"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, November 16, 2009

Penerimaan "Sponsor" Haji Oleh Tok Guru Menggangu Persepsi Terhadap PAS?

Dalam satu "mailing-list" yang saya anggotai, isu Tok Guru menerima tawaran haji telah hangat diperbincangkan. Hujah mereka ini adalah penerimaan itu akan menyebabkan persepsi rakyat kepada tok guru dan PAS terjejas. Ikutilah butir2 perbincangan tersebut seperti dibawah -

Soalan : Tapi, pembiayaan TGNA ke Mekah agak sukar dipertahankan sbb yang sponsor tu adalah syarikat yang berkaitan dengan PMBK dan dia sponsor TGNA dan menantunya yang jadi CEO PMBK. Walaupun, pembiayaan tersebut tidak tertakluk dengan sebarang pemberian kontrak, tetapi ia tidak menampakkan konsep Itqan dalam pentadbiran. Ana tak kata ianya rasuah, tetapi salah kerana memberi persepsi yang kurang baik terhadap ketelusan pentadbiran kerajaan K'tan.

Jawapan saya : Betulkah penerimaan Tok Guru akan tawaran ini menggangu persepsi rakyat terhadap PAS? Saya tak yakin langsung kerana :
  1. Tok Guru TIDAK BERBOHONG dalam penerimaan tawaran ini dari mula lagi.
  2. Tiada pembuktian berlakunya rasuah dan salah guna kuasa.
  3. Persepsi ini akan berubah sekiranya dapat dibuktikan ada penyalahgunaan kuasa dan rasuah dalam penerimaan tawaran ini.
  4. Tawaran ini adalah tawaran untuk membuat ibadah, seperti juga apa yang dilakukan oleh Tan Sri Khalid. Oleh kerana itu ianya susah untuk memberi persepsi negatif.
  5. Tok Guru telah menolak tawaran ini selepas dikritik ramai bererti Tok Guru seorang yang boleh dikritik dan menerima kritikan.
Jadi, saya tak yakin persepsi rakyat kepada Tok Guru terjejas. Malahan, persepsi ini semakin kuat selepas Tok Guru menolak tawaran itu.

Ia menunjukkan Tok Guru adalah seorang yang mendengar suara hati rakyat serta Tok Guru sentiasa mahu mengelak dari fitnah walaupun tindakan Tok Guru tidak menyalahi undang2 dan mana2 peraturan.

Sebab tu saya terus menerus mahukan laporan pada SPRM dibuat atas Tok Guru sekiranya benar2 perkara ini menjejaskan persepsi rakyat pada PAS dan Tok Guru.

Yang hairannya, kepimpinan lain yang konfirm mempunyai persepsi negative i.e. Terengganu, apasal tak nak kita ambil tindakan? Takda pula bising-bising macam ni ye?

Malahan dipertahan kan pula mereka2 itu. Mereka ni tak perlu kod etika ke?

KOMEN LANJUTAN : Saya nampak isu ini cuba digunakan Fraksi UMNO untuk memburukkan Tok Guru. Mereka mahu mengadakan kod etika dan concern berkaitan persepsi.

Padahal pemimpin2 Fraksi UMNO lebih teruk lagi persespsi dan tindakan mereka. Apasal tak bising pasal mereka? Kenapa nak bising2 pasal Tok guru pula.

Kalau Tok guru tak pandai jaga persepsi, Kelantan dah lama jatuh ke BN.

Tulang Besi

12 comments:

Liza said...

tak habis2 lagi dengan fraksi UMNO... kan kata dah settle berkaitan fraksi @ UG nih. dah lah tuh! sekarang ni ye ke fraksi UMNO yg dok canang2 tuh! rasanya kalau setakat fraksi yg dok cucuk tak keluar dalam TVnya benda2 nih... cuba buka sikit pandangan lebih luas... perang saraf UBN sudah sangat berjaya kerana sekarang ni dia orang jentik sikit je dah berterabur PR... apa ni? jentik hal UG, habis berterabur PAS, jentik pasal lembu (kepala lembu & lembu korban), berterabur PR Selangor. apa punya Aura nih? habis berbalah sesama sendiri terutama PAS... kami ni jentera PAS bawah2 ni dah naik MELUAT! LOYA! NAK MUNTAH! blogger PR dah jadi "gob-blog'ger". tak habis2 lagi sesama sendiri dok tunjuk paling handal, paling berpengaruh! naik menyampah sekarang ni bukan disebabkan isu2 yg membabitkan PAS tetapi menyampah kerana tulisan2 para "gob-blog'ger"!

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 said...

SELESAI? betul ke Liza perkara tu dah selesai? Kalau benar-benar selesai sepatutnya jembalang-jembalang tanah yang berajakan Kerajaan Perpaduan seperti Nasarudin Mat Isa, Mustafa Ali, Hassan Ali dan beberapa pemimpin lain perlu tampil kedepan khalayak, mohon maaf secara terbuka dari segenap lapisan ahli.

Kami bersama Tulang Besi dalam hal ini. Semua ni keje2 jibauk2 Terengganu yang syok sendiri..

Kamal Sanusi said...

Tetiba ajer ada org nak sponsor TGNA pi Disneyland atau Las Vegas. Agak-agak, puak-puak berkenaan nak riuh rendah ke tidak?

john said...

ape kata kalau tok guru nik aziz ni hanya seorang tok guru quran yang baik hati di kampung dan tidak mengganggu urusan orang lain dan tak mampu nak pergi haji..agak2nya ramai tak orang nak sponsor dia?

...satu lagi...mungkin isu ini merupakan titik kejatuhan pas kelantan jika tak ditangani dengan baik..banyak dah yang terbongkar mengenai menantu dia...nau'zubillah..

SPPP RM RM RM RM said...

Itulah yang BN Umngok suka...ULAMAK2 ni duk diam2 jaga periuk nasi...jaga kambing ke...angguk2 kepala setuju semua dasar gampang KERAjaan...banyakkan kedai judi kedai arak kedai sundal...kau John..kau juallah anak betina kau untuk jadi sundal KERAjaan dan bersuamikan Pengerusi GENTING No ekor..

Sponsor tu BOLEH dalam ISLAM tapi adalah syarat2nya..NIK AZIZ penuhi syarat2 itu...TAPI orang yang TAK RETI ISLAM...dia pandai2 tafsirkan RASUAH...terutama SPPRM RM RM RM
...sebab terlebih PANDAI mencegah rasuah..Malaysia tempat 47 dalam dunia...Singapura 7..jadi nak tutup malu SPPRM RM RM..jadikan NIK AZIZ...black goat..nak tunjuk satu DUNIA SPRM kerja BETUL2 sampai ULAMAK pun nak disiasat
...sebab ULAMAK tu LAWAM KERA2jaan...kalau angguk2 tak apa punya..

Anonymous said...

Kalau tuduh orang umno buat kerja macam tu rakyat memang pun percaya macam khir toyol dengan mahligainya. Tapi kalu tuduh TGNA rakyat ada persepsinya tersendiri. Jadi lebih baik umno bersihkan najis dalam rumah mereka macam najis monggolia dan khir toyol dulu, kerana persepsi rakyat terhadap pemimpin umno ni tak kan berubah kalau khir toyol dan Mr monggol ni masih bebas dengan skandal dan tuduhan membunuh dan menyamun duit rakyat tapi tiada tindakan di ambil. Kepad PM 1Malaysia jangan buat tak tahu saja kerana rakyat percaya beliau terlibat secara langsung dalam kes altantuya dan khir toyol pula dengan wang rasuah membina mahligainya.

Anonymous said...

pukulan Nik Aziz sgt hebat .. ia menyerlahkan kejahilan umno.. Nik Aziz berjaya dalam membezakan orang yang berpersepsi kepada parti atau agama.. mungkin dinegeri lain yang mementingkan materialistik amat memperincikan wang hadiah atau sedekah, dengan mempertikai tentang apa yang digalak atau dihalalkan oleh agama atas nama syak wasangka.. namun dikelantan beribu anak2 kelantan mengirim haji arwah ibu atau bapa masing2 melalui tok-tok guru yabg pergi ke mekah.. ulama ini waris anbiya, bersangka baik lah ...

Anonymous said...

Di kg aku ada org kaya yg tiap2 tahun sponsor xkurang 5 org ke Tanah Suci,.. syukur semoga Allah swt melipat-ganda rezeki beliau

Tapi dipastikan org tu betul2 xmampu,.dan jika xdibantu, hampir pasti dia xdpt naik haji.

Klu didapati anak/menantu ada yg berjwtan, dia tak akan bantu org itu krn kewajipan anak/menantulah membiayai ibubapa/mentua yg xmampu.

Apatah lagi jika anak/menantu adalah CEO sebuah badan korporat besar

Anonymous said...

Hangpa semua mcm org munafik(MACAM),bila rakyat dan bagi amanat dan kepercayaan pada hangpa,terus hangpa duk bincang mcmana nak khianati rakyat,oleh kerana kepentingan politik dan jawatan hangpa..Jgn duk buhung lah yg hangpa bincang atas kepetingan rakyat dan org islam..Dah kami bagi amanat,hangpa khianati..Aku tak sokong PAS,tak sokong DAP,tak sokong PKR,tapi aku dan peer aku sokong gabungan PAKATAN RAKYAT yg bersatu untuk mengubah Bio POLITIK di Malaysia yg telah lama di Khianati oleh UMNO BN.Kami kebanyakannya tak ambil POT pasal politik,tapi asbab kes penangkapan ANuar Ibrahim telah mengerakan kami golongan student dan golongan muda untuk terlibat sebagai penyokong perubahan di Malaysia,dan asbab kebangkitan golongan muda dan student sepetri kami lah,kita dapat melihat sedikit perubahan dan BIO politik di Malaysia pada pilihanraya yg lepas,Namun kami amat kecewakan dgn parti PAS yg kebanyakannya dipimpin oleh golongan yg sebenarnya HIPOKRIT dan tak jauh bezanya dgn Pemimpin2 UMNO BN yg ada sekarang.Oleh kerana sikap pemimpin PAS yg sebigini kini telah membuat kami jadi tawar hati dan kami rasa kalau mcm ni lah keadaannya,lebih baik jika kami sokong dan kekalkan pemerintah yg ada sekarang,kerana seteruk-teruk mereka pun..tak lah guna alasan agama untuk kepentingan politik meraka..Wallahu`Alam

cucuPAS said...

orang tak percaya sebab TGNA berselindung disebalik serban dan jubahnya..kalau hari ni najib pakai serban dan pakai ves berlencana bulan..insyaalah najib akan bersih umpama bayi yg baru jer lahir...itulah PAS..mengata dulang paku serpih..

Anonymous said...

kebanyakan ahli PAS bukan perjuangkan islam, tapi taksub kat pemimpin je ...... tak kira la apa yg tok guru buat, kata, semuanya betul ....... lagipun pasal diorg ni kebanyakannya takde ilmu islam yg asas pun ... pasal tu kebanyakan pendapatn hentam keromo je .....mcm ckp pakai kepala lutut .....

Anonymous said...

inilah pemikiran yang amat ditakuti oleh para ulama terdahulu.. bila mula berguru dengan buku dan beramal dengan akal.. maka imam mereka adalah syaitan...