"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, December 15, 2009

1Malaysia: Bahasa "Kebangsaan" HARAM Di Sabah..?

RUJUK PERJANJIAN 20 PERKARA

* Lihat di NOTA saya sebelum ini mengenai PERKARA 20 untuk kali ini saya bicarakan perkara 02 dahulu sebelum saya mengupas perkara lain. Perkara AGAMA saya kemudiankan.

02. BAHASA

a) Bahasa melayu hendaklah menjadi bahasa kebangsaan persekutuan
b) Bahasa Inggeris akan terus digunakan untuk tempuh 10 tahun selepas hari Malaysia
c) Bahasa Inggeris hendaklah menjadi bahasa rasmi Borneo Utara, untuk semua tujuan baik pada peringkat negeri mahupu n persektuian tanpa had tempuh.

Saya kira kerajaan Negeri Sabah sejak pemerintahan USNO, BEJAYA, PBS sehingga sekarang gagal meletakkan Bahasa kebangsaan itu di tempat yang sewajarnya dan kelihatan siapa saja menjadi pemimpin tidak melihat secara serius betapa pentingnya itu BAHASA.

Apakah kepimpinan sejak dahulu hingga sekarang segaja membiarkan BAHASA ini melewati zaman secara haram pelaksanaaanya atau barangkali akibat tidak melihat budaya bahasa itu sebagai yang penting dalam hidup perhubungan bangsa/agama kita di Sabah?

Memang kerajaan Negeri Sabah ketika USNO memerintah dalam tahun 1973 telah menjadikan Bahasa sebagai bahasa rasmi kabinet dan dewan undangan Negeri. Rujuk perkara 11A dan kerana itulah rang undang-undang telah diluluskan oleh kerajaan USNO yang dinamakan enekmen BAHASA 1973 dan ketika itu mereka menghadkan pengunaan Bahasa Inggeris.

Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang dibuat/lulus peringkat persekutuaan dan kemudian dibuat pindaan pada tahun1983 dan untuk maksud dipanjangkan ke Sabah tidak pernah diluluskan oleh DUN Sabah sehingga sekarang.

Nah, berdasarkan kenyataan di atas bermakna orang-orang Sabah menggunakan BAHASA secara haram dari segi perundangan kerana berdasarkan kenyataan di atas Bahasa Kebangsaan hanya sepatutnya digunakan di Kabinet dan Dun Negeri Sabah dan tidak menyeluruh.

Makanya mereka yang namanya Wakil rakyat ADUN di Sabah harus peka akan keadaan ini dan meneliti semula keadaan agar tidak menjadi persoalan atau terlepas pandang.

Ulasan dan pandangan semua orang di Sabah terutama ahli-ahli FB dapat membicarakan hal ini secara profesional agar kita tidaklah menggunakan BAHASA secara salah tidak mengikut perundangan.

Mari kita bincang bersama!

*Saya tidak anti BAHASA, tetapi pengunaannya biarlah mengikut perundangan yang jelas dan bukan seperti yang ada sekarang ini yang semacam HARAM pengunaannya/ini bermakna Wakil Rakyat kita sejak dulu hingga sekarang semacam tidak peduli langsung/makanya banyak nama jalan/nama tempat masih berbau penjajah.


ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

2 comments:

Anonymous said...

Sabah Kawasan KIte

Kawasan Barisan Nasional

Anonymous said...

apa ni..hal kcik ja nih..kmi hidup dlm keadaan harmoni d sni..wpun ada sdikit masalah..bgus lg fikir psal sistem perhubungan d sabah..jalan raya, bekalan elektrik dan air..itu lg bgus d bincangkan drpd psal bahasa nih..