"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, November 26, 2009

Masalah Dalaman MPKB - BRI: SPeRM Ke MPKB Hari Ini..?

Semalam lepas aku pos artikel (dari komen seorang pembaca) disini, aku dapat banyak panggilan dari pekerja bawahan MPKB dan pada siang hari kelmarin sampai ke malam, tak kurang dari 7 pertemuan dibuat dengan para pemanggil yang merupakan pekerja "kelas hamba abdi" MPKB - BRI di sekitar Kota Bharu.

Seronok jugak buat "pertemuan dalam gelap" rupanya, patutlah geng-geng UG minat sangat buat macam tu. teringat zaman sekolah dulu masa curi-curi hisap rokok dekat belakang stor sukan. asal ada orang datang atau lalu je, terus tukar topik final bola Kelantan dengan Negeri Sembilan.

Tapi aku tak tau la geng-geng UG masa dalam perjumpaan gelap tu dorang tukar topik apa masa ada orang lalu... mungkin topik "wala" kot... hahaha...

Rupa-rupanya kes dalaman MPKB - BRI ni dah hampir setahun berlanjutan dan dah lama dah para pekerja "kelas hamba abdi" ni dok simpan masalah ni dan tak berani nak luah pada sape-sape sehinggalah timbul kekuatan akibat dari tekanan lantaran keadaan ekonomi yang semakin teruk di Malaysia.

Yang makin memenatkan para pekerja ini ialah bilamana hampir kesemua mereka sehingga ke hari ini telah berjaya mengumpul hampir 30 hari cuti ganti (overtime) dan setiap kali permohonan cuti dibuat, agak sukar untuk mendapat kelulusan sedangkan akhir tahun hampir tiba dan masa untuk menghabiskan cuti ganti (overtime) semakin suntuk.

Tak ramai antara mereka yang faham akan kedudukan cuti tersebut (aku pun tak berapa faham jugak menatang ni) dan apa yang merisaukan mereka ialah sekiranya cuti tersebut tidak dapat dihabiskan dalam tahun ini, apakah ianya boleh dibawa ketahun depan dan sekiranya boleh dibawa ketahun depan, berapa harikah yang boleh dibawa dan berapa lama pula tempoh sah untuk menghabiskan cuti tersebut sebelum ianya lebur begitu sahaja..?

Yang tu kena tanya pakar, aku tak reti... mungkin Hasan Ali atau Ustaz Nash boleh bantu.

Lain-lain hal yang agak berat ialah apabila MPKB mula memperkenalkan sistem bayaran kerja lebih masa (overtime) kepada sistem cuti ganti dengan alasan MPKB mempunyai masalah kewangan dan bajet yang terhad sedangkan dalam masa yang sama, hampir setiap bulan Ahli-Ahli Majlis, Pengarah-Pengarah dan SU menikmati "keseronokan" dalam program "Lawatan Sambil Belajar".

Dari apa yang disampaikan oleh beberapa informer, program tersebut kalau diikutkan sebenarnya adalah program "Lawatan Sambil Belajar" "gelek-gelek" atau "belajar untuk lagha", eh... "line dancing" tu menatang hape..? menatang tu pun ade jugak dalam program tu kalau korang nak tau...

Aku pun tak paham apa kebaikannya pergi jauh-jauh keluar negara untuk tengok aksi "gelek-gelek" dalam kelab malam... setakat nak tengok benda-benda macam tu, tak habis pun RM120.000 kalau ke Kolumpo atau Hadyai.

Aku ingat menatang Toyol dekat Selangor je yang pandai buat kerja haram jadah macam ni, rupanya geng-geng "Atasan MPKB - BRI" pun pandai jugak... Bangang sungguh...

Antara tempat-tempat yang geng-geng "Atasan" ni dah pergi kalau ikut info ialah Morocco, Turki, Perth, Uzbekistan dan China. Macau aku tak tau geng-geng ni dah sampai ke belum.

Sepanjang "Lawatan Sambil Belajar" tersebut diadakan, kita tak nampak apa-apa penambah baikan dalam sistem pengurusan MPKB - BRI. ISO jangan cakaplah, memang out... setakat ni pencapaian terhebat MPKB - BRI cumalah pengiktirafan "5S".

Kalau korang nak tau apa itu "5S" korang baca dekat sini.

Tapi ada jugak cerita bangang disebalik pengiktirafan "5S" tu. pengiktirafan tu sebenarnya diperolehi dalam cara paling ngok. last minute punya preparation. hari ni wakil penilaian nak datang, malam semalam dok kalut susun office. macam gampang.

Kalau wakil penilaian tu datang hari ni dekat pejabat MPKB, memang la la tu jugak kena tarik balik sijil pengiktirafan tu. kalau tak percaya, dipersilakan datang untuk siasat sendiri.

Apa yang sebenarnya menjadi punca kepada masalah dalaman MPKB - BRI ialah bilamana para Ahli Majlis dalam MPKB mendapat lantikan dari "Politikus" dan kebanyakan "Politikus" yang melantik para Ahli Majlis ialah mereka-mereka yang 'tak de akal"... pilih orang-orang yang senang nak "dicucuk hidung" supaya "agenda masing-masing" dapat dijalankan.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Takiyuddin Hassan nak kena ambik tanggung-jawab ni sebab setahu aku, MPKB - BRI berada dibawah seliaan beliau. tapi kalau nak lagi bagus, tanya sendiri Datuk Takiyuddin dia tau atau tidak apa yang berlaku dalam MPKB - BRI.

Kalau Datuk Takiyuddin cakap tak tau, kena tanya balik betul atau tidak sebab dari info yang aku dapat, dia pun ada ikut program "Lawatan Sambil Belajar" ni.

Dari segi kebajikan pekerja pun ada jugak keluhan. kalau dulu, setiap bulan para pekerja bahagian "sisa pepejal" akan melalui "medical check-up" paling kurang sebulan sekali. tapi sekarang dah lebih dari 6 bulan hal tersebut telah diabaikan.

Tu belum cerita bab "uniform". macam mana korang nak bekerja kalau hanya dibekalkan dengan sepasang uniform dan jugak kasut sedangkan kerja korang tiap-tiap hari bergelumang dengan kotoran..?

Esok aku sambung lagi insya-Allah... dengar cerita, petang tadi ramai pekerja MPKB - BRI dalam bilik air-cond kena "kerja lebih masa" hari ni sebab SPRM nak terjah MPKB pulak pagi ni... betul ke..? kalau tak de buat silap, kenapa nak menggelabah..?

Suruhanjaya Pembunuh Rakyat Malaysia (SPeRM) ni pulak lagi sekor bahalol... kalau isu melibatkan mana-mana Kerajaan Pakatan Rakyat, laju je serang. kes Khir Toyo dan lain-lain aduan pasal penyelewengan dalam UMNO/Beer eNd bila korang nak selesaikan..? Babi punya Suruhanjaya Pembunuh Rakyat Malaysia (SPeRM)..!

p/s - pesanan untuk mana-mana pekerja MPKB - BRI sebelum di"siat-siat" oleh Suruhanjaya Pembunuh Rakyat Malaysia (SPeRM) -
  1. Pakai seluar "jeans" kalau dipanggil (takut terkoyak macam TBH).
  2. Pakai talipinggang kulit (takut benda yang sama berlaku dekat TBH berlaku dekat korang).
  3. KRITIKAL - kalau perlu, buat wasiat...
INGAT..! yang nak "SIAT-SIAT" korang tu - Suruhanjaya Pembunuh Rakyat Malaysia (SPeRM)..!

p/s-2 - pesanan diatas "hanya termaktub kepada SAKSI" sahaja..!

1 comment:

Anonymous said...

nanti cerita la pasal aset tu pulak... hari tu tulis sikit je tu... nak tau lagi nih...

kalau setakat yang dah jadik rahsia umum tu... memang dah teruk dah... nak tau lagi apa yang terselindung di sebalik semua tu la pulak...

kalau ada yang perlu dihangkut ke dalam... hangkut je....