"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, November 08, 2009

Kalau Tidak Kerana Persepsi, Nescaya Nabi SAW Membunuh Semua Munafiqeen di Madinah

Wakil Terengganu, Pemuda (orang Terengganu juga), Selangor dan Ulama telah kuat menghentam konsep persepsi. Kononnya PAS tidak menjadikan “Dzan” sebagai sumber hukum. Semuanya wajib disahkan dan dipastikan 100%.

Yang menghairankan berapa banyak dalam contoh Seerah Nabawiyyah yang menunjukkan betapa Nabi S.A.W mementingkan persepsi di dalam menjalankan kerja-kerja dakwah islamiyyah serta kerja2 politik Islam.

Saya nukil dari http://www.mail-archive.com/wanita-muslimah@yahoogroups.com/msg33551.html :
  • “Empat belas abad yang lalu, tepatnya di kota madinah pada masa Rasulullah saw. ada seorang munafiqun yang bernama Abdullah bin Ubay bin salul. Ketika itu ia bersumpah :
  • "Demi Allah, apabila aku kembali ke Madinah, tentu orang yang paling mulia akan segera mngusir orang yang paling hina."
  • Maksud Abdullah bin Ubay adalah bahwa dirinya yang ketika itu termasuk pemimpin di antara pemuka kalangan munafiqun yang menganggap lebih mulia daripada Rasulullah saw; dan bahwasanya Rasulullah Muhammad saw. itu adalah orang yang paling rendah martabatnya di antara mereka. Dengan demikian, beliau tidak layak lagi memimpin mereka. Begitulah maksud Abdullah bin Ubay.
  • Berita tersebut didengar oleh Zaid bin Al Arqam, kemudian ia menyampaikannya kepada Umar. Umar sangat geram mendengar hal ini, lalu ia melapor kepada Rasulullah saw. Dengan menahan emosi, ia berkata, "Izinkan aku, ya Rasulullah, untuk membunuh orang itu, orang yang telah menyebarkan fitnah, agar aku dapat memancung lehernya."
  • Mendengar permintaan Umar itu, Rasulullah saw lalu bertanya, "Apakah engkau akan membunuhnya, bila kuizinkan engkau melakukannya?"
  • Umar menjawab, :" ya tentu. Demi Allah, jika engkau memerintahkan kepadaku untuk membunuhnya, maka aku akan memancung lehernya, (sekarang juga).
  • Rasulullah saw berusaha menenangkan emosi umar, seraya berkata "Duduklah dulu".
  • Tak lama kemudian, datanglah salah seorang terkemuka dari kalangan Anshar yang bernama Usaid bin Hudlair. Ia kemudian berkata "Ya Rasululullah, izinkanlah aku untuk memancung leher orang yang telah menyebarkan fitnah di tengah masyarakat itu"
  • Kembali Rasulullah saw berlata persis seperti apa yang dikatakan Beliau kepada Umar : "Apakah engkau akan membunuhnya, bila kuizinkan engkau melakukannya?"
  • Usaid bin Hudzair menjawab: "Ya tentu saja. Demi Allah, jika engkau memerintahkan kepadaku untuk membunuhnya, maka aku akan memancung lehernya, (sekarang juga)."
  • Tetapi, lagi-lagi Rasulullah tidak mengijinkan Usaid melepaskan geramnya.”
Di akhir artikel ini disimpulkan :
  • “Nampaklah, sikap Rasulullah SAW tidak mengijinkan membunuh orang munafik Abdullah bin Ubay karena Beliau khawatir orang-orang mengatakan "Muhammad telah membunuh sahabat-sahabatnya". Bahkan Beliau bersedia menshalatkannya saat ia meninggal. Namun, Allah segera menurunkan larangan tentang hal itu (lihat surat at Taubah ayat 84). Sementara, untuk kasus lainnya, pengeksekusinya adalah para sahabat yang gagah berani dengan seijin Rasulullah sebagai Kepala Negara.”
Ertinya, Rasullullah SAW MEMENTINGKAN persepsi, dan persepsi negatif seperti “Muhammad mengizinkan Sahabat beliau dibunuh” adalah penting bagi Nabi SAW. Dengan kata lain, Nabi SAW mementingkan persepsi orang kepada Islam dan kepada usaha dakwah yang dilakukan oleh Baginda SAW.

Ertinya, kalau PAS Pusat mengikut contoh Nabi SAW dan para Sahabat, nesscaya mereka akan memandang serius pembentangan dari Dr Aziz Bari dan Dr Abu Hasan dan tidak menolak ketepi kajian persepsi yang dilakukan oleh mereka.
Jalan yang PAS ambil.

HANYA PAS TERENGGANU MENOLAK PERSEPSI SEBAB NAK JAGA PEMIMPIN MEREKA

Kalau PAS Terengganu ni ikut contoh dan ajaran yang diberikan oleh Nabi SAW dalam dakwah dan politik nescaya dah lama PAS Terengganu menang dan dah lama UMNO berkubur.

Terengganu majoriti melayu dan Islam dan isu Islam ni isu yang rapat dengan hati rakyat Terengganu. Tapi, jelas dari seminar semalam, wakil Terengganu dan wakil Pemuda(pun dari PAS Terengganu) terang2 menolak persepsi.

Padahal, Nabi SAW jelas MENJAGA PERSEPSI umum terhadap Islam dan usaha dakwah yang Nabi SAW jalankan. Soal sekarang, bagaimana Allah SWT hendak memberi kemenangan kepada PAS Terengganu kalau mereka sendiri menolak sunnah yang ditunjuk oleh Nabi SAW.

Kalau Nabi SAW tidak pentingkan persepsi, nescaya semua orang munafik di Madinah sudah dipancung dan dibunuh oleh Nabi SAW. Tapi, majoriti orang2 di luar Madinah ni jahil dan tidak tahu membezakan antara orang munafik dan orang Islam. Abdullah Ubai itu solat di belakang Nabi SAW. Bagaimana orang luar Madinah dapat membezakan antara orang Islam dan orang Munafik?

Demi untuk mengekalkan beberapa kerat pemimpin yang duduk di kepimpinan Terengganu, mereka sanggup menolak sunnah Nabi SAW dan sanggup memaki Dr Aziz Bari dan Dr Abu Hasan semata-mata kerana kedua-dua doctor ini membentangkan laporan berkaitan persepsi.

Tak heranlah PAS Terengganu kerap kali kalah. Dan tak heranlah PJ Terengganu kena boo dengan penyokong sendiri.

Di Terengganu, orang atas pagar dan orang UMNO tidak akan pergi ceramah Anwar atau Pakatan Rakyat. Konfirm Harun Taib kena booo dengan penyokong sendiri.

Wallahualam

Tulang Besi

9 comments:

jit_tontoya said...

haluuuuuuuuuuuuuuuu

kalo akulah, aku terus buat perspeksi mengatakan PAS TRGANNU wajib dibubarkn dan ditubuhkan PARTI BARU iaitu PARTI BERUK MALAYSIA.
biaq semua pemimpin PAS TRG pimpin parti tersebut...awat la kapla otak ulamak TRG ni macam kapla otak kambing aku jer....otak lembab mcm kura2 jer!!!!!

KHAK TUIH!!!!!

Anonymous said...

Siapa penulis artikel ini? siapa Tulang Besi? Ulama' kah dia??

Cuba mengaitkan sunnah nabi dgn sebuah parti politik dgn menggunakan persepsi sendiri

Anonymous said...

tulang,
kan ke seminar semalam sepatutnya menjadi penutrup kepda segala masalah. kenapa kau masih tak puas hati. kau kata ahli pas, siap ngaku orang lama, tp perangai kenapa lebih buruk dari umno yg paling jahat?

nape masih dendam yg amat sgt kepada hadi awang, so dilempiaskan nafsu marah tu kepada aps terengganu? bagi aku, kritikan kepada dua dr semalam adalah reaksi normal. lepas seminar diaorang dengan pngkritik masih boleh minum semeja bertukar pandangan. tpi kenapa kau plak masih dengki dan dikipas2 setan?

pd aku kalau pas membunuh 'golongan munafik' dalam pas, kesannya mungkin akan sama seperti Rasulullah membunuh abdullah ubai. apa yg rasulullah lakukan tu iktibar dalam kemelut pas sekarang dan tak relevan dikaitkan dengan dua dr. tu.

tulang besi, beryaubatlah. seorang pejuang pas yang ditarbiyah dan mengamalkan tarbiyah pas takkan bersikap seperti kau ni. aku percaya kau ni walaupun dikatakan ahli pas tp dari jenis yang dah lama tak ditarbiyah sebab ego yang maha tyinggi. rasa pandai sgt

Anonymous said...

munafik dalam cerita tu macam si tulang besi ni la

tak habis2 nak ajak org bergaduh dan betrmusuh. mulut munafik!

kalau tak kerana pemimpin pas suruh bertenang dan lapang dada dengan fitnah munafik kau tu dah lama la muka kau tu lebam seribu

Anonymous said...

kalo tak boleh kaitkan sunnah dengan politik.. Islam tak lengkap lah.. pasal bab parti tak ade..padahal Islam itu syumul.. psl dah terbiasa dengan fahaman songsang. Parti-parti. Islam-Islam. Tak ade kena mengena. Kalo zaman dulu nak tegakkan Islam dengan dakwah kalo tak terima dengan pedang. Zaman sekarang pun sama. Dakwah dah tak boleh geng-2 ni. Bekas mufti pun dia belasah. Kalo ko tak join parti boleh ubah gubal undang-2 murtad? Buat lawak bodo... KEMENAGAN PARTI MENENTUKAN HALATUJU MALAYSIA.

Penjilat ULAMAK said...

Janganlah sempitkan makna ULAMAK tu...selepas zaman Nabi Muhammad SAW..alim ULAMAK bukan lulus ilmu AGAMA sahaja...disamping HAFIZ Quran dan HADIS...mereka mahir ilmu sains, ilmu Astronomy, mahir berbagai bahasa, ilmu Matematik, boleh tanam sayur, boleh tukang besi, boleh pergi perang...tunggang kuda, main pedang, memanah...meraka mencontohi sahabat2 RASUL..

Jadi janganlah nak panggil ulamak tu orang yang ada ilmu AGAMA sahaja...TG Hj Hadi memang ulamak...tapi ramai lagi orang di luar PAS...terutama diluar PAS Tganu...yang layak dipanggil ulamak...walau pun kurang sikit sahaja ilmu agamanya...

Jangan kita jadi...bodoh tak boleh diajar...cerdik tak boleh di ikut..pandangan orang asyik TAK BETUL sahaja...sebab...bukan ulamak konon...

Anonymous said...

DULU BOO DAN TEPUK TANGAN BUKANLAH BUDAYA DALAM PAS. PERSEPSI SAYA SETELAH MASUK PAKATAN NI ORANG PAS SENDIRI DAH HILANG JATI DIRI. DEPA SERONOK DENGAN BUDAYA BARU NI. SEBAB TU DALAM SEMINAR NI KERAP KITA DENGAR TEPUK TANGAN DAN BOO

Anonymous said...

alaaaa PAS Terengganu ni, time menang berjela-jelalah ceramah kononnya PAS menang sebab org dah terima Islam tapi bila kalah mulalah salahkan PR...bodoh. apa ulamak PAS ni tak leh kena tegur ke...ulamak la sangat. Bila ada orang menegur utk kebaikan bermakna org itu jujur, sayangkan kita. itu pun tak leh pikir ke. Kalau takat tak leh tengok muka aziz bari tu...kalau nak tau, kita orang lagi muak nengok muka hasan ali, stopas ali, nasha....dah bertahun-tahun..bukan takat ari ni je tapi sampai bila2....jenis tak reti nak berterima kasih...ptuihhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!

Anonymous said...

Pas tak akan menang lagi di Terengganu kalau Hadi masih ada kerana fikirannya asabiyyah macam umno kafir.