"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, October 17, 2008

Lim akan temu kali kedua dengan Abdul Hadi

KUALA LUMPUR, 16 Okt: Mungkinkah pergeseran pendapat mengenai pendekatan politik yang berlaku antara DAP dengan PAS sebelum ini sehingga menyebabkan kedua parti itu dilihat bermusuh dan menimbulkan masalah kepada Pakatan Rakyat akan berakhir?

Perkembangan terbaru memperlihatkan kedua parti itu kini kembali berada atas landasan dan nawaitu sama iaitu untuk memperkuatkan Pakatan Rakyat bagi menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional (BN).

Kunjungan hormat Lim Kit Siang ke atas Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa hari raya Aidifitri lalu di rumah Presiden PAS itu di Rusila, Terengganu (gambar) membuka lembaran baru bagi kedua parti berkenaan terutamanya kedua pemimpin penting parti itu.

Tanpa sesiapa menduga Lim Kit Siang mengambil pendekatan harmoni telah mengunjung Abdul Hadi pada hari raya lalu bersama berberapa pemimpin DAP lain.

Walaupun beliau memberi alasan kunjungan itu sebagai perkara biasa dan kebetulan beliau bercuti di Terengganu namun ianya nampak disengajakan, Lim berusaha untuk mendekati Abdul Hadi.

Tidak ada kenyataan dari kedua pihak apa yang dibincangkan oleh kedua pemimpin berkenaan.

Media alternatif hanya melaporkan berita pertemuan itu dengan menyiarkan gambar mereka berjabat tangan saja. Siasah minggu lalu turut menyiarkan gambar mereka berdua berjabat tangan dan berbual mesra.

Mungkin keduanya telah bersetuju untuk tidak menjadikan pertemuan itu sebagai bahan berita sensasi dan mendedahkan butiran perbincangan itu secara mendalam. Adalah tidak munasabah kalau pertemuan itu tidak merangka sesuatu untuk kebaikan bersama.

Bagaimana pun Lim Kit Sing ketika ditemui di rumah terbuka Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah di Kelab Sultan Sulaiman Ahad lalu, agak keberatan untuk mendedahkan isi pertemuan beliau dengan Abdul Hadi itu. Dalam keadaan cuba mengelak beliau hanya menyebut pertemuan itu bagus dan "kami seronok".

Ditanya apakah akan ada pertemuan kedua selepas ini, Lim mengatakan beliau akan mengatur satu lagi pertemuan dengan Abdul Hadi; "iya saya akan bertemu beliau sekali lagi selepas ini sedikit masa lagi."

Ketika ditanya bila pertemuan itu, Lim tidak mahu menjelaskan tetapi menegaskan ia akan diadakan lagi selepas ini yang agak khusus bagi membincangkan perkembangan politik semasa!

Ditanya bagaimana perasaan Abdul Hadi dengan kunjungan beliau itu, Lim menjelaskan Abdul Hadi juga nampak seronok dan gembira. Turut sama dalam pertemuan itu ialah Pesuruhjaya Pas Terengganu Datuk Mustafa Ali.

-SIASAH

1 comment:

Anonymous said...

Anwar pergi jumpa Hadi. Lim pun pergi jumpa..

Jika PAS jadi tonggak peralihan kuasa tak ada masalah.

Kalu Nuwar jadi PM masalah ramai akan keluar tinggalkan PR.

Mungkin sesuai ambik Ku Li ganti Anwar ?

Cuma kata terakhir saya , hidup Pak Lah dan selamat bersara.

Terima kasih jerit perih selama ini. Moga ia akan menampung kekurangan Pak Lah.

Moga Dato Najib lebih baik lagi dari keadaan yang baik, yang ditinggalkan pak lah.

Selamat perpaduan dan keamanan.