"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, November 15, 2008

PAS, GMI lancar kempen mansuh ISA 23 Nov

Dewan Pemuda PAS Pusat (DPP) bersama-sama dengan PAS Pusat dan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) akan melancarkan kempen bagi mendesak kerajaan menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 23 November ini.

Ia diputuskan dalam mesyuarat bulanan DPP yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hasan di ibu pejabat parti tersebut di ibunegara hari ini.

Dalam sidang media selepas mesyuarat tersebut, Nasrudin berkata mereka juga akan mengadakan himpunan besar-besaran pada Mac depan sebagai kemuncak kempen tersebut.

Mereka menjangka untuk menghimpun kira-kira 100,000 orang pada bulan Mac itu yang turut melibatkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan Pakatan Rakyat.

Ditanya pemberita mengapa himpunan itu dibuat dalam bulan Mac, bulan yang sama dengan perhimpunan agung Umno, beliau berkata:

"Ia mengambil ruang untuk memberi kesadaran kepada rakyat dan membuat persediaan gerak kerja. Ia tidak ada kena mengena dengan persidangan agung Umno".

Nasrudin juga berkata pihaknya memutuskan untuk menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk SeriAbdullah Ahmad Badawi berhubung pembatalan perjanjian persefahaman (MoU) dengan Universiti al-Azhar.

Isu MoU Universiti Al-Azhar


Beliau mendakwa, perdana menteri meminta pihak kedutaan menyambung semula perjanjian tersebut, tetapi ia tidak dipanjangkan oleh duta Malaysia di Mesir kepada Universiti Al-Azhar.

Katanya, lebih daripada 18 kolej dan pusat pengajian tidak dapat menghantar pelajar untuk menyambung pekerjaan mereka ke sana.

Sehubungan itu, Pemuda PAS akan menghantar memorandum kepada Abdullah supaya campurtangan dalam isu pembatalan MoU tersebut pada 20 November ini.

Pembatalan perjanjian tersebut, tambah Nasrudin, menyebabkan ramai pelajar terpaksa mengambil keputusan melanjutkan pelajaran ke Indonesia.

Ditanya berhubung cadangan kerajaan Kedah menaikkan kuota perumahan bumiputera dari 30 peratus kepada 50 peratus, Ahmad Sabki berkata:

"Kita harus lihat dari konteks negeri Kedah. Kadar penduduk negeri kedah, kaum Melayu tinggi. (Jadi) 50 peratus sesuai dengan kadar penduduk Melayu yang tinggi di negeri Kedah."

Sementara itu, selepas merasmikan merasmikan Kelab Penyokong Muda PAS (KPMP), Ketua Pemuda PAS Salahudin mengulas berhubung perhimpunan besar-besaran mansuhkan ISA.

Beliau berkata pihaknya memberi jaminan bahawa perhimpunan itu adalah perhimpunan aman "ala Bersih" yang dibuat pada 10 November tahun lalu.

No comments: