"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, June 10, 2009

Kisah Polis Trafik & Jojo - malaysiakini

Artikel best ni aku cilok dari - Jojo's Cupcake, Muffin and Vanilla.

I was on the way home from my office. And, i was on the phone with a friend.

And there comes a police officer stopped me.

The conversation goes

Police Officer (PO) : you bawak kete cakap phone tak pakai handfree tak boleh.

me : Sorry?

po : Bagi i lesen.

me : sorry?

po : driving license.

me : ok.

pass the license to the PO

po : you ni india ke apa?

me : sorry?

po : you mix?

me : yes.

po : mix apa?

me : sorry?

po : You China?

me : You mean Chinese?

po : Yes, you chinese mix what?

me : Chinese, Indian, Siamese.

po : you bawak kete tadi cakap phone tu tak boleh

me : sorry??

po : you ni malaysian kenapa takleh cakap melayu ni

*he swtiched on his walkie talkie and talk to his mate

po : dia ni tak faham melayu ni

mate : dia tak faham tu susah. lepaskan je lah.

me : sorry? (dgn muka yg innocent giler babi)

po : you malaysian why no speak malay?

me : i just came back.

po : back from?

me : London.

po : you student?

me : yes

po : so u habis study dah la ni?

me : sorry?

po : you no student?

me : i am still student.

po : you finish student london?

me : i'm studying in Sunway University College now.

po : ayah you keje ape?

me : i don't understand what are you trying to say. sorry.

po : father work where?

me : my father is in langkawi.

po : business?

me : yes.

po : i give you saman. you wait.

he went to his motorbike and took the saman booklet.

po : i give you saman rm200 u bayar kat polis.

me : sorry??

po : i give u saman rm200 you go pay polis can?

me : what is saman?

po : where you go?

me : i'm going home.

po : where ur home?

me : nearby hospital tawakal.

po : i give you saman can?

me : what is saman?

*the mate on the walkie talkie says : dia tak faham tu susah nak dapat. lepas je la.

po : can give you saman?

* i buat muka yg innocent giler babi yang tak faham ape bende yg dia tgh merepek ni

me : sorry? i really don't understand you. what is saman?

po : i give you saman. can? you go pay polis.

me : errr ok??

* the mate on the walkie walkie says : lepas je la. dia tak faham melayu.
* the po replied : ishh. susah ah dia ni.

po : you go now.

me : huh?

*dalam hati gembira habis*

po : you go now. no use phone driving.

me : sorry?

po : you go now.

me : okay. *dengan muka yg tak faham langsung*

*padahal dalam hati tengah gembira nak mampus*

lepas tu the police officer stop the car from passing by my side so i can get out.

wuhuuuu!
sepanjang conversation tu i pakai british accent yg fake giler. HAHAHAHA

polis yg bodoh! ingat nak ambik rasuah dekat i? xleh blah ah!!!

TPU -
Muakhakhakhakhakhakhakha...!!!

Polis mi ni sepik inggelisy, mi no pil pom... aper la punya turrr polis..!

26 comments:

Anonymous said...

istemewa untuk topengperak
hanya orang yang jahat yang bodo shj yang benci polis.akai siput cilok artikel orang kalau hang pejuang bangsa hang cari ka ide yg baguih cam mana nak bangunkan bangsa bukan nak kutuk nak pelece bangsa nak jatuhkan bangsa sendiri toksah dok kira politik sangat janji bangsa kita ugama kita kita tolong... kan baguihhhh

Anonymous said...

tpeng perak :
dulu masa ana baru baru belajar membaca ayahanda ana setiusaha kawan parti PAS..very open minded buat kenduri kawin kekanda ana dia jemputDato Asri buat ceramah parti Hebatttttt.Dia selalu beli buku cerita untuk tanam minat anak anak membaca antaranya ialah cerita dongeng Pak Kadok.Hebat penulis melayu dulu.tapi ana tenguk bangsa ana sekarang tak suka baca cerita dongeng....Seronok main politik,seronok main moto seronok idu gam sronok seronokkkk seronok jadi Perisik "paling sronok nak jadi Pak Kadok"tapi yang paling seronok pastinya rakan rakan topengperak seronaok sampai bangsa ana tak faham quran depa tolong terjemah kat kita baguihhhh sungguh rakan rakan topeng niii

Anonymous said...

dia tu manusia jugak, jgn ler anggap semua polis tu bodo.....
" jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga " tak baik......

Anonymous said...

Ban terus pengajaran matapelajaran Inggeris terus kan lebih effektif .....tambahkan buku buku Bahasa Melayu dan perkasakan lagi ajaran dan tulisan Jawi....demi memelihara Bahasa Melayu. Tanpa bahasa Inggeris, maka tak adelah pertikaian.

Dengan ini, martabat bahasa Melayu senantiasa kekal dan terpelihara.

Unknown said...

pale otak ko.. patut kene terajang mamat tuh.. dah bepuluh taun dok malaysia tak tau cakap melayu.. kalaupun dia buat2 tak tau.. realitinya memang ramai org cine india nih tak tau bahasa melayu.. yang patut diperkasakan bukan bahasa ingeris.. tapi bahasa melayu!!

Mr Joker said...

ceneh - ko ni x de sense of humor langsung la... ish...

artikel lawak macam ni kau boleh baca sambil kerut2 kening...ish ish ish...

bro... cuba ko pegi dekat link asal artikel tu... penulis asal bukan "mamat" tapi "minah"...

aku ingat masalah it ni dh setel, ruoanya rmi lagi yg buta it.

yg pedihnya pulak, x de sense of humor...

byk keje kat opis ke bro ceneh?

stress?

Unknown said...

huhuhu... lawak2 jugak, tapi yang nih lawak menghina bangsa nih. aku dah lama dah baca menatang alah nih, yang rakam ngan kamera pon ade.. tapi tiap kali aku tengok aku akan menyirap. cuba la ko cari kat forum2 cina, memang dorang main pukul rata je, melayu hampas, bongok dan dipandang lekeh. hampas wakeduak.

Unknown said...

hahahaha~ owg mesia mne bole mlwak bro TP....sket2 nk mara....tension r 2 hahahaha....

2 la...bapak suwo g skola,blaja pndai2...ni tak..maen je keje...tgk,ape dh jd....sng2 je rakyat melayu ni kene tipu....adoyai~

Unknown said...

hehehe... aku nak melawak jugak le.. P****t mak kau busuk.. ok tak hahaha.. nih semua salah ameno bukan salah org tuh.. ingat jadi polis hina sangat ke? kalau semua pandai2 semua celik IT, semua nak jadi penulis blog.. sape nak tanam padi?? huhuhu..

Mr Joker said...

Ceneh... kau ni apehal? apa masalah kau ni? kau paham bahasa ke tak? lawak dengan mencarut kau pandai beza x?

kalau nak mencarut, kau boleh blah pi masuk blog BPN.

jangan jadik sampah dekat sini. dh bagi kebebasan, dok mencarut pulak.

bodoh betul...

Unknown said...

sama la.. ko melawak atas penghinaan org lain.. atau aku melawak atas kecatatan org lain.. bagi aku yang buta IT dan bodoh ni rasa mcm sama je.. kalau org2 pandai tak tau la.. yang aku bagi tu sebagai contoh melampau, sebab aku rasa kalau bagi yang elok2 sikit korang tak terkesan, sebab dah terbiasa melawak cara org2 cerdik dan tak buta IT.

Unknown said...

otak sempit tol ceneh ni....orang laen nk mlawak tu,bia je la...bkn nyusahkan ko pn....dr post 2 pn dh bole tw cm ne ceteknye penguasaab BI dalam msyrkt Melayu...come on bro...tgk dr perpektif positif la....dh brape taon merdeka ni,org mlayu asek kne tipu je....

Mr Joker said...

ceneh... lu ni mental la... kau pergi la balik kat blog UMNgOk nu ha... jangan wat kacau kat sini...

kalau rasa ati tu kecik sangat, lu prgi duduk dalam longkang la beb...

kasi kembang balik ati tu...

muakhakhakhakha

Unknown said...

makan dalam tu bro....hahahahaha~

Unknown said...

memang aku otak sempit... buta IT... dorang nak melawak tuh biar dorang la.. lama2 lawak dorang nih lama2 jadi menghina, mula2 kat polis je.. pastu kene jugak kat org2 melayu yang tak pandai cakap ingeris.mereka2 nih kebanyakannya sekolah kampung.. ceba la jengok2 jugak forum bukan melayu. sekurang2nya kita tau sikit2 apa yang depa rasa. "
Polis mi ni sepik inggelisy, mi no pil pom... aper la punya turrr polis..! " ayat nih aku tak nampak nak melawak pon.. kalau cakap kat menteri ok sangat la nak kutuk kalau tak pandai cakap ingeris. ok lah abang2 hensem semua.. aku mintak maap kalau rasa kacau korang.. maklum lah aku nih bodoh tapi sombong!!

Anonymous said...

Betul,

agak2 la kutuk bangsa kita, padan la bangsa kene hina, orang2 mcm lu la buat jadi mcm ni..

Cina pelat tak tau bahasa melayu taknak pulak ko masukkan sbgai lawak..

orang cina baca Al-Quran pelak, nahu salah tak pe..

suka hati ko la..melawak-melawak jugak

PAPA GOMO said...

TU LAH ANAK CINA, MANA RETI CAKAP MELAYU

RASUAH KAT MALAYSIA NI PUN CINA YANG PALING BANYAK. KAUM CINA NI LAH DOK RASUAH SANA SINI.

MACAM HANGPA JUGA BNP. DOK MAKAN DUIT DARI TAUKE JUDI JUGAK.

KAH KAH KAH

UDAHLAH TU..BAWAK BERTAUBAT!!!

Unknown said...

adoi....emosional la plak...hahaha....tp,2 la realiti kn?? bgsa kita msih xdapat kuasai BI....tp ape pak menteri wat??? PPSMI,lgsg xmenguntongkan bgsa melayu terutama di luar bandar....cian kt bdak2 kampong...

ala..kalw cine xbole ckap BM betol2 2 sebab ape?? sebab BM ni xdiperluaskan penggunaannye....mmg org cine ckap BM pelat...tp kt skola,diorg yg dpt mrkah plg tggy...tak malu ke bgse Mlayu?? bkak mate la wei....

jgn asek nk mara je....mara 2 bole,tp,kne la ade usehe nk majukan bgse....

umnokurap said...

kesian pak polisi, ari tu diorang nak duit aku kata x der, mula-mula nak 200 pastu aku cakap aku baru hbis belajar mana ada duit, pastu dia minta 50 aku kata x der duit lastly dia rm3 la aku kata x der pastu dia lepas jer dia kata "aku x nak tengok muka ko lagi kat sini..." dalam hati punya pasal le aku nak ader kat sini ke apa, bukan bapak ko punya taman ni.. bengap punya polis

Anonymous said...

yang org marah polis nih sebab suka sgt menyaman orang tapi palingggggggggg malas nak pergi tangkap penjahat2, penyamun2, penipu2, pembunuh2 (mana pembunuh adk nurin? uwaaa...) dlll

si tenggiling said...

moral of the story..
aku rasa pihak kerajaan kena la wat sesuatu. tingkatkan penguasaan bahasa inggeris kepada kakitangan awam. penguasaan bahasa inggeris penting untuk berurusan denagn pelangan yang kurang mahir dalam bahasa kebangsaan. pada penjawat awam tingkatkan mutu bahasa inggeris anda.
cerita ni bukan semata untuk di kertawakan ada moral nya.

Mr Joker said...

si tenggiling... selepas lebih dari 24 jam menunggu dan memerhati, baru ada sorang yang akan tujuan cerita santai sebegini dipaparkan. bravo bro...

cuba bayangkan berapa ramai pesalah lalulintas terlepas dari hukuman akibat dari kegagalan penguatkuasa undang-undang menguasai bahasa inggeris.

datang sekor mat saleh, langgar lampu merah, nak saman tak boleh sebab tak pandai nak communicate.

datang pulak sekor pak arab, bantai jalaan sehala, nak saman... pun tak boleh sebab tak boleh nak communicate.

dan seterusnya berapa ramai lagi pendatang/pelawat asing yang terlepas dari saman kesalahan lalulintas sebabkan kelemahan pihak penguatkuasa undang-undang sendiri.

pesalah terlepas dari hukuman hanya kerana polis tak reti berbahasa inggeris.

akhirnya depa balik negara depa, dan ajar kaum2 depa benda yang sama... "if the malaysian police tried to summon you, just tell them i dont understand what r u talking about"... then they'll let u go just like that."

bagus ke macam tu?

pendatang/pelancong datang Malaysia langgar undang2 kita sesuka hati dan polis tak boleh buat apa sebab polis "mi no sepik ingglish".

lawak, tapi tersurat.

yang mana marah2 sebab artikel ni, renung2kan. jangan suke main bantai je..!

makan cili said...

saper termakan makan cili, dia la terasa pedas. huhuhuuh.... tul tak? kalo tak tahan jgn le makan lg. org melawak pun terasa. ala bucuk2 ceneh..
mmg ader polis mcm tu. penah jugak jadi kat aku. teringat aku kisah mase aku ngan bos aku pg site.aku pg site ngan bos aku. last2 ader road block. bos aku kantoi road tax kete da expired. bos aku nie org perancis. so polis tu mintak la lesen. lesen bos aku nie dalam bahase perancis. tah haper tah dier tulis dlm tu. dah la koyak rabak. yg aku nak tergelak tu. bos aku speaking english, yg si mamat polis nie cakap melayu. nak tergelak aku. dua2 tak paham bahasa. aku buat bodo jer kat tepi. tah haper tah polis nie cakap. tibe2 bos aku mintak duit kat aku. bos aku cakap dier takder duit dalam dompet dier. ader credit card jer. lepas tu bos aku nak pinjam duit kat aku. aku pun kelentong bos aku, ckp takder duit sesen pon kat aku. padahal ader la seratus dua dalam dompet. huhuhu... sebab aper? sebab aku taknak subahat merasuah org. sebab aku tahu itu salah.
ayat common yg selalu kuar dr mulut polis tu, "nie mcm maner nie?", "mcm maner nak setel nie?". berulang2 kali dier cakap mcm tu kat bos aku. aku masih lg buat bodo, buat2 tak paham. hahahha... tau la aku polis tu nak duit sgt. tp sori la. aku taknak subahat. bos aku masih lg gabra, tak tahu nak buat aper. duit takder nak merasuah org. aku masih lg buat "dekk" je. pd aku, yg salah bos aku. bukan aku. bos aku mencari duit di merata celah seat, dash board. mane2 lubang dalam kete tu sumer dier jelajah mencari duit nak bg kat polis tu. mmg dalam hati rase nak tergelak jer. polis tu dok ketawa tgk gelagat bos aku nie. last2 polis tu surrender. dier lepaskan bos aku. begitu la citer nyer.
mcm tu la polis malaysia yg nak dibanggakan tu. ikut cakap bos aku. dier kate dah selalu sgt die merasuah polis nie. boleh kate setiap polis yg tahan dier. sumer dier hulur jer duit. sumer tak menolak. saman hanya saman ekor jer dier selalu dapat. keter atas nama company. so company la yg bayar saman. tu la kisahnya polis malaysia yg (mungkin) kebanyakan nyer korup. kater bos aku polis singapore lg bagus. sebab dier org tak makan rasuah. kalo rasuah, alamat masuk jail ler. untuk pengetahuan korang, bos aku dah 15 tahu duk malaysia, 10 tahun duk singapore.
susah tul kalo polis dah jd mcm nie. saper lg nak percaya... hmm..

Anonymous said...

Ini bukan sebab bangsa la.. Ini sebab rasuah..

Bagi aje la saman.. Pedulik apa dia xfaham bahasa melayu.. Malaysia ada undang-undang.. Nie sebab xfaham pegi bagi lepas.. Nak makan suap la 2,, Bukan nak saman pun..

Anonymous said...

weyh bodony fahaman tukang tulis citer ni...

xphm bhsa ker polis tu srh byr saman kat balai????

eeee~~~ ni r kjer org pembangkang bongok dan bodoh...

ko ingt bl polis xda kat mlysia ni aman r????

ak nk tgk ap ko buat bl umh ko kna rompak pastu fmly ko kena bunuh ngn perompak tu... ak nk tny kat maner ko nak mengadu n sape ko nak suroh tangkap pembunuh tu???

lepas tu ko nak dier dapat hukuman kat maner kalo kater mahkamah x telos???

ok? pikirkan...


sedangkan master mind liwat meliwat pun xsedor diri bl kes saman menyaman org dier g maner...

Anonymous said...

tapi apa2 pun polis mmg bodoh dan suka makan duit rasuah. polis bodoooo....