"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, November 04, 2008

Rosmah Sahajakah? - ref malaysiakini

Dalam Malaysiakini Pemuda Pakatan Rakyat menggesa kerajaan Selangor menggantikan isteri timbalan perdana menteri, Rosmah Mansor sebagai canselor Universiti Industri Selangor (Unisel).

Bagi aku pulak, Pemuda Pakatan Rakyat Selangor atau lebih baik lagi Pemuda Pakatan Rakyat seluruh Malaysia bersatu mendesak agar semua Universiti mengkaji semula status semua pemegang jawatan tertinggi didalam institusi ilmu yang dinaungi masing-masing.

Sehingga kehari ini, berapa ramai pemegang jawatan tertinggi di Universiti-universiti tempatan adalah mereka-mereka yang terbabit didalam politik secara langsung atau tidak langsung?

Rasanya lebih dari separuh Universiti tempatan melantik mereka-mereka yang terbabit dalam politik.atas dasar apa sebenarnya mereka-mereka ini dilantik memegang jawatan tersebut?

Atas dasar intergriti, kelayakan dalam bidang ilmu atau kerana pengaruh?

Kalau atas dasar pengaruh bagi aku ianya tidak akan membawa apa-apa kebaikan walau sezarah pun.lihat apa yang terjadi pada Universiti-Universiti tempatan hari ini?hampir kesemuanya gagal mendidik anak-anak muda mengikut apa yang berlaku 20 tahun dulu.

Kalau kita lihat lepasan-lepasan U 20 tahun lepas dengan lepasan U zaman sekarang bezanya macam langit dengan bumi.tiada sifat berdikari, kreatif hanya pada perkara-perkara yang merugikan, ilmunya jugak tidak seperti kebanyakan mereka-mereka yang layak dipanggil lepasan U.

Semua tu berlaku sebab apa?sebab yang berada diatas tidak boleh menunjukkan contoh yang baik untuk dicontohi oleh para pelajar U.apa yang ditonjolkan hanyalah perkara-perkara yang berkaitan dengan politik.

Dah lah tak dapat nak tunjuk contoh yang baik, idea untuk mengembangkan Universiti bawah naungan pun tak ada.kalau adapun semuanya yang melibatkan RM RM RM RM dan RM...kalau tak dak RM, maka dok diam-diam sepanjang tahun dan timbul balik masa majlis konvo dengan teks ucapan hasil kerja seketary...

Idea sendiri? hampasss......

Itu yang nak dicontohi olah anak-anak muda sekarang?

Untuk pelajar-pelajar UNISEL pulak, apa contoh yang baik yang dapat kamu perolehi dari Rosmah?Berbelanja besar diluar negara?masa depan jenis apa tu?

2 comments:

Anonymous said...

Ada canselor universiti yang memang layak untuk memegang jawatan itu. Ada juga yang tak layak langsung.

Anonymous said...

nama pun Rosmah Mansor. kan ke RM RM RM tu.. hehehe