"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, December 15, 2009

1Malaysia: Menteri Setan Gondol Hutan Balak Sabah

Isu bahasa sudah saya dibicarakan dan perlu ada tindakan dari Kerajaan Sabah untuk memperbetulkan undang-undang dan seterusnya, akta 1963/76 mesti dipanjangkan ke Dewan Negeri Sabah agar ada semacam dokumen untuk orang lain tidak membangkitkan kesilapan seperti terdapat dalam 20 perkara perjanjian penubuhan Malaysia pada tahun 1963 itu.

Sekarang saya bangkitkan lagi soal HUTAN BALAK yang sekarang sewenang-wenangnya digondolkan semacam hak mereka yang berkuasa merampok harta kita begitu saja. Siapa saja yang punya kuasa meluluskan penggondolan hutan rimba warisan bangsa ini kalau bukan seorang Menteri yang berkuasa untuk diri dan anak kerabat suku-sakatnya.

Lihat sepanjang perjalanan ke Sipitang atau Sook, lori-lori balak mengangkut balak memusnah jalanraya membahayakan yang lewat di sana. mereka memandu seperti setan macam dikejar malaikat maut dan berkata itu jalan bapa mereka punya dan hutan balak nenek mereka punya. Inilah kerja setan yang rakus tamak dan haloba.

Ke mana lagi kera, rusa, kijang, gajah, orang utan kalau hutan rimba kita habis dimakan oleh bapa-bapa yang tamak, rakus berperangai seperti serigala yang melahap apa saja yang ada tanpa memikir bangsa negara dan warisan anak cucu cicit kita. Inilah rupa bentuk kerajaan yang kita pilih yang menjahanamkan bangsa negara kita sendiri.

Bila hutan diranap untuk mendapatkan ringgit yang bertimbun, maka apa jadi kepada alam sekitar kita? akan jadi panas dan binatang di hutan entah ke mana mahu berlindung, bukit diruntuhkan. apa akan jadi seterusnya ialah bencana kepada alam, banjir besar yang boleh menenggalamkan bumi bila terjadi hujan berhari2 dan berbulan lamanya dan kemudian siapa yang bakal menerima kesan bala bencana nanti?

Iya, Sang menteri yang meluluskan penggondolan bisa kaya dan kita bakal menerima bencana bala mala petaka dan apakah rakyat di pedalaman atau di kota bisa tahu akan keadaan ini atau sekadar melihat dengan putih mata dan tak berbuat apa-apa. Inilah gejala akibat menerima RM50 setiap pilihanraya. Mulut disuap dengan pisang, tetapi pantat dikait dengan duri dan celakalah hidup anak bangsa kita.

Rupanya kita ini masih tidak sedar akibat perbuatan kita/anak bangsa negara termasuk hewan di hutan menjadi gelisah gundah tak terkata entah ke mana lagi mereka mengadu nasib yang celaka akibat perbuatan manusia durjana yang hanya mengira harta tanpa berfikir perbuatan mereka menjahanamkan kehidupan manusia dan binatang yang damai di hutan.

Lalu apa tindakan saudara-saudaraku? membiarkan hutan terus digondol? dibotakkan atas nama pembangunan bangsa. Shit..!, semuanya auta dan penipuan. Pembangunan di laksana bukan maknanya mengorbankan hutan yang berjuta tahun usianya.

Ada cara lain yang lebih baik dan bermakna. Jawabannya mereka mahu kaya mendadak dan wangnya untuk anak bini suku sakat. Ini tidak masuk akal dan saya tetap membantah demi anak bangsa seribu tahun tiba.

Ayuh, kita kibarkan panji-panji amarah tanda kita bantah dan tidak setuju hutan balak diroboh gondolkan atas nama pembangunan. Kita bukan setan yang diam membatu.kita angkatan gagap yang sesekali bisa menjadi kurang ajar kalau sampai waktunya.

Ini amaran buat mereka yang rakus sebab amarah kita ada hadnya tiba. Sampai waktu kita menjadi pemberontak alam sekitar yang harus dipelihara untuk anak cucu cicit kita.
Kita merasa tenang dan santai melihat keadaan pinggiran pantai semacam ini/lalu bagaimana kalau hutan balak dirobohkan? itulah kerja setan yang haru kita tegah dan kita jangan lagi bertolak ansur soal membotakkan hutan rimba.

Kita harus sesekali menjadi kurang ajar kepada pemimpin yang rakus/tamak/haloba yang kerjanya meluluskan membotakkan hutan atas nama pembangunan. Istilah pembangunan hanya alat tetapi yang jelas untuk kayakan diri, anak cucit kerabat mereka sendiri. Dusun, Murut, Brunei, Bajau berputih mata diam bisu saja akibat RM50 setiap election. Dayus kita membiarkan berlaku di depan mata sendiri.

ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

3 comments:

tulang ikan said...

asal x publishkan artikel pasal balak kt kelantan?ak dengar balak kelantan pun da makin kurang kene kebas ngn org kuat kelantan sendiri..betul ke???

Anonymous said...

1 Malaysia

RAkyat di dahulukan
Pencapain diutamakan

Perlis,terengganu,perak,n.sembilan,melaka
johor,pahang,sarawak,sabah


KAWASAN KITE

KAWASAN BARISAN NASIONAL



UNDILAH BN

Anonymous said...

balak basi dah..bwa 1 isu yg dianngap penting iaitu kemudahan asas bos..jalan raya..d kwsan bandar licin tp d luar bandar sedih dan hancur..kesiann..