm2 UMNO akan burukkan pAS menerusi akhbar, radio dan tv. Lepas pilihanraya bincang balik pasal kerajaan perpaduan. Apa semua ni????

joostspring said...

to kelate babi..

bila mase plak aku nyamar org pr,mati hdp blk aku xsokong pr..

mu 2 bengong base gle babi...

xpyh r mu nk oyt mu hormat nik ajis,nik aziz 2 kena guna ko husam jah...kl xkena guna,xkan anak nik aziz diri bleh bunyi...

mu 2 sapa nk koya pdi dgn hj hadi/nasa,kl org pas xsuka ko nasa xmgkn dia mng perwakilan ari 2,ni base keje org2 husam dgn nuar babi r ni,blog2 org pr sek2 husam dgn nuar babi kebanyakkan,sbb 2 banyak sgt blog pr kutuk nasa...cermin r dri mu skit nate,koya nk tegakkan islam konon,mu banding r dlu mu 2 dgn hj hadi/nasa,mu ni maye 5 waktu pun blum tentu cukup lg,....ada hati nk kutuk hj hadi dgn nasa..

aku gn nik ajis 2 sbb berehi sgt wat fatwa ngarut ikut sdp hti,kecek belit2..ni nate sek2 husam punya keje r ni..


mu ni base nate bengong..kecik2 xse mapuh,bsr2 ngusoh ko org..MU G JILAT JUBUR HUSAM R...PAS 2 MU G JILAT PLAK JUBOR TAIK NUAR..

kelate said...

joostspring palo babi kero,

caro mu kecek aku boleh agok doh,mu ni ore puok najis!! ado hati nok nyamar!!! kalu doh sebiji mace babi tunggal,selamo2 nyo babi tunggal!!!

mu toksoh nipu aku la babi..bilo mu kato 'n.ajis' tu,mu doh buko identiti mu yg maca babi tunggal!! ado hati nok nyamar jadi ore PAS!!

PAS tadak org babi mace mu ni la,bongok!!! dasar lembu!!!

kelate said...

joostspring babi,

doh kalu mu buke org PR,mu toksoh ambik tahu la bodo!!!Yg mu sibuk2 mcm ore gilo ni bakpo? mu ambik dok ubat sawan ari ni? patut le mace org gilo babi jo!!!

joostspring babi,
mu toksoh caro hal2 PR la lembu!! PR boleh caro sendiri la lembu!!

mu g caro taik2 mu la,baso bodo mace babi!!

dasar lembu,mano ado akal nok mikir!!!! ari ni baru tubek kandang ko,baso lembu pawah???

pejuang bahasa said...

kepada kelate,joostspring dan yg sewaktu dengannya...
kamu semua akan dilaknat oleh Allah kerana menghina ulamak apalagi menggunakan bahasa dan istilah yg bercanggah dan tidak selari dgn ajaran islam...
saya tidak percaya kalau org2 spt korang berjuang utk membela islam
bahkan org2 spt korang ni lebih buruk perangai dari sebahagian org umno atau org kafir...
tg hadi dan ust nasa org berilmu
kalau korang ni org berilmu mana mungkin akan menggunakan bahasa yg kotor dan biadap spt itu...
ingatlah ULAMAK PEWARIS NABI korang pewaris sapa? abu jahal?

kelate said...

to Pb,

ulamak yg harus ditaati ADALAH ulamak yg berjuang untuk islam dan ulamak yg berjuang untuk kekayaan dunia cam dua org pujaan ko tu tidak layak memimpin parti islam...

dan hang punya jgn le kata hang ni ada 6th sense yg boleh kesan mana org PAS,mana org ameno najis tu...

dan aku bertanggungjawab dgn apa yg aku ucap...so tq le remind aku tu..hahaha...tapi aku tidak akan membiarkan PAS yg aku pangkah tu menjadi salah satu anggota BE END!!

Anonymous said...

heran aku tgk komen2 yang mengunakan bahasa carut marut ni. Bukan tu ikut nafsu ke?sesama islam kita bergaduh tu sapa yang untung?takkan x ada sedara mara kita yang berlainan ideologi atau parti politik.takkan mereka semua jahat kot.Kita semua nak kan memperjuang kan islam tapi janganlah sampai hancur islam tu yang untung orang lain.

ps: aku bukak blog ni tgk ada komen mcm ni aku tegur dengan ikhlas dan harap semua faham.salam..

pejuang bahasa said...

kepada kelate

t.kasih kerana bagi respon pada komen saya dan berbanyak maaf dari saya
dalam islam tidak ada pemujaan sesama manusia... kerana boleh jejaskan aqidah
maksud saya kita perlu hormat ulama kerana ilmunya,dlm alquran Allah sebut org berilmu darjatnya lebih tinggi dari org yg tidak berilmu
saya ada dimuktamar setiap hari kita lihat betapa istiqamahnya para pimpinan,perwakilan dan pemerhati terhadap perjuangan
saya tak terfikir tg hadi dan nasa akan mengkhianati mereka,semua tindakan dan halatuju pas akan diputuskan oleh mesyuarat bukan mereka berdua shj...
perwakilan telah faham akan maksud kerajaan perpaduan so takde sebab kita mesti berpecah belah,jgn terpedaya dgn propaganda umno/bn yg cuba memanaskan isu ini...
saya dah yakin saudara kelate amat sayangkan parti,jadi mari kita lupakan sementara isu ini dan tumpukan pada prk manik urai...
insyaallah,kita jumpa disana!

Anonymous said...

unity goment? bkn gabuangan umno n pas laa phmkn bebetul.....jgn pki pahaman sendiri tak tahu bertanya bukan maki hamun mcm nie...buat tambah dosa jer...

Unknown said...

aku rasa kelate nie la antara tali barut yang ingin merosakan pas...memburukan pemimpin tanpa bukti yang kukuh dengan tujuan memecah belah ahli pas...

Anonymous said...

Kerajaan Perpaduan?

Nak gaduh-gaduh kenapa?

sat lagi, balik rumah pergi baca quran..fahamkan maksudnya..

dalam al-quran dah cerita semua dah..

carilah mana-mana tahu..

kut-kut jumpa dengan diri sendiri di situ..

alhamdulillah..

joostspring said...

pejuang bangsa

aku nak tanya kau..mati esok2 semua org UMNO ni masuk neraka ke?

lpas 2 semua org yg sokong dan ahli pas msk syurga ke?

Mr Joker said...

joostspring... aku nak tanya kau pulak...

mati esok ade syurga melayu, neraka melayu ke?

mati esok malaikat tanya ke kau bangsa ape?

joostspring said...

to kelate babi ank anjing cis base behe jubur taik nuar..

xlapar eh aku nk nyamar sek2 pr gila babi base perangai setan ni...mu 2 toksah duk koya r..mu ni jilat jubor husam dgn nuar jah..tok guru mu syeikh gle babi wat jd penasihat nik azis...

relevan x penasihat kpd nik aziz tp bini pki bju ketat,npk jubor taik,pki tudung npk rmbt jemput..nate kero syeikh 2 duk kutuk bini org,bini sendri pun xbtul jln..nk kecek pasal islam konon...bleh blah r lu babi base nate dajal..

pas 2 nk wat propaganda pasal hj hadi dgn nasa dan konon2nye org umno punya kerja...xpayah main drama r setan..ni kerja2 org pkr nk pecah belahkan pas..di dlm akar umbi pas 2 dah bersepah tali barut nuar aljuburi babi 2...kl org2 pas xsedar lg xth r nk kata gn..mmg buta hati r...

joostspring said...

eh burik topeng setan..

mmg dasar pr celaka..selalu nk putar belit & ubah isu...

mu xbrani nk jwb sbb th bkn semua org umno msk neraka/syurga dan bkn semua org pas msk neraka/syurga...


utk soaln kau..xde syurga melayu dan malaikat tak tanya kau bangsa ape...

xpyh nk belit r topeng setan..cermin dlu asal usul mu,dr lembah hina mana mu dlu...

Mr Joker said...

joostspring... kau nak tau asal aku dr lembah hina mana?

kalau kau percaya Allah tu 1, kau tak persoal dr lembah hina mana aku berasal.

kecualilah kau tak percaya Allah tu 1, maka kau persoalkanlah benda tu...

ko guano..?

joostspring said...

tp

aku percya Allah itu stu dan Maha Pengampun segala dosa2 umatnye..

dr post kau kat atas 2 sikit sebanyak kau telah akaui asal usul kau yg telah org kata sblm2 ni..

lg stu,kl kau percaya Allah itu stu knp puak2 Pas ALJUBURI sokong usul DAP dan org bkn islam supaya Allah bleh digunakan utk tuhan mereka..kau fikir r sendri ape maksud tersirat aku...

Mr Joker said...

joostspring... ilmu aku tak cukup untuk aku komen ataau keluarkan pendapat dalam hal tu.

orang tua cakap, kalau tak pernah makan kijang, jangan dok sembang pasal kijang, nanti kene gelak dekat orang kampung.

sama jugak dalam hal tu, biarlah orang2 yang lebih berilmu ulas hal berkenaan, kita ni kalau ilmu tak cukup, jangan dok nyampuk, kang tak pasal2 lari aqidah karang.

yang aku tau setakat ni, dalam Al-Qur'an memang tak de sebut perkataan Allah tu cuma untuk Islam sahaja.

Yang disebut ialah Al-Qur'an itu adalah kitab untuk agama Islam.

tak gitu?

Lagi satu... semua agama langit itu diturunkan oleh Allah melalui Nabi-nabi dan RasulRasul yang terpilih dengan malaikat sebagai perantaraan.

takat tu je yang aku paham.

kalau salah, betulkan aku.

ok?