"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, May 15, 2009

Prof Aziz Bahri, Sidang 7 Mei Tidak Sah - malaysiakini

Profesor Dr Abdul Aziz Bari berpendapat sidang DUN Perak 7 Mei lalu tidak sah. Sidang itu baginya, adalah rentetan dan siri perbuatan haram yang beranak-pinak dan terus menimbulkan kekecohan dan kekeliruan dalam negara.

Beliau berhujah, dari awal lagi sidang berkenaan mengenepikan kedudukan dan kuasa Speaker V.Sivakumar. Selain itu, pelbagai arahan serta perintah dibuat Setiausaha Dewan dan Setiausaha Kerajaan Negeri yang tidak mempunyai autoriti.

Sidang itu sendiri dilakukan melalui rampasan, khususnya Hee Yit Foong yang bertindak memulakan sidang meskipun Sivakumar ada dan masih belum disingkirkan.

Aziz berpendapat V.Sivakumar masih lagi Speaker DUN Perak yang sah. Dalam persidangan haram itu, Ganesan kelihatan tidak begitu petah bercakap dan tidak begitu mahir dengan peraturan dewan sehingga terpaksa dibantu oleh Dato' Hamidah Osman.

Aziz menyifatkan kekecohan di DUN Perak itu adalah yang kedua selepas rampasan kuasa oleh BN pada 5 Februari. Sebelum itu polis juga menghalang sidang DUN Perak Mac lalu sehingga ia terpaksa diadakan di bawah pokok.

Paling menyedihkan, kata Aziz lagi, sebagaimana sidang bawah pokok 2 bulan yang lalu, sekali lagi polis memainkan peranan yang utama.

Sebelum itu kita mendengar bagaimana Ketua Polis Negara sendiri dalam kekecohan yang berlaku di Dewan Rakyat mengakui yang mereka tidak boleh masuk dewan. Anehnya di Perak ada pula undang-undang lain yang mereka pakai.

"Apa yang polis lakukan ialah pencerobohan dan jenayah. Tetapi kita tak boleh buat apa-apa kerana kita bergantung kepada polis. Ini kes pagar makan padi," katanya kesal.

Cara menyelesaikan krisis Perak ialah dengan membubarkan DUN kerana keadaan menjadi semakin teruk dan Kerajaan haram pimpinan Dato Seri Dr Zambry akan terus menghadapi masalah dan terpaksa bergantung kepada istana dan polis untuk berfungsi.

Aziz berkata hanya kerajaan diktator yang berfungsi begitu dan dalam sistem demokrasi kerajaan hidup dan tegak berdasarkan sokongan rakyat, bukan atas bantuan polis dan mahkamah. Hanya golongan fasis sahaja tidak percaya dengan pilihanraya. Mereka akan mengambil tindakan ganas dan di luar kebiasaan untuk berkuasa.

"Apa yang dilakukan oleh Ahli-ahli DUN di Perak adalah respons yang dilakukan oleh sesiapa pun termasuk oleh BN sendiri kalau mereka melaluinya. Dengan itu adalah tidak adil untuk menuduh mereka ganas, liar dan sebgainya sedangkan kita tahu bagaimana mereka dilayan oleh polis dan pihak sekretariat kerajaan negeri," jelasnya.

-SUARA PERAK

47 comments:

Anonymous said...

kelakarla korang ni... dengan kafir harbi leh berkasih sayang.. dengan sesama islam nk berkelahi.. korang tau tak DAP sampai mati pun xkan terima negara islam.. apa sebenarnya yang korang perjuangkan?

Anonymous said...

Melayu UMNO terima ke negara Islam?

Anonymous said...

UMNO... dulu. kini dan mungkin selama-lamanya akan sesat, kalau tidak terima Islam..... Sesat dari Allah buruk padahnya....

Anonymous said...

Puak2 gila nie xtahu erti demokrasi,..

DEMOKRASI BERMAKNA MAJORITI MEMERINTAH,..FAHAM BODOH,..???

Bila puak ni hilang majoriti, bikin kacau supaya ada alasan minta bubar DUN,..porahh pakatan pembangkang

Kekecohan xkan terjadi jika Nizar ada semangat NEGARAWAN YG CINTAKAN KEAMANAN,...dgn bermaruah letak jawatan apabila hilang majoriti serta dititah Baginda DYMM Sultan Perak

Anonymous said...

Nie Prof Kankung yg totok PAS

Satu pendapat dia pun xbleh diterima krn terlalu berat sebelah

Knp xulas sikap Dewa Siva yg biadap xhormat keputusan mahkamah,. itulah punca kekecohan sebenar

Pakatan Pembangkang bersikap mcm budak sekolah x sertai perbarisan masuk dewan awal nk rebut tempat duduk,.. kahkahkah,..mcm kanak2 terencat akal

Anonymous said...

zambry=melayu...kah kah kah...zambry=mandela...kah kah kah...zambry=gandhi....kah kah kah...demokrasi ek.....kah kah kah kah....woiiii mabuk....ko tau ke makna demokrasi tu...kah kah kah...demokrasi la sangat...kah kah kah...tak yah la tunjuk bodoh kat sini...tak yah baca buku, ko balik baca kamus dewan bahasa dah...kah kah kah...woiii mabuk...ko ngan UMNO tu dah jadi spesis yang di ancam kepupusan...so bawak2 diri tu jauh2, kot kang duk sini terus pupus...kah kah kah...

Anonymous said...

pakatan pembangkang= kuat mencarut= maki wal hamun=menjubur

PUTRAKENCANA said...

Janganlah buta mata dan buta hati.
Terimalah hakikat yang sebenarnya PR telah hilang majoriti di DUN Perak.

Janganlah menegakkan benang yang basah.

Rakyat Perak telah sedar akan keangkuhan Kerajaan PR yang lalu.

Sesal kerana memilih PR.

Dari Aman dan Damai menjadi Huru hara dibuatnya di Perak.

Tobot said...

Puak Juak Umno yang berfikiran sempit minda yang masih dijajah begitu lemah fikirannya. BUKAN MEREKA YANG BUTA TETAPI HATI MEREKA YANG BUTAAAA. Pencuri adun yang bermasalah, Pencuri Kerajaan negeri, Pencuri Dewan Rakyat...dan segala-galanya pencuriii.....
Pembiayaan duit kerajaan untuk mengundi semula tidaklah begitu TINGGI yang TINGGI adlah macamna UMNO nak dapat duit nak Biayai orang-orang umno yang perlukan DUIT, ORG umno tepuk Dada tanya tangan yang nak menerima.....

Anonymous said...

BAGI TEMAN.....SENANG SAJA...KALO KEPUTUSAN YANG PERTAMA TU NIZAR MENANG DAN SAH....BERMAKNA YANG LAIN TERMASUK ZAMBRY ARANG KAYU TU SEMUA HARAAAAMMMM....ABIS CITE....RAKYAT AKAN BERPENDAPAT PR MENANG...KECUALI YANG TOTOK UMNO SAJA DOK SEBOK MENAFIKAN....DOK KATA 2+2=5 SEDANGKAN 2+2=4....BAGI SAYA SIAPALAH RAJA KALAU TIADA RAKYAT......

Anonymous said...

salam, ape la nk gaduh2 n carut2.
sume pihak kn phm 1 perkara,
umno kate dia berjuang utk agama, BANGSA N negara. x nmpk pun sbb yg nmpk dia berjuang unt BANGSA je.kalu x, tkan rosma n lain2 pemimpin umno tu x pki tudung kn.itu yg basic. so ktne agama nya tu? so, lg satu, jika pihak umno ada akal fikiran yang waras n tidak tamak, mereka tkan sanggup merampas hak org lain. sume org tau ape terjd kt adun lompat tu, bp dia dpt n kenapa dia bebas n x masuk umno. satu lg, jgnlah anggap puak2 pakatan tu mcm penjenayah. mereka tu sume hamba allah jugak. da byk mereka bt utk rakyat cuma x pernah dpt liputan je. kpd umno, hayatmu semankin hampir. tiada lg org berilmu di ipt yg menyokong anda cuma org2 zaman merdeka saja yg taksub dgn anda atas dasar budi yg kamu bg semasa merdeka. sedih mengenangkan ungkapan utk rakyat tp dln masa sama menekan rakyat.

Anonymous said...

hakim ramly yang memberi perintah memihak zambry adalah salah seorang yang disebut oleh vk lingam dalam pita yang telah disiasat oleh suruhanraya diraja. perlantikan beliau telah dipersetuju oleh che det pada 2002. jangan ingat rakyat mudah lupa.

matround.

Anonymous said...

ketahuilah, umno sekarang bkn yg mcm zaman merdeka dlu. skrg berjuang utk diri sendiri.
tkan x nmpk2 kot.

Anonymous said...

bila sebut je PR mesti org nak kaitkan PAS bekerjasama dgn DAP yang kafir (xnak islam). bagi aku mudah je. memang DAP mati-mati tak mau islam. diorg bukan islam ape nak heran. yang herannye, sekarang ni UMNO ade kuasa yg besar dalam negara. kalau UMNO nak angkat islam, nak buat undang2 islam siapa yang mampu halang?? siapa nak halang?? pastinya tiada org mampu halang UMNO dari buat undang2 islam. TAPII???? kenapa UMNO xnak buat?? sebab 2 sampai mati aku xnak sokong UMNO.selagi UMNO xubah dasar selagi 2 aku xsokong. kuasa dah allah bagi kat UMNO tapi UMNO xnak guna ke jalan allah.

Anonymous said...

terima la hakikat bahawa PR dah hilang majoriti. PR DAH HILANG MAJORITI.. faham-faham la. 1 lagi terima la hakikat bahawa PR hilang majoriti dengan cara yang keji PR HILANG MAJORITI DGN CARA YG KEJI.
sendiri mau ingat la beb

Anonymous said...

sekurangkurang nya pas sedang berusaha mengajak org2 bkn islam rapat dengan cara islam.

Anonymous said...

betul kata tuan, pr hilang majoriti, tp bkn cara mcm tu nk rampas kuasa. x guna saluran yg betul.tuan berhujah ikut emosi.
itu maknanya tuan juga sanggup menggunakan apa cara sekalipun utk menghalalkn cara. sm dgn apa yg bn bt di perak

Anonymous said...

aku sgt2 setuju klu kita tamatkan pemerintahan UMNO yg dah lama tu,.

tapi aku sgt2 tak setuju kalau kita serahkan pada DAP,..

joostspring said...

TO ANOM 11.38

KAU NI PKR KE PAS?

KAU IGT KL PAS X BEKERJASAMA DGN PKR/DAP DPT KE PAS NK PERINTAH MALAYSIA..

KL PR MENANG PRU13 KAU IGT BOLEH KE PAS NK PERJUANGKAN ISLAM YG SEBETUL2NYE KL DUDUK DI BAWAH KETIAK DAP/PKR..AGAK2 KAU MCM MANA DGN ORG MELAYU PADA MASA 2?

AKU AHLI UMNO DAN AKU XDE MASALAH NK UNDI PAS ASALKAN PAS XBERPAKAT DGN DAP/PKR..PKR ADALAH PARTI YG PLG DAJAL DI MALAYSIA.

PAS PUN SKRG KENA REFORM SEBAB ANASIR2 NUAR BERAHIM BERSEPAH KAT DLM PAS.

ORG2 PAS MMG BENCIKAN UMNO TP ORG2 PAS SENDRI SKRG NI XSEDAR YG MEREKA TGH JERUT LEHER MASING2 KERANA BENCIKAN UMNO..SANGGUP BUAT APE SAJE ASALKAN BN DAN XPERLU FIKIR AKIBAT YG MENDATANG...

YG PALING RUGI ADALAH ORG MELAYU..

KL BETUL PAS NK PERJUANGKAN ISLAM XPERLU BERPAKAT DGN PKR/DAP DR SEGI POLITIK.

joostspring said...

TO AHLI PR

BLOG2 PR SELALU SEBAR BERITA BAHAWA MAHATHIR ADALAH ORG YG BERTANGGUNGJAWAB YG MENGURANGKAN KUASA SULTAN..

TP KENAPA BLOG PR XBG TH KENA TUN MAHATHIR BUAT MACAM 2...

TO PR..KAU ORG TH KE SAJE BUAT2 BODOH DAN XNK AMIK TH?

MAHATHIR KURANGKAN KUASA SULTAN SBB DLU XDE UNDANG2 YG BOLEH DAKWA SULTAN KL SULTAN BUNUH ORG ATAU APE2 SJE YG SULTAN BUAT..DAN TELAH JD STU KES DAN KUASA SULTAN DIKURANGKAN...

Anonymous said...

PROF INI DAH TAK LAKU GADAI DI UIAM. APALAH KAU ORANG NI. ASYIK PAKAI HUJAH DIA AJE. BACA LE LAIN-LAIN PANDANGAN PAKAR PERLEMBAGAAN. BANYAK LAGI. CUMA KAU ORANG BUTA. ULASAN PROF INI LE KAU ORANG DOK JAJ SANA SINI. KESIAN AKU TENGOK. PERGI UIAM, GANYA SIAPA DIA PROF INI. KAH KAH KAH. INI PROF YANG KECEWA. 10000 KALI DIA CAKAP, ITU JE LE BAHASA DAN HUJAHNYA. TAK ADA LAIN. SETIAP ISU TAK USAH MINTA PANDANGANNYA. BOLEH TERUS KITA TULIS DAN KATAKAN PANDANGANNYA. SAMA AJE TIAP KALI DIA BERCAKAP. KESIAN KAU ORANG NI. MINDA JADI SEMPIT KERANA DISEMPITKAN OLEH SEORANG PROF TAK LAKU GADAI NI. KESIAN

Anonymous said...

dr mahathir bukan seorang negarawan. dia tidak memikirkan kepentingan rakyat , hanya ingat kepentingan umno dan kroni. pada awal tahun 80'an malaysia (KDNK) setaraf negara korea selatan dan taiwan , tetapi sekarang kita jauh kebelakang. jangan ingat rakyat mudah lupa!

matjenin.

Anonymous said...

tak paham aku..ada lagi rupenye puak2 mangkuk umno harbi..kepada yang mempersoalkan kenapa PAS bergabung dlm pr..cuba2 lah rujuk surah ar rom..pastu baca sirah nabi masa nek berhijrah,..pastu baca sirah perjanjian hudaibiah..kalu tak paham jugak..kholusalam!!!

CUPING MERAH said...

TO : JOOSTSPRING

biarlah berkerjasama dengan DAP daripada umno dan bn..sebabnya
walaupun dia diketegori orang kafir
tapi perbuatan dan niatnya untuk kebaikkan dan blum ada kelakuan jahat yang mereka lakukan..
tetapi umno dan bn dah melakukan perkara yang amat jahat..saya bagi contoh pasal MEMALI, UMNO sanggup membunuh sesasama islam sesama melayu..demi untuk mengekalkan kuasa...adakah ko ingat itu

PAPA GOMO said...

SALAM...
APA PULAK YANG TAK SAH NI???
LU NI MEREPEK TAK HABIS-HABIS..

NAK BINCANGKAN DENGAN BLOGGER NETWORK HAL NI...

KHAS BUAT RAKYAT PERAK BAGI MENGETAHU KEBENARAN DI SEBALIK TABIR APA YANG BERLAKU SEMASA PEMERINTAHAN NIZAR BINTANG TIGA INI

http://gomo-no1.blogspot.com/2009/05/apa-berlaku-semasa-nizar-bintang-tiga.html

RAKYAT PERLU KETAHUI KEBENARANNYA

Kubur said...

Mari UMNO...Mari sini...aku tunggu...aku tunggu...

Anonymous said...

Gomo, lu x perlu menyemak htr komen dan nak promo lu pumya blog kat sini, semua x hingin la. Lu punya darah sudah tukar warna biru mmg tak nampak walauapapun kebenaran yg ada dpn mata. Lu selalu hina DAP bintang 3, itu semua komponen dlm BN ada berapa bintang? gua ckp sama lu aa...dduk diam kira duit itu UMNO kasi lu cukup la, jgn bising2 dlm blog, sumua olang bowing aa...gua ingat semua olang melayu sudah elergik dengar itu nama UMNO. Lu punya blog aaa..jgn celita psl politik la, letak gambar pompuan boge la..nanti ramai olang pegi lu punya blog la. wokey! chau!

joostspring said...

CUPING MERAH..KAU RUJUK BLK SEJARAH MEMALI DAN KAU TANYA USTAZ2 PAS YG TERLIBAT DLM URUSAN PENGKEBUMIAN JENAZAH...

Anonymous said...

umno sewel nak mampos

joostspring said...

ANON 12.38

KL NK BERPAKAT DGN DAP BIAR R PAS YG PEGANG DAP..NI TAK,DAP YG KUASAI PAS..MCM MANA NAK TEGAKKAN ISLAM KL PAS KENA DGR KATA DAP..CUBA KAU BGTH AKU APA PENGARUH PAS SKRG DLM PR?

PR HANYA UNTUNGKAN DAP DGN PKR DAN AHLI PAS YG BERKIBLATKAN NUAR BERAHIM...ORG YG TELAH JILAT BALIK SEGALA2 KAHAK/AIR LIUR YG DIA LUDAH DLU..

PUKIMAK NUAR BERAHIM....

2 GOLONGAN JE YG SOKONG NUAR BERAHIM..

1) MANUSIA YG ADA KEPENTINGAN
2) MANUSIA YG KEPALA OTAK BODOH SERUPO LEMBU

Anonymous said...

jootspring,

the same thing applies to you bro;

2 golongan je yg sokong UBN..

1) puak2yg ada kepentingan
2) puak2 yg kepala otak bodoh
serupo lembu

haha..how naive..

Anonymous said...

umno adalah parti rasuah, salah guna kuasa, zalim dan lupa daratan... parti untuk sampah masyarakat.

Anonymous said...

TO jootspring,
aku Anom : 11.38
Aku tak kata aku org PAS @PKR
malah aku bukan Ahli PAS @ PKR pun.
ape plak nak kaitkan aku dgn PAS&PKR, aku cakap selagi UMNO xubah dasar aku TAK AKAN sokong UMNO. UMNO adalah pihak paling berkuasa dalam negara kita. kenapa tidak mahu menggunakan kesempatan yang ada dengan kuasa sekarang untuk mengangkat agama allah. bukankah UMNO terdiri dari org2 islam?? aku bukan bercakap ttg parti.

Anonymous said...

hanya golongan yg tak mahu masuk syurga sahaja yg tak sokong ISLAM,iaitu golongan yg tak mahu ikut ..ALLAH dan Rasulnya,setakat ni kau nampak umno tu mau ke pd islam yg syumul.keluarga sendiri pun bagi makan duit yg dicuri dr rakyat,duit haram dr tender2 skandal dikeliling mereka.

Anonymous said...

Salam TP..
saya tidak menyebelahi mana2 Parti tetapi mengikut lojiknya lah punca sebenar kekecohan ini ialah dari tiga ekor katak yang tak sadar diri, rakyat mengundinya atas nama PR,kalau BN tak kacau Ng Perak ni rakyat tidak jadi menjadi pening mcm ni.

joostspring said...

ANON 3.21

TUK SOALAN KAU 2 AKU XLEH NK BG JAWAPAN..

TP KITA KENA INGAT BAHAWA PAS SAHAJA YG NK TEGAKKAN ISLAM DAN BELA NASIB ORG MELAYU DLM PR..TTP PAS HANYA SUARA MINORITI SAHAJA DLM PR...MMG AKU X NAFIKAN YG SEKARANG RAKYAT MALAYSIA HENDAK TGK BN KALAH DI PRU13....XKISAH R APA NK JD..YG PTG BN KALAH..

PAKATAN RAKYAT YG DIBENTUK NI TERLALU RAPUH..SEMUA ADA KEPENTINGAN UTK PARTI MASING2 DAN KENA DGR KATA NUAR BERAHIM..KL DAH MENANG MCM MANA PEMBAHAGIAN MENTERI..KAT SINI DAPAT KE PAS MEMAINKAN PERANAN TUK BENTUK SEBUAH NEGARA YG BETUL2 BERLANDASKAN ISLAM..NK AMALKAN HUKUM HUDUD..YG JELAS DR ANGAN2 MAT JENIN NUAR BERAHIM HJ HADI JE ORG PAS YG BETUL2 NK PIMPIN ORG KE JLN ISLAM..ORG PAS YG LAIN 2 HANYA KRONI NUAR JE...

LAST SEKALI NEGARA JD HARU BIRU,ISLAM XTHU MANA HALA,ORG MELAYU MEREMPAK..HAK KEISTIMEWAAN ORG MELAYU XDAK DAH...

ORG MELAYU BLEH SENGIH JAH MASE 2...

YG RUGINYE ORG MELAYU...
PAS XSE NGALAH,UMNO PUN XSE NGALAH..WAT MAPUH RAKYAT AKIBAT DARIPADA MAINAN POLITIK GLE NUAR BERAHIM BABI..

Anonymous said...

YANG AKU TAHU PAS YANG BUAT BANYAK MAJLIS ISLAM..TILAWAH AL-QURAN ANTARABANGSA PAS YG ANJUR, RADIO ISLAM IKIM, PAS PUNYA IDEA, APA LAGI PUSAT ISLAM KAT KL TUH..KEPALA HOTAK PAS JUGA YANG BIKIN..MASJID YANG BESAR-BESAR KAT SELURUH MALAYSIA INI SEMUA IDEA PAS..PAS SAJA YANG PERJUANGKAN ISLAM...LEPAS TUH PAS JUGA PUNYA IDEA MASUK SYURGA UNDI PAS..HEBAT PAS NIE..

MALAYSIA MAJU DALAM 52 TAHUN INI PUN SEMUA PAS YANG BIKIN TERMASUKLAH KELANTAN TUH. BETAPA MAJUNYA PAS..AKU DARI KELANTAN PUN LARI DOK KL SEBAB KELANTAN DAH BANYAK SANGAT KERJA BAIK AKU DOK KL TAK BANYAK KERJA BOLEH ISAP GANJA TANPA TAKUT..HE..HE..HE

AKU SKOLAH DULU PUN AYAH AKU HANTAR PEGI KAT SKOLAH PAS LEAPS TUH TAK PAS SPM..CIKGU DATANG JER SKOLAH KUTUK KERAJAAN PADAHAL KERAJAAN TUH KERAJAAN PAS..APA PUNYA BODO CIKGU TUH..PAKAI KOPIAH KUTUKNYA BERKOTAK-KOTAK..KUTUK PULA ORANG YANG SEKOPIAH DENGANNYA..

YANG MANA SATU BETUL

Anonymous said...

Mmg di Malaysia ni UMNO tolak Islam sepenuhnya,.. sbb tu anak2 kita xpandai baca quran dan jawi sbb kelas mengaji dihalang bukan krn kelalaian kita. Kita juga xdibenar smbyg jemaah di masjid dan surau. Sbb tu tiada peruntukan utk buat surau n masjid. Klu org kg terutama org PAS tak derma duit alamat xde surau dn masjidlah,.

Utk buktikan tolak Islam,.UMNO larang org Islam tunaikan rukun Islam ke-5,..iaitu haji. TABUNG HAJI utk halang org naik haji.

Utk mengelakkan Islam berkembang,. TIADA ILMU ISLAM diajar di Universiti dan Kolej. Tiada Fakulti Pengajian Islam di Universiti2 di Msia. Juga TIADA kolej ISLAM spt UIA,KUSZA.KIK dll,..juga tiada SMA spt Izuddin dan Taayah(dan beribu SMA lain),di SRK dan SMK tiada matapelajaran Agama Islam dan bahasa arab diajar. Juga tiada ustaz dan ustazah digajikan utk mengajar agama,. klu ada pun semua itu PAS dan DAP yg buat.

Dri segi perundangan,.undang2 Islam LANGSUNG tak dibenar berkembang. Tiada Mahkamah Syariah dan Kadhi Daerah. Setiap Negri tidak dibenarkan ikut undang Islam. Jab Agama Islam & Majlis Agama Islam Ng2 diwujudkan utk memastikan tiada hal ehwal islam dijalankan. Pencegah maksiat adalah utk memastikan org ramai bebas melakukan maksiat.Kadhi diwujudkan oleh penyokong pas utk nikah-kwin.

Dari segi kewangan,.sistem kewangan islam ditekan hebat dan mahu dimatikan. Tiada BIMB dan langsung tiada perbankan Islan di bank2 lain. TAKAFUR dan Pajak Gadai Islam juga diharamkan. BIMB dan Takafur klu wujud hanya di Kltan.

Akhir sekali,sisa-sisa Islam yg wujud skrg semata2 krn perjuangan PAS. Org melayu masih beragama islam krn PAS,.. selama 50 tahun UMNO MENOLAK ISLAM sudah tentulah ISLAM hampir pupus skrg.Ibubapa kita yg mengundi UMNO dulu mati dlm kekufuran.

Anonymous said...

Sekali lagi saya hairan mengapa masih ramai orang yang betul2 bodoh

Kalau UMNO-Bn ada majoriti, bubarkan dun sahaja.

Tapi UMNO memang tadak telur punya. So, macam mana boleh kata ada majoriti, Nizar kenna resign

Macam itu Zambry aka Zam Zam Ala Kazam

Kata dia Mandela, Gandhi, The King

Nanti, Zambry mengelar diri Anak Menantu Muhammad punya daughter

Sial punya kan........

Najib bagaikan Idi Amin & Zambry bagaikan Idi Amin kechik.

Supporters Macainya

looes74

Anonymous said...

hish....

ape susah, kalau anwar x betul nnt. kt tolak la anwar cam rakyat tolak najib.

klu pkr dah x betul cam umno, kite tolak pkr cam rakyat tolak b-end skrg nih...

kalu pas salah, pakat tolak pas sume. masalahnye pas adalah parti yg terbaik buat org melayu Islam buat masa sekarang nih. so... pakat2 la sokong pas!!!

toksah penin2 kepala. yg penting rakyat musti bijak. rakyat mesti dapat maklumat dari kedua-dua belah pihak. biar rakyat buat pilihan dengan hati yg ikhlas tanpa rs termakan budi.

puak umno termakan budi sebab tu walau ape pun yg krjaan buat tetap diorg terima.

ye la, dulu masa minyak naik ade mak cik tu ckp memang sesuai krjaan naikkan harga minyak. tepat pada masanya kata makcik tu... agak2 la kalau nak mengampu pon.

now, rakyat mesti bijak supaya kepentingan rakyat tidak terabai. biar pemimpin2 ingat cket kat rakyat bawahan ni!!!

joostspring said...

hoi anon 5.27 aka looes74

undang2 mana kau pakai ni..ada majoriti mesti la nk memerintah..tak kan ada majoriti nak bubarkan dun,nk bg yg minoriti perintah..

sbb ape pr nk bubar dun..sbb dah th xde majoriti kan..mmg sesuai la dgn amalan nuar berehim..dah la amalkan seks songsang..demokrasi pun nk songsang...

geng2 pr..kauorg bg th r nuar berahim kau suruh dia tubuh kerajaan sekali..umumkan menteri kabinet nuar berahim..br ngam..perak bleh minoriti nk perintah negeri takkan nuar xnk kot perintah malaysia..kan si juburi 2 beriya nk jd pm..

last2 sekali malaysia jd haru biru..pm ada 2,semua mb di negeri ada dua..kacau2..seekor mahkluk je yg menyebabkan semu ni..tak lain dan tak bkn..NUAR BERAHIM AL JUBORI...ini org mmg xbleh pakai r..babi punya muka nuar berahim ni..menyusahkan rakyat je,TERSEPIT SEBAB POLITIK GILA BABI YG NUAR BAWAK..

Anonymous said...

Setuju dengan Prof Bari, masa Karpal kena kepung dengan Pemuda UMNO, Polis kata tak boleh campur sebab dalam area Parlemen, tapi bil dalam Dewan Undangan Negeri Perak boleh pula dan di syaki bawa senjata lagi. Hampeh!

Anonymous said...

kalaulah 2 teruna berkenan pada 1 dara,bagi sajalah si dara tersebut membuat pilihan,dan kalaulah 2 dara berkenan pada 1 teruna,bagi sajalah siteruna membuat pilihan...apa2 pun bagilah rakyat yang pilih nak BN atau nak PR...

Anonymous said...

tapi tok kadi UMNO kata sah....


http://politikkini.blogspot.com/

bodik said...

woi anon 10:37...kalo DAP x blh terima negara islam kita blh paham...tp bagaimana kalo umno yahudi tolak islam???....apa punya bangang anon ni...belajar2 lah agama hukum islam. jgn pandai bercakap ikut nafsu aje.

BLACKHAWKDOWN said...

CAKAP BANYAK BANYAKKKKKKKKKKKKKK TAK GUNA DAN BUANG MASA , KALAU BERANI & ANAK JANTAN , BUBARKAN DEWAN DAN KITA BERTARUNG SEKALI LAGI , TAK GUNA CAKAP BERDEGAR DEGAR DALAM TV , SURAT KHABAR , BIAR RAKYAT BUAT KEPUTUSAN , ITU JE AKU NAK CAKAPPPPPPPPPPPP ! BODOH !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Sidang 7 Mei telah mendapat perkenan Sultan Perak dan prosedur bagi mengadakannya dipatuhi. Maka Artiel 72 Perlembagaan Persekutuan mengatakan bahawa kesahan prosidingnya tidak boleh dipersoalkan diMahkamah begitu juga mereka yang terbabit dalam prosiding sidang tidak bertanggungan atau boleh didakwa atau disaman diMahkamah. Sidang 7 Mei tidak boleh disamakan dengan sidang pokok - yang ini perhimpunan haram.

Bagi mereka yang masih mewawarkan DUN dibubar sebenarnya tidak arif Perlembagaan.
Nampaknya, ada segelintir rakyat tidak faham perlembagaan. Buat apa BN hendak bubarkan DUN bila majoriti ada ditangan? Kenapa Dato Seri Nizar tidak bubar DUN sebaik menjadi MB pada awalnya? Bodohlah nak bubar DUN bila sudah ada majoriti. Bila tiada lagi majoriti, beliau mendesak Sultan bubar DUN? Bukankah itu untuk BN usulkan kepada Sultan bukan pihak yang minoriti. Namun bodohlah BN jika bertindak mengusul kepada Sultan DUN dibubar sedangkan pihak BN ada majoriti.

Bukankah kuasa bubar DUN hak Sultan? Maka bubar DUN bukan lagi suatu opsyen bilamana Sultan tidak perkenankan DUN dibubar. Ini juga tidak difahami setengah “pakar-pakar perlembagaan” - apatah lagi yang lain-lain. Bukan juga suatu opsyen untuk MB Dato Nizar enggan letak jawatan bila Tuanku titah Dato Nizar letak jawatan dibawah fasal 16 (6) Undang2 Tubuh Perak dan Sultan tentunya berhak menyingkir MB Dato Nizar bila beliau "berdegil.".
Kenapa BN wajib bubar DUN sedangkan BN ada majoriti?
Kenapa DUN Kedah dan DUN Selangor tidak dibubar dahulu? Bukankah itu tindakan bodoh?

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah IIUM