"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, August 12, 2009

Risalah Merah: Tangkap..!

Sebagai Ketua Projek Jawatankuasa Kesedaran Undang-undang Pusat Bantuan Guaman (PBG) Kuala Lumpur, saya bertanggungjawab mengetuai mana-mana projek, program serta aktiviti kesedaran undang-undang yang dianjurkan oleh PBG Kuala Lumpur di bawah Jawatankuasa Kesedaran Undang-undang. Antaranya adalah penghasilan dan pengedaran risalah-risalah yang mengandungi maklumat dan pendidikan untuk orang ramai supaya mereka sedar akan hak mereka dari segi undang-undang.

Risalah-risalah berwarna-warni yang banyak itu disusun dengan kemas di sebuah rak di depan pintu masuk pejabat PBG di tingkat 9 Wisma Kraftangan, bersebelahan Masjid Jamek. Adakalanya, kami (peguam-peguam sukarela PBG) akan mengedarkan risalah-risalah tersebut apabila kami menghadiri program-program luar seperti di sekolah, kolej, pasar malam, bahkan di tepi jalan pun akan kami edarkan apabila ada kesempatan.

Ditahan kerana mengedar risalah

Tidak pernah terlintas dalam fikiran saya, bahawa suatu hari nanti saya akan ditahan dan digari di hadapan orang ramai kerana mengedarkan risalah-risalah PBG tersebut.

Semata-mata kerana ia berwarna merah. Dan, semata-mata kerana ia diedarkan pada 1 Ogos 2009.

Pada hari bersejarah rakyat Malaysia itu, kami, peguam-peguam sukarela sudah berada di pejabat PBG seawal pukul tujuh pagi. Kami datang awal sebagai persediaan, kerana berdasarkan amaran yang diberikan oleh polis dan pihak berkuasa beberapa hari sebelum itu, kami sudah menjangka bahawa akan ramai orang ditangkap pada hari itu kerana menyertai atau cuba untuk menyertai perhimpunan besar-besaran Mansuhkan ISA.

Tekaan kami tepat, pada kira-kira pukul 10 pagi, kami mula menerima panggilan-panggilan daripada orang ramai, memaklumkan kepada kami bahawa operasi tangkapan sudah bermula di sekitar Kuala Lumpur.

Baca seterusnya di - MerdekaReview

No comments: