"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, October 29, 2008

Harga minimum rokok RM6

Harga minimum rokok mungkin ditetapkan RM6 sekotak menjelang akhir tahun ini sebagai satu lagi usaha kerajaan mengawal gejala merokok terutama di kalangan remaja.

Kementerian Kesihatan kini dalam peringkat akhir menyiapkan draf Peraturan-peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Kawalan Penjualan Hasil Tembakau) 2008, yang akan menyaksikan penetapan harga minimum bagi semua rokok yang dijual di pasaran tempatan.

Menurut Bernama, perkara itu dibincang dan dipersetujui semua pihak termasuk industri dan kabinet pada 17 September lalu, kata Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai.

smoking rokok 291008 02"Menurut hasil kajian Bank Dunia, cukai tembakau dan harga rokok di pasaran adalah strategi paling utama dan amat berkesan sekali dalam usaha mengawal penggunaan tembakau, khususnya bagi generasi muda, iaitu kanak-kanak, remaja dan golongan berpendapatan rendah," beliau dipetik berkata hari ini.

Apabila harga lantai dikuatkuasakan nanti, peruncit yang didapati melanggar peraturan ini boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara hingga dua tahun, atau kedua-duanya sekali, katanya.

Mulai Jun pula, semua kotak rokok diwajibkan mempamerkan cetakan amaran kesihatan bergambar, maklumat kesihatan tentang bahaya kandungan rokok dan pernyataan larangan jualan kepada orang berumur bawah 18 tahun melalui pewartaan peraturan itu 15 September lalu.

Melalui pewartaan itu juga, tambah Liow, istilah-istilah seperti 'low tar', 'light', 'ultra-light' atau 'mild' adalah dilarang berkuat kuasa serta-merta.

Menurut agensi berita itu lagi, peraturan baru itu juga mengisytiharkan Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) sebagai kawasan larangan merokok, termasuk kakitangan dan pelawat.

Penakrifan semula kawasan larangan merokok di kompleks beli-belah kini turut merangkumi kawasan kaki lima di sekeliling bangunan berkuatkuasa serta-merta.

Mengulas mengenai penguatkuasaan, Liow berkata tahun ini sahaja sebanyak 2,622 perokok telah dikompaun dengan nilai RM564,000 bagi kesalahan-kesalahan berkaitan, manakala 1,946 kes lagi dibawa ke mahkamah.

-malaysiakini

No comments: