"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, December 28, 2008

Wanita jumpa Shabery minta bantuan bersihkan nama

Wanita yang gambar dan identitinya digunakan dalam sebuah laman blog yang penuh dengan penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW pernah berjumpa Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek meminta bantuan untuk membersihkan namanya.

Dalam pertemuan yang berlaku dua minggu lepas, wanita itu mendakwa laman blog itu bukan miliknya, sebaliknya digunakan oleh pihak lain yang tidak diketahui motifnya.

Ahmad Shabery ketika mendedahkan perkara itu berkata, wanita berkenaan meminta bantuan RTM supaya menghebahkan kepada umum mengenai kehadiran laman blog itu yang bukan saja menghantar mesej tetapi juga ucapan Deepavali berbaur penghinaan yang boleh membangkitkan kemarahan penganut Hindu.

Menurutnya, hasil pertemuan itu beliau telah meminta RTM memuatkan masalah yang dihadapi wanita itu dalam satu slot berita terbitan stesen berkenaan.

"Dia menafikan terlibat dalam blog itu dan meminta pertolongan untuk hebahkan perkara itu agar orang tidak keliru dan menaruh prasangka terhadapnya.

"Penyiaran berita itu bertujuan supaya jika ada sesiapa yang menerima mesej atau ucapan itu supaya berhati-hati dan membuat laporan polis," katanya ketika merasmikan Majlis Nur Sejahtera Peringkat Daerah Kemaman di sini hari ini.

Ahmad Shabery memberitahu, wanita berusia lingkungan 20-an yang bekerja sebagai akauntan dengan sebuah syarikat permotoran gergasi di Lembah Klang itu mengakui keliru dengan motif pihak yang tidak bertanggungjawab itu sama ada berniat tidak baik terhadap dirinya atau majikannya.

Berikutan kehadiran laman blog itu katanya, wanita itu memberitahu dia berhadapan dengan tekanan mental dan fizikal yang amat berat.

Menurutnya, wanita itu memberitahu dia mula menyedari kewujudan laman blog itu di laman Friendster beberapa bulan lepas iaitu sebelum perayaan Deepavali.

Katanya, wanita itu juga memberitahu telah membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Multimedia untuk mengesan pihak yang melakukan perbuatan tersebut.

Justeru, beliau meminta pihak berkenaan membuat siasatan segera bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku dan umat Islam tidak dipandang negatif oleh pihak lain.

"Bagaimanapun saya difahamkan usaha mengesan pihak berkenaan sukar kerana sistem pelayar yang digunakan itu berpangkalan di luar negara," jelasnya.

No comments: