"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, December 11, 2009

Pi Em Najib 1Malaysia: Garis Panduan Untuk Penulis Blog

Kata Pi Em Najib -

Garis panduan untuk penulis blog itu didasarkan kepada kod etika Persatuan Wartawan Profesional yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Berikut adalah beberapa petikan bahawa penulis blog hendaklah :
  1. Jujur dan adil dalam mendapatkan, melapor dan menginterpretasi maklumat. (contohnya macam komen Pi Em Najib berkenaan isu Royalty Minyak Kelantan... "Jujur & Adil"..!)
  2. Jangan sekali-sekali menciplak. (contohnya macam slogan "1Malaysia"... langsung Pi Em Najib tak ciplak slogan 'PAS For All..!)
  3. Mengenal pasti dan membuat pautan pada sumber apabila sesuai dan boleh dilaksanakan. (contohnya macam bila Pi Em Najib membuat kenyataan "Negara Akan Bankrup Kalau Harga Minyak Diturunkan..!" sumbernya dipautkan terus ke kepala otaknya...)
  4. Jangan sekali-kali menyiarkan maklumat yang diketahui tidak tepat dan jika menyiarkan maklumat yang boleh dipersoalkan, pastikan dijelaskan akan keraguan tentang maklumat tersebut. (contohnya macam kenyataan Pi Em Najib bahawa Telaga Minyak Cakerawala bukan berada dalam perairan Kelantan... buktinya ialah Thailand dan Vietnam tidak membuat kerjasama dengan Negara Malaysia sebab 'bukan dalam perairan Kelantan"... orang bodoh je yang tak paham benda ni...)
  5. Bezakan antara sokongan, komentar dan maklumat berdasarkan fakta. (contohnya kalau kalah banyak kali dalam PRK, tu maknanya "sokongan masih kuat berdasarkan komentar dan maklumat yang berfakta (baca auta))
  6. Mengakui akan kesilapan dan membetulkannya dengan segera. (contohnya macam bila Pi Em Najib keluarkan kenyataan yang dia tak kenal Sepul... sampai dah kantoi pun dia tak mintak maaf dan langsung tak mengaku di bohong..!)
  7. Perlihatkan cita rasa yang baik. Elakkan daripada memenuhi kehendak rasa ingin tahu yang mengerikan atau sensasi. (citara yang baik ialah wanita Mongolia manakala rasa tahu yang mengerikan ialah bagaimanakah kesan letupan C4..! cool...)
  8. Jelaskan setiap misi blog dan alu-alukan dialog dengan khalayak ramai tentang kandungan dan cara pengendaliannya oleh penulis blog. (baca blog Pi Em Najib... jelasss...!!!)
  9. Mendedahkan pertentangan kepentingan, penggabungan, aktiviti dan agenda peribadi. (yang ni kena tanya Bik Mama)
  10. Mematuhi piawaian yang tinggi yang sama seperti mana yang mereka harapkan daripada pihak lain. (piawaian yang tinggi ni korang kena study dengan Ajak Baginda... dia tau level piawaian yang Pi Em Najib suka... hahaha...!!!)
Najib berkata beliau mendapati piawaian seperti itu amat penting ke arah membina satu dialog yang dihormati serta produktif dan akan berusaha untuk patuh kepada piawaian itu sedapat mungkin.

Tambah lagi 1 - Piawaian untuk melayakkan seseorang tu jadi pemimpin atau mengepalai mana-mana institusi macam mana pulak..?

Aku rasa Pi Em Najib cuma pakai 1 standard piawaian je iaitu -
  • Bodoh...

10 comments:

ACAP said...

PM najib mungkin bodoh sbb selama dia jd PM ni terlalu banyak benda bodoh yg dia buat. dia fikir bila buat piawaian, dia boleh kwl blogger mcm hang? tak kan. aku tau mana2 blogger pun suma dah sumpah seranah kat botak 2.
gila punya botak

RAKYAT BERDAULAT said...

Nak MANIS tapi bencikan GULA...nak MASIN tapi menyampah kat GARAM..nak nilai BAIK2 ada dalam ISLAM...tapi nak tegakkan ISLAM tak mahu...ada betul ke Pi Em punya otak...

Orang Muda said...

apa la..pemimpin sendiri pon nk kutuk..baik korang kutuk nga kor ming..akai ada...
hamPAS,biaDAP, dan pikir korup rakyat...

Orang Muda said...
This comment has been removed by the author.
perompak harta rakyat said...

Orang muda ni salah satu contoh insan yang telah diperbodohkan Akhbar cabuk Utusan Meloya...

Cerita putar alam yang membuatkan pembaca naik muak apabila membacanya.....

perompak harta rakyat said...

Haramkan Utusan Malaysia – Sofi Wahab

KUALA LUMPUR, 11 Disember: Pihak berkuasa diminta mengambil tindakan segera mengharamkan akhbar Utusan Malaysia kerana memainkan sentimen perkauman dalam artikel dan berita yang disiarkannya. Utusan Malaysia dilihat telah memutarbelitkan fakta yang ada dan menggunakan isu itu untuk mencetuskan kemarahan dan permusuhan antara kaum-kaum di Malaysia.

Hal ini dijelaskan oleh Ketua Penerangan Pas Melaka, Sofi Wahab kepada Erapakatan.
Menurut beliau, Utusan sering memutarbelitkan dan menyiarkan berita yang bersifat ‘rasis’. Utusan contohnya telah memanipulasi kenyataan isu peruntukan pembinaan masjid dan rumah ibadat yang diutarakan oleh Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming di parlimen baru-baru ini.
“Nga bukannya mempersoalkan jumlah peruntukan untuk membina masjid tetapi beliau memohon supaya peruntukan bagi membina rumah ibadat lain ditingkatkan. Itu permintaannya bukannya beliau mempertikaikan mengapa peruntukan membina masjid terlalu banyak. Terpulang kepada kerajaan untuk menimbang permintaannya atau tidak,” jelas Sofi Wahab.
Utusan Malaysia dilihat sengaja memutarbelitkan isu ini supaya rakyat melihat DAP dan Pakatan Rakyat sebagai parti yang anti di Islam dan anti Melayu. Seperti biasa Utusan sengaja mencari peluang dan ruang untuk memburuk-burukkan imej PR di mata rakyat.

Bagi Beliau, isu-isu seperti ini dimain dan dibangkitkan Utusan Malaysia semata-mata demi kepentingan Barisan Nasional yang menjadi tuannya selama ini.
“Sekali lagi saya tegaskan supaya pihak berkuasa mengharamkan Utusan Malaysia kerana sikap biadap mereka memainkan api perkauman dan isu agama yang sensitif.

Adalah diharapkan pihak berkuasa tidak berat sebelah dalam isu ini kerana jika Harakah, Suara Keadilan, Siasah atau media seumpamanya tersalah lapor atau didakwa memainkan isu sensitif sepantas kilat pihak berkuasa bertindak tetapi sebaliknya berdiam diri jika ianya dilakukan oleh media pengampu BN,” tegas beliau.

Utusan kini dilabelkan sebagai ‘rasis’ kerana sering memainkan isu perkauman dalam artikel siarannya. Terkini, tulisan Zaini Hassan yang menghina kaum India di Malaysia telah membangkitkan kemarahan kaum India.

BOND 0134331159 said...

hmmm.....

garis panduan ker
garis perlanggaran

AKU RASA lepas ni terus MODIFIED untuk bahas dalam parlimen

kalau TERDESAK sangat tak sampai BACAAN KEDUA dalam perbahasan untuk lulus undang undang terus bagi kat SULTAN suruh baginda sign lepas tu NAYA LA geng geng aku

lepas sorang lepas sorang kena higlight dengan media depa pasai LANGGAR GARIS PADUAN

aku nak kata pandai LAW ni tak jugak

tapi aku dulu ambik LAW waktu buat A LEVEL dulu

kalau aku kena apa apa ACTION at least AKU TAU MACAM MANA NAK ELAK

tu sebab AKU DAH NAMPAK APA MUNGKIN JADI KAT GENG GENG AKU KAT DALAM INTERNET NI

apa apa pun aku WAIT N SEE

tungu depa silap langkah jer

aku dah atoq plan


kalau boleh,TUKAR DOMAIN luaq negeri....

sebab banyak domain luaq negeri CUSTOMER PRIVACY depa jaga......

salah satu yang PALING PALING PALING PALING selamat
- BLOGSPOT -

Anonymous said...

satu lagi lawak bodoh orang terencat akal oleh P Em 1malaysia Mr. monggol.

Kaki Merayap said...

Blogger Orang Muda said...

Apa la..pemimpin sendiri pon nk kutuk..baik korang kutuk nga kor ming..akai ada...
hamPAS,biaDAP, dan pikir korup rakyat...

hmmm tapi ko tak pikir PARTI BABI NEGARA NAGN UMNGOK NI KHIANAT NAK HANCURKAN MALAYSIA NI!

AKAI ADA KA?

Anonymous said...

aku sokong...Najib ni cuma ada satu piawan dia pakai untuk jadi PM dan penyokong UMNO...'MESTI BODOH'. he he he....