"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 15, 2008

Mustafa Ali: Masuk UMNO Lah, Natang!

Fraksi UMNO dalam PAS telah mengkhianati Tuan Guru Dato’ Nik Aziz, Mursyidul Am PAS.

Belum lagi rasmi isi borang keahlian UMNO kawanan ini sudah ikut perangai UMNO.

Begitulah deskripsi terbaik yang boleh saya buat tentang ‘Fraksi UMNO Dalam PAS’ atau dipanggil ‘Kumpulan UMNOPAS’ yakni kumpulan duri dalam daging PAS yang dikepalai Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu.

Sebenarnya, TG Nik Aziz telah pun membuat satu kenyataan media membidas kenyataan Mustafa Ali yang berniat mematahkan semangat rakyat yang ingin melihat perubahan kerajaan pada September 16.



Tetapi kerana Mustafa Ali juga adalah pengerusi lembaga pengarah Harakah, akhbar lidah rasmi PAS, maka kenyataan TG Nik Aziz itu telah di’gelapkan’.



Malah lebih teruk dari itu, fraksi UMNO dalam PAS juga telah ‘mengugut’ kakitangan Harakah yang menyiarkan kenyataan itu dalam blog mereka.



Tu dia pembaca budiman. Kita rakyat yang pro-pembangkang marahkan UMNO bila laman web pro-pembangkang dipintas. Kita marahkan UMNO kerana menyekat siaran berita mengenai pembangkang melalui akhbar arus perdana serta setesyen televisyen dan radio milek negara. Kita sakit hati bila berita tentang pembangkang atau pemimpinnya diputar belitkan.



Dan langsung tidak terlintas pada imajinasi terliar kita yang politikus pembangkang, khususnya dari PAS, pun boleh bersifat persis UMNO bila merasakan kepentingan mereka diancam kebenaran. ‘Kecewa’ atau ‘marah’ adalah perkataan paling lemah untuk membayangkan perasaan hati kita.



Di sini saya perturunkan kenyataan akhbar TG Nik Aziz bertajuk ‘Rakyat Terengganu Salah Pilih Pesuruhjaya' yang telah digelapkan oleh kawanan Mustafa Ali. Kenyataan ini boleh juga dibaca di sini dan di sini.



RAKYAT TERENGGANU SALAH PILIH PESURUHJAYA

1. Saya telah membaca dengan teliti pandangan Pesuruhjaya PAS Terengganu yang kali ini lebih gemar menggunakan nama beliau sebagai pengamal dan penganalisis politik daripada bertindak sebagai seorang Pesuruhjaya PAS Negeri. Walaupun sewaktu beliau berdiri sebagai penganalisis politik dalam mana-mana waktu sekalipun, pada saya, beliau tetaplah Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu. Baik dalam keadaan berdiri, duduk, atau berbaring, Mustafa bin Ali adalah seorang Pesuruhjaya PAS.

2. Dengan demikian, mahu tidak mahu pandangan beliau itu tetap mencerminkan pandangan PAS Terengganu. Lebih mendukacitakan lagi ialah apabila pandangan beliau ini bersifat anti keputusan Muktamar. Sekaligus, ia menentang arus Syura yang memutuskan untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat dan tidak sebaliknya seperti yang sedang dilakukan oleh Mustafa Ali. Dalam respons dan setiap ayat yang digunakan, saya tidak nampak sikap Mustafa yang boleh mengukuhkan Pakatan Rakyat seperti yang diputuskanoleh Muktamar secara “standing ovation”.

3. Sepatutnya tugas pemimpin termasuk Pesuruhjaya ialah mendukung dan mengukuhkan keputusan Muktamar. Sifat rajin mengeluarkan kenyataan walaupun tidak disuruh adalah sesuatu yang aneh dan menghairankan. Lebih-lebih lagilah ia mencanggahi keputusan Muktamar. Sepatutnya ceramah atau temuramah bersifat lanjutan kepada keputusan Muktamar.

Artikel penuh klik [sini].

-Boneka, Penyu dan SPR

6 comments:

Anonymous said...

Tak payah masuk UMNO..dia ni memang taki barut UMNO!!!

Anonymous said...

Taki Barut UMNO bertaubat la..!!!

topeng_sakti said...

kita kita berhati-hati selepas ini jgn ada org seperti nie lagi

Anonymous said...

spesis mcm ni memang ada dalam mana2 organisasi@kumpulan. seseorang akan dihantar sebagai pengkhianat merisik dan mengatur rancangan dalam diam. bezanya rahsia pecah sama ada lambat atau cepat sahaja. baik dalam PAS. atau ADIL. malah dalam AMENO pun. kalau dah tau orangnya, apalagi kita 'pangkah' je sama dia.

wang, pangkat dan ugutan boleh merubah prinsip seseorang... tiada apa yang mustahil.

Anonymous said...

mustafa,org dah tau engko ini spy umno,lari cepat sebelum kepala konek engkau dipancung.

Panglima Perang Cyber said...

Apa Dah Jadi Dengan Tok Guru Nik Aziz?

Saya dah baca satu kenyataan yang kununnya ditulis oleh TGNA yang membelasah Dato Mustafa Ali berkenaan kenyataan beliau yang tidak percaya perubahan kuasa akan berlaku pada 16 September, 2008.

Saya tak percaya itu adalah tulisan TGNA ataupun kenyataan yang keluar dari isi hati dan lidah beliau. TGNA yang kita semua kenal tidak pernah menyerang peribadi seseorang secara terbuka lebih-lebih lagi sesama pimpinan PAS. TGNA yang kita semua kenal tidak pernah lekang mulutnya dan kenyataannya dari menyebut ayat-ayat suci Al-Quran atau AlHadis sebagai sandaran.

Saya percaya Husam Musa dan/atau team erdogannya berperanan besar untuk mengeluarkan kenyataan tersebut....samada disedari oleh TGNA ataupun tidak. Mana mungkin TGNA menyebut perkataan "Standing Ovation" dalam kenyataannya. Lebih-lebih lagi fakta yang kununnya Muktamar memutuskan untuk mengukuhkan pakatan rakyat secara "standing ovation" adalah tidak tepat sama sekali.

Dato' Pa tidak pernah melanggar keputusan syura. Yang melanggar keputusan syura ialah Husam Musa, Dato' KJ + geng erdogannya dan termasuk TGNA sendiri. Semua perwakilan dalam Muktamar sedar bahawa TGNA tidak mengikut ketetapan syura apabila beliau terang-terang tidak setuju muzakarah/muqabalah dengan UMNO diteruskan walaupun telah diputuskan oleh Majlis Syura Ulama. Dah la dia dipaksa untuk bercakap bagi membahaskan usul (tidak pernah berlaku dalam sejarah muktamar Musyidul Am terpaksa bangun berucap untuk membahaskan usul semata-mata dan selepas itu terus balik), ucapannya pulak yang lebih banyak berkisar tentang kebobrokan UMNO dan tidak perlunya diadakan apa-apa rundingan/kerjasama dengan mereka. Dan yang menyedihkan ialah pandangannya itu diberikan tanpa berdasarkan apa-apa hujah atau nas dari Al-Quran mahupun AlHadis. Kalau Majlis Syura membuat keputusan berdasarkan kepada hujjah dan nas, kenapa TGNA tidak memberikan sebarang nas untuk menolak atau tidak bersetuju dengan keputusan syura tersebut?

Kemudian kenyataan yang kununnya dari TGNA tersebut menyebut "Lidah Mustafa boleh dikatakan sudah menjadi lidah Umno." Takkanlah bila Dato' Pa suarakan pandangan peribadinya terhadap temberang Anwar terus nak dicap sebagai lidah UMNO? ("temberang" kerana confirm kerajaan tak bertukar pada 16 Sept). Takkanlah TGNA sebagai seorang musyid tergamak nak tuduh pimpinan PAS sendiri macam tu. Takkanlah TGNA sebagai seorang mursyid tidak boleh terus mengubungi Dato' Pa dan tanya beliau sendiri tentang maksud kenyataannya tersebut tanpa perlu menyerang peribadi beliau secara terbuka. (Kalau antihusam yang buat takpa la juga...sebab saya bukan tok guru).

Disebut juga bahawa Trengganu tersalah pilih Pesuruhjaya. Siapa yang pilih pesuruhjaya ni? Bukan rakyat Trengganu yang pilih dan bukan PAS Trengganu yang pilih..tapi dipilih oleh Presiden dengan persetujuan AJK PAS Pusat. Takkan TGNA tak tahu prosedur?? Jangan nanti orang kata PAS tersalah pilih Mursyidul Am pulak.

Dan diperenggan terakhir kenyataan tersebut telah disebutkan tentang keluarnya Dato' Asri sebagai presiden PAS ketika itu kedalam UMNO. Apa motif kenyataan ini? Kalau TGNA ada masalah dengan Tuan Guru Presiden, hubungilah beliau dan berbincanglah secara ilmiah dan ukhuwwah Islamiyah... jangan mendengar dakyah Husam dan gengnya semata-mata yang hanya mahu melihat kepimpinan ulama PAS bertelagah sesama sendiri.

Kalaulah betul keseluruhan tulisan itu adalah terbit dari isi hati dan lidah TGNA sendiri...saya hanya mampu bersedih dan kecewa dengan perubahan yang telah berlaku ke atas tok guru yang kita sayangi. Sedarlah bahawa tok guru telah cuba dibawa masuk kedalam perangkap yang dipasang oleh Husam. Kesimpulannya, Anwar punya mainan dan jarum liberalnya secara senyap telah berjaya masuk ke dalam PAS melalui Husam Musa dan team erdogannya. Dia hanya tersenyum melihat pimpinan Ulama PAS bertelagah sesama sendiri. Semoga Tuan Guru Presiden dapat berbuat sesuatu sebelum terlambat.

http://antihusam.blogspot.com/

disalin :

Panglima Cyber
http://penembak-tepat.blogspot.com