"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 01, 2009

DAP Kedah keluar PR..? - Malaysiakini

DAP Kedah memutuskan untuk keluar dari gabungan Pakatan Rakyat negeri itu kerana membantah tindakan kerajaan negeri merobohkan satu-satunya pusat penyembelihan babi di Alor Star.

Sebelum itu, pada jam 3.30 petang petugas Majlis Bandaraya Alor Star menjalankan operasi merobohkan pusat penyembelihan tersebut.

Berikutan itu, Pengerusi DAP Kedah/Perlis, Thomas Su dan penyokongnya cuba menghalang operasi tersebut tetapi tidak berjaya.

DAP negeri kemudiannya mengadakan satu mesyuarat tergempar untuk membincangkan insiden tersebut.

Dan pada kira-kira jam 5 petang tadi, Thomas mengumumkan keputusdan DAP Kedah/Perlis untuk keluar dari Pakatan Rakyat.

Sementara itu, difahamkan ibupejabat DAP di ibungara akan mengadakan mesyaurat tergempar esok untuk membincangkan perkara tersebut.

Sumber - Malaysiakini

27 comments:

Anonymous said...

NAK KELUAR...KELUAR LAA...KAMI ORG KEDAH TAK PERLU PARTI YANG BANYAK SONGEH....DI SEBABKAN PENUTUPAN PUSAT PENYEMBELIHAN JA...BUKAN NYA DAP KEDAH TAK DAPAT MAKAN BABI LAGI....KAH...KAH..DI SEBABKAN BABI DAP BINASA....

osman abdul ghani said...

Kita dah macam tak boleh bergerak dah.
Satu peebincangan ilmiah.

Politik negara kita kelihatn tak bergerak pad laluannya. baik dipusat maupun di ngeri.
Mari kita renung...Ketika MCA menang besar di tahun dahulu..UMNN meyerahkan jawatan menteri lebih banyak atas dasar kekuatan sokongan undi kaum Cina pada BN.

Tapi bila mereka kalah teruk dan UMNo masis kuat selepas PRU 2008, kita bagi hak kita pada mereka.macam bisiswa dan ekiti saham 30 % dan jawatan kerjaan.

Orang Melayu yang sokong UMNo sampai lah... dapat apa...hilang dah hak kita dan bagi pada mereka.

Peminpin Melayu memang pengkianat tergadap bangsa Melayu.

Sepatatytnya mereka yang kalah .. just tutup mulut jr.. dan jangan jadi Hak orang Melayu satu alasan kenapa mereka kalah.

ASku ingat aku nak je berhirah ke Australia..

TQ

a

Anonymous said...

eheh... padahal PAS tunduk pada DAP .. bila dah jadi camni terus kata tak perlukan DAP.. amboi bang? lupe diri dah ke? tak mustahil PAkatan hancur.. kuikuikui!

Malaysian said...

Negara ini terdiri daripada pelbagai bangsa maka segala polisi yang dilakukan perlulah bersesuaian dengan situasi negara.

Kami memilih Pakatan Rakyat kerana dasarnya yang berbeza dengan BN yang hanya mempermainkan perkauman.

Harap Pakatan Rakyat faham apa sebab mereka diundi oleh Rakyat


Regards,
Malaysian Come First
http://gomalaysian.blogspot.com/

Hanif Nasir said...

itu pusat sembelihan haram, maknanya takde lesen. kita tanya dulu MB dia apa plan dia jgn main bantai je

Anonymous said...

tapi babi kalau dah disembelih, tak jadi halal ke?

Anonymous said...

anon 10:58,

ko btl2 xtahu ke???

kalau tahu n nak main2 kat cni, baik xyah sibuk kat cni...
buat menyemak je...

Ahmad Pazil Md Isa said...

ALHAMDULILLAH. Akhirnya DAP KEDAH nak keluar PR KEDAH. Bak kata org Melayu, Kecil tapak tangan, ALOR SETAR kami tadahkan. Lepas ni PR KEDAH terutamanya PAS tak payah lagi terima puak2 ni masuk PR KEDAH, biaq pi la depa. Buang masa jer layan puak2 ni. Senang sikit ler PAS nak buat kerja. Kalau ada wakil dr PKR pon nak keluar juga silakan, biaq UMNO ambik alih kerajaan sekarang, baru hang pa suka kot? Sekali lagi, TAHNIAH dan SELAMAT BERAMBUS

Anonymous said...

org dok sibuk selsema babi, dia masih lagi suka kat babi.

memang babilah!!!

Anonymous said...

DAP NEGERI LAIN TAK NAK IKUT KE...memang kaum makan babi ni kepala otak ingat babi je...tak de babi tak leh hidup...

Prof. Era Pasca said...

rasanya di kedah ada satu je dun DAP pegang... huhu UMNO taknak amik adun nih? nnt UMNO boleh la ikut cakap adun nih buat pusat ternakan babi lagi besar... kahkahkah... UMNO takleh wat pape....

Prof. Era Pasca said...

kah! kah! kah! berite yg tak kuar TV1-TV9

Sari berita tak penting............
Pahang Daily Online, sebuah portal berita yang popular, akan menfailkan saman malu balas berjumlah RM2 juta terhadap Mohd Saiful Azlan Bukhari kerana memfitnah dan menjejaskan kredibiliti laman itu.

Seorang pengendali Pahang Daily memberitahu Suara Keadilan, saman berkenaan besar kemungkinan akan difailkan sebelum 15 Julai ini.

Saiful sebelum ini memfailkan writ saman berjumlah RM2 juta ke atas penulis laman blog pahangdaily.blogspot.com kerana menyiarkan enam artikel bersabit aduan polisnya mendakwa kononnya beliau diliwat Anwar Ibrahim.

Bagamaimanapun laporan Hospital Kuala Lumpur dan Hospital Pusrawi mendapati tidak ada bukti klinikal Saiful diliwat sebagaimana yang didakwanya.

Pahang Daily Online sebelum ini mendakwa Saiful menderita akibat kemaluannya bernanah dan sukar untuk membuang air kecil dan besar selepas melakukan sumpah laknat atau mubahalah pada 15 Ogos 2008.

“Saiful mengugut mahu menyaman kami tapi sehingga ini tidak ada apa-apa tindakan dari beliau untuk membuktikan Pahang daily Online telah memfitnah beliau,” kata pengendali laman itu yang tidak mahu namanya disiarkan buat masa ini.

“Jika dia senyap dan tidak ada tindakan susulan. Ini bermakna apa yang kami dakwa adalah betul. Kalau Saiful yakin dia dipihak yang benar, kami cabar beliau supaya meneruskan usaha saman itu kami,” tambah beliau.

“Sekarang kami pula mahu menyaman dia kerana dakwaan yang dia buat bahawa kami memfitnahnya adalah tidak benar. Kredibiliti kami sebagai sebuah portal berita yang berwibawa telah terjejas kerana tindakan beliau tersebut,” tegas pengendali Pahang Daily Online.
sumber: Suara Keadilan

BTS said...

kalau babi tak dak di malaysia, aku lagi suka. kalau puak tu meghenyam sangat nak mentekedarah babi.. kalau tahap kalau tak makan babi, boleh mati.. boleh pi pindah duduk negara lain.. melantak la babi sampai mampus.

ANUAR said...

babi tu makhluk ciptaan tuhan.
org yg mkn babi tdk bersalah.
yg bersalah dlm hal ini adalah manusia yg terlibat dlm ladang ternakan babi tersebut iaitu
1-TOKEY LADANG BABI
2-UMNO/BN (KERAJAAN NEGERI TERDAHULU)
3-PEGAWAI2 YG DI BERI KUASA,TP X AMANAH
Jadi kenapa nak bising kalu ada org melayu sendiri yg terlibat secara tidak langsung dlm bisnis binatang ini.

alirustang said...

masalah babi di melaka tak penah setel pon....sape agaknya jaga melaka tu....
oooo patutlaaa MCA cucuk idung umno melaka...

Anonymous said...

babi punya babi!!!

Unknown said...

kapal PR dah nak pecah ke?

Anonymous said...

bukan nak pecah dol!
tapi nak buang segala-gala babi yg
memberatkan kapal..kalau kapal umno kosong bulehlah angkut..ramai skit babi2 dalam kapal tu

i'm no king

tengala said...

DAP cuba ugut PR begitulah MCA dan GERAKAN ugut UMNO...
Jadi kalau nak keluar tu boleh keluarlah dari sekarang..jangan selepas PRU 13 nanti buat hal pulak nak jawatan Timbalan Perdana Menteri...
UMNO tak apa boleh gadai maruah Melayu...contohnya kawasan banyak orang Melayu pun boleh ambil calon MCA,MIC atau Gerakan...
Tapi pencacai2 UMNO dalam blok nie tersengih2 saja tak sedar hak mereka semakin hari semakin terhakis sebab pemimpin mereka nak jaga tembolok sendiri..

Anonymous said...

oh.yo lagi lu olang mau makan itu babi kah..? hey satu dunia o takut sama itu babi, tapi lu mau bela jugak itu babi..manyak helan sama lu olang..

Anonymous said...

yela manyak bela dekat melaka jugak.... itu ali rustam umno punya

Anonymous said...

babi tu kompom haram
sembelih atau x sembelih, ia tetap haram
pusat sembelih xde lesen, maknanya haram la tu
dh 3x haram, mmg patut kena roboh, keh keh, no issue

Anonymous said...

hey anon, kalau rogol anak, pura alim, keja malas, makan rasuah halal kah. harap krajaan guna duit tax. memang bangsa subsidi dok tau komplain jeee. keja malas macam lembu. nak rasuah. babi tk conform lagi haram. lembu lagi haram. semua makan lembu kaki malas. nak free macam lembu makan rumput....

Anonymous said...

ntah apa2 ntah. Yg DAP ni pun satu, dah tempat bela babi tu takde lesen maka wajarlah di robohkan. Bongok betullah DAP Kedah ni. Yg di pertahankan sangat kadang babi haram jadah tu buat apa.

Dlm hal ni, wa sokong Ustaz Azizan. THUMB UP! Tapi bab ketua Pemuda PAS sibuk nak berwacana minda dengan UBN ni apa hal. Tak payah. Buang masa je berdebat dgn UBN ni. Lebeh2 lg skang ni....tengah nak karam tu mmg la dorang suka korang hulur tangan. Lagi pun isu UG baru je selesai jadi wat pe sibuk2 dgn debat ni. Tunggu la isu UG ni hilang dulu. Korang ni kan takde otak ke...nak berpolitik tapi lurus bendul. Politik ni ada seni dia, ada tari dia....tak gitu.

Jadi konklusinya, 2 parti paling senior dlm PR iaitu PAS dan DAP sebenarnya terlalu EGO. Dan yg jelas di sini, PAS tebal la gak kemelayuan dia, begitu gak DAP dgn kecinaan dia.....jadi nampak gayanya, kita ni tak kemana-mana kalau dlm isu yg di ibaratkan sebagai 'sampah' ni korang tak leh nak selesai, camne nak perintah Malaysia nnt sedangkan kita orang rakyat yg menyokong PR selama ini amat mengharapkan PR memerintah dlm PRU13 nnt.

Tan Chuat (Serdang) said...

Apa lu org susah-susah.Ini Cina punya hal lu orang jgn masuk campur la. Itu DAP, ikut sukalah mahu ikut sapa..Gua pun bkannya boleh caya sangat sama orang Melayu pasal orang Melayu suka rasuah punya. Gua punya mesin kuda di Serdang. Dulu ahli Majlis UMNO makan RM2,ooo satu bulan tapi sikalang lepas kelajaan negeri tukar itu ahli Majlis PKR mintak RM3,000 satu bulan.Wa kasi maa..pada wa, sapa pun memerintah wa tarak kisah tapi pukimak punya Melayu PKR makan lagi manyak. Wa sokong PKR ingat senang wa punya bisnes tapi lagi parah maa..itu blum lagi mesyuarat, tiap kali mesyuarat dan program ahhh wa kena kasi lagi wang kalau tidak wa punya tempat nanti kena serbu..Wa memang tak percayalah olang Melayu.berlagak dan suka makan rasuah kemudian suka tunjuk eksyen..lebih baik DAP keluar Pakatan Rakyat ikut cara sendiri, lagi baik.lagipun ramai oramng Melayu juga dalam DAP nanti calon boleh letak mereka ini lagi baik....DAP tak perlukan PAS dan PKR maaaa tapi mereka perlukan DAP utk dptkan sokongan orang Cina...lu tengok kerusi DAP dalam parlimen lagi banyak maaa..ikutkan itu Perak, MB kena kasi sama DAP begitu juga Selangor!!!

Farid said...

Lihat aksi angkuh MB Azizan.....
dari Malaysia Insider

Ketua Pemuda Gerakan ketinggalan zaman, kata MB Kedah
ALOR SETAR, Jun 25 — Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak menyifatkan Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang ketinggalan zaman apabila terus mengajak orang menyertai BN.

"Semua sekarang nak tinggalkan Umno dan BN untuk menyertai PAS dan Pakatan Rakyat. Tiba-tiba dia pula ajak masuk BN, pelik sungguh," kata Azizan kepada media dalam satu majlis di Gurun hari ini.

Azizan mengulas gesaan Tan yang meminta DAP dan PKR menyertai BN bagi membentuk kerajaan baru di Kedah dengan meninggalkan PAS.

Ini kerana, kata Tan, kerajaan Kedah dibawah pimpinan PAS sekarang meminggirkan orang bukan Melayu di Kedah.

Menurut Azizan, Tan ketinggalan dalam banyak hal termasuk isu kouta 50 peratus untuk orang Melayu apabila tanah rezab Melayu diambil untuk projek perumahan di bandar Alor Setar.

Tan juga, kata Azizan, ketinggalan dalam isu pusat penyembelihan babi di Mergong.

Sebelum ini, Azizan berkata, yang tidak adil adalah kerajaan BN sebelum ini yang telah meluluskan tanah rezab Melayu untuk projek perumahan tetapi menetapkan hanya 20 peratus sahaja kouta untuk orang Melayu.

"Ini tanah rezab Melayu, bukan tanah pegangan bebas. Untuk tanah pegangan bebas, mana ada syarat itu," katanya.

Dalam isu pusat penyembelihan babi di Mergong pula, pusat yang terletak di Pasar Mergong ini, walaupun telah bergerak selama lebih 30 tahun, namun ia tidak pernah mempunyai lesen yang sah dari pihak berkuasa tempatan.

Aktivitinya pula mendapat bantahan orang Melayu yang turut ke pasar ini kerana bahan-bahan buangannya dibuang dalam tong sampah yang sama dengan penggunaan lain dan sebahagiannya dialirkan ke sungai berdekatan.

Ekoran bantahan itu, Majlis Bandaraya Alor Setar telah mengarahkan pusat penyembelihan ini dipindahkan ke tempat lain.

Ekoran itu, persatuan peniaga babi ini telah membuat rayuan kepada Menteri Besar Kedah untuk memberikan tempoh kepada mereka sebulan untuk mendapatkan tempat baru.

"Menteri Besar telah menulis surat kepada Datuk Bandar Alor Setar agar rayuan mereka ini diterima. Jika selepas sebulan mereka tidak dapat kawasan baru, itu masalah mereka kerana mereka yang meminta tempoh sebulan," kata Setiausaha Akhbar MB Kedah, Helmi Khalid yang dihubungi hari ini.

Menurut Helmi, satu kawasan baru telah dikenalpasti untuk dijadikan tempat penyembelihan babi ini iaitu di satu kawasan dalam Kampung Cina Pendang.

"Pejabat MB telah bersetuju dengan tapak baru ini jika mendapat kelulusan khasnya dari Jabatan Veterinar. Surat juga telah dihantar kepada Yang Dipertua Majlis Daerah Pendang agar permohonan ini diluluskan jika mendapat sokongan dari jabatan-jabatan berkaitan," beritahu Helmi.

Sementara itu, hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat di Kedah sangat baik, kata anggota Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar.

"Oleh itu, saya yakin pancingan Tan itu tidak akan dimakan oleh sahabat-sahabat saya dalam PKR atau DAP. Orang sekarang nak tinggal BN dan nak masuk Pakatan," kata beliau.

Tentang isu-isu yang dibangkitkan, Firdaus yakin ia akan adapat diselesaikan dengan baik Oleh MB Kedah.

"Sabarlah, isu babi ini sensitif dan tidak siapa mahu babi diternak atau disembelih di sebelah rumah mereka sekarang dengan wabak selsema babi ini. Jadi kena bersabarlah supaya kawasan yang dijadikan kawasan ternak dan sembelih itu nanti benar-benar sesuai," katanya.

Anonymous said...

keluar jer. mereka cuba mengugut untuk mendapatkan sesuatu. ini budaya komunis sejak dulu lg.