"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, December 03, 2009

Pengalaman Ke Kem BTN

Perbincangan pengalaman kem BTN boleh dikongsi disini ataupun di facebook :
Boikot BTN Facebook :
Pengalaman Xonos Tay -

Satu perkara yang saya masih ingati adalah :

Ketika aktiviti malam, kami dikehendaki mendapatkan beberapa cop di beberapa "station", tapi untuk membuat demikian kami perlu menjaga beberapa benda contohnya balon dengan air, api lilin tak boleh padam dan sebagainya. Tapi barang2 tersebut bukan bagi dengan percuma, kami perlu tukar dengan barang macam sistem barter. Dan barang yang kami perlu tukar adalah kasut dan baju kalau Lelaki, dan Tudung kalau Perempuan...

Bayangkan kebanyakan perserta2 adalah terdiri daripada orang melayu dan waktu itu saya tertanya, bukan ke Perempuan Melayu perlu pakai tudung? (Walaupun ada yang tak) Napa sampai nak tukar tudung?

Akhirnya saya dan ahli kumpulan saya keluar dengan lelaki tanpa baju, beberapa perempuan tanpa tudung, semua tanpa kasut. Walaupun luar sana jalan simen yang rata, cuaca tak sejuk dan perempuan kumpulan saya nasib baiknya pakai baju yang boleh cover kepala, tapi saya rasa ini sudah keterlaluan...

Dalam ceramah ada juga mereka kata pasal hak bumiputra, bagi saya tak apa la sebab saya sudah tahu, tapi cara mereka menyampaikan message ada sedikit unsur provokasi. Contohnya mereka mengkaitkan keputusan pilihanraya 1999.

Kerana keputusan itu banyak calon UMNO kalah dan banyak calon MIC dan MCA menang, oleh itu calon2 yang menang ingin buat perubahan contohnya sistem pemilihan student masuk Universiti. Sebelum ini kuota tapi sekarang mereka mahu buat ikut keputusan. Orang yang kata perkara itu mengingatkan bahawa calon2 MCA dan MIC(orang bukan melayu) telah menggugat tempat orang Melayu.

Ini saja yang saya boleh ingat kat Ceramah kerana waktu ceramah seperti yang lain saya tidur kerana penat...

Tapi semua peserta bukan Melayu termasuk saya pun bersetuju kepda fakta ini, kami memang rasa tidak senang hati terhadap cara penyampaian ceramah tersebut...

Sumber - Go Malaysian

8 comments:

Anonymous said...

soh je tulang besi gi btn

banyak citer leh dapat

mulut dia kan celupar

Anonymous said...

Persoaln yg plg utama kt cni adlh, ape rasionalnya di buat kursus BTN ni?? Selain drpd memenatkn, membazir masa & menghabiskn duit rkyt, tkde sbb yg baik psl kursus BTN ni di adakan. Mostly yg menyertai coz wajib sbgai gov servant. Cb jdkan kursus ni sbgai optional or sukarela, rsnya tkde org yg nk join bnda2 cmni hatta org UMNO skalipn..

Untuk BTN said...

""" Bayangkan kebanyakan perserta2 adalah terdiri daripada orang melayu dan waktu itu saya tertanya, bukan ke Perempuan Melayu perlu pakai tudung? (Walaupun ada yang tak) Napa sampai nak tukar tudung?""""

saya nak jelaskan berkenaan dgn penyataan ini sbb sya sudah acapkali kali join kursus yang ada modul mcm ni. BTN sekali sahaja.

sebenarnya budak ni tak faham apa modul atau aktiviti tu nak kan. biasalah selepas aktiviti tu fasi akan trgkn tersiratnya aktiviti tesbut. jadi yang pi buka baju n tudung tu kenapa wlupun syarat pertukaran mcm tu? erti kata lain, melayu sanggup menggadaikan maruah atau perkara kepentingan mereka sndiri atas sbb utk mdptkn sesuatu..jadi itu adalah taktik permainan dlm aktiviti. jika tak faham..pergi sndiri BTN atau kursus yg ada aktiviti mcm tu..

jgn kumpul je pndpt yg tak suka BTN ni, berlambak lagi yang sokong BTN ni YANG PERNAH JOIN dan bkn yg JOIN. TAK JOIN tu snnglah ckp BTN itu ini tp sndiri tak tahu pun apa bendanya tu...OK...

mohahz said...

Untuk BTN...

post la pengalamana kau.aku nak jugak baca.kau dh post ke?

nak bg pengajaran pon jgn la sampai teknik mcm tu..kasik la cara lain...bukan semua org leh pikir cepat dan bijak mcm kau.aurat aurat ni jgn dok main,arahan Allah direct dlm Al-Quran tau tak.kau suka bini kau ke mak kau ke kena bukak tudung mcm tu?kau nak kata bini or mak kau bodoh ke,pegawai btn tu bodoh?
setakat bukak kasut tu x pa la lg.

Anonymous said...

Khursus BTN ni sesuai untuk UMNO kaki pengampu dan cetek pemikiran ajer. Sebab tu ramai penyokong2 UMNO ni bodoh nak mampus taj=k tahu nak berdikari dan semuanya mengharapkan subsidi, kalau jadi contractor semuanya mengharapkan benda datang bergolek tanpa tahu nak berusaha lebih sikit, sekali kena gawat sikit beratus syarikat2 melayu UMNO ni bungkus dah la tu kuat pulak makan rasuah. UMNO dan RASUAH unpama isi dgn kuku atau umpama irama dan lagu....takder rasuah maka sumbanglah lagu tu.

Anonymous said...

"BTN" = Kursus Mengampu Kerajaan

Tak percaya...???? Boleh tanya siapa yg pernah pergi. Semua orang dah tahu...

alahas30 said...

NAK TAMBAH SIKIT CIK ANOM....tang UMNO dan RASUAH tu umpama KENTUT dan TAIK itu yang lebih sinonim BETUL TAK????

matstimketum said...

kursus btn dikendalikan oleh pencacai umno yang lemah pemikiranya!