"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 04, 2008

Deal dengan Umno : Ezam Minta Jadi Menteri ? Bah.3

diciplak dari : Cerita dan Kisah Ezam

Hyatt Saujana



Jawapan Anwar ini telah disampaikan oleh YB Azmin Ali dan Khalid Jaafar kepada Ezam. Inilah yang menyebabkan Ezam membatalkan hasratnya untuk meletakkan jawatan sebagai Ketua Pemuda Keadilan. Pada ketika inilah, Ezam mula mendedahkan tentang pertemuan beliau dengan Mat Taib dan Khir Toyo kepada Anwar Ibrahim dan pimpinan parti lain. Ezam juga telah meminta Anwar menamakan wakil yang Anwar pilih bagi menghadiri pertemuan dengan Tan Sri Khalil Yakob di kediaman Khir Toyo.

Malangnya, tiga wakil yang Anwar namakan untuk menyertai Ezam dalam pertemuan tersebut tidak dapat bertemu dengan Khalil kerana kebetulan Khalil tersangkut dalam kesesakan lalulintas. Pertemuan dengan Khalil yang sepatutnya berlangsung seminggu selepas itu juga akhirnya tidak berlaku hingga kini. Pada 9 Disember 2003, Ezam mengarahkan saya menempah sebuah bilik mesyuarat untuk 10 orang di Hyatt Saujana Subang.




Pada hari inilah saya telah menyaksikan bagaimana perundingan untuk memasuki Umno berlaku di depan mata saya sendiri. Umno diwakili oleh Datuk Aziz Samsuddin yang diiringi oleh seorang temannya, Hashim Lim, manakala Ezam merupakan jurucakap kepada lima orang lain yang akan menyertai Umno bersama beliau, iaitu Ruslan Kassim, Hamdan Taha, Zahid Mat Arip, Dr Wahid Suhaimi dan saya sendiri.
Di dalam pertemuan ini, Ezam telah menyuarakan kesediaan kami untuk menyertai Umno dan harapan kami untuk melihat Datuk Seri Anwar dibebaskan. Datuk Aziz menyatakan kesediaan beliau untuk menyatakan hasrat kami kepada Pak Lah dan memaklumkan bahawa kami akan bertemu semula dalam masa dua minggu dari tarikh tersebut.
Pertemuan dengan Aziz ini hanya kami berenam yang tahu kerana Ezam tidak mahu pimpinan lain termasuk Anwar tahu. Apa sebabnya sayapun tidak tahu. Dalam pertemuan ini, Hashim Lim telah merakam gambar kami bersama Aziz untuk disimpan sebagai kenang-kenangan kerana ianya mungkin akan menjadi detik bersejarah katanya.
Bila pertemuan di bilik Mutiara 1, Hyatt Saujana Subang ini telah dijelaskan sendiri oleh Ezam dengan menggunakan Master Card miliknya. Setelah dua minggu berlalu, tiada sebarang berita kami terima dari Aziz (Samsuddin). Kegagalan pertemuan ketiga ini, menurut Ezam, merupakan mesej yang jelas bahawa Pak Lah masih belum bersedia untuk membebaskan Anwar.
Ubah pendirian
Di saat inilah pendirian Ezam mula berubah. Beliau telah menghantar satu mesej kepada Aziz (Samsuddin) yang berbunyi: "Sekiranya kami bersedia menyertai Umno dengan tidak meletakkan pembebasan Anwar sebagai syarat, boleh tak Pak Aziz bantu kami dalam dua perkara. Pertama, agar kami diberikan jawatan politik dan kedua bantuan ekonomi".
Saya telah bertanya dengan Ezam: "Kenapa secara tiba-tiba you ubah syarat kemasukan kita ke dalam Umno?" Jawab Ezam: "Man, kau kena faham yang ramai orang nak jatuhkan Pak Lah. Kalau Pak Lah bebaskan Anwar sekarang, orang akan gunakan isu pembebasan Anwar itu untuk memastikan prestasi Pak Lah dalam pilihan raya akan datang ini teruk. We got to be fair to Pak Lah (Kita mesti adil kepada Pak Lah). Itu sebabnya kita kena join (masuk) Umno dulu and make sure (pastikan) Umno menang besar dalam pilihan raya akan datang, Pak Lah mesti bentuk kabinetnya sendiri dan dia mesti ditabalkan sebagai presiden Umno dulu. Bila dia dah menang election (pemilihan) Umno barulah kita push (gesa) dia untuk bebaskan Anwar. Masa tu, bila Pak Lah dah yakin yang kita betul-betul dengan dia, diapun tak takut nak bebaskan Anwar. Sebab masa tu nanti, semua orang kuat Anwar dengan dia. Kita akan convince (yakinkan) Pak Lah, jika Anwar lawan dia, kita sendiri akan lawan Anwar".
Mendengar hujah Ezam ini, sayapun bertanya sekali lagi kepada Ezam: "Kau tak takut ke orang maki kita kerana masuk Umno sedangkan Anwar terpenjara". Jawab beliau: "Biarlah orang maki kita sekarang, lepas Anwar bebas enam bulan atau setahun dari sekarang, mereka akan faham".
Bagi diri saya yang berjuang dalam Keadilan kerana Anwar, jika Anwar boleh keluar enam bulan atau setahun dari sekarang, itu sudah cukup bagus daripada merengkok enam tahun lagi.

Mesej terakhir Ezam kepada Aziz (Shamsuddin) ini juga tidak mendapat jawapan yang Ezam mahukan. Jawapan yang Ezam terima ialah Umno hanya akan menerima kami tanpa syarat dan sebagai balasan, kami juga akan diterima tanpa syarat dan tanpa sebarang sekatan untuk memegang jawatan atau bertanding dalam pilihan raya. Ini telah membawa kepada pertemuan terakhir Ezam dengan junior beliau di UIA tadi.

Sebelum dia bertemu dengan orang kuat Pak Lah itu, dia telah memberitahu saya bahawa dia terpaksa berterus-terang dengan juniornya itu bahawa dia perlukan ”role” (peranan) dalam Umno. Namun, Ezam segan untuk menyatakan perkara tersebut secara terus terang kepadanya. Maka dia memberitahu saya jika dia menyebut tentang ”role” yang dia perlukan, maka saya perlu memberitahu orang itu yang dia perlukan political role (peranan politik), jawatan menteri atau setidak-tidaknya timbalan menteri.

Bersambung ke siri 4..........

No comments: