"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 01, 2009

PAS Sesat Sebab Bersekongkol Dengan DAP..? - malaysiakini

Hari ni tak de berita menarik yang aku nak ulas... jadi dalam dok pikir-pikir, aku terase nak ulas sikit pasal tuduhan bahawa parti PAS sesat sebab bersekongkol dengan DAP.

Ramai pro UMNgOk cakap DAP kafir harbi. yang ni aku tak setuju. kalau nak tau kenapa aku tak setuju, korang boleh rujuk alim-ulamak apa itu "kafir" apa itu "kufur". kalau aku jelaskan dekat sini, sah ramai yang akan tempelek penjelasan aku sebab aku bukan alim-ulamak sementelah lagi pendidikan agama aku tak setinggi pembaca yang ada.

Jadi untuk lebih paham dan tidak BIAS, baik korang carik sendiri makna "kafir" dan jugak "kufur" supaya korang paham.

Balik pada apa yang aku nak ulas. PAS sesat bila bersekongkol dengan DAP dan alasan yang UMNgOk berikan ialah DAP itu kafir harbi.

Pada aku, tak salah kalau PAS bersekongkol dengan DAP walaupun DAP dikatakan kafir harbi.

Aku bagi 1 contoh untuk mudah faham.

Dalam 1 perbicaraan kes jenayah kolar putih. Mat Bijan dibicarakan atas tuduhan merogol seorang nenek berusia 74 tahun dan telah dibuktikan bersalah oleh mahkamah. dalam mahkamah pula ada 20 orang juri 10 juri Islam dan 10 juri kafir harbi.

Pada penghujung perbicaraan, Tok Hakim Korek (seorang Islam) mahu menjatuhkan hukuman dan perlu mengambil kira pendapat para juri.

10 juri Islam memberi pendapat supaya Mat Bijan dibebaskan tanpa hukuman, cukup sekadar memberi amaran manakala 10 juri kafir harbi pula memberi pendapat supaya Mat Bijan dihukum dengan setimpal kerana kesalahannya merogol seorang nenek yang telah "banyak" umurnya.

Dalam hal ini, Hakim Korek terpaksa memilih 1 keputusan yang adil bagi membela seorang nenek yang telah teraniaya dan juga 1 keputusan yang adil sebagai pengajaran kepada kesalahan yang telah dilakukan oleh Mat Bijan dan juga sebagai amaran kepada penjenayah-penjenayah di luar sana.

Kalau korang jadi Tok Hakim Korek... korang ambik pendapat siapa? 10 juri Islam atau 10 juri Kafir Harbi?

Ingat... ini soal keadilan dan pengajaran. kalau Hakim Korek memilih untuk mengambil pendapat 10 juri Islam iaitu memberi amaran dan membebaskan Mat Bijan adakah keadilan terhadap nenek tersebut?

Dan jika Hakim korek memilih untuk mengambil pendapat 10 juri kafir harbi iaitu hukuman yang setimpal dengan kesalahannya adakah Hakim Korek dikira sebagai sesat kerana bersekongkol dengan kafir harbi?

Aku pilih untuk bersekongkol dengan kafir harbi. sesat pun sesat la... peduli apa aku... janji keadilan dapat ditegakkan.

Macam tu jugak dalam kes PAS bersekongkol dengan DAP. pada masa ini DAP konsisten dengan perjuangan PAS iaitu menegakkan keadilan di bumi Malaysia, menegakkan yang HAQ dan menolak yang BATIL.

DAP juga menolak Rasuah, ISA, Salah Guna Kuasa dan bermacam-macam lagi perkara yang seiringan dengan PAS. perlukan kita bermusuh dengan sesiapa yang seiringan dengan kita dalam perjuangan menegakkan keadilan hanya kerana mereka itu "KAFIR HARBI?"

UMNgOk seolah juara dalam menegakkan keadilan tetapi apa buktinya? apakah hanya kerana UMNgOk itu perti "MELAYU" maka apa sahaja yang dilakukan oleh UMNgOk adalah kerana keadilan?

Pada aku UMNgOklah yang sesat kerana didalam UMNgOk terdapat majoriti orang Islam tetapi tidak menjalankan suruhan agama Islam... bukankah itu "SESAT" namanya? bukankah itu "KUFUR" namanya?

SEJARAH TAK PERNAH MENIPU MANUSIA TETAPI MANUSIALAH YANG MENIPU SEJARAH..!

21 comments:

Anonymous said...

bagus komen topeng perak....yang penting tegak keADILan hapuskan kebatilan.......hidup PR

Anonymous said...

aku tak tau plak parti politik ada agamanya, heh heh

Anonymous said...

"Aku pilih untuk bersekongkol dengan kafir harbi. sesat pun sesat la... peduli apa aku... janji keadilan dapat ditegakkan."

wahh... nyata sudah sesat.. tahniah .. berapa itu orang bayar lu punya gaji one month? kehkehkeh!

Unknown said...

Mungkin dah takut dikatakan sesat Ust Nasa Tantawi dah buat Intellectual Discussion dengan Pemuda Umno.

Lihat http://leecopperten.blogspot.com/2009/07/ketua-pemuda-pas-pamerkan-kebodohan.html

Anonymous said...

pas dan dap berjoin umno kata bukan.....
korang pikir balik...umno ...bersama mic dan mca serta gerakan mcmner pulak.....???????..
buat org melayu bodoh jer..kihkihkhikh

Anonymous said...

woiiiii...sume...jangan dok berangan kita PR mesti menang...kena kerja kuat...kasi BN terbongkang....inngat kita jangan sesekali ALPA....(Apa Lancau Pon Ada) hehehehe.....

Anonymous said...

DAP ada gak orag Melayu dan Islam yang join... MCA, MIC????Hampeh

Anonymous said...

sepatutnya Pas dan Umno bersatu demi Islam dan orang Melayu.terajang je muka2 rasuah ,kaki pembelit dan maksiat.tapi dengan syarat tubuh parti baru,takde Pas atau Umno lagi...

Anonymous said...

biar betul umno dan bn nak bubar dun??? adakah aku bermimpi di siang hari( opss..bukan mimpi tu yek) atau khayalan semata2 mata je ni??...

tunggu mahathir pakai kopiah pon aku rasa takde bubar lagi...ataupun tunggu bijan ada rambut penuh...

Skuad Peninjau said...

Pergh Umno,

Depan orang kata nak Melayu bersatu.

Belakang orang, bekerjasama antara kaum, cina, india ngan Melayu tibai duit rakyat.

Hipokrit!

Apa crita, kata nak bersatu sangat, manek urai masuk jugak?
Tak yah main wayang kulit la.

Anonymous said...

aik.... ? MCA tu orang Islam agaknya???? kenapa boleh berpakat dalam BN??? UMNO sesat la kalau camtu....

pls tgk muka dlm cermin dulu... DAP pun ada org Islam ok... DAP bukan parti bangsa Cina atau Buddha... kalau DAP parti buddha sekalipun, apa salahnya bekerjasama kalau ada pertindanan objektif dalam parti masing2???? tolong la jgn berotak sempit!!

Anonymous said...

steady ayat ko topeng perakkk!!!!
aku setuju sgt2 ayat ko ni!!!yg hak harus ditegakkan...sesat pun sesatlaa!!allah tahu apa niat kita!!!!ayat ko skrg ni sirius aku ckp makin power broo!!!ayat ko buat geng2 umngok kecut perut siallll...
aku pun bukan dr kalangan ulamak@ustat.aku dr kalangan mcm ko jgk!!!syabas aku ucapkan dgn keberanian ko dlm menegakkan kebenaran,hny allah shj yg dapat balas smu yg ko buat ni(janji ko ikhlas) bro!!!x malu aku jd anak kelate mcm ko!!!teruskan usaha...kita kuburkan bn pru13 ni!!!insyaallah!!!

menantu org umno perak

Anonymous said...

Babi ahhh PKR. Semlm kata ada perhimpunan 100 riu org. Kata Tok Guru ada..aku pun pegilah tapi ada dekat 4 ribu org saje. Iupun hard-core yg ada jawatan dlm PKR. Sial..aku kena kencing lagi lah dn Anwar dan geng2 ni...babi betullah. Ingat nak dengar pasal usul perpaduan tapi asyik menguuk BN jer..Siallah. Aku keluarlah PKR..asyik kena kencing je mereka ni. Dahlah ramai yg bila dah jd ahli majlis berlagak nak mampus..dulu tukang kebun sekolah tapi lepas jd ahli majlis perghhhhh...gaya mengalahkan YB..siallah. kita kena tipu idup2 dgn geng2 babi yan katanya berjuang utk rakyat padahal berjuang utk diri sendiri!!!!

Anonymous said...

SEJARAH TIDAK PERNAH MENIPU KITA TAPI PERISIK RAKYAT BANYAK MENIPU KITA!!!!!

Anonymous said...

gi la balai polis saman anwar tu jangan dok membabi kat sini

Anonymous said...

Tok Garu N.Ajis xde pasal dia dah nyanyuk. Lupa tarikh, lupa masa, lupa tempat dan mungkin nama pun dah lupa. Jawatan Bull Shit The HamPAS pun dah lupa kot. Terkini berangan dengan parti baru, Parti Pembela Amoi Sundal SeMalaysia (PAS).
Kesian,Kesian,
Biarkan,biarkan......

Anonymous said...

konsep 1Malaysia ada persamaan dengan Islam Hadhari???pulak dah....ini puak2 malaun mana yang meraban nih??...haram betul diaorang nih...nak buat ajaran sesat plak ke??..betul la kata TGNA,UMNgok nih MACAM ayah pin....

apa pm bijan cakap semua follow..semua betul,..semuaok...agaknya bila suruh makan taik pon diorang sanggup buat...

1malaysia aka Islam Hdahari=HAMPEH

Anonymous said...

Seperti yang telah diketahui ramai calon-calon yang bertanding untuk mewakili pihat BN dan PAS telahpun diumumkan. Tuan Aziz Tuan Mat, 39, diumumkan sebagai calon BN dan tauke ikan tersohor Fauzi Abdullah mewakili PAS. Seperti juga yang telahpun diagak perang saraf terhadap kedua-dua calon ini telahpun bermula dalam dunia maya.

Saya sendiri adalah anak jati Kuala Krai. Semasa meluangkan masa selama 4 hari di Manek Urai dua minggu yang lepas kedua-dua nama ini menjadi sebutan ramai sebagai calon yang paling layak mewakili parti masing-masing untuk bertanding.

Fauzi Abdullah sendiri bagi saya adalah calon pilihan tepat PAS, penjual ikan tersohor yang sememangnya telahpun dikenali ramai. Tiada apa lagi yang saya boleh katakan mengenai Fauzi kerana jika saya menulis berdasarkan cakap-cakap orang tanpa sebarang bukti nyata, maka itu adalah fitnah belaka.

Begitu juga dengan Tuan Aziz, telahpun ada kata-kata fitnah yang dilemparkan terhadap beliau seperti yang ditulis dalam laman webSatu Malaysia. Adakah fitnah ini dilemparkan berdasarkan bukti yang nyata. Satu yakin bahawa penulis yang melemparkan fitnah tersebut tidak sama sekali mengenali Tuan Aziz dengan lebih dekat.

Fitnah 1:
Tuan Aziz didakwa menyalahgunakan kuasanya dan terbabit dalam rasuah

Ini adalah satu kenyataan yang "ambigious" bertujuan hanya untuk mengaburkan mata pembaca.

Fitnah 2:
Tuan Aziz hidup mewah melebihi kemampuannya ketika menjadi CEO Kesedar Perkilangan Sdn Bhd (KPSB). Jawatan ini disandangnya sebelum dilantik menjadi pengurus di Kesedar

Setahu saya Tuan Aziz hidup secara sederhana. Walaupun berjawatan sebagai CEO Kesedar, beliau hanya mempunyai rumah papan satu tingkat di Kuala Krai. Isteri beliau bertugas sebagai guru. Pasal kereta pula, beliau memandu Proton Perdana second hand dan isteri beliau memandu Perodua MyV.

Fitnah 3:
Beliau melakukan lawatan yang “meragukan” bersama pegawai-pegawai yang tidak berkaitan ke negara Asean seperti Vietnam dan Thailad untuk tujuan pemasaran

Lawatan itu dilakukan secara rotation oleh pegawai-pegawai Kesedar selepas mencapai kejayaan memasarkan minyak masak di negara-negara Asean. Tuan Aziz sendiri tidak pernah mengikut serta dalam lawatan tersebut.

Fitnah 4:
Beliau menyalahgunakan kuasanya dalam pemberian kontrak-kontrak KPSB dan melobi untuk pembekal baja sewaktu bertanding untuk jawatan Ketua Pemuda Umno Kuala Krai

Keputusan akhir pemberian kontrak tersebut bukan terletak di tangan Tuan Aziz. Lagipun Tuan Aziz tidak perlu melobi untuk medapat sokongan semasa pertandingan jawatan Ketua Pemuda Bahagian. Sokongan beliau pada peringkat akar umbi adalah padu. Lawan Tuan Aziz untuk jawatan Ketua Pemuda Bahagian adalah juga kenalan rapat beliau, Salihin Ismail.
Tambahan pula, dari sumber yang telahpun disahkan, Tuan Aziz juga meminta beberapa cawangan memilih lawannya Salihin sebagai calon Ketua Pemuda Bahagian supaya nanti Salihin cukup bilangan pencalonan. Maka tidak mungkin wujud aksi lobi-melobi seperti dinyatakan.

Kesimpulan:

Perlembagaan menuntut parti-parti yang bertanding supaya berlawan secara demokrasi. Tetapi tidak pula tertulis bahawa demi demokrasi parti-parti berlawan mestilah menabur fitnah untuk mewujudkan perasaan saling membenci. Tambahan pula teramatlah hina jika fitnah itu dilemparkan oleh pendokong-pendokong parti yang memperjuangkan agama Islam, kerana Islam tidak meminta umatnya saling membenci, tetapi saling menyayangi.

Oleh kerana kedua-kedua calon tersebut adalah pilihan terbaik parti, maka sesiapa yang menang sememangnya akan membawa kebaikan kepada penduduk Manek Urai sendiri. Dengan itu tidak perlulah memfitnah atau menceritakan keaiban sesama manusia, sama ada dari pihak PAS. atau UMNO.

anak kelate yg cintakan kebenaran!

Anonymous said...

setujuuuuuuuuuuuu!
jgn kita suka sebarkan fitnah lagi!
hidup PERPADUAN UMNO-PAS!!!
mampus PKR!DAP!

Anonymous said...

anon 6:26,

demokrasikah umno??? ataupun demo kerasi???

setakat ni aku dok rasa demo krasi je blm ada demokrasi...

mrL

Anonymous said...

Entah lah...........
Dalam Pas ada melayu-islam, cina-islam dan india-islam
Dalam PKR ada melayu, cina, india (tak kira agama)
Dalam DAP ada india, cina dan melayu-islam
Dalam MCA- cina semua
Dalam MIC-india semua
Dalam UMNO- ada melayu-islam dan bumiputra-kristian.

Pikir lah sendiri nak jadi ahli mana parti...terutama pengundi saluran 3, 4 dan 5.

lakianlanji