"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 29, 2009

Majlis Fatwa Kebangsaan Kena Keluarkan Fatwa Isa

Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa mengenai ISA. Ini kerana isu ini telah berulang kali diminta oleh Umat Islam agar dilihat di sudut agama. Namun fatwa itu hendaklah adil, bebas dari keterikatan dengan mana-mana pihak, dibahaskan secara saksama dengan kehadiran pakar perundangan, pihak berkuasa dan mangsa. Juga ahli-ahli politik yang bersetuju dan yang membantah perlu dijemput memberikan pandangan.

Penilaian adil perlu untuk panduan kerajaan. Malanglah jika isu-isu pinggiran dibincangkan sedangkan isu-isu besar yang membabitkan kepentingan umat ditinggalkan. Majlis Fatwa Kebangsaan menggunakan wang awam, maka pastikan faedahnya balik kepada awam secara jelas. Mesyuarat yang biasanya berlangsung di hotel-hotel yang hebat itu perlu mengeluarkan pandangan-pandangan yang hebat untuk kemaslahatan umum.

Hari ini rakyat berbagai pendapat tentang ISA, berikan pandangan para mufti pula. Masakan mungkin mereka tidak peka, sedangkan semua rakyat berbicara. Saya secara peribadi semasa menjadi mufti telah mengeluarkan pandangan dalam Bulan Ramadhan lepas di Perlis, Kelantan, Kuala Lumpur dan berbagai tempat. Media tempatan telah berulang kali menyiarkannya. Kali ini kita menuntut pandangan rasmi agensi agama kerajaan pusat pula.

- Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Lampeter, UK.

Sumber - Minda Mufti

12 comments:

PERWARIS AKA PENCACAI said...

ORANG UMNO TAKDAK TELOG.. NAK TULIS KOMEN PUN NAK KENA APPROVE DULU. INI AKU DAPAT DALAM BLOG BUDAK2 GEROMBOLAN. TELOGG KECUUTTTT...

- "Dipersilakan menghantar komen-komen yang bernas BUKAN 'main' copy dan paste dari mana-mana website orang punya dan mengaku itu komen anda.TAK BAIK. TAK BERTANGGUNGJAWAB."

bENGAP Rupanya orang gerombolan ni, sekarang dunia global. Freedom of speech pun tak paham. Itulah, pandai hisap membodek. Dunggu lah jadinya. MONGOLIA KATA YA, SEMUA YA. KAH KAH..

PERWARIS AKA PENCACAI said...

HIDUP UMNO!!! HIDUP UMNO YAHUDI!!! HIDUP UMNO RASIS!! HIDUP MELAYAU!!! KAH KAH

Zahid (UMNO) Agen Zionis?

Zahid, Menteri Pertahanan Malaysia, mengaku bertemu dengan Natanyahu Perdana Menteri rejim Zionis Israel di Paris.

Tetapi kemudiannya pula, setiausaha akhbarnya mengatakan bukannya Natanyahu, tetapi Ehud Barak, Menteri Perperangan rejim Zionis Israel.

Takkan Zahid tak kenal untuk bezakan Natanyahu dengan Barak? Atau tak ingat siapa yang dia jumpa dari rejim Zionis itu?

Namun siapa pun yang dia jumpa dari kepimpinan negara Zionis Israel itu, ada beberapa persoalan yang perlu dia jawab dan jelaskan kepada rakyat Malaysia:

1. Pertemuan antara kepimpinan negara/kerajaan merupakan pengiktirafan negara/kerajaan tersebut, sedangkan Malaysia secara rasminya tidak mengiktiraf negara/kerajaan rejim Zionis Israel. Apakah Zahid sudah secara peribadi dan sebagai Menteri Pertahanan Malaysia sudah mengiktiraf negara/kerajaan Zionis Israel? Atau apakah Zahid merupakan orang perantaraan atau agen Zionis untuk melobi Malaysia mengiktiraf negara haram dan zalim itu?
2. Kata Zahid, Natanyahu nak jumpa dengan dia. Apabila jumpa, maka Zahid lekturlah dia tentang kesalahan Israel terutama pendudukan haram Yahudi di Tebing Barat Palestin. Apakah Natanyahu nak berjumpa dengan Zahid untuk mendengar Zahid berleter?
3. Tentulah ada sesuatu yang penting yang nak disampaikan kepada, atau untuk diterima daripada Zahid oleh si Natanyahu. Dan pastinya Zahid sudah tahu terlebih dahulu dan dirancang akan pertemuan itu. Apakah sesuatu itu, apakah rancangan mereka itu?

MANA BARUA-BARUA UMNO NIH? KECUT TELOGGG NAK BERDEBAT KE? TELOG SIMPAN BINI GENTEL KE? GEROMBOLAN UMNO = PERASUAH, SAHABAT BAIK ZIONIS, SAHABAT BAIK AMERIKA, SAHABAT BAIK PENCACAI DAN PEMBARUA..

HIDDOOPPPPPPPP UMNO!!!!

ORANG UMNO CEK TELOG MASING-MASING NAK TURUN DEMO NANTI OK.

Anak Buah Ayahanda IBRAHIM FROGGY said...

AKU ORANG UMNO, TAK FAHAM B'SA MELAYU, SEBAB MATE DAN SAINS BELAJAG DALAM INGGERIS..

- KUALA LUMPUR, July 28 — The Malaysian government is continuing a Barisan Nasional (BN) tradition of spending big bucks to get positive publicity for the administration overseas.

The Malaysian Insider understands, however, that some senior government officials are not pleased that the Najib administration is considering spending large amounts to buy good publicity.

A number of companies, including renowned international public affairs and media relations company Apco Worldwide, are pitching for a new round of government-related work believed to be worth some RM20 million.-

Tolong cek Sat, APCO ni company mana?

Mana sekalian barua dan cybertrooper UMNO? Telog tadak kat?

Kah kah kah... KATA PEJUANG MELAYU. CUBA CEK SIKIT, TAKUT TERSALAH JADI MAMAK MENGAKU MELAYU..

KAH KAH..

zali said...

apa merepek monyet tiga ekor yang
bergayut kat atas nih?

CUPING MERAH said...

zali..
panggil la ko punya musti bagi fatwa ckit tentang isa ni..

kalo nk bagus panggil mufti harussana sini

bodik said...

bangang punya zali... cetek ilmu agama. x ada dlm Quran syryh buat ISA. kenapa x nak buat hudud???

Anonymous said...

zali bodoh bangang bengap

Anonymous said...

Kalo jumpa si zali tu turun ikut braim katak sokong isa sabtu ni,pakat luku pala dia sebijik sorang..bengong punya zali.

Anonymous said...

Kalau UMNO mengaku parti nya sebenarnya berpegang pada islam memang sepatutnya Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa mengenai ISA.

Tapi malangnya Majlis Fatwa Kebangsaan itu hanyalah kelompok manusia yang menghabiskan duit rakyat melalui makan gaji sedangkan hasilnya tidak ada.

Mereka berlagak alim dan ketika dipanggil berceramah mereka akan mengeluarkan idea yang bagus kononnya untuk membentuk masyarakat yang patuh pada ajaran islam. Namun cakap mereka itu hanyalah "Cakap tak seruba bikin"

Mereka juga dilihat mewakili para ulamak tapi segala kejahilan pemimpin kerajaan Barisan Nasionl dibiarkan saja tanpa ditegur atau diajar agar pemimpin kerajaan itu dihormati kerana berpegang pada ajaran islam.

Boleh ke Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa mengenai "ISA"...? Jawapan mudahnya "tidak boleh" kerana sejak dari dulu lagi pemimpin UMNO telah meletakkan kedudukan para alim ulamaknya sebaris dengan pengemis yang menadah tempurung dikaki lima.

Siapa yang akan mengangkat martabat ulamak yang hina ketempat yang mulia...?

"AKU"

marco² said...

tak abis lg mengamok?fakta ade lg mau kecoh

bodik said...

umno bahalol mana mau pilih islam. asyik nnak memartabatkan melayu aje...woiii bangang punya umno...nak memartabatkan melayu kenalah muliakan agama Allah dulu. didiklah puak2 umno dengan muliakan hukum tuhan...baru kita boleh memartabatkan melayu.

Anonymous said...

Abang zali,
Dia orang mana ada mufti tapi makhluk yang tergamak menggelar dirinya ulama, ustaz, uztazah, lebai2. Nama je Islam tapi bertunjangkan ajaran sesat.