"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 03, 2009

Pemimpin UMNO Tolak Jemputan Tinjau Pelantar Minyak

Usaha kerajaan Kelantan untuk memastikan kedudukan sebenar pelantar minyak sama ada berada di perairan negeri ini atau sebaliknya tidak mendapat kerjasama pemimpin Umno, demikian lapor harakahdaily.

Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Dato' Mustapa Mohamed dan ketua pembangkang di Dun Kelantan, Dato' Mohd Alwi Che Ahmad tidak memberi sebarang jawapan di atas pelawaan menyertai rombongan kerajaan negeri bagi meninjau lokasi pelantar.

Selain itu Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin juga gagal memberi sebarang jawapan terhadap surat jemputan kerajaan negeri yang dihantar sebelum ini.

Sedangkan menjelang pilihan raya kecil Dun Manek Urai 14 Julai lalu, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri menganggap Kelantan tidak layak mendapat royalti 5 peratus.

Alasannya kerana kedudukan pelantar di kawasan bertindih antara tiga negara iaitu Thailand, Vietnam dan Malaysia.

Rombongan kerajaan negeri seramai 50 orang yang diketuai Speaker Dun Kelantan, Ustaz Nasuruddin Daud akan meninjau kedudukan pelantar terbabit bersama anggota Exco, Dato' Husam Musa esok.

Turut sama pada tinjauan itu beberapa Adun, anggota Parlimen Pakatan Rakyat, pegawai kanan kerajaan negeri, profesor dari universiti tempatan, juru ukur perunding, petugas media dan blogger.

Pegawai Khas anggota Exco, Dr Rosli Alaani Abdul Kadir berkata, rombongan tersebut akan berkumpul di jeti Pengkalan Kubor sebelum bertolak kira-kira jam 8 pagi.

"Rombongan kerajaan negeri itu turut mendapat kerjasama Agensi Penguatkuasa Maritim yang berpangkalan di Tok Bali," katanya di sini.

Difahamkan pelantar yang akan dilawati rombongan berkenaan dikenali sebagai Cakerawala.

Menurutnya, misi tersebut diharap akan menambahkan maklumat kepada rakyat negeri ini mengenai tuntutan royalti minyak sebanyak 5 peratus kepada Petronas.

Sebelum ini kerajaan negeri menuntut royalti sebanyak RM1 bilion memandangkan pelantar carigali minyak dan gas di PM301 didakwa berada dalam kawasan perairan Kelantan.

Pengeluaran minyak mentah dan gas di kawasan itu bermula sejak 2004.

23 comments:

tengala said...

Inilah masanya untuk melondeh penipuan pemimpin2 UMNO kepada rakyat....

lintahmalaysia said...

umngok mana pernah ada telok, dari pemimpin sampai lembu2 nya

zali said...

pergi lah...
tinjau lah segalanya.

kenapa tak bawak segala peralatan
untuk korek minyak tu terus?

dah tau milik korang...buat apa
ambik cuma 5%...

korek sendiri dan ambik la 95%
bahalol!

Lin said...

SALAM MAAF MENCELAH

TANYA SIKIT BUDAK MUNAFIK YANG KATA MUFTI PERAK PELACUR TU APATAH NAMANYA OHH SI TULANG BESI ADA SINI KE...???


KALAU ADA TOLONG BILANG SAMA DIA TUNGAKLANGIT ADA SIKIT BENDA NAK BINCANG HAL PERIBADI LAH...

MANA DIA PERGI NI...

ASYIK NAK LARI AJE NI...

SALAM

Anonymous said...

Zali, sesungguhnya engkau termasuk dalam golongan yang NGOK dan guna kepala lutut untuk berfikir. Alangkah malangnya engkau....heheheehe

lintahmalaysia said...

x kan zali mcm ni, kawan aku nama zali jg, tpi cerdik siket. ni la kalau dah fanatik pada satu media je

Lin said...

SALAM SAUDARA ZALI YANG DIHORMATI

MOHON BANTUAN SAUDARA KALAU TERJUMPA SI MUNAFIK TULANG BESI TU TOLONG MAKLUMKAN SILA DATANG KE BLOG SAYA...

HERAN JUGA SAYA ASYIK NAK MELARIKAN DIRI AJE BUDAK NI

KITA NAK BINCANG PASAL DIA KATA MUFTI PERAK PELACUR KENAPA DIA TAKUT...

KALAU TERSILAP TAIP KATALAH TERSILAP TAIP MUNGKIN KITA BOLEH TERIMA ...INI DIA AJE

SALAM

pemanduteksi said...

Pemimpin umno takut teloq kena londeh la...apa lagi..!!! Pas berani kerana benar..bukan macam zali laknatullah tu yg merapu macam anjing polis...!!

Anonymous said...

Aku sebagai rakyat kelate bangga sekiranya kelata ada minyak.. sekurang-kurangnya ada lah punca ekonomi yang baru untuk kelate yang dianggap daif di Mata sesetengah pihak.. U..... Tinjau lah guna Hak Rayat.. dengan Kapal perang Navy ke.. dengan Sukoi yang dok letak kat Gong Kedak tu..atau dengan C130H tu.. ha masa ne lah nak guna aset yang menggunakan duit rakyat untuk rakyat.. betul tak.. Ayuh Buktikan wahai Pejuang2

bodik said...

ini zali bodo bangang. puak yahudi mmg mcm ni!!!

zali said...

munafik tulang besi dah tak dapat
dikesan la tungaklangit...

pegi betapa agaknya...menyesali
perbuatan diri yang jahil.

Lin said...

SALAM MINTA MENCELAH SIKIT

TERIMA KASIH SAHABAT SDR ZALI...

BIARLAH DIA BERTAPA SEBAB DOA ORANG YANG DIANIAYAI ATAU TERANIAYA AMAT MAKBUL DISISI ALLAH LEBIH2 LAGI MUFTI PERAK TU DENGAR CITERNYA SUKA BERZIKIR...

DALAM HADITH QUDSI ALLAH ADA BERKATA KALAU KAMU MENISYTIHARKAN PERAK DENGAN KEKASIH KU MAKA AKU AKAN ISYTIHARKAN PERANG TERHADAP KAMU...

BERTAUBATLAH BANYAK2 WAHAI MUNAFIK TULANG BESI SEBELUM BALA MENIMPA KAMU...

SAYA HANYA MENASIHATI KAMU SAHAJA SEBAGAI SESAMA ISLAM

SALAM UNTUK SEMUA

Anonymous said...

Tuan Blog
Kita tak kenal zali. Tapi dari ayat dia dapat diagak bertapa bodohnya pemikiran si zali nih. Ini mesti masa sekolah kelas ujung-ujung dan gagal banyak subjek masa PMR dulu.
Memang kawasan tu tuntutan bertindih tetapi jika Kelantan adalah wilayah Thailand maka seduit pun Malaysian Federal government tak dpt hasil minyak tu.

oleh:
maafkan-aku

Anonymous said...

Zali, zali.... lain kali berfikirlah guna otak bukannya kepala lutut....jangan ikut sedap mulut aje....maaf ye...

BeliaBenciUMNO said...

bila TG Nik Aziz cakap " pergi jahanam UMNO " , kecoh satu Malaysia.

Bila dipelawa tak dilayan. PM kita Najib suruh buka minda bersatu membangun Malaysia.

Nilai sendiri lah kan ... kerajaan perpaduan konon ... ajak gi pelantar pun tak dilayan.

Anonymous said...

Rombongan tu pergi naik kapal survey kan? Mana mungkin KJ n UmNgok Geng nak pergi,takut nanti mabuk laut terus jatuh laut langsung tak jumpa.Jawabnya berkubor jelah kat Laut Cina Selatan.Kah! Kah! Kah! Kah!!

Anonymous said...

Tungak Langit ni pun 2x5 jugak bodohnya dgn zali.Orang dok cerita ttg minyak dia sibok nk cari tulang besi kat sini.Pegi blog dia nun lah bahlol..sini tulang zali adalah.

Anonymous said...

Tungaklangit dan zali ko memang stady. Ko belas selambe je pejuang2 iblis dan syaitan yang direjam ni. Puak2 H1N1 (Hadi want N.Ajis want) dan Brader BABI (Aj-Juburi) dah goyang. Buat Bodik yang bogek. Kan seantero dunia dah tahu yang anak haram yahudi ada di kalangan kamu. Jadi ketua lagi. Tiap2 taun dapat belanja untuk musnahkan negara dan Islam. Ke buat2 tak tau...???

Anonymous said...

Apa tak tahu nya,baru je si zahid juburi tu jumpa dengan pemimpin yahudi tu belajar cara2 memusnahkan islam dan cara menghalang rakyat yg berhimpun dgn kejam.

Anonymous said...

Tulang Besi ni sape Tungaklangit..??
Gigolo si brader BABI tu ke...???
atau "anak ikan" orang umah brader BABI..???

Anonymous said...

Zahid dapat belanja dari pihak yahudi tiap2 taun ker...??? Ishhh... pandai2 je dia tukar orang. Buat malu Pakatan Rasuah je. Tu la yang benar diboikot. Yang batil di ikut. Menyampah tau..

Buat brader BABI selamat menghitung hari...

Yang HAK pasti berdiri, Yang Batil Pasti Jatuh!

CUPING MERAH said...

Blogger zali said...

munafik tulang besi dah tak dapat
dikesan la tungaklangit...

pegi betapa agaknya...menyesali
perbuatan diri yang jahil.

INILAH KATA2 ORANG YANG "TKDK TELOQ"
DIA INGAT ORANG PR PENAKUT CAM DIA..
SORRY BEB!!KAMI BUKAN DIKALANGAN KAUM KAMU YANG "TK DAK TELOQ...

IKUTI SATU SEDUTAN YANG PENDEK..DARI MEREKA YANG TKDAK TELOQ..
http://cupingmerah.blogspot.com/

Anonymous said...

Tungak Langit dah lapar nak makan tulang babi..sian.Kempunan kot.Dok cari merata rata.pegi cari kat tong sampah nun kalau ada cina buang..kena berebut dgn anjing lah,kalo nasib ko baik,dapatlah makan tulang babi tu..