"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 24, 2009

ISA Dan "Bangsa" UMNO

Dalam artikelnya "Matlamat tidak menghalalkan cara," saya nampak Raja Petra Kamarudin menyifatkan mereka yang mempertahankan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah orang-orang Melayu. Manakala mereka yang menentang ISA pula adalah orang-orang Islam.

Orang Melayu menyokong ISA. Orang Islam menentang ISA.

Bagaimanapun, pada pandangan saya yang bersyukur dengan ketetapan Allah yang menjadikan saya seorang Melayu, semua bangsa di negara ini menentang ISA tidak kira Melayu, Cina atau India. Ada orang mendakwa, satu-satunya bangsa yang mempertahankan ISA ialah bangsa Umno.

Kenapa saya kata begitu? Perlembagaan Malaysia telah memberikan takrif yang jelas kepada makna orang Melayu. Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan telah menakrifkan orang Melayu sebagai:
1. Seorang yang beragama Islam
2. Bertutur Bahasa Melayu
3. Mengamalkan Adat istiadat Melayu
4. Lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau di Singapura atau pada hari merdeka, dia bermastautin di Persekutuan atau di Singapura.

ISA menahan tanpa bicara. Islam mengharamkan penahanan tanpa bicara. Allah s.w.t. sendiri membicarakan hamba-hamba-Nya sebelum menentukan syurga atau neraka di Hari Perhitungan nanti.

Adakah ISA lebih berkuasa dari Allah?

Berdasarkan takrif Melayu di atas, orang Melayu beragama Islam. Seseorang yang beragama Islam tidak akan menjunjung undang-undang yang bertentangan dengan prinsip keadilan Islam serta mencabar kedudukan Allah sebagai Yang Maha Berkuasa lagi Maha Menghakimkan.

Melayu yang beragama Islam tidak akan menyokong ISA.

Sumber - ~penarik beca

15 comments:

PAS Cheras said...

Yang beriya suruh mansuhkan ISA tu RPK.Al-Juburi nasa jd TPM mana ada sebut nak mansuh ISA.Lepas kena baru beriya nak suruh mansuh takut dia kena sumbat lagi..

RPK bukan org Islam kerana dia adalah "free-thinker".Nama je Melayu..Buat apa kita nak sokong org macam dia ni..Tak paham aku...

So, jangan jadi bodohlah kita ikut org2 mcm ni.Lepas tu buat cerita antara org Melayu dan ISlam..Melayu adlh bangsa dan Islam adlh agama.

Tolong jgn main isu2 bangang macam ni nanti PR akan ditolak rakyat.PAS yg suci kini tercalar kerana bersekongkol dgn para petualang ini!

zambri ghandi said...

PAS akan lagi tercemar kalau bersekongkol dengan UMNgOk.... ei penacai UMNgOk ko tak payah la nak menyamar jadik org PAS pulak...ayat ko jelas menunjukkan ko tuh pencacai UMNgOk

Anonymous said...

pas cheras ni..ke org umno..

ko pikir kalo ko kena tahan tanpa bicara.apa perasaan ko.ank bini ko macam mana..akal ada x.jangan jadi bangan macam umno.umno tu merosakan bangsa melayu..aku malu bangsa aku ada parti macam umno tu.

john said...

ala kankong ni nk nyamar pas ceras la polakk

boloh ponya olangg , da hukum nyer haram lagi ko nk pertikaikan ekk boloh betul laa

firdaus said...

haha..pas cheras konon..porraah cittt..

Umar said...

Apa kata pulak kalau bini u all kena rogol dan kereta kena curi oleh perompak bersenjata lepas tu plis tembak penjenayah tu.Lepas tu u all nak salahkan polis! contoh kes Kugan yg mampus akhirnya org2 Melayu bodoh ikut sama berarak dr Subang Jaya ke Kuil di Puchong.

Ini bukan soal pencacai tapi kebodohan org2 PKR ni memang teserlah menyokong si jubur membabi-buta!

Nasik Lemak said...

HAHAHA kantoi...PAS cheras ni sebenarnye si UMAR pencacai....

kalau aku,aku tetap salahkan polis la.... tetiap tahun rekrut ramai polis....berpuluh ribu .... tapi jenayah tak turun gak....tak statik gak...makin meningkat ada...

tapi bab PR aje....nah ! seme meriam air la,pemedih mata la, polis pangkat besar, pangkat kecik SB, FRU seme keluar....ribu ribu polis antar untuk pilihanraya...yang tangkap PR je....yang puak pencacai buat taik tak tangkap pulak....yang puak pencacai demo 60 kt ampang org tak tangkap pulak...

cuba ribu ribu polis tu antar tangkap met rempit...masalah macam mat rempit pon tak boleh setel...masalah ragut...masalah along

blah la lu UMAR

Fisabilillah said...

Wahai Umar yang bodoh..

Sedap2 ko je ckp org bodoh ek? Klau dah dia buat salah, ape gunanya undang2 yang ada sekarang? Dah dpt bukti, tangkap, bicara, kalau salah hukum la. Klau belum bicara lagi ko dah jatuh hukum bunuh, ape kes? Islam tu adil, bukan cam Umngok yang ko sanjung2 tu. Berat sebelah, elok la ada pencacai macam ko ni. Dah kena kat batang hidung sendiri nanti jangan sibuk2 cari org Pas semayangkan jenazah ko.

Cit..poodah..akai ada ka???

Nur said...

Artikel ini saya petik dari Mingguan Malaysia, 19 Julai 2009. Saya sebelum ini cukup konsisten dengan tulisan-tulisan saya tentang moral, etika dan integriti dalam politik. Saya memilih untuk tidak menyertai mana-mana parti politik kerana perjuangan saya untuk melihat politik yang lebih bermoral, bersih dan berakhlak.

Saya menegur, mengkritik dan menghentam UMNO. Saya juga menegur, mengkritik dan menghentam PAS. Kedua-dua parti itu adalah parti yang ditunjangi orang Melayu yang beragama Islam. PAS, lebih-lebih lagi apabila ia memakai nama Islam.

Justeru, saya sangat ingin melihat Islam itu tercermin daripada pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli parti tersebut, namun saya hampa. Semalam Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin, bekas Mufti Perlis membuat "teguran" yang senada dengan aspirasi saya itu. Saya perturunkan semula teguran yang disiarkan Mingguan Malaysia itu di sini.

Oleh kerana nama Islam disebut dalam nama Pas, maka parti itu hendaklah menghentikan sikap suka mencerca dan memaki hamun orang lain yang berbeza pendapat dengan mereka.

Pemimpin tertinggi parti tersebut hendaklah menasihati ahli-ahli mereka terutama dalam laman-laman web mereka, agar berakhlak dengan orang lain. Apakah setiap kali berbeza pendapat mereka perlu mencerca pihak yang mereka tidak suka?! Mereka seakan lupa bahawa perkataan dan tulisan cercaan mereka itu akan dibawa ke mahkamah Allah di akhirat.

Sebahagian mereka menghalalkan cercaan itu dengan menyatakan 'orang lain' lagi teruk. Apakah jika orang lain anda anggap teruk, maka anda boleh melakukannya juga? Apakah akan terjadi kepada masa depan negara jika kita mengajar budaya 'jangan berbeza pendapat dengan pemimpin kami, jika tidak awak kami maki"!!

Maka rosaklah kebebasan bersuara dan berfikir. Apatah lagi jika isu agama dimasukkan. Sehingga kepada sesama sendiri, dicerca dan dihina. Mereka hina dan mencerca pemimpin sendiri apabila berlaku perbezaan dalam isu 'Kerajaan Perpaduan'.

Mereka maki Tan Sri Harussani apabila mereka sudah tidak sebulu lagi dengannya. Dulu, mereka juga memaki saya. Lihatlah selepas kenyataan ini dikeluar, sebahagian mereka akan menyambutnya dengan makian dalam blog-blog mereka.

Saya bukan bermusuh dengan Pas, tapi saya memberi teguran sebagai seorang Muslim kepada mereka, seperti mana banyak perkara saya memberi pandangan kepada UMNO juga.

Generasi muda dan terpelajar makin mampu menilai. Budaya politik maki hamun dan carut marut kerana perbezaan pendapat bukan akhlak Islam, juga bukan kematangan politik masa depan.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin ialah bekas Mufti Perlis.

Anonymous said...

Wahai umno x sedar diri ..insaf lah ko melayu beragama Islam ..x malu ke orang bukan Islam pun sokong mansuhkan ISA ..Agak2nya orang Umno lebih hebat drp Tuhan kut ..Undang2 ini Umno buatkan ..Sebab tu Hukum Islam kat M,sia x leh nak buat ,sebab ada undang paling Power lagi ..Umno2 ..x lama lagi terkulai cepatlah akibat perbuatan sendiri ..jangan salahkan orang ramai jika Umno x wujud x m
M,sia lagi.

EQUILIBRIUM said...

umar,

kugan memg salah kalau dia mencuri kereta. tapi polis memang salah kalau kugan mati dalm lokap. umar kau fikir mcm ni le. kalau kau kena frame pas tu kena tangkap masuk lokap.

pas tu kena belasah mati. tak sempat pun kau nak pertahan diri kau di mahkamah. tak ke menangis berlagu jacko anak bini kau huhuhu

Anonymous said...

bangang betul org batak kat atas ni!

Anonymous said...

pencacai UMNgOk lagi bangang....

Anonymous said...

rpk is a free thinker.. he is not an muslim.. and people who sokong ISA is truly muslim. jadi jangan tuduh sebarangan.. mereka juga semayang lima waktu gak..

Anonymous said...

if i jumpa rpk i akan terajang kepala dia kuat2.. pijak tengkuk dia pastu i cucuk dua bijik mata dia