"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, December 07, 2008

Hutan, Hujan, Huhu... - malaysiakini

Aku tidak menuding kesalahan kepada sesiapa apabila berlaku bencana seperti ini. Manusia itu ialah makhluk yang sempurna tapi silap. Apakah kesilapannya? Tamak dan haloba! Dari tamak dan haloba ini, berlakunya korapsi (hey, korapsi bukan hanya sogokan wang, ya tapi juga 'attitude' dan pemikiran). Berfikir untuk menjadi kaya dengan cepat dan bertambah kaya, inilah korapsi yang paling bahaya. Apabila di bola mata sudah terpampang simbol ringgit, segala kemanusiaan dan perhatian yang lain sudah pasti - tidak diendahkan!

Dan apabila berlaku bencana, terus-menerus mereka ini bertaubat dan bertanya, apakah dosa yang sudah aku lakukan. Ini pasti. Tapi, bukankah dalam kitab suci mereka yang mereka tilawahkan setiap tahun itu sudah tertulis bahawa tangan manusia sendiri yang menghancurkan bumi.

Aku bukan pencinta alam kerana aku tak pernah pulak bercucuk tanam pokok bunga dalam pasu di rumah. Tapi, masa aku kecil, mak aku cukup marah kalau aku runas bunga dan daun-daun di sekitar laman rumah aku. Mungkin mak aku marah sebab aku rosakkan tanaman dan kecantikan. Tapi, setelah bersekolah, baru aku sedar bahawa pokok-pokok ini yang membekalkan oksigen untuk aku dan manusia-manusia lain terus hidup, bukanlah UMNO dan BN yang menentukan hidup melayu atau hidup islam.

baca selanjutnya di [sini].

1 comment:

Bangsa Cina Malaysia said...

Asalamualaikum ,

inilah akibatnya mengacau dan membinasa alam semulajadi kurniaan Allah
yang sepatutnya di jaga dan di pelihara untuk kesejahteraan
manusia.

Pihak pemaju dan ahli politik sama sama untung.

Percayalah lepas 3 bulan semua kembali seperti biasa
dan akan di lupai sehingga berlaku kejadian yang tidak di ingini seterusnya.

Inilah Kerajaan Malaysia Boleh.

Ameeen.

BTW can we have a Fatwa banning Hillside development ?