"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, August 30, 2008

Entah...

Saje nak imbas balik post mortem yang setengah pihak pro KERAjaan buat lepas kekalahan UMNO/BN masa PRU-12 hari tu.

Bukan apa... ni aku tengok melalui bacaan keputusan PRK P-044.aku tak tau orang lain punya bacaan macam mana, tapi dari awal lagi aku dok main teka-teki betul atau tak post mortem yang setengah pihak buat tu.

Ada pendapat mengatakan bahawa keputusan pengundian masa PRU-12 hari tu dipengaruhi oleh undian "lepas geram" penyokong-penyokong & ahli-ahli UMNO/BN yang cenderung memangkah Pakatan Rakyat sebab tak puas hati dengan sesetengah pimpinan UMNO/BN.

Hasil post mortem tu buat bacaan sokongan pada Pakatan Rakyat 50:50 sebab kami yang bertugas tak tau adakah mereka-mereka yang tergolong dalam golongan "pengundi lepas geram"(suka UMNO/BN tapi sokong Pakatan Rakyat)akan mengulang trend yang sama dalam PRK P-044 atau tak...

Lepas PRK P-044 berlalu dengan keputusan yang amat cemerlang - majoriti Pakatan Rakyat bertambah & minoriti UMNO/BN makin berkurang aku dapat simpulkan bahawa sebenarnya post mortem yang dibuat oleh sesetengah pihak lepas PRU-12 adalah post mortem yang salah...

Bacaan sebenarnya ialah mereka yang mengundi Pakatan Rakyat ialah mereka yang mahukan perubahan & bukannya kerana undi simpati atau undi lepas geram.

Untuk yang ni aku yakin sangat-sangat.

Kenapa aku yakin? aku ada beberapa asas yang aku jadikan sandaran... siapa yang tak kenal ahli-ahli & penyokong-penyokong UMNO/BN?taksubnya pada parti memang terkenal seantero dunia hatta kalau parti depa ditegur pasti yang menegur akan dianggap sebagai penderhaka pada Tanah Melayu.

Disaat ini jugak kita sedang melihat kejatuhan UMNO/BN pada graf terendah dalam sejarah politik Malaysia.bagi aku tak mungkin ada pro UMNO/BN yang sanggup menjatuhkan parti depa sendiri pada saat ini lebih-lebih lagi bila isu "melayu" dimainkan oleh bos-bos depa sementelah pula DAP adalah kerajaan memerintah di Pulau Pinang.isu ni paling sensitif bagi UMNO/BN & tak mungkin pro UMNO/BN akan mengundi Pakatan Rakyat pada saat isu ini dimainkan oleh sivaji.

Apa yang aku nampak sekarang ialah perubahan graf pengundian ke 2-2 pihak di P-044 adalah kerana 2 faktor berikut :

1 - Pengurangan undi dipihak UMNO/BN adalah kerana pengundi yang dahulunya mengundi UMNO/BN(kerana kurang yakin pada Pakatan Rakyat ketika PRU-12)kini telah beralih arah memberi undi kepada Pakatan Rakyat kerana semakin hilang keyakinan kepada UMNO/BN yang semakin hari semakin jelas putar belitnya.

2 - Pertambahan majoriti Pakatan Rakyat adalah kerana pengundi yang dahulunya mengundi UMNO/BN(kerana kurang yakin pada Pakatan Rakyat ketika PRU-12)kini telah beralih arah memberi undi kepada Pakatan Rakyat hasil dari kecemerlangan pemerintahan Pakatan Rakyat di negeri-negeri yang dikuasai mereka seterusnya menjadi faktor yang meyakinkan pengundi untuk mengundi Pakatan Rakyat.

Aku jangkakan lepas ni, kalau ada lagi PRK dimana-mana mukabumi Malaysia, akan dimenangi oleh Pakatan Rakyat kerana telah menunjukkan kecemerlangan dalam mentadbir negeri-negeri dibawah penguasaannya dengan baik walaupun diserang dari segenap arah oleh UMNO/BN.

UMNO/BN boleh terus buat post mortem kekalahan depa dalam PRK P-044 tapi aku yakin result yang depa dapat mesti tak sama dengan aku sebab aku bukan pakar... tapi kalau tak percaya, boleh cuba beranikan diri adakan 1 lagi PRK kat mana-mana & kita tengok keputusannya...

Ada berani ka?

No comments: