"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 17, 2008

Akademi Fantasia Diperluas Ke Sekolah Rendah Mulai 2010 - malaysiakini

Beberapa mata pelajaran bersifat akademik di sekolah rendah akan digugurkan dan digantikan subjek baru yang memberi penekanan terhadap latihan amali selaras dengan transformasi sistem pendidikan yang akan dilaksanakan mulai 2010.

Mata pelajaran baru yang akan diperkenalkan termasuk komunikasi dan subjek berteras kesenian, seperti drama serta tarian.

"Ia akan dimuktamadkan tidak lama lagi. Langkah memperkenalkan subjek baru bersifat praktikal ini bertujuan menilai kebolehan pelajar secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata".

"Ia bagi menyamaratakan peluang antara pelajar bandar dan luar bandar mencapai kecemerlangan lebih seimbang, selain memastikan pelajar seronok mengikuti pembelajaran serta tidak dibebani pelajaran tidak perlu," katanya kepada pemberita, semalam.

Jadi untuk para ibu-bapa bolehlah menyiapkan anak-anak anda untuk sessi saringan peringkat pertama Akademi Fantasia antara sekolah-sekolah rendah.

Mana-mana ibu-bapa yang telah mendaftar anak-anak mereka untuk sessi persekolahan darjah 1 tahun depan dinasihatkan supaya menunda kemasukan anak-anak daripada tahun depan kepada tahun 2010. ini adalah untuk memberi lebih peluang kepada anak-anak ini bersaing dari darjah 1.

Ibu-bapa juga tidak perlu risau sekiranya anak-anak anda "bodoh", "bangang", "buta huruf", "bebal" atau apa-apa yang sewaktu dengannya kerana mengikut sukatan pelajaran semi Akademi Fantasia ini, kebolehan pelajar dinilai secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata.

Maknanya jika anak-anak anda tidak lulus peperiksaan (0% / otak zero) mereka masih dianggap cerdik pandai dan juga berkebolehan sekiranya mereka handal dalam berlakon, menari atau apa-apa kebolehan lain atau "praktikal" (bodoh/bangang tak pe asal pandai berlakon/menari).

Mulai 2010 juga, para pelajar akan dipermudahkan lagi pembelajaran tanpa dibebani dengan "pelajaran tidak perlu" (ni sekor lagi bangang... ada ke dekat sekolah dok ajar benda-benda yang tak perlu??? lembu sungguh menteri nih).

Jika anak-anak tuan-puan atau tuan-puan sendiri merasakan ada beberapa mata pelajaran yang "tidak perlu dipelajari" (dalam sukatan matapelajaran sekolah rendah) maka tak payah belajar... jangan buang masa anak-anak anda.

Pihak kementerian pelajaran juga akan memastikan bahawa para pelajar akan berasa "seronok" dengan sukatan pembelajaran yang baru ini (mana la tak seronok kalau dah pi sekolah macam masuk Akademi Fantasi, tak payah belajar sangat mata pelajaran yang "tak perlu").

Oi menteri lembu..!

Ngko nak suruh budak-budak ni jadik ape besor esok?

Kalau dah dari kecik ngko dok asuh benda-benda tak elok gini, ngko harap budak-budak ni jadik ape besor esok?

Pengajian Rohani tak payah???

Baghal punya menteri...

Khak Ptuih..!®

10 comments:

TP celaka sial said...

Babi haram jadah tp celaka ni menuduh tak tentu kira2,.

baru dlm peringkat cadangan guru besar pun xtahu lagi tapi tp celaka sial ni dah memfitnah mcm2..

oii celaka puki mak hang,.awat hg ni xhabis nak buat fitnah hah??

sejak bila plak nak ada subjek AF?

pandai2 si celaka sial ni buat cerita,..

wooi tp babi anak haram,..!!

awat jumud sgt fikiran hang,.

Bila sebut kesenian aja mesti menari ka?? bodoh betui si celaka sial nie,..

Anonymous said...

Ini baru cadangan kan? Masih di peringkat perbincangan. Walau bagaimanapun, jangan sempitkan fikiran kita dengan memandang subjek kesenian sebagai perkara negatif. Salah tu. Kesenian luas sebenarnya. Dalam Islam pun ada keseniannya. Kita tengok dulu apa bentuk subjek kesenian yang nak diserapkan tu. Ini tak, belum apa-apa, dah mula buat fitnah macam-macam...

Anonymous said...

aku tak heran dah..
kat kemas.. tiap hari budak2 tu hafal 1 lagi.. asyik menyanyi jer .. sape berani kata aku salah..?

Unknown said...

Dari dulu lagi depa dok menyalak...ttg masalah BI di- sekolah...Kenapa tak ditukarkan je subjek muzik yang ada tu dgn subject BI...kan lebih baguih...???
Itu dah terlebih praktikal dah...

Anonymous said...

menyanyi bagus utk perkembangan minda,.fikiran jadi ceria dan cergas,.sgt sesuai dgn fitrah semula jadi kanak2,..

Anak aku tadika kemas,.doa pun mcm2 doa yg diajar,.

Jgn lah bila kerajaan buat aje semua xbaik,..

nie namanya xtahu bersyukur

Anonymous said...

bila dah mula keluar cadangan mulalah suku sakat depa buka company pastu tumbuk rusuk lebih kurang dapat lah supply gambus kaa.. kompang kaa.. kat sekolah2.. uihh boleh buat duit nih.. anak2 nak jadi baik kaa..jadi setan kaa.. tu belakang kira..

Anonymous said...

TP ni mmg jahiliyah moden...belom apa2 dah melenting. Kalau cam ni sifat nabi dulu, Islam tak sampai kat ko TP.

Anonymous said...

bagiuh TP... dia buat tu pun sebelum jadi parah. Macam PPSMI tu, dah parah baru nak komplen. Masa Mahathir cadang semua pakat ngeh je, dah nampak merosot mutu pelajaran baru megelabah. Nak buktikan berjaya... turun graf lulus supaya percentage kelulusan naik... semua kosmetik je! Cuba tengok anak-anak kita kat kampung2, kat ulu2, anak@ org takmampu, anak2 askar, anak2 org yg kkurangan dan lain. Aku admitia baik tapi untuk anak2 orang bandar, orang berada je...

Anonymous said...

Kalau masih dalam cadangan bermakna pekara itu belum terjadi lagi. Masih dalam perbincangan. Tapi mengikut akta polis, cadangan itu adalah hasutan....boleh ditangkap dan di ISA kan.

Begitu juga ketika MB selangor baru cadangkan Uitm dibuka pada bukan bumiputra. Bagaimana tindakan pentadbir dan pelajar Uitm..? Bagaiman pandangan ahli politik UMNO..? Mereka semua keluarkan perkataan apa terhadap MB selangor...?

Kalau topeng perak ni nak marah atau nak lahirkan perasaannya tentang tidak setujunya dengan subjek baru tu kenapa pembaca blog tersinggong..? Itu hak dia lah nak cakap apa pun.

Anda ada anak..? Anda suka anak anda terlibat dalam dunia seni..? Tidak siapa yang boleh melarang jika anda mahu anak anda jadi apa pun.

Dunia seni adalah dunia hiburan, hiburan itu berkait rapat dengan nafsu. Dan nafsu itu berkawan rapat dengan syaitan. Dan syaitan itu adalah musuh agama islam. Orang islam yang kurang ilmu agama nya akan jadi hamba nafsu. Hamba nafsu akan memperhambakan diri seseorang itu dalam apa jua bentuk nafsu bagi memuaskan nafsu manusia celaka.

Anda suka melihat blue film...?

Anonymous said...

Kalau tak boleh membaca menulis semua tu, memang tak boleh tolong lah tu. Tu sebab dia cakap untuk keseimbangan, kalau pandai dalam berkomunikasi dan kesenian sebagai contoh tapi tak pandai membaca dan menulis, tak seimbang lah tu. Mereka tak cakap nak bagi tak seimbang kan? Kalau nak bercakap elok fikir dulu, ni bercakap bunyi macam pakai mulut je, takda kawalan otak pun nampaknya..