"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 04, 2008

Awas..! Jangan Layan Provokasi (1)

Rupa-rupanya perancangan untuk timbulkan suasana ketidak stabilan sesama kaum di Malaysia dah bermula seawal bulan julai lagi.aku pun tak sedar sampai aku dapat 1 email yang mengepilkan sekali salinan surat yang aku percaya dibuat untuk memprovokasi orang-orang "Melayu Islam" di Malaysia.

Sekali baca surat tu memang darah naik membuak-buak atas kepala otak yang pendek akal. sebabkan aku dapat sikit info awal pasal rancangan berkaitan & agenda yang sama, jadi aku perhati & cuba kaji betul tak betul surat tu.

Muqaddimah - Saya dan isteri saya adalah pemunya kepada firma Sri Dataran Auctioneers di Pucong. Saya bernama Mularitharan A/L N.Ramasamy dan isteri saya bernama Geetha A/P Ramachandran. Kami berdua berpendidikan tinggi dan berkaliber dalam menjalankan lelongan. Kami telahpun menjalankannya lebih 7 tahun.

Itu muqaddimahnya.

Sekarang kita perati pulak pada letterhead.

Nama Syarikat - Sri Dataran Auctioneers

Alamat - Pucong *ni surat rasmi ke surat cinta? biasanya surat rasmi disertakan sekali dengan alamat permis perniagaan.tak kan dah 7 tahun jadi ejen lelongan yang berpendidikan tinggi & berkaliber masih tak de pejabat atau sekurang-kurangnya letterhead syarikat sendiri?

Ulasan aku - Kencing, surat rekaan.

Perati pulak dekat penerima.

Penerima - Tuan Pentadbir Tanah Hulu Langat *pun sama... dah 7 tahun berniaga & katanya berpendidikan tinggi & berkaliber, tapi tang surat rasmi macam ni... erm... mengalahkan budak skolah sluar biru dacing... tak kan "Tuan Pentadbir Tanah Hulu Langat" tak de nama???

Pada pendapat aku, bukan penerima tak de nama atau yang menghantar surat tak tau nama penerima, tapi surat ni cuma rekaan. kalau letak nama penerima, senang la yang membaca nak dapat pengesahan betul atau tak. ni letak jawatan je... kita nak trace untuk pengesahan pun sure makan masa.sementara masa terbuang untuk pengesahan, yang mana kurang akal dah mula bertindak... itu yang depa nak... tak gitu?

Alamat - Bangi *Bangi??? kat mana??? Bangi tu besar... tak kan tak tau alamat? berpendidikan tinggi & berkaliber tapi tak tau alamat? musykil... surat rasmi ke ni???

Ulasan aku - kencing, surat rekaan.
Ni aku attachkan sebahagian dari surat je... nanti aku sambung lagi ulasan aku. korang perati dulu yang ada ni. surat asal ada 2 muka surat. aku malas nak attachkan semua sekali nanti korang serabut pulak. aku cuba detailkan lagi. nanti aku sambung...

Ops... tadi aku ada contact MSK.dia dah publish dekat blog dia... korang boleh tengok surat penuh dekat blog MSK. klik kat [sini]. karang aku sambung lagi... Isap rokok jap ma...

4 comments:

Anonymous said...

Salam sedara Topeng Perak,

Ni sume kincing tahap dewa Ramayana..

Dlm "surat rekaan" tu siap tulis lagi ayat2 jenaka seperti berikut:

"kami bedua berpendidikan tinggi.."

"Kami telah pon menjalankan tugas dengan jayanya sehinggakan kehidupan kami serba mewah...."

Kah kah kah...

Perlu ke tulis mende2 ni???

Ni riak tahap dewa Vishnu plak...

Kah kah kah

Lain2 hal tu,lantak pi la...Memang ade kene gak ngan batang hidung bangsa kite...

Sendiri mau ingat la beb...

Cuma yang aku panas hati,bile bace perenggan dia hina Nabi Muhammad S.A.W...Dan juga ulama',Tok Guru Nik Aziz....

Sabar...Sabar...

Anonymous said...

Tapi korang kena ingat juga kalau dah namanya keling memang cepat membangga diri. Pakai kancilpun dan macam bawa ferari.

Anonymous said...

Salam...hahaha walaupun ak terlambat dpt e-mail ni tp nak komen skit gak ar..
erm aku pun ragu2 gak dgn surat yang maha lawak nih...tapi tulah kn kdg2 org ni mcm2 ragam..
klu surat ni betul, memang aku dh pun menyumpah seranah si penulis surat ni bukn coz dia kutuk org melayu (coz kenyataannya ada tentang apa yg diperkatakan) tapi bila dah masuk bab Nabi S.A.W ni, ehem..faham2 je ar..benggang beb!
tapi lau surat ni xbtl ak nasihatkn pd yang tukang sebar cerita nih HENTIKAN sebab ko ni mengali lubang kubur sendiri..org lain bila dh mati org tolong kuburkn, tp yang ko nih hidup2 dah tempah tanah kubur, tinggal terjun masuk dlm jer lagi or dah tempah kayu tok bakar jasad ko...huhu..
maaf dan wallah'ualam.

Anonymous said...

Salam, aku pun harap surat ni just rekaan. Pasal aku bengang gile bila ada tuduhan on Nabi Muhammad s.a.w.

Aku dlm bab agama ni pun tak pandai, tp seingat aku kita takleh kutuk orang. Perkataan ‘keling’ / cina bukit / apa2 yang lain silap2 boleh jatuh berdosa (atas dasar mengata / provocation). Mungkin ‘keling’ tak de maksud apa2, tapi kalo diorang tak suka jgn laa kita panggil dia cam tu pulak. Kita patut ajar anak2 kite supaya jgn sebut ‘keling’ or other things, kalo sebut jugak rotan je. Cuba bayangkan kalo satu hari anak kita balik dengan mulut kena kelar pasal panggil orang ‘keling’? (Silap panggil anak gangster) Reaction kita “Apa takut, carik balik bunuh laaa…”. Haha, cakap mulut senang laaa, ingat nak pukul org senang ke? Selesai masalah ke? Lagi senang ajar anak tak payah sebut perkataan yang buat orang marah, kan? Salah sapa? Salah kita pasal kita yang ajar! Cuba bayangkan kalo diorang panggil melayu ‘rasuah’ ke, 'malas' ke, 'otto' ke, tak terbakar ke kita dengar? Jgn menggelar bangsa lain, beb. Tak ke mana & tak memajukan diri sendiri. Dah nama bangsa dia india, kita panggil india, kalo cina kita panggil cina, tak payah tambah2 or ubah2. Jgn lupa bukan semua india tu hindu, banyak juga yang Islam, apa perasaan saudara Islam kita yang berbangsa India? And….bukan suma Melayu tu Islam jugak… Lina Joy and beberapa lagi yg korang pun pernah dengar..

Satu lagi, yang aku belajar kat sekolah agama dulu, kita tak leh kutuk agama orang. Kalo boleh bagi comment jgn libatkan dengan ketuhanan diorang, cthnya ‘kinching tahap dewa Ramayana’. Kita provoke semua masyarakat Hindu India yg baca blog nie, apa tujuannya? Sama la kalo dia buat statement pakai ayat yang sama tapi dia cakap “tahap Nabi Muhammad” atau “tahap Allah”. Kalo aku baca atau dengar, memang aku marah.

Mmg ade auctioneer nama tu. Mungkin ade org nak frame dia. Kalo betul, somebody has got to inform him about generalization, cthnya kalo dua tiga org kawan jepun aku kaki mencuri, tak bijak laa aku nak cakap suma org jepun pencuri, mana boleh? Ade sapa2 dah buat polis report? Boleh report atas dasar provocation perkauman, patut boleh masuk ISA benda2 camni (sorry aku sokong pembangkang – tp tak sokong hapuskan ISA, pasal mmg berguna).

Lagi satu, sila nengok respond dr auctioneer ni sebelum melenting:
http://alternate-enter.blogspot.com/2008/09/surat-balas-dari-geetha-ramachanderan.html

Marilah sama2 kita amalkan sikap jgn mudah melenting dan cuba mencari kesahihan / kebenaran information yang kite dapat. Cantik? Wassalam.