"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 29, 2009

Royalty: Mahkamah Antarabangsa Penyelesaian Terakhir

Kerajaan Kelantan tidak menolak kemungkinan menyelesaikan isu tuntutan royalti minyak ke mahkamah sekiranya rundingan gagal antara kedua-dua pihak.

Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, sekiranya usaha penyelesaian cara rundingan dengan kerajaan pusat buntu, kerajaan negeri tidak teragak-agak mengambil tindakan melalui undang-undang.

Malah kata beliau sekiranya mahkamah tempatan tidak juga dapat menyelesaikan tuntutan itu, ia mungkin akan dibawa ke mahkmah antarabangsa.

"Bagaimanapun sebelum tindakan akhir dibawa ke mahkamah kerajaan negeri akan menyelesaikan secara rundingan dengan kerajaan pusat bagi mendapatkan royalti.

Image"Sekarang masih ada jalan mudah iaitu rundingan, maka tiada sebab kenapa ia perlu diselesaikan di mahkamah pada peringkat ini," ujarnya ketika ditemui selepas merasmikan sambutan Hari Yayasan Islam Kelantan (Yik) di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan hari ini.

Baru-baru ini Menteri Besar menghantar surat tuntutan royalti minyak kepada Perdana Menteri memandangkan terdapat pelantar carigali yang di kawasan perairan Kelantan.

Bagaimanapun surat tersebut belum dijawab perdana menteri sehingga sekarang.

Sebelum ini Petronas Carigali Sdn Bhd mengadakan usahasama dengna Shell Exploration dan Production Malaysia B.V menemui gas di Blok PM301 yang difahamkan terletak dalam kawasan perairan Kelantan.

ImageTelaga Bunga Anggerik 1 memulakan penerokaan pada 21 November 2004 dan telah menggerudi sedalam 1,527 meter dan menemui empat zon gas.

Mengenai kenyataan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah yang berhujah Kelantan berhak mendapat royalti berkenaan Menteri Besar berkata, beliau bersyukur di atas keprihatinan bekas Menteri Kewangan itu.

"Tengku Razaleigh yang juga bekas Pengerusi Petronas memang mengetahui perkara sebenar dan sedar akan hak Kelantan," ujarnya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga melahirkan rasa tidak puas hati terhadap cadangan Kementerian Pelajaran yang cuba menghadkan 10 subjek sahaja bagi calon SPM bermula tahun depan.

Katanya, tindakan itu secara tidak langsung mencantas daya saing seseorang manusia di samping merugikan masyarakat.

Image"Tindakan berkenaan merugikan bukan sahaja pelajar sebaliknya masyarakat memandangkan pelajar hari ini pelapis pemimpin pada masa depan.

"Antara sedar atau sebaliknya kerajaan pusat telah mematikan hasrat di kalangan pelajar yang mempunyai semangat berlumba bagi mencapai kecemerlangan dalam pelajaran," katanya.

Menurutnya semangat ingin berlumba di kalangan pelajar perlu disemai serta dibajai dari awal lagi.

Pada sambutan itu anggota parlimen Pengkalan Chepa, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman diumumkan Tokoh Pendidikan Yik 2009.

Dengan anugerah itu beliau mendapat tiket mengerjakan umrah dan sijil penghargaan yang disampaikan Menteri Besar.

Sumber - HarakahDaily.Net

11 comments:

PAS-PKR-DAPigs said...

cakap2 buat sedap telinga penyokong aje tu - abuk pun tara.

bodo punya penyokong PAS,PKR,DAPigs

umnobangsat said...

woi bahalol punya org umno...umno yahudi laknatullah. mentedarah duit haram, umno yahudi bapak segala firaun. mengharamkan yg halal...bodoh punya puak2 umno. inilah dia jenis bangsat2 mcm diatas ni.

CUPING MERAH said...

terangterangan allah dah tunjuk sifat diri kita..
adakah kita baik..atau sebaliknya..

salah satu allah nk tunjuk pada manusia,walaupun kita tk dapat lihat hati perut orang lain tetapi darisegi fizikal orang itu dengan sendiri akan menunjukkan siapa dirinya yang sebenar..

sebagai contoh pemilihan pada pakaian,warna dan sebagainya dan disinilah terbongkarnya sifat kita samada kita ini baik atau dari golongan orang2 jahat..

dan saudara sekelian boleh melihat manusia kat atas tu..

nama yang dia gunakan pun babi dan wajahnya pun babi..lihat allah nk tunjuk pada kita semua..

mungkin dia merasa perkara ini main2 baginya..tetapi jangan lupa..kita yang menggelarkan diri ini siapa ?dan ini yang allah akan sebut ..

klau kita meletak diri kita setaraf dengan babii maka babii lah kita..

untuk jadi,blogger,wakil rakyat dan sebagainya kita perlu mengisi borang untuk mengesahkan sape diri kita..

klau dah nama taruk babi gambar profile pon taruk babi dah terang-teranganlah allah dah menunjukkan yang mempunyai persamaan dengan babi....

DAN MULAI HARI INI KLAU SI "PAS-PKR-DA'PIGs" ini muncul aku minta sahabat blogger menggelarkan dirinya sebagai "BABI'

aku mintak.. selalu la si BABI ni komen kat sini..supaya senang sikit ko jadi BABI!!!

Anonymous said...

PAS-PKR-DAPIGs tu spesis Babi dilahirkan dari kandang Babi Negara.Sbb tu mak dia letak nama babi..
Aku sokong royalti minyak dibawa ke mahkamah pengadilan antarabangsa.Biar satu dunia tahu betapa jahatnya umngok ni menipu rakyat.

Makbul said...

pengomen yang mengunakan nama PAS-PKR-DAPIGs - kalau hang nak jadi babi pun jadilah, tapi royalti tetap royalti, hak rakyat bukan hak umno!

aku PAS said...

setuju!!! biar satu dunia tahu kezaliman umno menindas rakyat malaysia!!! lps ni mcm2 la puak2 pencacai umno bg pandangan2 yg mcm sial, ugutan nak malukan negara la dll yg bangang2.....

teruskan usaha TGNA dan rakyat kelantan!!! hak mesti dituntut!!!

ISLAM FOR ALL!!!

manja said...

tgna berpandangan ke depan..matapelajaran spm tidak patut d had kpd 10 subjeks,pelajar2 patut bebas memilih tahap mana kesanggupannya mencabar kebolehan diri sendiri..macam lemah pelajar malaysia ni tapi nak gi global.

Anonymous said...

nik aziz pandai cakap org puteh ke nak bawa kes ke mahkamah antarabangsa

CUPING MERAH said...

anom 10:25

sundal sungguh ko punya solan..

apa yang ko tahu sebenarnya..hidung masih beringus nk komen la plakk..

hei!!bahlol ko tau tk tok guru bukan setakat orang putih,tamil,urdu,arab,pakistan pon boleh..

ko apa bahasa tau..

bahasa maki macam aku ko tau laaa..

Anonymous said...

Lawa lak pemimpin PAS pakai warna pink , ade le stail

Anonymous said...

Auww... Pink la sexy bangg....
Abg Al-jub sure tangkap lentok...
Geram kat abg baju pink tu... Akak tu letak tepi dewan je laaa....