"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 16, 2008

Fakta Bodoh

Anak Watan Terengganu
Julai 16, 2008 at 3:22 am

Saya ingin menyentuh tentang fakta bodoh yang di kemukakan oleh Shabery mengenai harga minyak rendah tapi inflasi tinggi di negara Arab Saudi, Qatar dan UAE. Satu isu yang boleh dianggap diketengahkan oleh seorang pemimpin yang ketandusan ilham dan ilmu.

Bayangkan berapa ramai warga Malaysia dan juga warga negara-negara jiran Malaysia yang berhijrah ke negara-negara Arab yang disebut diatas. Di Arab Saudi sahaja, mengikut rekod yang tidak rasmi ada seramai 1500 warga Malaysia yang berhijrah dan berkerja di sini sudah bertahun-tahun. Disebabkan apa dan mengapa? Dan mereka adalah di kalangan golongan profesional. Ini adalah disebabkan penerimaan pendapatan yang lumayan dengan kadar harga minyak yang cukup rendah. Disebabkan inilah, kerajaan BN menganjurkan baru-baru ini satu program bagi menarik minat warga Malaysia pulang berkhidmat ke tanah air yang dipimpin oleh bekas Ketua Puteri UMNO. Bukankan ini percanggahan pendapat di dalam UMNO amnya dan dalam BN khasnya. Tak ke banggang namanya tu!

Cukup bodoh dan cetek sekali ulasan seorang Menteri Penerangan yang saya rasakan hanya layak untuk pulang ke Kuala Kemaman bagi menguruskan perniagaan keropok lekor.

Kepada DSAI, 'standing ovation' saya berikan. Memang layak beliau mengenengahkan segala kepincangan kerajaan yang telah dilakukan selama ini yang mana ramai yang tidak mengetahui cerita yang sebenar.

Salam Reformasi saya ucapkan kepada DSAI dengan harapan cekalkan semangat juang dan tabah menghadapi segala fitnah serta sumpah seranah pihak yang tak bertanggungjawab.

Wassalam dari Jeddah, Arab Saudi.

No comments: