"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, August 22, 2008

Jangan ulangi kesilapan pasca pilihan raya '99

21 Ogos 2008

PAS dikatakan berada di persimpangan ekoran isu muzakarah atau muqabalah PAS dan Umno. Apa kesan Muktamar PAS baru-baru ini kepada parti itu. Ikuti temubual wartawan Siasah, ZULKIFLI SULONG dan HIDAYATUL AKMAL AHMAD dengan Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, DR DZULKIFLI AHMAD.

Antara yang dinyatakan beliau:

"Kemenangan kita dalam pilihan raya 2008 adalah dibina di atas sokongan kaum Cina dan India, atau dengan kata lain atas sokongan orang bukan Islam. Ini adalah lonjakan yang paling hebat yang dicapai oleh PAS sejak lebih 50 tahun berjuang. Ia adalah hasil usaha yang kita buat untuk memberikan keyakinan kepada orang bukan Islam atas platform PAS untuk Semua, Keadilan untuk semua dan sebagainya. Kita telah menolak ketakutan mereka kepada Negara Islam dengan mendatangkan manifesto baru bergelar Negara Berkebajikan dan kita menletakkan pendekatan kita bersifat substantif bukannya istilah atau konsep tetapi pada amalannya. "

"Postmortem 2004 merakamkan perkara itu antara lain bagaimana kita cukup berani. Saya tak cakap salah atau betul dari sudut hukum tapi dari sudut strategi adalah kurang bijak. Sebab itu kalau saya masih ingat Almarhum Ustaz Fadzil Noor tidak mengungkapkan dokumen itu dengan nama dokuman Negara Islam tetapi yang diungkapakn adalah "Penghayatan sebuah kerajaan sebuah pemerintahan Islam dalam abad ke-21 masihi". "

"Saya kira sementara kita merancang musuh juga merancang. Dan saya fikir musuh sudah melihat trend bahawa kekuatan PAS dan komponen Pakatan Rakyat ini adalah pilihan raya ke 13 bukan hanya 16 September ini. Saya kira yang mereka takut bukan masa terdekat ini tetapi yang mereka takut adalah momentum selepas pilihanraya kecil Permatang Pauh menuju pilihan raya ke-12. Apa akan berlaku jika lima buah negeri Pakatan ini deliver dan merakyatkan ekonomi, keadilan sosial kepada semua lima negeri ini, dan bagi saya, ini yang mereka lebih takut. "

-SIASAH

WAWANCARA PENUH DALAM SIASAH HARI INI

No comments: