"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, November 16, 2009

DUN Kota Siputeh:ADUN dah Bangun..Kosonglah Kerusi tu..

Kerusi DUN Kota Siputeh diisytiharkan kosong dan satu pilihan raya kecil seharusnya dipanggil untuk mengisi kekosongan tersebut.

Keputusan tersebut dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang ini setelah mendengar permohonan Speaker DUN Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail untuk semakan kehakiman terhadap keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengekalkan Datuk Abu Hassan Sarif sebagai wakil rakyat di situ.

Abdul Isa memfailkan saman pada 1 Oktober lalu, menamakan Abu Hassan daripada BN dan SPR sebagai responden.

Beliau memohon diisytiharkan Abu Hassan bukan lagi ADUN bagi kerusi tersebut berikutan kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN secara berturut-turut dan injunksi menghalang beliau daripada menjalankan tugas sebagai wakil rakyat.

Beliau juga memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi itu kosong dan memerintahkan SPR mengadakan pilihan raya kecil di samping memohon ganti rugi, kos dan faedah lain.

Pada 1 September lalu, SPR memutuskan tidak berlaku kekosongan di kerusi Kota Siputeh dan Abu Hassan masih menjadi wakil rakyatnya.

Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan bertindak bagi pihak SPR.

Sementara itu, mahkamah menolak permohonan lisan pihak responden untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan hari ini.

Bagaimanapun, mahkamah menetapkan Jumaat untuk mendengar permohonan formal untuk menangguhkan keputusan mahkamah.

Sumber : Malaysiakini

34 comments:

Anonymous said...

Patut le mahathir kata melayi mudah lupa. Hangpa jangan dok meroyan sakan dengan keputusan mahkamah tinggi hari ni.

Sebenaqnya depa saja nak bagi hangpa semua meroyan sakan. Lepaih tu depa pi mahkamah lagi tinggi, mahkamah tersebut batalkan keputusan hari ini.

dah berapa kali depa buat camtu...haangpa semua lupa kaa. Ingat kes nizar? Kes DSAI nak dapat bukti dari pendakwa dalam sodomi 2?

Bila la hangpa nak sedaq. Jangan dok cerita hujah kita kat mahkamah solid la. dalam 2 kes aku sebut pun solid jugak tapi kalah. Mahkamah malaysia mana nilai hujah kukuh ke tak. Depa nilai hangpa dok belah mana....pembangkang ke kerajaan?


bat8

Anonymous said...

keputusan di tangan mereka...

Penipuan secara halal dijangka belaku lagi...

PUTRA MERDEKA said...

belom confirm lagi...
SPR akan rayu 20hb, jangan melompat macam kera dulu, tapi kalau ada PRK pun apa ada hal sebab semangat Bagan Pinang akan bersinar di Kota Seputeh.
tunggu...

Anonymous said...

nie Perak Today pencacai BN rasuah dah masuk.

Anonymous said...

Perak Today adalah pro parti rasuah harap maklum

Anonymous said...

Mengong punya Perak Today!!

Yenaday, piirah pecacai mabuk Beer. Blog taik tu kau link kat sini?? Kawan aku orang BeerN pun nyampah dengan blog taik PK tu kau tau!!

Dia kata org terencat akal & gila seks je yg baca blog tu...

Kau dlm kategori mana??

hahahaha!!!

Anonymous said...

Malaysia ni negara kanggaro,pasal hakim2 dia semua kanggaro. Mula kata BN kalah,lepas rayu BN menang. Jangan lupa kes Perak. Kalau Najis monggolia tak buat kerja kotor,ini bukan Malaysia. Dia ingat rakyat Malaysia boleh kena tipu lagi. Lepas kejadian kes perak, rakyat malaysia rata2 menunggu PRU 13 untuk menghumban Umno dan mat monggolia ni masuk lubang taik.Lawan tetap lawan.

Parpu Kari said...

Aku suka nak tengok puak2 UG dalam PAS berkempen di ketuai oleh ABC meriam besar..kuh kih kah keh...Apa pulak Ustaz Hadi cakap merapu kali ni...

MC_Shaharul said...

tue parpu kari gila sex mai dah,ko duk menyalak ape mamak??perut dah makin kedepan ke mkn duit rasuah??aritue masa kt bagan pinang aku nk ko boyot jer,minum todi byk ka apa?

PERAKUTTY said...

blog tu PERAK TOODY tokeynya keling mabuk Parpu Kari.

Anonymous said...

aku kenal proksi proksi Perak Today. Dia orang jenis macam nie dah tak kenal halal haram janji kenyang perut.

Anonymous said...

Tugas SPR adalah mengadakan pilihanraya. sekarang nie kite tengok SPR pulak yang kelam kabut nak buat rayuan untuk BN (Barisan Rasuah Anda).Bangang punya SPR. Pengerusi SPR sial.

Anonymous said...

ishk tak sudah-sudah Pengerusi SPR bangsat tu mmebangsatkan undang2 negara.

matstimketum said...

pegerusi spr dan kuncu-kuncunya adalah dari spesis yang tak menghormati undang-undang. jahanam negara jika spesis ini terus digunakan oleh ubn untuk pemerintahan kuku-besi. rakyat tak akan terima penjawat awam yang tak amanah dalam menjalankan tugas. jatuhkan ubn pada pru13 nanti kerana merkalah punca kerosakan yang berlaku dinegara ini!

Topeng Gangsa said...

Ada tak sesapa yg nakkan Penasihat Kewangan.Sila call Anwar sekarang.Bayaran RM1 tapi awas bersedialah untuk buntut anda diliwat!!!!

Liza said...

Topeng gangsa...

bontot ko kena liwat ke? kesian kat bontot ko dan tangan ko yg menulis tu... mulut ko kena liwat tak?

broooo... said...

perak today, putera merdeka, parpu kari, topeng gangsa...

yenna dey!!! x yah la nk jaja propaganda umngok/bn disini...
pi mabok tody,lagi baguih...
---------------------------------

tentang keputusan mahkamah tu, aku rasa ini wayang kulit umngok saja la!

mahkamah di Malaysia mana ada consistent, hari putus lain, esok ubah lain plak... macam kes Perak tu la!!!

siang2 lagi SPR kata nak rujuk AG... sapa x kenal AG... gani4tail... barua no wahid umngok/bn.

Anonymous said...

UMNO PENAKUT..
UMNO PENGECUT..
UMNO PENAKUT..
UMNO PENGECUT
UMNO PENAKUT..
UMNO PENGECUT..
UMNO PENAKUT..
TAK ADA TELOOQQQ..!!!

Anonymous said...

Kenyataan terdesak pencacai parti rasuah BN yang cuba menjatuhkan maruah pemimpin PR> sial punya parti(BN).

Kat blog dia orang tak boleh nak sebarkan propaganda sbb tu yg masuk sini. Itulah jahatkan BN nie.

Fisabilillah said...

Hahahaha...hairan bin ajaib aku tgk tingkahlaku SPR ni. Apasal lak dia yang nak buat rayuan? Kenapa tak Adun BeerEnd tu yang buat rayuan? SPR ni dok belah mana sebenarnya ni? Pelik aku.
SPR ni parti penasihat BeerEnd kot. Tu pasal la dia yang kelam kabut dok nak buat rayuan tu. Aku rasalah, kalau Adun tu orang PR, kompem dia tak buat rayuan.

Haha...satu lagi projek menipu rakyat oleh Barisan Nazional.

mtgbertam said...

Parpu kari obesiti, mmg akal lemah... jgn pelik

Anonymous said...

hai Liza. topeng gangsa tu bukan mulut je kene liwat. lubang hidung dgn lubang telinga pun dh kene liwat sbb tu hidung dh x berbau busuk najis nye umno tu. telinga plak dh pekak x bleh dgar akan kebenaran...ha...ha...ha...btul x topeng gangsa.

lurus said...

hai TP/TB. kalau jd prk kt kedah harap2 korang boleh war2kan segala kejayaan kerajaan PR kt sana dr segi ekonomi dan perkhidmatan. mcm laporan audit negara, keupayaan PBT kt sana dlm membantu mangsa banjir dan sudah tentunye peribadi calon tu sendiri. biar pencacai umno gila meroyan kt dlm blog ni.

Anak Bugis said...

SPRM kata nak tanya A.G..hehehe tapi kalau tanya A.G macam tanya Najib je lah..

Anak Lenggong said...

PUUYOOO...BEST NYA AYAT KONONNYA DARIPADA PENYOKONG PARTI ISLAM...NI ISLAM KE SELAM..DAN KAMI TAK HERAN PUN PERANGAI KORANG CAMNI SEBAB NI LAH CARA AJARAN NIK AJIS..KALAU SETAKAP NAK BERLAKON DENGANGN MEMAKAI KETAYAP DAN JUBAH TU BAIK TAK PAYAH..BAHASA DAN PERANGAI CAM SETAN...

BAIK JADI CAM NI AJIS TU...SEKARANG DAH OFFER DIRI UNTUK DITAJA PEGI MEKAH...PE LAGIII..LEH BAWAK UNCANG BESAR LAA KAT CERAMAH PAS NANTI...LEPAS DENGAR MAKI HAMUN DAN FITNAH DARIPADA PAK LOBAI PAS...BOLEH PULAK DENGAR TERJEMAHAN AYAT ALQURAN DARIPADA KOLING GOPALA TU DAN JUGA NGEH..

KALAU BETUL LAA PILIHANRAYA DIADAKAN..NANTI LEH TENGOK LAGI BEROK-BEROK PAS DARI KELANTAN DOK MENYALAK DI JALAN KAT KEDAH PULAK..DULU STADIUM DIBAKAR ..DIBAGAN PINANG KATA SI KEBAL KENA TETAK..KAT KEDAH ..NI APE PULAK LAKONAN PAS NI...BAWAK MEK SIAM KUT...

Anonymous said...

Utusan Meloya - kan, Rabu 2009

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membuat keputusan mengosongkan kerusi Kota Siputeh telah membuat kesilapan ketika membaca hujahnya dan didapati tidak memakai cermin mata kepunyaannya. belaiu telah meminjam cermin mata isteri mudanya yang tidak memberi fokus yang bersesuaian.

Setelah disemak dengan mahkamah rayuan, DUN Kota Seputeh kekal ditangan UMNO setelah Pihak SPR yang membuat rayuan ke atas kes kesilapan memakai cermin mata isteri muda sambil merujuk kes bekas Menteri Besar Perak, YB Nizar yang rata-rata menghairan kebanyakkan pihak.

Hakim Mahkamah Tinggi yang membuat keputusan pengosongan kerusi DUN Kota Seputeh akan dilucutkan jawatan awamnya dan besar kemungkinan dihantar ke Bangladesh wakil penasihat pekerja-pekerja asing ke kedutaan Bangladesh.

Malahan pihak SPR akan membuat jamuan meraikan kejayaan mengekalkan DUN Kota Seputeh di tangan Umeno setelah berjaya memutarbelitkan Mahkamah Rayuan dengan hujah hujah yang memberansangkan walaupun berlainan fakta dan yang paling menghairahkan, sambil merujuk kepada gambar wayang 2012 yang kini sedang ditayangkan di pawagam pawagam besar.

Andaikata, Kota Seputeh Dikosongkan, Malaysia akan mengalai seperti apa yang berlaku dalam gambar 2010 - tanah runtuh dan banjir seperti yang sedang berlaku di Kedah sekarang. Ini cuma permulaan sahaja kapa Peguanm SPR yang mewakili Umno atau SPR masih kurang jelas buat masa kini.

Demi mengelak dari kejadian malapetaka ini banjir dan tanah runtuh, Mahkamah rayuan sebulat suara mengekalkan kerusi DUN Kota Seputeh.

Segala perayaan Pakatan Rakyat ditarik balik dan mungkin disiasat SPRM sebab berbelanja awal dan tidak membuat rekod perancangan perbelanjaan serta laporan kepada pihak Umeno menaiki takhta semula kerusi DUN Kota Seputeh.

Sekain laporan Shariff Kader untuk Utusan Meloya - kan

Anonymous said...

anon 12:20

apa ke bodohnya ko ni, hakim tu pompuan la. check fakta sebelum buat lawak.

Doktor Biasa Kawan TED said...

Ha ha ha he he he…ANWAR TAK RETI APA PUN EKONOMI..SABDA : Mahated orang suruhan BN Umngok yang diheret kesana kemari sekarang…ludahlah ke langit TED ooooiiii…AKU SETUJU…ini MENGESAHKAN UMNO parti TERBODOH dalam dunia dan akhirat…17 tahun ANWAR dalam UMNO dan jadi berbagai MENTERI termasuk MENTERI KEWANGAN di bawah DAGU..Al Nyanyuki MAHATED menjadi Presiden UMNO terbangang…Anwar tak reti apa2 ekonomi…Mahated tak ajor ke ANWAR tu menteri kau sendiri…PATUTLah orang MELAYU ketinggalan dalam EKONOMI..kecuali UMNOPUTERA…gampang…MAHATED hanya doctor biasa RETI ke EKONOMI…

Anonymous said...

Kepada anoy 1:01

Kalau tulih terang terang, nanti jadi kes macam kat Perak,ler bloggers pun kena dakwa...masuk jel.

Bodoh piang ler kau nie, cerita pun cerita kartun, kau ambik serius pulak....pi balik belajaq kat tadika ler...

Anonymous said...

Sebagai umat islam kita tak sepatutnya mengutuk sesama islam, apa nak jadi orang umno kutuk pas,orang pas kutuk umno, ada ke kita lihat DAP,MCA,dan Gerakan mengutuk dan memaki hamun semasa sendiri mereka sedar jika mereka bersatu dalam senyap mereka yang akan menang. Manakala melayu yang tak sedar diri ni asyik nak bertegang urat dan menegakkan benang yang basah.

Sepatutnya kedua parti melayu yang besar ini duduk berbincang begaimana nak menjadikan orang melayu dan Islam di Malaysia ini kuat dan memonopoli didalam segala bidang.

Pas pun satu kenapa perlu mengikut belakana DAP. Pas kuat dan boleh bekerja sendiri dan kuat serta berpengaruh saya tidak memihak kepada sesiapa seperti kata Ust. Asri Pas sepatutnya memandang siapa musuh yang sebenar.

Anonymous said...

Sebagai umat islam kita tak sepatutnya mengutuk sesama islam, apa nak jadi orang umno kutuk pas,orang pas kutuk umno, ada ke kita lihat DAP,MCA,dan Gerakan mengutuk dan memaki hamun semasa sendiri mereka sedar jika mereka bersatu dalam senyap mereka yang akan menang. Manakala melayu yang tak sedar diri ni asyik nak bertegang urat dan menegakkan benang yang basah.
___________________________________

ini bukan masalah PAs, umno dari dulu menindas Pas, tengok di Kelantan Pas perintah, umno tindas melayu, kau jangan jadi bodoh kalau kau buat salah terus kau masuk lokap, tapi kalu pemimpin umno macam najib monggolia yang macam sampah dan khir toyo yang kau sokong masudnya otak kau otak lumpur macam orang umno. Bukalah minda kau yang jumud dengan sifat perkauman tu sebab nabi s.a.w ada meriwayatkan dalam hadisnya oleh iman muslim barang siapa menyokong fahaman perkauman dengan menindas kaum/puak selain dari bangsanya, apabila dia mati, matinya seperti seorang jahiliah iatu macam kafir harbi faham...

Anonymous said...

Hangpa semua mcm org munafik(MACAM),bila rakyat dan bagi amanat dan kepercayaan pada hangpa,terus hangpa duk bincang mcmana nak khianati rakyat,oleh kerana kepentingan politik dan jawatan hangpa..Jgn duk buhung lah yg hangpa bincang atas kepetingan rakyat dan org islam..Dah kami bagi amanat,hangpa khianati..Aku tak sokong PAS,tak sokong DAP,tak sokong PKR,tapi aku dan peer aku sokong gabungan PAKATAN RAKYAT yg bersatu untuk mengubah Bio POLITIK di Malaysia yg telah lama di Khianati oleh UMNO BN.Kami kebanyakannya tak ambil POT pasal politik,tapi asbab kes penangkapan ANuar Ibrahim telah mengerakan kami golongan student dan golongan muda untuk terlibat sebagai penyokong perubahan di Malaysia,dan asbab kebangkitan golongan muda dan student sepetri kami lah,kita dapat melihat sedikit perubahan dan BIO politik di Malaysia pada pilihanraya yg lepas,Namun kami amat kecewakan dgn parti PAS yg kebanyakannya dipimpin oleh golongan yg sebenarnya HIPOKRIT dan tak jauh bezanya dgn Pemimpin2 UMNO BN yg ada sekarang.Oleh kerana sikap pemimpin PAS yg sebigini kini telah membuat kami jadi tawar hati dan kami rasa kalau mcm ni lah keadaannya,lebih baik jika kami sokong dan kekalkan pemerintah yg ada sekarang,kerana seteruk-teruk mereka pun..tak lah guna alasan agama untuk kepentingan politik meraka..Wallahu`Alam

Anonymous said...

Kearah manakah hala tuju UMNO BN untuk memberi keselesaan kepada rakyat sejak puluhan tahun merentah Malaysia...

Cuba kaji dan selidiki betul betul yang kaya raya hanyalah ketua bahagian UMNO sahaja.. kereta besar, rumah berharga berjuta juta, tanah ratusan ekar,anak beranak dan sanakssaudara mereka semuanya kayaraya.. Rakyat di pingirkan sehingga ke harini.

Pernahkah anda mendengar UMNO BN membela rintihan rakyat berkaitan kenaikan harga barangan terkini dan lain perkhidmatan swasta yang sering tindas rakyat sebagai contoh TM, Astro dan lain lain yang sentiasa menaikan bayaraan sesuka hati tampa di pantau oleh Kerajaaan BN....

Anonymous said...

BLOG INI BERJUANG DEMI AGAMA, BANGSA DAN TANAHAIR!

(ni dari ayat blog parpukari)

serius aku cakap..klu aku jumpa mamt parpu ni..mmg aku ludah bijik muka die tu...ko tak pernah bela agama bangsa negara yg aku sayang ni,ko hanye sayang kan umngok yg mmg da jauh menyesatkan...

Klu ko bela agama, ko takkan fitnah ulama ko takkan kutuk ulama...

ni la tanda 2 besar kiamat..ulama dicaci difitnah...knape orang2 ko xsiasat berbilion ringgit yang dah disonglap oleh orang2 ko?? jawab??

ni ulama yg nk pergi haji, nk pergi kota suci mekah yang ditaja secara halal difitnahnya..

apa nk jadi ngan malaysia tercinta ni..tu la klu orang munafik diangkat menjadi pemimpin..anak buah yg cam dajal ni naik tocang.. BERTAUBAT NASUHALA!