"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, August 12, 2009

PAS Selangor Ini Sebahagian Dari Kerajaan Selangor atau Tidak?

Saya membaca kenyataan terbaru PAS Selangor yang disiarkan dalam Harakah baru-baru ini. Dan PAS Selangor telah mengutus banyak kenyataan akhbar sebelum ini diluar mesyuarat exco.

Misalnya, Haramkan jualan arak di kawasan penduduk Islam - Hasan Ali.

Saya hairan. Kenapa PAS Selangor mengeluarkan kenyataan akhbar dalam isu yang dapat dibahas dan disuarakan oleh EXCO2 milik PAS di dalam Mesyuarat Mingguan EXCO Selangor?

Apakah ini usaha awal untuk membawa PAS Selangor keluar dari kerajaan Selangor sekaligus menubuhkan Kerajaan Perpaduan Melayu yang diidamkan oleh beberapa orang yang saya kenali dalam PAS Selangor?

Kenapa galak sangat buat kenyataan akhbar secara terbuka? Adakah PAS Selangor yang mempunyai 3 orang EXCO tidak berkesempatan menyuarakan pendapat mereka melalui mesyuarat EXCO Selangor yang diadakan seminggu sekali?

Inilah masalahnya bila Roslan SMS menjadi Ketua Penerangan. Dia adalah "engineer" cadangan kerajaan perpaduan Melayu di Selangor yang telah digagalkan oleh SU dan Presiden PAS.

Jadi, perangai ini terbawak-bawak sampai ke Perhubungan Negeri. Sehingga Perhubungan Negeri Selangor tidak ”mengiktiraf” yang mereka ini sebahagian dari Kerajaan Negeri Selangor

Kalau galak sangat nak buat kenyataan akhbar secara di luar sebegitu, maksudnya PAS Selangor sudah sebelah kaki diluar pintu Pakatan Rakyat Selangor?

Mana Akhlak Islami PAS Selangor?

Apabila PAS Selangor mengeluarkan kenyataan akhbar begini bererti PAS Selangor tidak menghormati prinsip setiakawan serta kesetiaan di dalam kerajaan/persepakatan Pakatan Rakyat.

Dan apa keperluan PAS Selangor mengeluarkan kenyataan seperti ini sekiranya PAS mampu menyuarakan pendapat dan pandangan mereka dalam mesyuarat EXCO.

Walaupun BN sudah tidak dalam kerajaan tapi kita tidak dengar pimpinan2 parti komponen Barisan Nasional Selangor mengeluarkan kenyataan membidas serta memberi syarat kepada kepimpinan Barisan Nasional Selangor?

Ertinya PAS Selangor lebih buruk akhlak berbanding parti2 komponen Barisan Nasional di Selangor.

Adakah dengan sikap dan akhlak yang buruk ini dapat membantu PAS menyebarkan dakwah Islamiyyah kepada rakyat Selangor tidak kira agama dan ras?

Apa objektif utama PAS Selangor sebenarnya? Bukankah menyampaikan risalah Islam lebih utama dari segala-galanya?

Saya terpaksa menulis dalam hal ini kerana tindakan2 PAS Selangor ini MEMBURUKKAN imej Islam dan politik Islam di kalangan rakyat Malaysia. Demi menyelematkan imej Islam dan PAS, saya mengambil sikap untuk menyatakan kritikan secara terbuka.

Saya yakin tindakan2 ini adalah lantaran kebodohan Ketua Penerangan PAS Selangor yang baru-baru ini telah dipecat jawatan beliau dari menjadi SU Akhbar Presiden PAS. Dan PJ Selangor menurut nasihat orang yang tidak cerdik ini.

Tulang Besi

23 comments:

Anonymous said...

TB dan TP,.

Bukan Ketua Penerangan yag bodoh tapi anda berdua yg bahlul,.

Siapa yg nk dengar suara PAS dlm kerajaan Ronnie dan Eli??

Dgn hya 3 kerusi jgn mimpi PAS nk menyuarakan dakwah Islam,..

PKR???? hahahah,..klu AI yg kena baru lah depa melenting sakan,.

Kesimpulannya,.. mmg tabiat PAS jadi pembangkang wpun bila dh ada kuasa

lempentalam said...

Kalau Hassan Ali n geng keluar ,aku setuju

Anonymous said...

Pas 8 kerusi lah bodoh,ko ni tak tahu apa pun nak komen.
Memang betul..sepatutnya Pas sudah ada dalam kerajaan negeri,berbincang dan bertekaklah dalam mesyuarat exco.
Ni yang siap terpekik depan microfon tv3 suku dah tentulah menjadi bola tanggung kepada umno untuk melihat parti dalam PR bercakaran..
Memang wajar Pas melenting apabila hal islam dicampuri tapi masih ada cara lain yg lebih sesuai.

Anonymous said...

takkan EXCO tak nak masuk mesyuarat EXCO ?? EXCO apa kejadah nya. elaun EXCO nak ke tak nak ?
nak jadi EXCO ke tak nak ??
nak jadi EXCO atau nak jadi MB..?!!

puak2 nie perosak perjuangan yg murni.

sila berambus..

Unknown said...

'Apabila PAS Selangor mengeluarkan kenyataan akhbar begini bererti PAS Selangor tidak menghormati prinsip setiakawan serta kesetiaan di dalam kerajaan/persepakatan Pakatan Rakyat..'


Parti Angguk Saja (PAS) gertak jer bro...Dun worii..pasni peluk balik 'roket pptuih' sama-sama naik bulan.. takkan mau sorok kot...lu takut sama taiko ka? Al-juburi diam jer.. lu harap Parti Angguk Saja (PAS) yang kena pikir setiakawan? roket pptuihh babi-babi lain buat taik lu tatang! Babi buat fatwa sial beer tak haram takkan mau bincang? lu nak bincang2..meeting2..exco2... hal kesucian agama dengan babi roket pptuiihh watpe? lu tengok ble mintak khalid gagap komen? awal-awal lagi reject n cover babi roket pptuih le bro..

bagitau satu malaysia Parti Angguk Saja (PAS) sangat marah n bantah... itu hassan ali nak wat...bincang2 lambat..rakyat tengah menilai Parti Angguk Saja (PAS). gua respect cara dia. berani kerana benar...yang lu malu apasal?

Anonymous said...

kami di cawangan dah gave up dgn hassan ali and the geng. skg semua terkulai layu,no aktiviti, markas gelap,usrah tak dak sambutan.pas kawasan tak pernah timbul sejak ramai di anatara mereka jadi ahli majlis atau pembantu tadbir.pemuda sibuk wacana dgn umno.ahli parlimen pas kami kam cin dgn hassan ali,ikut telunjuk saja.entahle apa nak jadi...

N25

Anak Lenggong said...

MANA EXCO PAS BERANI NAK BERSUARA DALAM MESYUARAT EXCO...KELUARJA KEPALA DAN KENA JELING DAN HERDIK DI PENYANGAK DAP...TERUSS..MASUK BALIK KEPALA SERUPA KURA-KURA...ALAA TENGOK LAA BENDA NI SEMUA SENDIWARA PAS JE NAK CARI ISU BAGI PILIHANRAYA PERMATANG PASIR..LEPAS NI DIA BALIK LAA...PEMIMPIN PAS MANA ADA TELOQ...CAKAP TAK PERNAH SERUPA BIKIN PUN HARAP DOK BERDEGAR-DEGAR JEE TAPI PUNGKOQ PENUH TAIK..

arce said...

puak UMNO/BN dah berjaya memecahkan belahkan Pakatan Rakyat.

Anonymous said...

aku mmg pelik dgn PAS ni. Dlm kerajaan negeri yg di perintah oleh PAS, xde lak PKR atau DAP buat kacau bagai nak rak. Ni ke contoh orang yg perjuangkan Islam?. Hassan Ali mmg bahlol.

Di Kelantan atau di Kedah , semua tindakan atau perubahan di buat dengan berhati-hati, step by step bukan main ubah sukahati bapak Hassan Ali je. Tapi bila PKR je, puak bahlol yg bersenyawa dgn UBN bising mcm dia tu islamik sgt. Kenapa kamu ni bodoh sgt Hassan Ali!!! bodoh bodoh bodohhhhhhhhhh

Anonymous said...

Salam bro semua.
Maksud risalah Islam kepada seluruh bumi Selangor ialah melalui aktiviti memakmurkan masjid. Ketika era BN di Selangor, bukannya senang nak rancang aktiviti2 seumpamanya walaupun sah ia majlis ilmu, kerana semua masjid dan surau hanya semata2 untuk solat dan tempat kenuri arwah, itupun ada sesetengah tempat kena minta izin dan minta kunci kat pengerusi surau merangkap JKKK kampong. Kalau Nik Aziz atau Ahmad Awang, waima Hassan Ali sekalipun untuk laksanakan majlis ilmu pastinya kena reject. Tapi sekarang peluang sudah ada, maka tidak sukar sampaikan mesej anda selagi BN belum ambil balik permit berkenaan. Jgn asyik nak bertelagah dengan isu yg remeh. Jgn ulang cara hidup BN iaitu bergerak dgn upah. Jadikan surau dan masjid landasan untuk menyampaikan mesej dgn selesa dan teratur. Jgn menyesal kemudian hari kerana abaikan peluang yg belum pasti hadir andainya BN ambik balik dgn cara kasar seperti Perak.
MAD BALING

Anak Lenggong said...

PAS rela "dipijak kepala"! PAS sanggup! Demi menjaga setiakawan "politik" Pakatan Rakyat, PAS rela berkorban prinsip dan pegangan agama Islamnya. Begitulah "keteguhan" ikatan "Perosak Rakyat" dipersada politik negara. Salahuddin dengan "bangga"nya menjawab kepada para wartawan tentang persoalan "apakah PAS akan keluar dari Pakatan Rakyat". Walaupun sejak terciptanya ikatan "Pakatan Rakyat" (yang tidak didaftarkan sebagaimana BN) PAS telah berkali "dipijak kepala" oleh PKR dan DAP, PAS tetap "tegar".

Dasyat sungguh "pegangan" PAS kepada politik! Pengakuan Salahuddin menunjukkan PAS meletakkan kedudukan "politik" melebihi keduduka agama Islam dan agenda nasionalismanya. Bukankah sepatutnya kedudukan Islam itu diletakkan pada kedudukan yang paling atas sekali dalam prinsip pegangan politik? Berlainan pula prinsip PAS kali ini. PAS nampaknya meletakkan "kuasa politik" melebihi "kepentingan Islam". Inikah prinsip sebuah parti yang mendakwa dirinya memperjuangkan Islam sebagar dasarnya? Pemimpin DAP, Loke Siew Fook hina Islam pun tak mengapa, PAS tak kisah. Asalkan PAS bersama di dalam Pakatan Rakyat, DAP dan PKR bebas mengutuk dan mencaci Islam. Apa lagi DAP dan PKR, kutuklah Islam sepuas-puasnya. PAS sudah memberi "green light"!

PAS rela "bisu" untuk menjaga hati "sahabat-sahabat syaitan"nya. Apa tidaknya? Sahabat-sahabat politiknya lebih penting dari Islam. Agama PAS membenarkan agama Islam dihina dan diperkotak-katikkan, asalkan yang menghina itu adalah DAP dan PKR. PAS rela membiarkan arak dan "pub" berleluasa di kawasan-kawasan Melayu Islam. PBT Shah Alam rampas arak. Ronnie Liu marah & suruh pulangkan. PAS marah Ronnie sekejap untuk "berlakon" depan rakyat kononnya PAS memang tak suka arak. Bila Ronnie sergah sikit, terus PAS jadi "bisu". "Jinak" terus! Macam "Rottweiller" yang disergah "tuan"nya, PAS merelakan "kepalanya dipijak". "Arak pun araklahhhh", mungkin itu dalam fikiran PAS.

DAP dan PKR tak hormat PAS pun tak apa, asalkan PAS boleh jadi Exco. Demi jawatan exco dan kuasa politik, tak de maruah pun tak apa. Satu-satunya ADUN DAP Kedah, sanggup keluar dari Pakatan Rakyat Negeri Kedah hanya semata-mata mempertahankan "maruah" diri dan dasar DAP. Begitu sekali ADUN DAP itu mempertahankan "maruah"nya, walaupun DAP hanya mempunyai satu kerusi sahaja di dalam Dewan Undangan Negeri. Tapi berlainan pula dengan PAS. Walaupun mempunyai 8 kerusi DUN di Selangor, seorang pun tidak berani mempertahankan "maruah" diri dan perjuangan dasar PAS! Saya tidaklah kisah sangat dengan maruah diri dan perjuangan PAS, tapi kalau dah sampai "maruah" Islam pun tidak mampu dibela oleh PAS, Parti Islam apa ini??? Ini parti yang ber"topeng"kan Islam untuk memenuhi nafsu serakah kekuasaan politik dan kepentingan peribadi. Inikah pilihan rakyat?

Jauh dalam sudut hati saya, saya sedih dan kecewa dengan pendirian PAS. PAS yang "dulu" kelihatan amat berbeza dari PAS zaman millenium. PAS yang sebelum ini dihormati kawan dan lawannya berdasarkan prinsip agama yang kuat, amat jarang sekali membuat "u-turn" mengenai hal ehwal agama Islam. PAS rela bergabung sesama parti politik lain termasuk UMNO demi kedaulatan agama Islam di Malaysia. Namun kini? PAS sudah "terbalik kuang". Apakah ini salah Hadi? Atau apakah ini berpunca dari Nik Aziz? Amat membimbangkan situasi dan suasana nasionalisme di Malaysia sekarang. Hatta DYMM Sultan Azlan pun bimbang dengan keadaan ini. Namun, PAS nampaknya "relax" sahaja sambil membiarkan "kepala"nya terus dipijak oleh pengkhaianat bangsa dan DAP!


Posted by DukeOfUMNO

Anonymous said...

Apadah PAS, kalau rasa nak keluar keluar jer lah....kalau nak gabung dengan BN gabung jer lah...

Bila BN dapat majoriti buat gomen, Khir Toyo wajar dilantik sebagai Menteri Besar manakala Timbalannya pula Hassan Ali.

Maka terlaksanalah agenda Melayu di Selangor dan Selangor akan kembali ke tangan Melayu.

Khir Toyo akan disembah sebagai penyelamat orang Melayu dan Selangor dan Hassan Ali boleh bina mahligai istana ala Khir Toyo di tepi banglo Khir Toyo.

Terselamat dan berjaya sekali lagi BN menumbangkan satu lagi negeri Pakatan Rakyat selpas Perak atas hasil usaha cerdik pandai dan ulamak motivasi orang Melayu PAS.

Di harap Selangor balik ke pangkuan Melayu Umno dan semoga Umno dan PAS begabung membentuk kerajaan Melayu yang gemilang dan terbilang.

Tulang Besi said...

Mcm ni la, kalau nak bincang pasal isu haram judi dan arak ni pun tak berani, mcmna nak push?

Yang berani buat press conference.

Tulang Besi said...



Parti Angguk Saja (PAS) gertak jer bro...Dun worii..pasni peluk balik 'roket pptuih' sama-sama naik bulan.. takkan mau sorok kot...lu takut sama taiko ka? Al-juburi diam jer.. lu harap Parti Angguk Saja (PAS) yang kena pikir setiakawan? roket pptuihh babi-babi lain buat taik lu tatang! Babi buat fatwa sial beer tak haram takkan mau bincang? lu nak bincang2..meeting2..exco2... hal kesucian agama dengan babi roket pptuiihh watpe? lu tengok ble mintak khalid gagap komen? awal-awal lagi reject n cover babi roket pptuih le bro..
.

Peluk roket ok lagi. Ni pegi peluk tokeh Carlsberg, tokeh Magnum, tokeh Zouk.

LAAAAGIIIII teruk

Anonymous said...

Tak boleh ada sapa dalam PAS Pusat tolong hentak kepala Hassan Ali dengan Kelapa Tua sikit..aku ingat ka Hassan Ali..Ketua Cawangan saja..tapi pangkat Pesuruhjaya..Exco pulak tu..selain dari PAS Terengganu,,PAS Selangor pun adik beradik bagi masalah x abis2..bukan aku tak sokong pengharaman arak tu..tapi cara nak wat tu awat macam style UMNO!!!

Anonymous said...

Cukup cepat Hassan Ali lupa kepada "DEKLARASI RAKYAT" selepas Pilihanraya dulu yang diusahakan oleh PAS, PKR dan DAP.

Hassan Ali mudah lupa.....semoga Hassan Ali berjaya berkerjasama dengan UMNO Khir Toyo.

Unknown said...

Tulang Besi...

Sama-sama teruk la bro...tonggang-langgang semua. gua rasa Parti Angguk Saja (PAS) kena lepas roket pptuih baru aman ke bulan. Parti Angguk Saja(PAS) gerak sorang ada fokus ke arah Islam. Baru capai matlamat Parti Islam Semalaysia (PAS). Ape lu tak rindu PAS dulu? ape lu tak rindu ceramah berapi soal akidah dan jihad Islam?

Nih hal beer pun menyalak sekejap. Si khalid gagap senyum. lu nak cakap hal setiakawan dgn babi roket pptuuihh? lu sendiri tak percaya diorang...wa bet!

-a.ku is a.ku-

Tulang Besi said...


Nih hal beer pun menyalak sekejap. Si khalid gagap senyum. lu nak cakap hal setiakawan dgn babi roket pptuuihh? lu sendiri tak percaya diorang...wa bet!
.

Kalau duduk dgn UMNO lagi teghuk. Kena tolong pegang botol arak untuk pemimpin2 UMNO pulak.

PAsal tokeh judi dok bagi duit kat UMNO.

Hahahaha

Mu said...

hmmm ... umno ni betul-betul cerdiklah, walau pun kalah di negeri selangor mereka masih boleh menggugat perpaduan PR dengan hanya mengacau tahi-tahi yang ditinggal atau di warisi sejak 50 tahun lebih, hehehe, tahi arak, tahi judi, tahi babi dan sewaktu dengan mereka.

mat s said...

Kepala hotak korang le umngok, dasar barua dan perosak Islam. Cuba melagakan PR. Kau kata PAS tunduk pada DAP dan gadai prinsip Islam kunun..yg Dr Hassan pertahankan prinsip haramkan arak tu ape?? dan ada byk lagi prinsip Islam yg PAS perjuang dan pertahankan..
Korang bangsat2 umngok mana pernah ada telor nak pertahankan Islam. Orang jadi murtad dah semakin ramai,maksiat,disko,judi,arak dah semakin berleluasa..tapi bangsat2 umngok yg ada kuasa memerintah negara buat tak tau je, sebab korang pun sebahagian dari mereka2 yg menyokong kemaksiatan, bila PR ingin laksanakan undang2 baru, korang jadi barua batu api melagakan PR.. Celaka le korang umngok, terutama si barua yg hanye pandai mengata PAS dan PR..kau lupe ke yg ketua2 korang tu perangai kebanyakkannye mengalahkan setan..
Jgn buat lupe kes Khir Toyo @ Raja Rasuah tu..satu kes pun SPRM tak ambil tindakan. Memang dasar umngok menyalahguna kuasa..hancur le korang semua yg menentang Islam..kunun umngok mengaku Islam, tapi dgn kuasa pemerintahan yg korang ada, korang pulak yg meruntuhkan Islam..
Umngok lah yg sebenarnya menjadi barua2 yg merosakkan Islam...
PI JAHANAM LA UMNGOK..

ruyom said...

My school in the 50s and 60s when terms like bumi and non-bumi did not exist.

Back then, there was a kind of kindred among school children then that does not exist today. We were racially different but we were all equal in every other way. Nobody was 'special'.

Today when a non-malay student goes to school, he has already been told over and over again by his parents that, "You will have to do superlatively in order to get into a local university."

The child comes back having done creditably well, and doesn't get the university course of his choice. But his malay classmate, with worse marks than him, gets more than he asked for.

All these double standards and retrogressive policies were put in place by our selfish politicians whose aim, rather than uplifting the malays, was to perpetually stay in power for their own good.

The end result is a new generation of Malaysians who are not united in the least.

The first thing to be done towards a real Bangsa Malaysia is to pull down all divisions that categorise us along racial and religious lines.

All, irrespective of race and religion, must be subjected to a truly merit-based system in every sphere of Malaysian life.

All political parties that exploit any form of religion should be banned.

Anonymous said...

Tulang Besi dan Topeng Perak...,
Confirm lu dua orang penjilat tetap dan berpencen Al-Juburi dan korang ni tak habis2 asyik mahu menegakkan batang yang basah. Rasa apa...??? oren...???

Anonymous said...

Tulang Besi & Topeng Perak...

Tak perlulah ko nak perjuangkan Islam melalui Pakatan Rakyat. Nama pun dah Pakatan Rakyat. Aku percaya Pakatan Rakyat tidak mampu utk menegakkan Islam. Camno nak tegakkan Islam, kalau Karpal Sink kata langkah mayat dia dulu. Tu pun kau nak Pas Selangor berbincang. Nak haramkan arak dlm kawasan majoriti Melayu pun Ronnie kacau. Sepatutnyer ko belasah jer si Ronnie tu, bkn yer Hasan Ali. Ada ke patut cakap beer tu bukan arak. Tak tahu tanyelah...