"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 31, 2008

Kulim-Bandar Baharu antara 3 kerusi lagi saksi pilihan raya kecil?

(Dikemas kini) PETALING JAYA: Selepas pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh Selasa lalu kini tumpuan beralih ke atas tiga kerusi termasuk dua di utara Semenanjung.

Sejurus selepas keputusan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh diumumkan, pemerhati-pemerhati dan parti-parti politik sudah mula melihat tahap saingan jika pilihan raya kecil diadakan membabitkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sanglang dan Parlimen Kulim-Bandar Baharu.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, sebenarnya terdapat tiga kerusi yang menjadi banyak pihak perhatian sejak kebelakangan ini.

Ketiga-tiga kerusi berkenaan membabitkan keputusan petisyen pilihan raya berbanding Permatang Pauh yang pilihan rayanya diadakan selepas ia dikosongkan oleh penyandang Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Ketiga-tiga kerusi berkenaan ialah Sanglang di Perlis, Kulim Bandar-Baharu (Kedah) dan Pensiangan (Sabah), kata Wan Ahmad.

"Rayuan berkenaan keputusan petisyen kerusi Sanglang sedang didengar di Mahkamah Persekutuan manakala petisyen kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu akan didengar dalam waktu terdekat.

"Sebenarnya, satu lagi kerusi menarik untuk diperhatikan ialah Pensiangan," kata beliau ketika dihubungi mStar Online.

Pada 19 Ogos lalu, Mahkamah Pilihan Raya telah menetapkan 16 September ini untuk mendengar semula petisyen bagi mengisytiharkan keputusan pilihan raya kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu pada pilihan raya umum 8 Mac lalu sebagai tidak sah.

Hakim Datuk Balia Yusof Wahi menetapkan tiga hari bermula dari tarikh itu untuk meneruskan perbicaraan setelah kes berkenaan tertangguh tiga kali.

Setiap petisyen yang dikemukakan perlu diselesaikan dalam tempoh enam bulan dari tarikh ia difailkan.

Ia difailkan pada 27 April lalu.

Bekas calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan tersebut, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir memfailkan petisyen memohon keputusan pilihan raya umum bagi kerusi itu diisytiharkan sebagai batal dan tidak sah.

Alasan yang dikemukakan oleh Abdul Aziz ialah Zulkifli Nordin yang memenangi kerusi Parlimen itu tidak mengemukakan penyata perbelanjaan beliau pada pilihan raya lalu yang melanggar Akta Pilihan Raya.

Zulkifli dari PKR mendapat 22,255 undi, menewaskan Abdul Aziz yang memperoleh 16,672 undi.

Dalam pada itu Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan sebelum menentukan sama ada pilihan raya kecil Sanglang perlu diteruskan atau sebaliknya.

Mahkamah Persekutuan akan mendengar rayuan yang difailkan calon Pas, Hashim Jasin.

Rayuan itu difailkan pada 26 Jun lalu bertujuan meminta Mahkamah Persekutuan mengisytiharkannya sebagai pemenang, sekali gus dipilih menjadi wakil rakyat DUN Sanglang.

Mahkamah Tinggi Pilihan Raya menyerahkan kepada SPR sama ada perlu mengadakan pilihan raya ataupun sebaliknya.

Mahkamah Pilihan Raya menolak permohonan Hashim untuk mengisytiharkan dirinya sebagai pemenang yang layak bagi kerusi Sanglang, walaupun petisyennya untuk membatalkan keputusan pilihan raya umum ke-12 bagi kerusi itu diterima.

Pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh awal minggu ini, Anwar menang dengan majoriti 15,671 undi apabila memperoleh 31,195 undi, mengalahkan calon BN, Datuk Arif Shah Omar Shah yang mendapat 15,524 undi.

Seorang lagi calon yang bertanding dalam pilihan raya kecil itu, Hanafi Mamat, 61, daripada Angkatan Keadilan Insan Malaysia pula telah hilang wang pertaruhan selepas memperoleh hanya 92 undi.

Mahkamah Tinggi Pilihan Raya menetapkan 17 September ini untuk memberikan keputusannya mengenai petisyen pilihan raya kerusi Pensiangan yang dimenangi tanpa bertanding oleh calon BN, Tan Sri Joseph Kurup.

Menurut Wan Ahmad, kesemua petisyen perlu didengar oleh Mahkamah Tinggi Pilihan Raya dalam tempoh enam bulan manakala rayuan pula oleh Mahkamah Persekutuan juga dalam tempoh enam bulan dari tarikh rayuan didengar.

"Oleh itu, kes Sanglang mungkin mengambil sedikit masa untuk diketahui keputusan," katanya.

-mSTAR Online

No comments: