"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, December 28, 2008

Mufti: Murtad jika hina Rasulullah - malaysiakini

Umat Islam yang menghina Nabi Muhammad SAW sama ada secara lisan atau bertulis adalah golongan murtad kerana memperkecilkan kebesaran dan keagungan Rasulullah.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, mereka juga memiliki budi pekerti dan akhlak yang rendah kerana tidak menghargai sejarah dan pengorbanan baginda semasa mengembangkan syiar Islam.

Menurutnya, Islam tidak pernah mencaci dan melarang umatnya mempelajari agama lain asalkan ia tidak terpesong dengan akidah.

“Rasullullah tidak pernah melarang umat baginda daripada berubah ke arah kebaikan. Apa yang dikesalkan mengapa perlu ada sifat mencaci agama sendiri.

“Bukan Islam juga perlu mengetahui batasan mereka dalam konteks agama dan perlu menghormati agama lain juga,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini mendedahkan terdapat sebuah laman blog yang menghina Rasulullah.

Harussani memberitahu, umat Islam juga tidak boleh mencaci agama lain serta tempat keagamaan mereka seperti tokong dan gereja sebagai tanda menghormati.

“Orang bodoh sahaja yang menghina agama sendiri dan membuat perbandingan dengan agama lain. Jangan jadikan agama Islam sebagai bahan uji kerana akan merosakkan akidah,” jelasnya.

Katanya, umat Islam yang terpesong juga perlu kembali ke pangkal jalan dan mempelajari semula ilmu-ilmu keislaman seperti syariat, akhlak, tafsir, hadis, politik, pendidikan dan kemasyarakatan.

No comments: