"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, May 15, 2009

Kenapa Sekarang UMNO Takut Pilihanraya..? - malaysiakini....

Naruto sensei

Pelik..! Tetapi inilah kenyataan yang dapat kita lihat. UMNO seolah-olah sekarang ini telah hilang jati dirinya. Hanya nak mempertahankan kuasa tanpa melalui Pilihanraya.

Setelah melihat perkembangan terkini, masyarakat tertanya-tanya apakah UMNO sekarang sudah kehilangan keris dan taring sehingga begitu fobia untuk berhadapan dalam pilihanraya.

Selama 51 tahun UMNO tidak pernah sekali pun mengelak untuk bertanding dalam Pilihanraya. Tetapi perkembangan mutakhir ini terutama dalam Krisis Politik di Perak dan Pilihanraya DUN Penanti telah membuktikan kebenarannya.

Masyarakat termasuk Parti Komponen BN sendiri telah membuat kesimpulan bahawa UMNO sekarang sudah terlalu Trauma dan Fobia untuk bertanding dalam Pilihanraya.

Apakah yang menyebabkan UMNO begitu fobia sekali untuk menghadapi Pilihanraya terutama sekali melibatkan DUN Perak yang menyebabkan Krisis ini berpanjangan..?

Berikut dihuraikan satu demi satu sebab-sebab yang mengakibatkan UMNO cuba mengelak Pilihanraya diadakan:

1) Sokongan Rakyat.

UMNO mengetahui dalam situasi sekarang, sokongan rakyat lebih memihak kepada PR. Ini tidak dapat dinafikan lagi, apabila berlaku pertembungan kedua-dua penyokong dalam keempat-empat PRK yang lepas. Ini jelas dapat dilihat apabila penyokong PR yang hadir pada hari Penamaan Calon dilihat lebih ramai dari penyokong BN itu sendiri.

Malah dalam PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau, Nisbah kehadiran penyokong PR dan BN yang hadir memberikan sokongan adalah : 10 PR kepada 1 BN. Inilah yang paling ditakuti oleh BN kerana dihari Penamaan calon sahaja mereka telah dimalukan sebegitu rupa.

Bayangkan kehadiran penyokong PR di Bukit Gantang sahaja mencecah lebih 50,000 orang. Sedangkan penyokong BN hanya dalam lingkungan 5 ke 6 ribu orang sahaja. Sudah tentulah semangat mereka akan jatuh dihari penamaan calon lagi.

2) Kekalahan demi kekalahan.

Umum mengetahui dalam keempat-empat pilihanraya yang dijalankan BN mengalami kekalahan demi kekalahan. Walaupun mereka menang di DUN Batang Ai yang kita ketahui bagitu mudah sekali mereka memanipulasi peti undi.

Kekalahan yang BN alami juga agak luar biasa, kerana majoriti undi yang dimenangi PR di keempat-empat PRK meningkat. Ini adalah petanda jelas yang rakyat semakin menolak BN. Perkembangan ini merisaukan mereka kerana bertambahnya rakyat yang menolak mereka.

Malah dalam PRK Kuala Terengganu yang dahulunya dimenangi UMNO dalam PRU12 juga jatuh ketangan PR,dengan majoriti yang meningkat. Ini menunjukkan tiada lagi kawasan selamat bagi mereka kerana di kubu mereka sendiri pun BN tewas kepada PR.

Apatah lagi jika DUN Perak dibubarkan dengan Perkembangan terkini yang lebih memihak kepada PR, sudah tentulah banyak kawasan-kawasan yang dimenangi UMNO/BN dalam PRU 12 akan dapat di tawan oleh PR. Dan perlu diingatkan bahawa ada kawasan-kawasan tertentu, UMNO menang dengan hanya Majoriti di bawah 500 undi.

3) Belum dapat modal PRU 12 lalu.

Kita sedia maklum BN akan mempergunakan berbagai jentera kerajaan malahan wang ringgit akan ditaburkan dalam PRU atau PRK.

Sedangkan kita tidak tahu selepas PRU atau PRK mereka akan mengambil balik modal yang mereka tanam dalam PRU atau PRK melalui projek-projek yang mereka dapat apabila mereka berkuasa.

Semasa Pilihanraya, mereka akan mengeluarkan balik Modal berupa wang ringgit untuk dilaburkan dan untuk mengaburi mata pengundi supaya menyokong mereka.

Sedangkan rakyat yang celik tahu dari mana datangnya sumber wang tersebut, kalau bukan wang rakyat sendiri. Dengan wang itulah mereka membayar upah poster, upah pekerja, upah kempen dan memberikan sumbangan kononnya mereka prihatin. walhal itu adalah rasuah politik yang nyata sekali.

Sebab itulah apabila mereka kalah, mereka akan melalak mencari kesalahan kerajaan PR disebabkan polisi pemberian kontrak yang tidak memihak kepada mereka.

Walaupun polisi itu menguntungkan rakyat contoh seperti isu sampah di Selangor dan Isu Pengambilan Pengurusan Air oleh kerajaan Selangor, yang mendapat tentangan hebat dari NGO-NGO yang kita ketahui adalah Pro BN.

Sebab itulah apabila mereka mendapat kuasa di Perak mereka bermati-matian mempertahankannya, walaupun jalan yang mereka pilih adalah salah disisi undang-undang. Tetapi mereka langgar juga demi mendapatkan balik modal yang mereka hilang semasa kejatuhan BN di Perak dalam PRU-12 lalu.

Jika mereka nafikan, mari kita cabar mereka isytiharkan harta setiap Pimpinan BN seperti yang di lakukan oleh kerajaan PR Selangor.

4)  Takut berhadapan dengan rakyat.

BN sekarang amat memahami yang mereka sememangnya akan ditolak oleh rakyat dalam PRK lebih-lebih lagi apabila berlaku Krisis Politik Perak. Kata-kata Tun Mahatir juga telah mengambarkan kekalahan yang akan dialami BN jika Pilihanraya diadakan di Negeri Perak.

Krisis yang berlaku ini menyebabkan rakyat Perak berada dalam kekalutan, di mana mereka masih keliru mengenai status kerajaan yang layak memerintah Perak sekarang. Ini kerana kedua-dua pihak sama ada PR atau BN masing-masing mempunyai kerajaan yang tidak kukuh dan masing-masing tidak mahu mengalah.

Dalam hal ini rakyatlah yang sepatutnya menjadi hakim. Sepatutnya DUN dibubarkan dan memberi mereka pilihan memilih kerajaan yang disukai. Nada yang sama di mainkan oleh PR inilah yang menyebabkan rakyat lebih memihak kepada PR.

Sedangkan dalam masa yang sama BN masih meneruskan dasar memepertahankan kuasa mereka tanpa mengambil kira pandangan rakyat jelata. Mereka menggunakan berbagai cara yang umum ketahui amat biadap dengan menggunakan Polis sebagai pelindung mereka.

Faktor inilah yang menyebabkan rakyat semakin marah dan meluat kepada BN. Inilah masalah BN nanti apabila mereka akan berhadapan dengan rakyat sekirannya ditakdirkan Pilihanraya diadakan.

Buktinya sehingga ke hari ini ceramah PR di Perak telah mendapat sambutan yang hangat, dengan kehadiran berpuluh ribu rakyat untuk mendengar Penjelasan dari PR.

Sedangkan dalam masa yang sama BN masih lagi belum berani memberikan sebarang penjelasan kepada rakyat dan Program penerangannya juga masih tidak kelihatan, kerana mereka sedar situasi rakyat ketika ini yang sangat marah dengan tindakan mereka.

Mereka saat ini hanya selesa mengadakan sidang akhbar sahaja. Itulah tanda ketakutan BN yang sangat jelas sekali dapat dilihat. Malah Tinjauan yang diadakan oleh berbagai pihak termasuk NTV7 mengatakan majoriti rakyat Perak mahukan DUN di bubarkan.

5) Isu-isu yang lebih memihak PR.

Selepas PRU12,BN dilihat semakin layu dengan berbagai Isu yang melanda mereka.Isu berkenaan telah menyebabkan kapal BN semakin parah dipukul gelombang yang berpunca masalah dalaman mereka sendiri.

Isu perebutan kuasa PM antara Najib dan Pak Lah hampir-hampir menimbulkan keretakan yang besar jika tidak kerana kesudian Pak Lah meletak jawatan. Itu pun setelah Pak Lah disalahkan kerana menjadi punca kekalahan besar BN dalam PRU12 yang lalu. Tetapi yang pelik BN masih lagi kalah dalam PRK yang diadakan selepas itu.

Bebagai isu pula bertali arus melanda BN seperti pergeseran UMNO Bukit Bendera dengan Gerakan P.Pinang.

Isu komisen Kapal selam, Pembunuhan Altantuya, Rasuah dalam Pemilihan UMNO yang mana menyaksikan Ketua Pemudanya yang di sahkan rasuah menang dalam jawatan tersebut. Isu hampir 1000 lapuran rasuah dalam pemilihan UMNO yang tidak disiasat.

Malah Isu ADUN lompat juga telah mengaibkan nama UMNO sendiri apabila dua daripada tiga ADUN tersebut mempunyai kes mahkamah atas tuduhan yang UMNO sendiri dakwa dahulu. Isu ADUN inilah yang menyebabkan keadaan kucar-kacir di Perak sekarang ini.

Isu PPSMI yang mendapat tentangan golongan Sasterawan Negara sehingga rakyat bangkit membantah dengan mengadakan himpunan aman yang dihadiri lebih kurang 100,00 rakyat yang cintakan Bahasa Melayu.

Malah golongan ini berjuang pula diatas pentas bersama-sama PR yang tentunya memberikan kelebihan kepada PR itu sendiri.

Malah isu kemelesetan ekonomi juga menggangu BN, kerana rakyat melihat BN masih lagi terkapai-kapai dalam mengatur kembali ekonomi negara malahan krisis ekonomi tersebut semakin buruk melanda sekarang ini.Sehingga beribu-ribu warga Malaysia hilang pekerjaan.

Sudah tentulah isu-isu ini memihak kepada PR, ditambah dengan beberapa Program- programnya yang mendapat sokongan padu rakyat. Seperti program-program kebajikan yang diusahakan di setiap negeri yang di perintah PR seperti yang kita sedia maklum.

Isu-isu inilah yang akan memeningkan kepala dan memberikan tekanan kepada BN. sebaliknya memberikan kelebihan kepada PR apabila berhadapan dengan rakyat jika berlakunya PRK DUN Perak nanti.

6) Faktor Najib.

Ramai dikalangan ahli UMNO mengatakan Pak Lah adalah Punca kekalahan BN dalam PRU-12. Sedangkan mereka tidak sedar faktor kekalahan BN bukanlah berpunca dari Pak Lah seorang sahaja.

Jika dibandingkan Najib dengan Pak Lah, kita dapat lihat kepimpinan Pak Lah tidaklah seteruk Najib. Kelemahan Pak Lah adalah kerana suka tidur dan memimpin sambil lewa sahaja tetapi harus kita akui Beliau antara Pemimpin UMNO yang sangat kurang terpalit dengan skandal. Malah beliau dilantik dalam keadaan yang tidak terpalit dengan skandal.

Malah kejatuhannya bukanlah disebabkan beliau sendiri tetapi kerana kelakuan menantunya iaitu Khairy Jamaluddin yang lebih sudu dari kuah. Walhal Pak Lah adalah pemimpin UMNO yang dibawah kepimpinannya tidak terlalu kasar tindakan terhadap rakyat mahupun pembangkang.

Ini berbeza dengan Najib yang mula-mula dilantik sudah terpalit dengan berbagai skandal, malah bertindak keras terhadap rakyat dan pembangkang. Malah perlantikan beliau sendiri menimbulkan kecurigaan rakyat apabila tiada satu pun ucapan tahniah diterima daripada seluruh dunia.

Dalam masa yang sama, beliau dikutuk pula dengan laporan akhbar di 19 buah negara yang mengaitkan beliau dengan Pembunuhan Altantuya.

Ini menumbulkan keraguan kerana sehingga ke hari ini, beliau langsung tidak bertindak keatas akhbar tersebut malahan bersikap berdiam diri seperti seorang yang bersalah.

Pada mula memegang jawatan beliau mengumpan dengan membebaskan beberapa tahanan ISA. tetapi beberapa hari kemudian berlakulah pula pesta tangkapan yang bermotifkan politik. Malah pentadbirannya dikatakan dikuasai pengaruh Tun Mahathir yang cukup dikenali sebagai perosak sistem Pentadbiran di negara kita.

Ini menimbulkan kebencian rakyat dan mereka menyatakan kemarahan mereka dengan kekalahan BN di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Malah jika dalam PRU-12 Undi Melayu memihak kepada BN di Zaman Pak Lah, tetapi di Zaman Najib Undi Melayu kepada BN semakin pupus dan berpihak kepada PR, Malah Undi Melayu meningkat pula kepada PR. Ini dibuktikan di PRK Permatang Pauh, PRK kuala Terengganu Dan PRK Bukit Gantang kubu kuat orang Melayu.

Maka Najiblah sebenarnya Punca kekalahan BN, kerana bukan sahaja sokongan orang Melayu semakin merosot. Malah pengundi bukan melayu pun telah menolak BN sejak PRU-12 lagi.

Jadi kesimpulannya disini dapatlah kita tafsirkan bahawa sememangnya jika dilihat kepada hujah-hujah diatas, BN sekarang ini memang layaklah untuk berasa fobia menghadapi Pilihanraya.

Tetapi harus di ingat, kuasa BN akan tamat juga. Apabila sampai masanya kita mengadakan PRU ke 13, yang mana di masa itu BN takkan dapat memberikan seribu alasan lagi, demi menyelamatkan diri dari menghadapi Pilihanraya.

Wassalam

From: Naruto Sensei.

44 comments:

Anonymous said...

Salam takut

Umno babi ni takut dengan taukeh babi, sebab kos pru ke 12 belum habis bayar, so taukeh babi-babi-babi ni ak bagi modal lagi sebab tu takut nak buat pilihanraya kecil, wang babi tak ada,

Anonymous said...

selamat pagi perisik .. :P

tak nak bertanding tu sebab BN tak nak bazirkan duit rakyat.. tak macam parti politik yang gian sangat nak pilihanraya .. sampai mintak derma dalam blog... wakakakaka! ;p

sokongan rakyat? balance jer.. mane ade lebih memihak kepada PR .. Parti2 pembangkang ni berjuang guna harapan rakyat kononnya laa.. tapi sebenarnya ke arah utk membuncitkan perut mereka sendiri di masa kelak .. hikss! :)

kekalahan demi kekalahan? .. :) biasa la adat dalam memane perkara pun sama gak .. menang2lah dulu kawasan tu .. nanti BN rampas balik tak ke putih mata PR memandang?

ooo tu kira melalak ke? kalau camtu .. PR pun dah reti nak melalak macam hanjeng? kekekeke! :p baru isu sampah .. isu babi kat selangor camne? buat jugak ladang babi .. hwahwahwa~ :p

kata2 tun mahathir hanyalah gambaran .. nama pun gambaran .. bukannya 100% kenyataan .. rakyat mmg kena jadi hakim tetapi wujudnya batu ape seperti blog ni .. haa.. terpesong la pandangan rakyat. amboi~ amboi~ amboi~ panas2... hwahwahwa~

then ko nak tuduh PM ade skandal dan bagainya? kalau ko berkuasa cam dia pun .. aku rasa ko sendiri pun buat benda yang sama . heran gak aku yer.. ko ni mudah sangat percaya ngan kata2 orang .. punca kekalahan sebenarnya adalah wujudnya korang2 yang agak kurang cerdik memanipulasikan perkara yang tidak benar.. pendek kata menipo.. hakikat tu . kena terima tau? .. hehehee!

Malaysian-2Day said...

wah, panjang lebar nak buktikan kata2 yek. tapi saudara kene paham satu perkara, UMNO telah berubah sekarang, UMNO lebih kuat semangatnya mahu bekerja demi kebajikan rakyat dari berpolitik tak habis2, siang malam, pagi petang, kenduri, ziarah org, dalam akhbar, dalam internet, dalam bilik mandi, dalam kereta, kedai kopi uishhhh sepanjang masa!!!!

UMNO hanya mahu menjalankan AMANAH yang di beri oleh rakyat. Bukan mahu menyusahkan rakyat!

Anonymous said...

haha...media siber.. anda masih buta hati rupanya.. masih tak faham-faham...
tak nampak ke sokongn rakyat sekarang ni? celik mata lah bro..
hang memang lah tak dapat terima hakikat...sebab parti hang dah nak dikebumikan..kan..kan..woo...panas2..hehehehe!

Sedeey said...

salam...

kesianya aku baca komen Media Siber & Malaysian-2Day kerana masih tertutup hatinya melihat kepada kebejatan kebejatan yg telah dilakukan oleh pemimpin pemimpin sanjungan mereka selama ini, begitu banyak keburukan yg telah dilakukan pun masih dok menyokong lagi......tak paham betul aku lah
Takpelah...moga moga pemimpin yg kamu sanjung itu dapat membantu kamu di Mahsyar nanti sewaktu menghadapi mahkamah Allah
Mahkamah dunia ni buleh lah pemimpin kamu buat sesuka hati selagi ada kuasa.....kat sana nanti tengok lah macamana ya
Aku berdoa semoga Allah memberi hidayah & taufiqNya pada kalian semua dan menjadi pejuang pejuang Agama Allah yg hebat, InsyaAllah

Naruto Sensei said...

Salam dan selamat Pagi..?

Media siber..!

Membaca komen anda pun saya merasa jijik dengan UMNO sekarang ini.. Nak tahu kenapa? sebab kebanyakkan Bloger UMNO sama saja taraf pemikiran mereka iaitu suka menabur fitnah..!

Anda menghentam orang lain sedangkan apabila melawat Blog2 anda semua saya merasa paling kuat fitnah tu datang dari UMNO sendiri,

Cerita Bintang 3 lah, Nizar tu Nizar ni, sedangkan sampai ke hari ini tuduhan anda semua adalah bersifat andaian dan bersifat syak wasangka semata2. Malah saya selalu berhujah dengan bloger anda sendiri malah sampai ke hari ini setiap tuduhan kamu terhadap PR satu pun tak dibuktikan dengan Nyata..( bukan ke perangai Syak wasangka itu buruk malah salah satu sifat munafik?)

Tak payahlah kamu nak melalak disini kalau benar UMNO itu kukuh, sila kita bertarung secara adil dalam PRK Perak ini.. Tak payah banyak cerita... Putar2 dok tang tu juga..

Lagi satulah anda silap, mengatakan kalau orang lain jadi PM akan terlibat kes seperti Najib, Ini menunjukkan betapa keji dan jijiknya anda menghalalkan cara tersebut, malah menggalakkan lagi maksiat yang berlaku. Sepatutnya sebagai Islam kamu mencegah kemungkaran tetapi kamu pula yang menyokongnya.

Dan tak habis lagi Isu babi sedangkan kamu sendiri cuba tutup isu sebenarnya ..bukan kah kandang babi terbesar di asia terletak di Melaka dan kedua banyak di Negeri Sembilan ha ha ha !!! jangan buat bodoh sebab komen kamu pun dah macam orang bodoh. Malah babi yang diternak berselerak di Melaka dan N.Sembilan itulah pernah memyebabkan wabak Virus Nipah suatu masa dahulu..Ha itu negeri BN PERINTAH KAN ha ha ha..

Ingat sejarah takkan berbohong tapi UMNO bisa saja berbohong..

So tak payah cakap lebihlah puak2 UMNO, cakap je berapi sampai sekarang pun tak mahu Bubar DUN apa makna nya..? maknanya anda seperti Murai tercabut Ekor lah akeh keh keh....

Semalam NTV7 pun dah bagitahu kan 97% mahu DUN Perak dibubarkan apa maksudnya tu..? bukankah nada tu sama dengan apa yang PR mahukan jadi rakyat sekarang menyokong siapa? Malah rakyat pun dah izin pilihanraya.. maknanya rakyat tak kisah sedikit duit dikeluarkan asal keadilan dapat ditegakkan dibumi Perak.. ha ha ha isyarat rakyat tu... Daripada bayar gaji Speaker Haram tu yang kalah PRU tu baik buat PRK..

UMNO berebut kuasa MIC senang2 dapat gaji dan jadi speaker kah kah kah ...Melayu Umno nganga lagi kuasa di tangan keling yang Hamidah benci satu ketika dulu... ha ha ha ludah ke langit jatuh ke muka balik hamidah2...

Alahai Melayu UMNO layu jadinya...

Anonymous said...

Election in Perak, BN will lose Perak. Election in Terengganu, BN will lose Terengganu. Election at Federal level, BN will lose Malaysia, Petronas, Khazanah, PNB, EPF, TNB, Telekom, PLUS, etc.

No one is really surprise there must not be an election in Perak now. If I were Najib, I wouldn't want an election in Perak too.

joostspring said...

EH BABI NARUTO SENSEI....TIME BLOG PR TULIS CERITA SEMUA BTUL..TIME BN TULIS CERITA SEMUA FITNAH....KAU NI MMG DASAR PUKIMAK R..UNDANG2 KENA MEMIHAK KE PR BR ADIL,KL XMEMIHAK SEMUA XADIL..BABI DIA AJAR..MMG PUKIMAK PUNYA PR..

Anonymous said...

memang pun...bn suka menfitnah....org bodoh jaa yang percaya ngan media bn ni.... kalau dah banggang sangat sampai tak boleh menilai baik jadi lembu jaa mcm ahli umno2 yang lain....

Anonymous said...

zambry=melayu...zambry=mandela...zambry=gandhi....kah kah kah kah kah kah....abis camne aku nak caye kat puak UMNO ni....suka suka ati je tukar keturunan....kah kah kah....ada sorang tu siap ada title tengku lagi kah kah kah tapi bapak dia takde lak title tengku kah kah kah....pas tu dok dalam UMNO jadi pemerintah untuk melayu subsidi...kah kah kah...kata parti melayu perjuangkan melayu, hunus keris bak laksamana melayu tapi....yang perintah sape....mamak bendahara...kah kah kah kah....sapa yang huru hara negeri kesultanan melaka dulu....mamak bendahara...kah kah kah...aku nak tanya korang...ihklas...korang dah mandi ke belum...kah kah kah...

joostspring said...

burik mak mu ajar anon 11.01 yg berita pr tulis 2 semua betul..mu 2 bodoh serupa lembu percaya semua berita pr..

Anonymous said...

Jootspring, hang pi hisap lah.....

Komen Naruto yang dikemukakan berdasarkan kepada fakta dan peristiwa yang telah berlaku dan yang nyata terbukti....

Hang dok kata fitnah...mana buktinya...menang kat Kuala Terengganu = finah ker, cakap tipu ker...???

Hang baik pi hisap Joos melekit...

Cis poodahhhh....

Anonymous said...

ha3...jootspring ni dah putus spring tu..sebab tu bodoh mcm lembu a.k.a ahli umno bingai....putaq belit mcm media umno...pastu org umno yang bodoh lagi bingai pun percaya laa...mana tak ahli umno layak di gelar anjing suruhan...memperkayakan pemimpin atas....kah..kah..kah

Anonymous said...

pedulikanlah Jootspring yg pening sbb pusing2 tu.. komen dia pun dah mcm budak2 yg baru nak up...
dimanakah santun yg pemimpin kebanggaan ko tu ajar hah?
aku percaya pru13 bn akan kalah teruk... kecuali di johor.. hahahaha

Naruto Sensei said...

joostspring

Membaca komen anda pun naik meluat saya dengan apa yang anda ucapkan. begini ke caranya anda berhujah untuk menyakinkan orang terhadap UMNO..? Malulah sikit perkataan2 yang anda gunakan itu ada ianya pada mak atau adik berdik perempuan awak juga..

Tak malu ke merendahkan martabat anda senndiri dengan mencarut kemaluan wanita, menunjukkan anda tak hormat kepada wanita termasuklah ibu atau adik beradik perempuan anda..

Sikap anda menambahkan lagi sakit barah yang sedang melanda UMNO, malah salahkan diri sendiri jika UMNO terkubur nanti...

UMNO bukan mahu berubah malah semakin teruk termasuklah anda yang besikap biadab bila berhujah.. apakah orang akan sokong UMNO dengan hujah anda...Jawapannya tidak malah semakin meluat...

Alahai MelayuUMNO layu jadinya..

joostspring said...

to naruto sensei...

kl kau ckp najib yg bunuh altantuya...mana buktinye.ADA KE RPK KEMUKAKAN BUKTI? CKP JE BERAPI TP XNK TUNJUKKAN BUKTI..

SAPA YG MAINKAN ISU NAJIB...NUAR BERAHIM KAN..

KL RPK ADA BUKTI KENAPA XBAWAK BUKTI KE MAHKAMAH DAN BELA 2 ORG YG KENA GANTUNG 2..MANA BERAHIM MASE KES 2?DUK MENYALAK JE LBH..NUAR SAJE MAINKAN ISU NK BURUKKAN NAJIB KONON2NYE NK JD PM..

POODAH NUAR..

NARUTO SENSEI...KAU NI PARTI MANA..PAS?PKR?DAP?

KL KAU PKR MMG KAU BLEH G MAMPUS R..PARTI YG PALING CELAKA DAN XDE HALA TUJU..AGENDA PKR NK JADIKAN NUAR PM JE..DAN DAP LG BGS DR PKR KL DR SEGI DASAR..POODAH PKR

adoi said...

joostring baghal tahap tak boleh selamat lagi... (pelik apasal jibby tu takut nak masuk court kes altantuya...kejap tak kenal siap sumpah lagi...pastu kenal pulak... hahaha mmg pm umno ni cakap taik penuh kat mulut, temberang je tau)

CUPING MERAH said...

ko orang toksah layan la JOOSTSPRING ni..
dia baru nk hidup dan baru nk kenal politik
blog2 lain dah tk terima dia.. termasuk blog juak2 bn pon tk terima dia..
sebab kuat merapu meraban..
kau baca la dia punya komen,jangan kata orang pr nk melompat pegi bn,orang bn sendiri klau baca dia punya komen gerenti melompat pegi pr..
kau pegi la berjuang kat tmpat ko sana jangan sampai orang melayu umno lari pegi pr..
dalam kain sendiri tk terjaga sebuk nk jaga kain orang..

Anonymous said...

Nampaknya, memang komen Joos putu piring...tak de fakta langsung..cuma andaian kosong...dan semakin menjadi jadi

Eesh eesh.eesh.inilah antara contoh dan kalakuan penyokong umno...pendekata tak matang langsung...baik pi balik main anak patung sajalah.

Steady Naruto

Save Perak said...

JOOSTSPRING kuat mencarut. org mcm ni yg sokong bn...mmg tak heran la. memaki org je. ckp kosong takde fakta. penyokong bn mmg mcm tu.

bila ada pilihanraya semula di perak mmg menelan belanja yg besar. tp pada saya ia amat berbaloi utk keamanan rakyat perak. tak kiralah siapa yg menang nnt. yg kalah kena terima kenyataan bwha rakyat menolak mereka.
politik nmemainkan peranan yg besar. dlm situasi begini..pelabur nak masuk pun takot. mungkin tak jadi masuk melabur terus. apa akan jd dgn ekonomi perak selama 4thn? (utk tunggu pru13).
macamana negeri nak maju kalau eko nye down?

selalu saya tgk kat tv pemimpin/ menghujah2 penyokong bn sebut "kalau gentleman..." pada saya... kalau bn betol2 gentleman tidak perlu takot utk bubar dun dan adakah pilihanraya semula di perak. kata gentleman... jgn suruh org lain je gentleman... tp diri sendiri takut dgn kenyataan.

sebagai anak jati johor....saya sokong DUN Perak dibubarkan!

PAPA GOMO said...

KHAS BUAT RAKYAT PERAK BAGI MENGETAHU KEBENARAN DI SEBALIK TABIR APA YANG BERLAKU SEMASA PEMERINTAHAN NIZAR BINTANG TIGA INI

http://gomo-no1.blogspot.com/2009/05/apa-berlaku-semasa-nizar-bintang-tiga.html

RAKYAT PERLU KETAHUI KEBENARANNYA

Anonymous said...

Hahahaha! Jootspring! ang ni rasa aku xtau mende pun, ko ngn NARUTO jauh bgai langit ngn Bumi..ko nak tempelak die tp die ckp gune fakta!!!
ko ni mst br nk amik PMR kn Joot ape ek lupe lak..ha joobosprin..br btul..

Naruto Sensei said...

joostspring said..

kl kau ckp najib yg bunuh altantuya...mana buktinye.ADA KE RPK KEMUKAKAN BUKTI? CKP JE BERAPI TP XNK TUNJUKKAN BUKTI..


----------------------------------
Naruto Sensei Answer..


Ha!! saya memang nak tunggu komen awak . kita orang PR bukan macam UMNOBN pandai reka fitnah bila kita komen minta penjelasan, komen kita dipadamkan..memang berani menuduh tapi tak berani bila ditanya.. ha ha ha

Berbalik kepada topik anda.. ha ha ..Panas ke rileklah bro ada orang kata orang BN ni cool je. saya tengok kamu ni macam singa tak makan sepuluh hari je.. ha ha!
jangan2 dah kurus tinggal tulang tak.. ha ha ha..!!

Berhujah la secara matang. Anda kan bukan budak2 lagi, maksudnya dah pandai taip komputer tu kira dah dewasa la tu, tetapi janganlah merendahkan martabat anda malulah sikit...!!

Ni artikel saya.. baca betul2 tak faham eja pulak tau.. ha ha ..

-->
Ini berbeza dengan Najib yang mula-mula dilantik sudah terpalit dengan berbagai skandal, malah bertindak keras terhadap rakyat dan pembangkang. Malah perlantikan beliau sendiri menimbulkan kecurigaan rakyat apabila tiada satu pun ucapan tahniah diterima daripada seluruh dunia.

Dalam masa yang sama, beliau dikutuk pula dengan laporan akhbar di 19 buah negara yang mengaitkan beliau dengan Pembunuhan Altantuya.

Ini menumbulkan keraguan kerana sehingga ke hari ini, beliau langsung tidak bertindak keatas akhbar tersebut malahan bersikap berdiam diri seperti seorang yang bersalah..

--> Adakah dalam artikel itu saya menuduh Najib pembunuh Altantuya..? Cuba tunjukkan dimana ayat tentang saya menuduh Najib membunuh Altantuya..? Ha ha ha ... Jangan salah baca lain kali fahamkan betul2 kalau tak faham eja pulak ye.. ha ha ha ..

Saya cuma mahu Najib tu bersihkan diri tu dulu dari tuduhan je, sebab dah ribut dah satu dunia dok kutuk dia..kesian saya tengok. Muka dia pun nampak serabut sekarang ni.. sampai Hong Kong pun nak terbit cerita pasal kes ni.. malu oo...!! Bila Najib berdiam orang akan anggap Najib salah..! faham tak saudara..? Apa lagi bertindaklah bersihkan nama..?

Jadi amacam jangan main maki2 lah beb tak baik tu.. walaupun anda menyampaikan benda yang benar anda akan dapat free je dosa disetiap makian lucah anda tu....

Ok Bro!! be cool..! terimalah kebenaran walaupun ianya pahit


Wassalam

Naruto Sensei said...

Allo GOMO masih lagi bemain dengan politik perkauman sempi anda ha ha ha ... boring lah carilah isu lain tak habis2 nak fitnah di hari Jumaat yang mulia ni...

Bawa2 la tobat nyawa belum tentu kekal sekejap lagi ... Insaflah banyak sangat fitnah anda tu .. kalau masuk blog anda samalah subahatnya sori saya bo layan anda..

joostspring said...

naruto sensei..you ada blog x?leh jgk bc blog kau.email ko..

Anonymous said...

ha..camtu la jootspring. cakap elok2, xyah nk maki2. sesama Islam cakap elok2 la..lebih molek. (this applies to UBN & PR as well)

-PPSMI-

Unknown said...

joostspirng tanya blog naruto???

erkkk...dah dpt hidayah kew??

xpe la...bagus juga ada lagi sikap mengalah.

semua org akan buat silap dlm hidup mereka..jadi kita mampu mengubahnye..

kita kena dgr dah phm..jgn asyik terikut2..bkn semua artikel benar..

tapi kita ada otak..otak kita blh membaca dan berfikir...

so..klu kita rasa artikel tu fithnah...kita leh tepis..jgn main ikut je..bila jadi cam tu..ssh la..bkn manuasia lagi nma nya..

itu dah jadi mcm kerbau yg di cucuk hidungnya...sy bkn nk masok belah sape2...

cuma...saya nk bg tahu...semua org ada otak dan fikiran yg waras dan masih blh menilai mne fakta dan auta..

jadi..disini kita kena kaji..blog PR dan U/BN mne 1 fakta atau x...

k laa...kesedaran saudara pasti tidak akan sia2 kan hidup anda..

ingatlah..anda mesti berpegang pada pendirian anda..jgn asyik ikut cakap orang saja...kita semua dah besar...dan matang...

k la..smpi sini sje sy nk tegur..
klu ada terkasar bahasa di sni..tlg maafkan saya..

PATIK MOHON SEMBAH DERHAKA~

PATIK MINTA DIRI DULU~

AS'SALAMUALAIKUM~

joostspring said...

syamill

aku tanya blog/e-mel dia sebab aku sumpah seranah dia wat biasa jah...krenye naruto sensei ni bleh tahan r orgnye..TP yg ptg nuar berahim@PKR MEMANG PUKIMAK..

Anonymous said...

Ingat Josepring dah insaf..tiba tiba balik ala cara sifat budak tadika ....nak balaih demdam...

hampa hampa...

Unknown said...

lerhh..joostspring ape kena dgn kamu ni...masih blom matang ke..sifat maki-memaki ni utk org x profesional kamu tahu x??

tlg la jadi org dewasa skit..kurang kan kata2 kesat tu...apa dgn kamu memaki itu...adakah org suka mendengar??..ckop2 laa..

klu kamu rasa nk berjuang utk parti kamu..kamu mestilah mengurangkan kata2 sebegitu..bkn saja org PR x suka dgr..kemungkinan org U/BN pon rasa kesal dgn sikap sebegitu...

disini sy nk cadangkan 1 idea buat kamu...kamu jgn lah libat dlm politik ni lagi..pergi lah berseronok dgn real life kamu tuu..

kamu seperti byk rugi dari untung!!! kamu tahu??

org mcm kamu ni lah yg org melayu panggil bangkai bernyawa...hidup mu hanya sia2..ok la skali lagi aku nk tegaskan...


TRY TO BE YOUR SELF..IF CANT???

CHANGE YOUR SELF FOR YOUR FUTURE~

U CAN DO IT WIthoUT WAITING Ppl CHANGE U BECOsE u StiLL GOT TIME~


AND DONT WASTED THE TIME!!

TIME IS RUNNING DAM FAST!!

OK FOR NOW!!GOOD BYE~

By ♣☻◘

joostspring said...

anon 4.22

aku ckp pkr pukimak sebab parti 2 mmg dah sah2 xbleh pki..parti yg xde hala tuju..yg dilaungkan parti pkr adalh keadilan rakyat konon,alih2 tuk kepentingan nuar berahim sorng je..cuba saudara bg hujah atau fakta apa bgsnye pkr ni..yg aku tgk mendatangkan masalah kepada negara ada la...

MANA ORG2 ASL YG BERJUANG BERSAMA NUAR BERAHIM..BERAPA KERAT JE TINGGAL SKRG NI..

LG STU YG AKU HERAN SGT...APA KELEBIHAN/BAGUS NUAR..YG AKU TH STU JE..KAKI PUTAR BELIT ALAM NO STU DI MALAYSIA..YG NUAR TH MENYUSAHKAN RAKYAT JE DAN CITA2 SI KEPARAT 2 NK JD PM.

Anonymous said...

Kepada Joossepering, ikut suka hati kamu ler....masing masing ada hala tuju dan perjuangan masing masing...Hormayt lah skit.

Kalau nak berdebat berdebatlah dengan sopan disokong denagan fakta dan bahasa yang sopan...

Yang kau nie dok maki hamun, macam kena rasuk, macam kera kena belacan tak tentu pasal, baik balik pi Mykmu.net...kat sana frequensi dan allignment depa lebih kurang sama ngan hang...cukup ngam ngan hang....

selamat berporum...ok

Anonymous said...

jootspring ko tahu umno tu lebih mcm puki anjing...ada duit bleh toorone,,,kah..kah.. umno kaki putaq belit bukan takat alam ja... satu semesta ni....sebab tu org umno kebanyakan bingai2...tunggu tuan besar bagi makan ngan duit kat ahli2 yang bodoh lagi bingai...pas dapat duit menyalak mcm anjing kurap tersepit kat celah kangkang..auw,,auw,,auw..sebab tu umno bahagian penanti beria ria nak bertanding...kalah takpa..janji tuan besar tabur duit..ahli2 leh menyalak lebih kuat kah..kah..

joostspring said...

MMG PR NI SAH2 DOUBLE STANDARD...YG KAU ORNG MENCARUT,MAKI HAMUN,MENFITNAH SEMUA XAPE...BERITA DR PR JE SAHIH DAN TEPAT...

POODAH....

joostspring said...

OOOOO LUPA PLAK...BR TERINGAT YG UNDI PAS MASUK SYURGA..SO ORG2 ISLAM PR NI KL WAT DOSA XAPE..XPYH MAYE XAPE,MINUM ARAK XAPE..ZINA XAPE..SBB SEKALI DLM SEUMUR HIDUP UNDI PAS BLEH MASUK SYURGA....

UNTUNGNYE ORG ISLAM PR NI...SENANG2 JAH BLEH MSK SYURGA..

Save Perak said...

memg undi Pas..masuk syurga..ko tak caye.nie alasanye.Pas perjuangkan islam sehingga peringkat nasional.tegakan akidah islam sebenar dari kesesatan islam hadhari umno..dasar perjuangan pas Alquran sunnah..klau undi kami sampai Pas bleh memerintah negara dan melaksanakan hukum islam,tk kan tk dpt pahala..sbb undi kami Pas bleh mentadbir dn melaksana undg2 islam.undi umno masuk neraka sbb..umno awl2 ckp tk berniat nk laksana hukum islam..kompem neraka.ade plak kempen umno PRU12 tulis.."pergi mampos dengan islam".so..ade harapan ke nk masuk syurga.kami dlm Pas bersama Rkn kponen lain menegakkan salah satu prinsip islam..yakni keadilan kpd rakyat.nak bersame umno tak leh..dia tk suke islam awl2 lg.
org buat dosa besar(zina,curi,dll)dlm pas kena hukuman kt akhirat..ttp lepas kena seksa..akan kesyurga..sbb ada keimanan nk tegakan hukum islam so ada iman lg.ingat..walau sebesar zarrah iman akan kesyurga.dok dlm umno..semyang seribu tahun tk guna..iman dah hancur sebb tolak hukum islam..tolak satu ayat quran dah kafir..nauzubillah.renung betul2.

Anonymous said...

Buat Blogger joostspring said...

Aku rasa, masa bapak kau memantat mak kau, tak baca doa, tu sbb dpt anak haram jadah mcm kau ni...

Ntah2 kau pun memantat tak baca doa

Anonymous said...

kalo org bc ayat ko jootspring ngn ayat2 PR..da leh telah sape yg bingai..
carut je tau..soalan bodoh je..
herm...nk sembang politik kalo stakat tau name Nuar berahim..xpayahla ko meraban jootspring...pgla blog tom2 bak ke..(ade ke?ade kot)..

Anonymous said...

umno berkuasa singapura beri kat cina,pulau batu putih beri kat singapore dapat,rais yatim kata menang2,kepala hotak dia nak mengakalkan org le tu,kalau dah hilang menang apa ke benda,takkan le bodoh sangat,50tahun cina B.N perintah pulau pinang tengok le apa yg org melayu kat p.pinang dah maju ke,tak juga,tengok org bukan melayu hidup kaya raya,org melayu pulak masih menumpang tanah tanah wakaf,kondominium besar2 org asing punya,org melayu rumah mcm rumah nenek kebayan,TU LE DIA UMNO YG DI WAR2KAN PEJUANG BANGSA BANGSA MELAYU KONON,SEMUA NYA PENIPU ORG MELAYU,SEKARANG NI DAH KALAH BANYAK KERUSI LAGI KUAT MELOLONG2 KONON NAK PERJUANGKAN BANGSA KONON,POOOOORAH AUTA PUNYA UMNO,OREG MELAYU TAKKAN TERTIPU LAGI,ORG MELAyu dah sedar lah

Anonymous said...

save perak...



aku nak tanya kau sikit..kl org 2 ahli umno dan menurut setiap perintah Allah dgn taat dan sorang lg org pas tp xpernah smbhyg dan xbuat ape yg Allah suruh..

sapa yg layak masuk syurga

Anonymous said...

Nampaknya, rakyat tidak faham perlembagaan. Buat apa BN hendak bubarkan DUN bila majoriti ada ditangan mereka? Kenapa Dato Seri Nizar tidak bubar DUN sebaik menjadi MB pada awalnya? Bodohlah nak bubar DUN bila sudah ada majoriti. Bila tiada lagi majoriti, beliau mendesak Sultan bubar DUN? Bukankah itu untuk BN usulkan kepada Sultan bukan pihak yang minoriti. Namun bodohlah BN jika mengusul kepada Sultan DUN dibubar sedangkan pihak BN ada majoriti.

Bukankah kuasa bubar DUN hak Sultan? Maka bubar DUN bukan lagi suatu opsyen bilamana Sultan tidak perkenankan DUN dibubar. Ini juga tidak difahami setengah “pakar-pakar perlembagaan” - apatah lagi yang lain-lain. Bukan juga suatu opsyen untuk MB Dato Nizar enggan letak jawatan bila Tuanku titah Dato Nizar letak jawatan dibawah fasal 16 (6) Undang2 Tubuh Perak dan Sultan tentunya berhak menyingkir MB Dato Nizar bila beliau "berdegil.".
Kenapa BN wajib bubar DUN sedangkan BN ada majoriti?
Kenapa DUN Kedah, DUN Penang dan DUN Selangor tidak dibubar dahulu? Bukankah itu tindakan bodoh?

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah IIUM

Unknown said...

BUKTI KERAPUHAN DAN KETAMKAN YANG BAKAL MENGHANCURKAN PARTI SENDIRI...

Generasi Pejuang Bangsa said...

Barisan Nasional tidak perlu mencabar calon PKR pada pilihanraya kecil DUN Penanti yang bermula Sabtu ini, kata pengerusinya Datuk Seri Najib Razak hari ini.

Perdana menteri juga menggariskan tiga sebab BN menolak untuk bertanding di kerusi tersebut.

Pertama, kekosongan kerusi itu bukan diperuntukkan oleh perlembagaan tetapi satu usaha PKR untuk menyelesaikan masalah dalamannya.

Kedua, pilihanraya kecil ini satu permainan politik pembangkang.

Ketiga, BN lebih mengutamakan khidmat kepada rakyat dan langkah memulihkan ekonomi negara.

Hakikatnya BN tidak rugi apa-apa jika BN tidak bertanding. Kalau menang sekalipun, Pulau Pinang tetap milik DAP. BN pun tak payah membazir masa dan waktu, wang ringgit dan sebagainya.

Anonymous said...

DAH LEBIH 50 TAHUN UMNO MEMBELA MELAYU, YANG BODOH DULU SEKARANG DAH PERASAN PANDAI SANGAT DAH, YANG PAPA KEDANA DULU DAH SOMBONG BODOH DENGAN KEKAYAANNYA, YANG PEMALAS DARI DULU HINGGA SEKARANG MASIH GOYANG KAKI, BILA TAK DAPAT PROJEK MAKI UMNO, BILA TAK MENANG MEREBUT JAWATAN SALAHKAN UMNO, ANAK TAK DAPAT MASUK ASRAMA SALAHKAN UMNO, YANG DAH DAPAT MASUK ASRAMA SERTA BERPELUANG BELAJAR DI UNIVERSITI, BILA DAH GRADUATE JADI BANGANG BALIK DAN KURANG AJAR DENGAN UMNO. UMNO TERLAMPAU MEMANJAKAN MELAYU HINGGA JADI ANAK DURHAKA. KESIAN UMNO SALAH DIDIK ORANG MELAYU YANG BAHLOL NI....