"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, August 12, 2009

Takbir - Take Beer...

Aku pelik bila ada malaun-malaun yang pandai-pandai mengubah sebutan "Takbir" kepada "Take-Beer"... yang paling-paling aku pelik pulak sebab malau-malaun ni kebanyakannya atau majoritinya adalah orang Islam sendiri.

Dan yang aku tak heran ialah, malaun-malaun ni semuanya malaun-malaun pro - UMNgOk...

Korang tak rasa bersalah ke bila korang mempermain-mainkan perkataan "Takbir" tu..?

Tahap mana kesedaran korang ni..?

33 comments:

Anonymous said...

'yang paling-paling aku pelik pulak sebab malaun-malaun ni kebanyakannya atau majoritinya adalah orang Islam sendiri'

>orang Islam atau mengaku Islam ?!

depa tau ka, TAKBIR tu ?
depa tau ka, ALLAHUAKBAR ?
depa tau ka, ALLAH MAHA BESAR ?
depa tau ka..?
depa paham ka...??

boleh buat main-main.
memang MALAUN betoi puak2 nih.
tau ka apa MALAUN tue..?!!

Anonymous said...

Take-beer to peminat bir bir kot ??

Yang selalu sebut ulang ulang biasanya cenderung meminati sesuatu benda ...umpamanya bir bir alkohol.

Take beer Umno...Hidup bir bir Umno !!

kakibangku said...

biase ar...
umNOngok...

Takbir Allahu Akbar said...

aku tak rela semua ini berlaku dan aku memohon kepada Allah swt supaya menyedarkanlah mereka ini daripada mempermain-mainkan perkataan takbir.

Anonymous said...

patut la kena bala h1n1,perangai macam yahudi nasara.

Anonymous said...

suke2 je TP n korang ni tuduh org umno wt cm2....yg baek je puak2 korang yg salah puak2 umno...ada bukti ke????try tgk.....igt pose da nk dekat so belaja2 la stop fitnah org wey...

Anonymous said...

Korang tak rasa bersalah ke bila korang mempermain-mainkan perkataan "Takbir" tu..? agak2 la TP sepatutnye ko la yg ptt rase bersalah sebar fitnah cm2...1 malaysia malu ngn ko...benda xde bukti ko main hembus je tuduh org umno....jgn sampai ak suh nordin mat top bom ko nt....

Mr Joker said...

Anon 5:43 PM - kau baca dekat bawah ni...

Arak di Selangor: Dahulu takbir…kini take beer

Pengarang,

Saya amat terpanggil untuk memberi ulasan mengenai perkembangan isu penjualan arak di negeri Selangor. Saya merasa amat pelik dengan pendirian Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim yang langsung tidak sensitif terhadap isu ini. Malah, lebih memeranjatkan beliau tidak melihat ada sebarang isu mengenai perkara itu walaupun PAS dan DAP berperang sakan mengenainya.

Rakyat mahu penjualan arak dibendung dan pihak berkuasa telahpun mengambil tindakan sewajarnya dengan merampas araak di premis berkenaan, tetapi seorang EXCO kerajaan negeri dari DAP mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam memulangkan kembali rampasan itu.

Kata EXCO itu, dia bertindak atas kuasa EXCOnya tetapi Menteri Besar yang beragama Islam itu menyalahkan umat Islam sendiri kerana membuat aduan kepada pihak berkuasa mengenai penjualan arak di kedai serbaneka itu.

Malah, Menteri Besar juga berkata aduan itu tidak wajar kerana tidak mengikut saluran dan orang awam tidak tahu cara-cara mengatasinya.` Pendek kata, mengikut MB yang bijaksana itu, orang yang membuat aduan dan membenteras penjualan arak khususnya di kalangan umat Islam itu adalah bodoh dan salah.

Yang betul dan pandai ialah MB dan barisan EXCOnya1 Kata Khalid, kawalan penjualan arak sepatutnya diserahkan kepada peniaga berkenaan sendiri. Wahai MB yang bijaksana… mana ada peniaga pilih pembeli. Yang ada hanylaah pembeli pilih peniaga.

Adakah Khalid semasa menjadi ahli korporat dahulu memilih pelanggannya - ada yang boleh jual dan ada pula yang sebaliknya. Pelik wal ajaib.

Usaha Datuk Dr. Hassan Ali (EXCo dari PAS) untuk cuba menangani masalah ini nampaknya tidak kesampaian kerana kata Khalid, tiada isu untuk dibincang atau nak bising-bising. Dulu mengenai usaha membuka ladang ternakan babi di negeri itu juga tidak dianggap sensitif.

Jelaslah bahawa MB yang ada tidak membawa apa-apa makna bagi orang Melayu. Isu babi, isu azan subuh, isu penjualan arak, isu EXCOnya berbogel, isu percambahan pusat maksiat termasuk Spa dan kegagalan menjana dana negeri sehingga mahu menggunakan wang zakat rakyat nampaknya membukktikan betapa rakyat Selangor kini dalam kerugian.

MB atau partinya PKR jelas tidak boleh membuat apa-apa. Mereka hanya berserah kepada DAP untuk mentadbir negeri berstatus maju yang telah dicapai pada tahun 2005 itu.

PAS pula boleh buat apa…? Datuk Hassan mahu tindakan diambil terhadap Ronnie Liu, tetapi nampaknya macam dia sendiri yang akan dikenakan tindakan.

Dahulu dalam menghadapi sebarang isu, khususnya yang berkaitan dengan agama Islam PAS akan cepat-cepat melaungkan takbir di seluruh pelosok negara, tetapi kini di negeri Darul Ehsan ini, mereka mungkin hanya mampu setuju dengan DAP untuk melaungkan pekikan baru iaitu ‘ take beer’ menggantikan takbir.

Malek Hassan,Bangi

Sumber - AgendaDaily (http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_fd03014e-7f000010-96478e00-d5730f20)

AgengdaDaily tu sape punya..? UMNgOk kan?

So..?

Anonymous said...

x kesahla btul ke x..
tapi td aku ada bce gak..kat satu blog puak umno..
ckp camtue..
aku cume nk ingt kan..bukan nk sblh mane2..
please jgn maen2 dgn perkataan camnie..bwe beristighfar balik...
ya Allah..ampuni kami..
dan bangunkan kami dengan islam..
ameen

Anonymous said...

xde maknenye.....mmg sikap ko,niat ko,perangai ko n habit ko suke tuduh2...ngaku je la TP...Bukak topeng ko tu jgn pandai menyebar fitnah guna topeng....mmg 1malaysia gelakkan ko.....

Anonymous said...

tu la ak rase xde umat islam berani mainkanperkataan tu...even umno atau pas..so kepada TP jgn la tuduh2....

Mr Joker said...

Kesian aku dengan Anon 5:58 PM... dah la pakai nama Anon...

Bila baca artikel, dia mintak bukti...

Bila bagi bukti...

Dia cakap x de maknanya...

Aku pun x kesah la kalau ada makna ke x de makna bagi kau...

Sebab aku dah maklum dan 1Malaysia dah maklum...

Malaun2 UMNgOk ni mana la nak kesah kalau agama dihina...

Kan kan kan..?

Anonymous said...

Bukti apa korang nak lagi puak2 umngok??Cuba korang masuk blog2 umno,rata ratanya dok mempermainkan kalimah Takbir dengan ketawa hahahahahahaha..Masyaallah...penghinaan keatas islam yang cukup teruk..Cukuplah dengan bala H1N1 yang tuhan bagi ni,jangan diturunkan bala lain pulak..

pria malaya said...

Perkataan 'takbir' adalah perkataan dlm bahasa Arab yg merujuk kpd kalimah membesarkan Allah..sementara perkataan 'take beer' adalah perkataan dlm bahasa Inggeris yg bermaksud, ambil atau minum minuman keras (arak)..

Ia adalah perkara yg kontra dan berlawanan sama sekali..tiada kaitan langsung baik dari segi kata sinonim ataupun antonim..

Hari ini telah ada pihak yang cuba menukar atau menyamakan perkataan 'takbir' ini dgn 'take beer'..bagi penulis, ungkapan 'dahulu takbir, sekarang take beer' yg diungkapkan oleh pihak2 tertentu ini adalah dituju kepada parti PAS..penulis ada sebab dan hujahnya..persoalannya kini, jika ianya dirujuk kpd PAS, apakah ia tepat dan signikan dgn situasi keadaan ketika ini?..

Semua sedia maklum, laungan keramat atau seruan bagi PAS adalah membesarkan Allah (takbir/Allahuakbar)..tiada lagi parti selain PAS menggunakan kalimat agung ini sebagai slogan atau kata2 semangatnya, kecuali PAS..jadi PAS berhak untuk terasa seterusnya membangkitkan persoalan ini..

Kemudian isu yang kedua, 'take beer' atau arak itu sendiri...jelas sejak sekian lama, PAS sangat konsisten dgn perjuangnnya bagi membanteras dan mengawal sebaiknya penjualan minuman keras dinegara ini..PAS tetap tegas dlm soal prinsip ini..contoh jelasnya seperti di kelantan, walaupun majoriti penduduknya Melayu, ianya (kuatkuasa larangan arak) tidak pernah terjadi ketika Umno memerintah kelantan, tetapi selepas PAS mengambil alih, ianya dikuatkuasa mengikut perturan Islam..begitu juga di Terengganu suatu ketika dahulu..

baca seterusnya disini...
http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/08/dahulu-takbir-sekarang-take-beer.html

Anonymous said...

TP, apa yang kau nak herankan, puak-puak bani israel@bani umNO ni mana ada pegangan agama, Sedangkan PM 1 Malaysia diorang pun (pada pandangan pencacai setaraf Nabi-Maksum, bebas dari sebarang dosa dan noda) beriman pada Mr Guruji, Sami dari India, bukan beriman pada Allah.

Jadi perkataan2 yang mempermain-mainkan agama bagi bani umNO kita x perlu rasa pelik. Lg 1, bukankah kaum yahudi ni matlamat utamanya nak hancurkan islam? tak kira la Yahudi bani Israel atau Yahudi bani umNO...

kemboja said...

Cuma nak pinjam istilah baru mathematik dari kamus UMNO

TAKEBEER + PUKIMAK = PUAK UMNO

kemboja said...

Cuma nak pinjam istilah baru mathematik dari kamus UMNO

TAKEBEER + PUKIMAK = PUAK UMNO

tengala said...

UMNO = Parti Komunis Melayu 1Malaysia...

Anonymous said...

aku nak tengok puak ngok tu nak buat apa nanti

bulan 9 ni raya
aku nak tengok depa nak
TAKBIR kat masjid ka
tunggang TAKE BEER kat PUB

puak puak ni BUKAN BOLEH KIRA
malam RAYA pun DEPA sanggup!!!

-UNCONNOR-

Anonymous said...

Ceramah Pakatan Rasuah kini ditaja oleh Ustat Ron yang akan menyumbangkan beer... halal maaa... sambil dengar ceramah, sambil layan beer... Bila balik pakat jerit,
Take beer.. Take beer.. Take beer..
Syaitan + beer = Pendukung Ajaran Syaitan.. syaitan.. syaitan.. syaitan..

ada akal said...

kesian aku tengok ngan si anom yg bermati-matian memperjuangkan pemimpin-peminpin UMNgOk mereka tue...cuba bukakkan hati wahai anom2 yg hatinya telah tertutup....korang ada akal, gunakan akal tue berfikir...

pemerhati said...

puak2 UMNOngok ni mana tahu pasal islam, dia orang hanya membela melayu jer..islam hanya mainan mulut jer..sebab tu tak de takut dosa pahala bila mempermainkan ayat2 allah...hukum al-quranpun dia orang sanggup permainkan...UMNOngok katakan..macamana orang2 non muslim nak hormat agama islam.puak2 melayu UMNOngok lah yg selalu duk hina agama islam ni...patut puak2 ni yg kene akta ISA,tapi aku tak sokong ISA...nak kasi hukum ape kat puak2 mangkuk hayun UMNOngok ni yer...

lempentalam said...

Melayu dan Islam.melayu adalah bangsa,Islam adalah ugama.Melayu amnya beragama Islam sejak lahir atau keturunan saja.Tidak menghairankan ada melayu yang tak faham makna takbir dan take beer.Bangsa lebih mulia drpd ugama.ini lah fahaman UMNO.

anti umno said...

Saudara,

Apa yang nak dihairankan dengan puak puak Umno ni, mereka sanggup buat dan berkata apa saja asal boleh memberi kepuasan dan memenuhi nafsu serakah mereka.

Ungkapan sebegitu mereka buat konon untuk menghina PAS tetapi sesungguhnya mereka jahil untuk memahami betapa dengan menyebut begitu mereka sebenarnya menghina kebesaran Allah.

Tetapi kepada puak Umno, apa nak dihairankan dengan penghinaan sebegitu kerana terbukti mereka mampu buat lebih teruk dari itu.

Dulu, semasa PAS bertegas mahu laksanakan hukum hudud di Kelantan, ramai pemimpin dan ahli Umno membuat sindiran, "Siapa nak makan sup tangan pergilah ke Kelantan.

Dengan kenyataan sebegitu, mereka fikir konon mereka menyindir PAS sedangkan sebenarnya mereka menyindir hukum Allah. Memang orang yang munafik adalah lebih celaka berbanding orang kafir.

Anonymous said...

hancur ISLAM di Malaysia adalah kerana umno ngok bongok bangsat..!!

Anonymous said...

Gua dah masukkan komen tentang hubungan baik mintak projek printing si barua Prisik Rakyat@Topeng Perak@Poji dgn KP UMNO Lembah Pantai.Oleh kerana takut rahsia terbongkat maka dia delete...hahhaaaa..apasal bro.lu takut rahsia lu pecah ker!mengutuk UMNO lepas tu mencacai mintak projek dgn org UMNO lagi teruk drp org UMNO.Lepas dpt projek printing drp KP UMNO Lembah Pantai siap 'sub' lagi..Apa cerita bro! Ko mintak derma utk apa?

Sebenarnya ko lagi hina pasal kufur nikmat.Mencacai Org UMNO mintak projek, org UMNO tolong ko tapi ko jd macai PKR....Sial lah ko ni Pengkhianat Bangsa!

Anonymous said...

aNON 2.01PM

Begini rupa nya peribadi PERISIK RAKYAT!

Tak heran tu Bro. Tempat aku TAKBIR ni dah jadi macam sendawa pada pejuang PAS. Tapi 4 ekor dalm senyap, on jugak, kat kilang panggil Haji, tapi turun Langkawi , mak aii..! kalah ali setan, kalau internet diselang seli dengan 18SX.

Depa ni OK. Tapi minda depa ni keliru diantara politik dan Islam.

anti umno said...

Kesian kat hang non...:

Hang mesti ngat,

Sekadar keliru antara politik dan Islam, tidak merosakkan iman. Tetapi kalau keliru antara halal dan haram, akan rosak akidah.

Apa yang halal tetapi Umno katakan haram..? Antaranya ialah hukum Islam yang Umno kata zalim.

Apa yang haram yang Umno kata halal..? Antaranya ialah rasuah, amalan yang sebati dengan Umno. Sehingga nama rasuah yang haram itu ditukar kepada politik wang bagi menghalalkannya.

Jangan sedap nak mengata orang, buat fitnah free saja, tak perlu bayar pun. Tapi baik tengok diri sendiri tu dulu.

Mungkin betul apa yang hang kata ada kaki maksiat dalam PAS, bukan semua manusia perfect. Tetapi kalau dalam PAS yang kuat tarbiahnya masih ada kaki maksiat maka dalam Umno yang tak tahu dosa pahala akan berlambak manusia munafik yang bergelumang dengan dosa.

Anonymous said...

TakeBeer!!! - Fuckatan Riot akan tumbang..jgn fikir korang kuat dan hebat...si Pendita Usang (N.Ajis) tu pun dah nyanyok, pegang jawatan MB ntah smpai bila..

Anonymous said...

buat anon 6:48 aku doakan anak2 hang minum beer depan hang nanti... jgn main2 perkataan takbir..kalimah ang membesarkan Allah

Anonymous said...

Mungkin ramai di kalangan umat Islam yang tidak
memahami maksud Takbir yang setiap tahun
dilaungkan oleh mereka. Atau mungkin juga mereka
memahaminya dari segi bahasa tetapi tidak menghayati
maksud yang dikandung olehnya. Ucapan takbir
“Allahu Akbar” (Allah Maha Besar) menunjukkan
pengakuan kita tentang kebesaran Allah Subhanahu wa
Ta’ala. Ketika kita mengatakan Allahu Akbar, berarti
kita telah mengecilkan perkara-perkara lain di dunia
ini. Kita hanya mengagungkan Allah Subhanahu wa
Ta’ala semata-mata. Harta, kekuasaan, kaum keluarga,
jawatan mahupun nyawa kita sendiri menjadi kecil di
mata kita tatkala kita mengucapkan dan melaungkan
lafaz Allahu Akbar tersebut. Kita mesti faham bahawa
bukan berarti kita menolak harta, kekuasaan, atau
jawatan dan sebagainya. Apa yang perlu disedari adalah
kita tidak menjadikan perkara tersebut sebagai tujuan
kita dihidupkan.

Anonymous said...

Wahai kaum Muslimin! Periksalah dengan hati yang
ikhlas, adakah takbir kita sebagaimana takbir
Rasulullah? Ada sebahagian dari kita bertakbir dengan
linangan air mata, kerana apa? Sebahagiannya kerana
mengingati kampung halaman, sedih kerana tidak dapat
beraya di kampung. Sebahagian lagi sedih kerana
mengingatkan sanak saudara yang telah pergi
(meninggal). Sebahagian yang lain menangis kerana
irama takbir yang sayu dan menyentuh perasaan. Inilah
di antara kesedihan sebahagian dari umat Islam. Kita
seharusnya turut bersedih menyaksikan ’kesedihan’
ini ... kerana apa? Kerana kita mengharapkan air mata
yang bercucuran adalah kerana mereka benar-benar
memahami kalimah takbir, menyedari hakikat
perpecahan umat Islam, menyedari bahawa kehinaan
yang Allah timpakan kepada kaum Muslimin sekarang
adalah natijah dari tidak diterapkannya hukum-hukum
Allah. Kita mengharapkan air mata berlinangan tatkala
takbir dikumandangkan kerana umat Islam menginsafi
dosa-dosa mereka sendiri yang tidak berusaha untuk
menegakkan agama Allah. Kita mengharapkan air mata
bercucuran kerana umat Islam benar-benar memahami
kalimah takbir – mereka sedar bahawa laungan takbir
ini berkumandang di dalam keadaan umat Islam hari
ini ’mencapai’ kekalahan demi kekalahan, kelemahan
demi kelemahan, kehinaan demi kehinaan. Kita
mengharapkan mereka bersedih kerana kemenangan
hakiki belum lagi dicapai. Kita inginkan air mata
mengalir kerana bersedih mengumandangkan bertakbir
di dalam kekalahan, bukan kemenangan.
Wahai kaum Muslimin! Sedarlah bahawa kita bertakbir
untuk membesar dan mengagungkan Allah Subhanahu
wa Ta’ala. Sebahagian kita bertakbir dengan penuh
perasaan di dalam masjid, tetapi apabila di luar masjid
mereka takbur kepada Allah. Mereka berhukum dengan
hukum selain Allah. Mereka mengambil sistem yang
lain dari sistem Allah. Mereka berjuang dan
mempertahankan sistem Demokrasi ciptaan kuffar,
mereka memperjuangkan sekularisme, liberalisme,
assabiyyah, wathaniyyah dan sebagainya. Mereka
mengagungkan kekayaan, kekuasaan, dan kedudukan
dengan meninggalkan syariat Allah. Mereka
membesarkan hawa nafsu dan kepentingan peribadi.
Mereka mementingkan kehidupan dunia yang rendah
berbanding akhirat. Mereka memikirkan dunia dan
takut akan kehilangan kenikmatan dunia yang sedikit
dan lupa akan nikmat akhirat yang tidak terbatas. Kerana
semua ini, mereka memilih untuk hidup selesa di dunia
dan tidak memperdulikan perjuangan untuk
menegakkan agama Allah. Islam diambil sebagai agama
untuk kepentingan peribadi, bukan agama untuk
diperjuangkan. Malah lebih buruk, sebahagian dari
mereka memandang serong golongan yang berjuang
untuk mengembalikan syariat Islam. Inilah sebahagian
sikap umat Islam yang takbur walaupun mereka
melaungkan takbir kepada Allah.

Anonymous said...

PAS = Parti Anak Setan
PKR = Parti Kambing Rongak
UMNO = U Mau Nanti Ok
Bebas = Juga Best..semua diatas xlayak..boleh belah lah