"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, October 29, 2008

Hutang: Kelantan bayar Pusat RM204 sejak 1990

Kerajaan negeri pimpinan PAS membayar RM204 juta hutang kepada kerajaan pusat sejak 1990, persidangan Dewan Undangan Negeri diberitahu.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa berkata hutang pada 1990 adalah sebanyak RM718 juta.

"Kerajaan negeri membayar kira-kira RM11 juta hutang setiap tahun dan kini jumlah hutang yang tinggal adalah RM514 juta sahaja lagi.

"Ini adalah satu prestasi yang sangat membanggakan," katanya menjawab soalan Datuk Noor Zahidi Omar (BN-Pengkalan Kubor).

Husam berkata hutang badan berkanun kerajaan negeri pula kini adalah sebanyak RM208 juta berbanding RM572 juta pada 1990.

Beliau berkata hutang kerajaan negeri bagaimanapun tidak termasuk pinjaman bekalan air yang diterima sebanyak RM331 juta.

Menjawab soalan ketua pembangkang Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas), Husam berkata jumlah penduduk miskin tegar di seluruh Kelantan kini mengikut Jabatan Perangkaan adalah seramai 3,864 orang.

Beliau berkata bagaimanapun jumlahnya mungkin lebih ramai berikutan kenaikan kos sara hidup ketika ini.

Husam juga memberitahu bahawa kerajaan negeri menerima permohonan daripada Syarikat Trans Nusantara Petroleum bagi membina laluan paip gas dari Bagan Serai, Perak ke Bachok.

Menjawab soalan Abdullah Ya'kub (PAS-Air Lanas), beliau berkata syarikat itu berminat untuk menjadikan Jeli dan Bachok sebagai tempat penyimpanan dan pendaratan gas.

Kerajaan negeri masih mengkaji permohonan syarikat berkenaan, katanya.

TP - ni la nasib mana-mana parti yang ambik alih pimpinan negeri dari Barisan Nasional.nasib jugak PAS ambik alih, dapat la jugak balik dekat KERAjaan pusat.bayangkan kalau pimpinan negeri masih dibawah Barisan Nasional aka KERAjaan pusat jugak...aku gerenti hutang tak kan terbayar malah makin bertambah hari ke hari.

Lagi parahnya dalam dok tambah hutang tu, pembangunan tak gerak-gerak...wakil rakyat makin kaya raya, rakyat dok tang tu jugak...dekat pilihanraya baru reti nak turap jalan...

Cuba tanya ex ADUN Dabong berapa banyak duit turap jalan kampung Biak dia songlap...jalan kampung tak siap, tiba-tiba jalan nak pi rumah dia atas bukit tu yang siap dulu...last skali tertonggeng dalam PRU12 baru ni...

Bodo punya orang..!

No comments: