"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, November 10, 2009

Yang Ditegur Adalah Pemegang2 Amanah, Bukan Sahabat Sejemaah Sahaja

Ramai marah kat saya bila saya menegur Tuan Ibrahim Tuan Man yang telah memberi beberapa perkataan yang menyinggung saya sebagai seorang blogger. Tuan Ibrahim dilaporkan berkata :
Persoalannya sekarang adalah :
  1. Yang ditegur dan diperkatakan bukan setakat sahabat satu jemaah, tetapi orang-orang yang memegang jawatan dan amanah di dalam parti.
  2. Pemegang jawatan dalam parti adalah mereka yang memegang amanah dan tanggungjawab kepada ahli2 dan penyokong2 PAS.
  3. Kalau Saidina Umar bersyukur ada rakyatnya yang sanggup menegur beliau dengan pedang, mengapa Tuan Ibrahim mahu marah apabila orang menegur kepimpinan PAS dengan blog? Adakah Tuan Ibrahim mahu kami menegur kepimpinan PAS dengan Pedang?
  4. Penggunaan media baru hanyalah media. Kiranya kritikan dan teguran ini satu bentuk fitnah dan tidak benar, nescaya perkara ini tidak akan disambut oleh majoriti blogger.
  5. Pimpinan ada media tersendiri untuk menjawab fitnah atau kritikan yang tidak benar i.e. Harakahdaily, Harakah dsbnya. Apa yang hendak ditakutkan kepada para blogger.
  6. Pokoknya, kalau benar, tiada apa yang hendak ditakutkan dengan para bloggers.
  7. Sepatutnya Tuan Ibrahim menyatakan peri-penting teguran berasaskan kebenaran dan bukan fitnah. Bukannya menghalang ahli dan penyokong mengkritik dan menegur pimpinan melalui media baru.
  8. Hak menegur pemegang amanah adalah hak yang datang dari Allah kepada kami. Tiada siapa yang boleh mengambil hak itu dari kami.
  9. Sepatutnya Tuan Ibrahim memuji blogger kerana wujudnya blogger menegur kepimpinan adalah tanda betapa PAS adalah umat yang terbaik dari segala umat seperti ayat Ali-Imran:110 - ".We are the best of peoples, evolved for mankind, enjoining what is right, forbidding what is wrong, and believing in Allah. If only the People of the Book had faith, it were best for them: among them are some who have faith, but most of them are perverted transgressors."
  10. Ahli2 dan penyokong sudah cukup matang dalam membezakan teguran yang berbentuk fakta dengan teguran yang berbentuk fitnah. Saya yakin.
Persepsi buruk yang ada pada Presiden dan kepimpinan yang ada sekarang bukan angkara Blogger

Blog hanya menyampaikan. Konsep blog adalah pertuturan harian dalam bentuk tulisan yang didigitalize supaya dapat dibaca oleh orang ramai.

Persepsi buruk pada Presidan dan sekutu2nya adalah lantaran dari sikap dan tindakan Presiden sendiri serta kuncu2nya. Bukan lahir dari blog. Malahan, Presiden sendiri ada ruang dalam Harakahdaily bagi menjawab apa2 isu yang ditimbulkan. Ertinya, dunia blog adalah dua arah. Kalau kita diserang blog lain, kita bisa menjawab blog tersebut secara terus menerus.

Saya nak soal, bagaimanakah Presiden PAS hendak menjaga persepsi terhadap beliau sekiranya Presiden mengeluarkan kenyataan2 seperti berikut :
Kenyataan ini diambil dari Harakahdaily sendiri, bukan dari mana-mana blog. Presiden PAS tidak menunjukkan apa-apa perasaan simpati pada Anwar Ibrahim yang difitnah dan dikejami. Malahan, Presiden sendiri menganggap ianya adalah hal dan urusan pribadi Anwar Ibrahim.

Bagaimanakah persepsi positif hendak dibina kepada rakyat terhadap Presiden PAS dengan kenyataan-kenyataan seperti ini?

Saya masih terasa dengan pandangan Tuan Ibrahim tu jelas satu serangan hebat ke atas Tok Guru Nik Aziz yang baru sahaja menimbulkan kontroversi hebat hasil dari artikel dalam blog beliau. Dan, lebih menyedihkan, tiada nas atau dalil syarak yang diberikan oleh Tuan Ibrahim atas “larangan” beliau itu.

Seharusnya hak bersuara di kalangan ahli dan penyokong tidak boleh ditekan dan ditolak begitu sahaja. Yang penting adalah hujjah dan hujjah adalah asas kepada segala-galanya.

Wallahualam

Tulang Besi

ps - di bawah adalah contoh2 komen yang memarahi saya kerana artikel saya tempohari berkenaan Dato Tuan Ibrahim. Harap lepas ni tiada lagi yang mempersoalkan tindakan saya tempohari

Abdullah said...
Hebatnya Tulang Besi ni.. boleh membaca nawaitu seseorang.. Tuan Ibrahim Tuan Man tidak pun menyebut nama2 siapa, tapi Tulang Besi boleh sure sangat yang dimaksudkan ialah TGNA.. TGNA takde pun terasa atau melatah, tiba2 Tulang Besi pulak melatah.. macam kera dapat bunga.. macam dia pulak termakan cili..

Kalau dah tak puas hatikan dengan sesetengah kepimpinan PAS Pusat, suruhlah AJK2 yang bersetuju dengan EGM mengusulkan supaya EGM diadakan.. then, boleh pilih orang baru.. kata rapat sangat dengan AJK2 tersebut.. atau cakap kosong je.. sekarang kuasa ada di tangan AJK2 tersebut.. janganlah salahkan siapa2 lagi.. AJK2 tersebut yang tidak menjalankan tugas..
November 9, 2009 2:16 PM


Aku dah bosan.. aku dah bosan... aku dah bosan dengan politik PAS. Bercakaran sesama sendiri dan sampai pimpinan tertinggi pun guna blog untuk menyuarakan pandangan. Sudah tiadakah mesyuarah dalam PAS yang membolehkan pemimpin menyuarakan kebimbangan dan apa sahaja yang mereka rasai? Pihak UBN berjaya menggunakan isu ini untuk menggoncangkan PAS. Kita kena lihat penggunaan blog dari 2 perspektif. Pertama, ahli parti yang mengkritik terbuka melalui blog. Kaedah ini boleh diterima dan PAS tak ada masalah dalam hal ini. Pelbagai manusia mengkritik PAS melalui blog. MSO misalnya menggunakan blog menghentam PAS tentang apa yang dia fikirkan betul. Kedua, pemimpim yang duduk dalam shaf kepimpinan mengkritik PAS menggunakan blog. Ini tidak boleh diterima akal. Apatah lagi kritikan itu datangnya dari Mursyidul Am PAS. Adakah tiada ruang dalam mesyuarat untuk membincangkan isu ini? Atau ada tangan2 ajaib yang cuba mngeruhkan keadaan. Dalam hal ini saya bersetuju engan Tuan Ibrahim Tuan Man. Tolonglah sedar diri. Golongan muda menyampah dengan politik macam ni. Tu lah.. aku dah bosan.. Rasanya PAS akan bungkus dlm PRU 13. Kedudukan PAS dalam PR perlu dikaji semula. Jangan harapkan sangat pengundi Cina dan India. Tumpuan harus diberikan kepada pengundi Melayu. Jangan sebab nak dapatkan pengundi Cina dan India, pengundi Melayu semakin merosot. Contohnya PRK Bagan Pinang menunjukkan undi Melayu merosot teruk kepada PAS.
November 9, 2009 5:38 AM


Anonymous said...
aduh...batu api ni ak habis-habis. semoga allah melaknati pengadu-domba
November 9, 2009 7:11 AM


Anonymous said...
astaghfirullah TB... kawan tu takde sebut nama TGNA... sedap mulut ko aje kata dia hentam TGNA... banyak org yg guna blog termasok ko... mcm mana ko kata kawan tu tuduh TGNA.. kot kot dia tuduh ko... ish ish ko tuhan ke dpt baca isi hati dia...???

itu lah dia... kalau dah hari2 fitnah org sana sini... ko dah rasa tak bersalah buat keje macam ni dah...
November 9, 2009 8:31 AM


Anonymous said...
dah la kau raman...jenis hati busuk..buat malu pemuda PJU je....jenis jahil agama cam tu laaaa....kau memang sial sgt2....kau bukan ada masa seminar tu pun.....jgn nak buat alasan tak tentu pasal bangang....daripada pemuda
November 9, 2009 9:47 AM


Anonymous said...
ish2..masih ada cr yg lebih berakhlak dn mulia nk teguq pimpinan(islam da ajaq semua tu).Tp krn kita rs EGO dn TAKABBUR,Allah tutup pintu ht ni dr trima kebenaran.nk teguq bkn melalui blog memfitnah mcm ni..lg besaq mudharat kpd PAS bila ada virus mcm ni.ustaz2 yg da tua2 bkn reti gna bnda2 cmni.yg dok jd celaru ank muda la.tp aku x kot..hehe
November 9, 2009 9:55 AM


Adik beradik pun, Qabil dan Habil pun adik beradik kandung lagi. Bapa diorang Nabi.

Apa nak heran
November 9, 2009 11:41 AM


Anonymous said...
Sebagai seorang pengundi PAS dalam PU lalu saya berasa berdosa kerana membantu PAS menambah kerusi dan menikmati sedikit kejayaan dan secara tak langsung menyebabkan PAS berpecah. Pimpinan PAS dah jadi ego dan hilang punca. Ahli-ahli PAS dah bercakaran. Macam baru lepas perang dan sedang berebut memiliki the spoil of war. Juga seperti kera mendapat bunga. Dengan tahap pemikiran ahli dan pemimpin PAS (kecuali TGNA yang saya sangat hormati) di peringkat ini PAS tidak layak memerintah dan hanya layak terus menjadi pembangkang. Kekalahan PAS akan menjadi pengubat untuk menyatukan PAS semula. Kekalahan PAS juga akan membantu menyingkirkan kepimpinan yang ada sekarang. Pengundi seperti saya akan membantu menyatukan PAS semula dengan tidak mengundi PAS dalam PU13 nanti.
November 9, 2009 12:12 PM


Anonymous said...
isu & krisis begini mengingat aku kembali dizaman skolah dulu. waktu aku join tazkirah & usrah pas tmpt aku di perak nuuu (refresh kembali ajen subversif/mossad).
perisik/ajen ameno memang dah diprogram dan masuk kedalam jemaah pas begitu halus skali.
re-fresh kembali kisah 80-an dulu.

ada "sorang tu", perwatakan semuanya pas.. tak ade satu pun tak pas. bak kata abg mat sabu "bernapas pun kluar nama pah! pah! pah!" .....sampai boleh jadi pemimpin cwgn la.

tapi Allah nak tunjukkan jln, ..."org tu" diketahui bukan pas dari org luar rupanyer. bukan dari dlm pemimpin pas setempat. "orang tu" adalah ajen ameno..
tapi sumer dah terlambat. berkat kesungguhan "sorang tu" duduk dlm jemaah pemimpin pas setempat aku, .....sumer pemimpin telah berpecah dgn menukarkan pegawai/kakitangan kerajaan yg pro-pas ke tempat lain, hasil dari risikan 'sorang tu".

jadi kepada TB, aku tak heran kalu ade ajen ameno duduk dlm pimpinan tertinggi pas pusat skrg ni, ....sebabnya perkara ni dah pernah terjadi di pas cawangan/kawasan aku.
oh! baru aku teringat citer lama ni. sungguh pengalaman itu adalah pelajaran yaang paling berharga buat diriku yg jahil ini.

kalulah byk pengomen yg hentam ko TB, tapi aku tak heran. sumer ni kisah lama yg diulang tayang kembali menjadi "retro" hits. cuma yg tak penah tgk "retro" ni je kata, citer ni citer "semut merah jepun yg dah jadi dongeng bebudak dulu"
November 9, 2009 12:30 PM

15 comments:

Anonymous said...

teruskan menegur pimpinan yg bebal tu , tegur cara baik tak jalan maka cara keras itu lebih baik, klu adukateruna tu lagi teruk hentam tetapi aku tahu tujuannya ..

Radio 60'an said...

masalahnya kebanyakan blog hanya memperjuangkan parti pilihan, ada ke mereka nak mendedahkan kebenaran mengenai parti pilihan mereka itu? seperti Perisik ini juga.

Radio 60'an said...

la, dlu xmain pun aprove2 comment ni. Apa sdah jadi en prisik? teloq xda ka?

http://akudanradio.blogspot.com/

Anonymous said...

ntah skg coment main tapis2 je...awat takut pecah tembelang ka?

Anonymous said...

mcm tu la bila dah kuasa skit, mula la nak tapis2 apa yg diorg tak berkenan .... nak tunjuk apa yg diorg berkenan je ...... walhal bila komen pasal BN kemain lagi ... itu tak kena, ini tak kena... kerajaan zalim la apa la .... tapi bila ada kuasa skit kat blog sendiri pun ... dah mula nak tunjuk taring ..... hahahaha!!!! lawak ...

FaridShah said...

Tapis2 ni mungkin sebab blog ni tak nak terlibat dgn perkara HARAM dan SHUBAHAT yakni membantu segelintir manusia yg makan hasil dari upah/rasuah di alam siber. Sekarang khabarnya ada yg mendapat upah/habuan dgn 'menyibuk' di blog tertentu!

Amar Ma'aruf Nahi Mungkar..

Lawan Tetap Lawan

Tuk Ketuo said...

Rumah Tuan Man tu takdo komputer ko, lain kali belajar dan ambik tau perkembangan dunio maso kini tak kiro dalam perjuangan PAS atau dakwah Islam itu sendiri.

Dek kerana susah payah penulis blog la Pas dan PR monang dan dihormati dalam PRU/PRK, jadi jangan cakap macam takdo otak bro...

joostspring said...

tulang babi dan poji dah jadi bacul skrg ni...dulu bkn main bangga sbb komen blog mu ni xtapis...jenis flip flop jgk mu ni...

Anonymous said...

msalahnya kritikan yang kau bagi tak membina pon tapi cuma menambah masalah dalam pas an memburukkan persepsi masyarakat terhadap pas

kau perhati la sendiri berapa sngt orn pas yang sokong kau. kebanyakan yang sokong tulisan kau adalah dari kalangan pkr n umno je

berkenaan jawapan haji hadi tu, pada aku kira adillah tu. betul apa takkan kerana masalah anwar sorang kerja jemaah nak terhenti n terganggu. life must go on man. betul apa dia cakap supaya kalau mahkamah sivil tak leh caya, setel kat mahkamah syariah yang sepatutnya lbih adil dan eluang anwar menang lebih cerah. itu tersiratnya jawapan hadi

tulang kau ni cuma semangat pertahan anwar tapi sesama pemimpin pa sednir kau tibai tanpa simpati. kononnya untuk membunuh parasit

hakikatnya kau tu lah parasit. bagi aku, munafik seperti kau ni punca mengapa pas tak dapat menang banyak kerusi.

p/s mesti ida wat baiah talak tiga tu datang dari khalid samad kan? dan khalid plak dapat idea dari cadangan husam kat kelantan.

cuma pas kelantan ngan selangor je wat baiah macam tu. jgn lupa masa tu ketua dewan ualam bukan harun taib tp mat daud iraq dari kelantan.
n pasti tulang takkan setuju kalau khalid ngan husam disiasat

jantan ibnu jantan said...

bila sebut org mengunakan blog.......tak payah nak sebut nama pun dah tahu bukan setakat blogger aje....tuduhan tu termasok le tgna le....apa yg tulang besi kata tu saya sokong...berani kerana benar....bila yg cakap sorang pimpinan mesti betul aje....naam aje...sokong aje...

jantan ibnu jantan said...

bila sebut org mengunakan blog.......tak payah nak sebut nama pun dah tahu bukan setakat blogger aje....tuduhan tu termasok le tgna le....apa yg tulang besi kata tu saya sokong...berani kerana benar....bila yg cakap sorang pimpinan mesti betul aje....naam aje...sokong aje...

jit_tontoya said...

haluuuuuuuuuuuuuuuuuu

My bro Tulang Besi,

Aku minta ko kasi hantam depa biaq depa tercabut serban cari makan kat kepala depa tu....

Pakai serban punya la tebal tapi otak bebal cam keldai. Dah pakai tu biaqla akal tu mcm nabi..bijak berfikir dan istiqamah dlm perjuangan. Ini tak...dh dekat nak habis umuq dlm perjuangan mula kucau tahik. Bimbang kot x sempat jadi menteri kot.

aku nak kate depa ni binewe pun x sampai hati...tp kalo stakat mangkuk hayun otak rosak aku sanggup la....

Tulang Besi,,,,, jangan pedulikan orang..dedah semuanya sampai terlodeh. dedakan ia sampai depa ni malu untuk berjumpa masyarakat....dedahkan lagi biar depa semua malu untuk jumpa Tuhan nanti.

Aku selalu berdoa KHAK TUIH pd mangkuk hayun yg x sedar diri setiap hari. Buat penat tumpahkan peluh dan habiskan harta sokong depa ni. PRK sekali lagi ko tunggulah nasib ko.....

Selamat Panjang Umur Tulang Besi...

Anonymous said...

hanya munafik menyokong munafik, sokong inilah yang bawa rebah

hmm..apsal aku bau taik dalam blog ni?

x-PKR said...

Bau taik? Pasal yg empunya blog adalah SHIT!!!

che lan tongkol said...

sape yg munafik ni....org pi peluk2 dgn umno musibat tu lepas tu cakap bohong....bukan munafik ke tu....org yg beritahu org ramai akan pertemuan dan pengkhianatan tu pulak di tuduh munafik pulak...betul punya musibat org2 yg mcm tu....aku ingat baik kau org pegi mental hospital dan pegi pekse otak kau org tu....kepada TB berani krn benar...klu yg buat pembohongan tu punya maruah diri merekja sendiri akan berundur....