"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 24, 2009

PerKATAK Beri KATAK 2..!

KUALA LUMPUR 22 Julai - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) memberi kata dua kepada Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) supaya membatalkan demonstrasi dan perarakan ke Istana Negara bagi membantah akta itu pada 1 Ogos ini.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, jika ia dipersetujui, pihaknya akan merayu Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) supaya membatalkan demonstrasi menyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dijadual berlangsung pada tarikh dan kawasan yang sama.

Sekiranya tidak diendahkan GMI, Ibrahim menegaskan pihaknya akan turun padang menyertai demonstrasi Pewaris dan menyeru seluruh rakyat Malaysia supaya menyertainya.

Sehubungan itu, beliau mendesak pihak berkuasa memastikan rancangan GMI itu digagalkan bagi mengelakkan perkara yang lebih buruk berlaku.

"Perkasa tak pernah turun ke jalan raya tunjuk perasaan, namun apabila kita komited kita akan genggam bara api sampai jadi arang, kita bukan turun (berdemonstrasi) untuk main- main.

"Saya sendiri sudah lama tak berucap pada acara tunjuk perasaan tapi kalau saya sudah mula, saya tidak akan berhenti," tegasnya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Pada 1 Ogos ini, GMI yang membantah ISA dan Pewaris yang mempertahankan akta itu akan berdemontrasi dan berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum mereka.

Kedua kumpulan yang berbeza pandangan itu dijangka bertembung di jalanan kerana mereka menggunakan laluan yang sama ke Istana Negara.

Sementara itu, Ibrahim menjelaskan, penglibatan Perkasa dalam isu itu bukannya untuk mengeruhkan keadaan sebaliknya kerana mahu melihat demonstrasi dan perarakan itu tidak berlaku demi kestabilan dan keamanan.

Katanya, Perkasa bimbang ia akan mencetuskan keadaan huru-hara memandangkan terdapat pelbagai isu berbangkit seperti kematian pegawai khas Exco Selangor, Teoh Beng Hock yang kini dieksploitasi pihak tertentu sehingga berbaur perkauman.

Katanya, jika tidak bertembung dengan kumpulan penyokong ISA sekalipun, perhimpunan GMI itu terdedah kepada provokasi oleh pihak yang bertanggungjawab.

"Saya syak mungkin ada dalang di sebaliknya, ia bukan soal ISA sahaja tapi mereka mungkin ada niat untuk cetuskan sesuatu yang tidak baik bagi mengalihkan perhatian rakyat dalam isu tertentu," katanya.

Ditanya sama ada tindakan pihaknya yang turut berdemonstrasi akan memburukkan keadaan, Ibrahim dengan tegas berkata: "Terpulanglah kalau itu dikehendaki GMI yang mahu himpunkan 40,000 orang.

"Dia kena ingat penduduk Malaysia semuanya ada 26 juta, GMI tak boleh paksa semua orang ikut kehendak dia,'' katanya.

TPU - Komen aku dekat bawah ni...

19 comments:

sasaudengo said...

Wahai Al-Kataki Wal-Biawaki...

Ko sedo la diri sikit... setakat jadi MP dgn belas ihsan PAS/PR. Ko kene ingat rakyat Pasir Mas ngundi bukan pasal sokong ko tapi sokong PR! Demi berjuang utk meranapkan UBN maka terpaksa ngundi ko kerana sangka ko ni setakat KATAK je... ropenye lebih dari tu, ade darah-darah BIAWAK juga BrahimAli ni!

Kalo ade harga diri... letak jawatan jgn bermegah dgn MP yg numpang payung PAS... dasar tak gheti diuntung! Biawak pasir pun tak perangai macam ko....

Naruto Sensei said...

Kalau aku jumpa kau Katak nanti dalam Demo tu akau akan baling kasut aku.. aku tak kira kena penjara sekalipun..

Sial punya malaun..bangsa Melayu macam kau lah katak yang huru hara kan negara ini.

Lompat san-lompat sini..

Turunlah demo aku tunggu dengan kasut aku..kita tengok siapa yang kena nanti..

Baruah punya katak.. kalau kau bagus sangat letak jawatan dan bertanding baki pakai tiket bebas. menang pun atas ikhsan orang lain.. dah di atas menbongkak pula.

Pembelot takkan hidup aman walaupun nampak je dia tu senang. tunggu PRU nanti.. kami ajar kau balik ke tempurung..

Naruto geram kat dia ni

Topeng Perak said...

Katak pun kataklah.Kenyataan dibawah ni apa komen korang pulak?
Jawblah kalau berani beb....

Dewan Ulama Pas menyifatkan majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock di Ipoh, Jumaat lalu yang turut disertai oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai meragukan.

Sehubungan itu Ketuanya, Datuk Harun Taib berkata, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak itu sepatutnya tidak hadir pada majlis tersebut kerana sifatnya yang meragukan itu.

Menurutnya, Rasulullah sendiri amat menitikberatkan perkara berkenaan seperti sabdanya yang bermaksud tinggalkan perkara yang engkau ragu dan ambillah perkara yang engkau tidak ragu.

“Hadis ini menyuruh kita meninggalkan perkara-perkara yang meragukan iaitu sesuatu yang hukumnya tidak jelas sama ada halal atau haram. Seperti majlis ini adakah ini upacara agama atau sebaliknya?

“Sebenarnya Pas telah pun membuat satu garis panduan bahawa majlis-majlis yang meragukan tidak harus dihadiri oleh pemimpin-pemimpin serta ahli-ahli kita,” katanya

Mr Joker said...

Topeng Perak Klon - meh aku jawab sebab kau buta... padahal dekat bawah artikel ni dah ada dah...

Thursday, July 23, 2009
TGNA: Meragukan, Tapi Bukan Haram
KOTA BAHARU, 23 Julai (Bernama) -- Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui perbuatan memegang lilin di majlis memperingati kematian orang bukan Islam adalah "sesuatu yang meragukan" tetapi berpendapat perbuatan itu tidak haram di sisi Islam.

Beliau mengulas tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin yang memegang lilin dalam majlis memperingati kematian Teoh Beng Hock, setiausaha politik kepada seorang anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Menteri Besar Kelantan itu juga menegaskan perbuatan itu tidak bercanggah dengan agama jika umat Islam dapat membezakan antara adat resam dan budaya dengan agama sesuatu kaum.

"Tapi saya, selalu (apabila) orang (beragama) Hindu jemput saya pergi ke majlis dia, Cina jemput pergi majlis dia, saya akan tanya ini agama ke atau adat resam.

"Saya kata kalau agama saya tak boleh pergi tapi kalau adat resam saya boleh," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kelantan 2009 di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV, di sini, Khamis.

Sebelum itu, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa dalam laporan akhbar mempertahankan tindakan Mohd Nizar dengan menyatakan ia tidak menyalahi ajaran Islam manakala Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula mahukan ulama Pas mengeluarkan satu fatwa berhubung tindakan Mohd Nizar itu.

Nik Abdul Aziz berkata, lilin ini sudah menjadi budaya kepada orang Melayu di mana anak-anak turut menggunakan lilin sewaktu menyambut hari jadi dan ia sudah menjadi perkara biasa dalam masyarakat sekarang.

Unknown said...

soalan saya hantar ke blog anak toyol..

tu lah bila pr semua salah bila bn semua betul.. persoalan saya ialah ke mana hilang duit peruntukkan rm500ribu setiap dun di selangor sebelum pru 12 tahun 2008.dalam 3 bulan habis digunakan.. tu duit umno bn atau duit rakyat...kenapa claim 2400ringgit beli bendera tapi kehilangan duit rakyat 26 juta dalam tiga bulan...

Jawapan Anak toyol

1. Sehingga kini setahu saya tiada laporan SPRm dibuat oleh kerajaan negeri yang memegang dokumen pentadbiran termasuklah perbelanjaan setiap DUN sebelum pilihan raya lalu. kenapa dan mengapa?

2. Kenyataan saudara bahawa semua DUN Bn membelanjakan RM 500 ribu dalam tempoh 3 bulan tu berlandaskan apa? Fakta, emosi atau tanggapan?

Kalau fakta saya berani katakan saudara berbohong kerana di DUN saya sendiri perbelanjaan ketika itu tidak pun sampai separuh dari jumlah yang diperuntukkan.

saya percaya jika ada pun ADUN yang membelanja hampir jumlah itu ia dibuat mengikut prosedur dan peraturan kerajaan. saya fikir itu juga perbezaan antara ADUN BN dan PR. Mereka tahu dan patuh kepada peraturan kewangan kerajaan. Bukannya merasakan apabila menjadi ADUN atau EXCO sudah berada diatas undang-undang sehingga aturan kewangan kerajaan tunggang langgang.
Wednesday, July 22, 2009 6:14:00 PM MYT

Saya cabar anak toyol saman kerajaan negeri kalau fakta ini palsu...kita tunggu jawapan dia,,,

Mat Pit said...

Poji..pkena ganja lagi baguslah bro.Buat apa lu layan mende mcm ni bro. Aku tahulah ko tengah melobi nak jd calon PKR nanti tapi lu kaki ganja beb. Baik kita pegi massage lagi best bro....mesti lu delete nanti kan komen aku ni pasal ko takut rahsia ko terbongkar tak boleh jd calon PKR! hahahaaaaaa poji kaki ganja!

Naruto Sensei said...

Ha ha Topeng Perak pun kena Klon ke...Ingatkan Naruto je yang kena..

Dasar puak UMNGOK ni penakut pandai berselindung disebalik nickname orang pula tu..

Memburukkan nama orang ke politik UMNGOK sekarang.. malu takde buah gantung..

Naruto cool je

Anonymous said...

1 haribulan OGOS

CLASH OF THE TITAN!
buat kali pertamanya pada aku
pertembungan 2 PIHAK berlainan AGENDA
pada hari yang sama
selain dari PENAMAAN CALON
selain dari PILIHANRAYA
mesti best

KALAU BUAT COVERAGE - COVERITLIVE mesti best punyer....tp BUAT LA!

-UNCONNOR-

bodik said...

topeng perak klon...ko ni mmg betul bangang, agama dgn adat resam pun ko x blh bezakan. mcm mana pula pemimpin2 umno yahudi meletakkan bunga kat tugu negara!!!...itu dah jelas haram. bangang x bertempat puak2 ni. bodoh punya topeng perak klon!!!

bodik said...

lupa pulak aku...ada sorang lg bodo...zamrey teh tarik...suruh ulamak pas keluar fatwa...bangang punya org. yg bertanggung jwb keluarkan fatwa mufti. kalau x tahu agama pergilah belajar bkn main bantai aje. dulu aku tgk zamrey teh tarik ni dtg kat kuil hindu dpt kalungan bunga dr org hindu....ini agama ke adat resam ke apa???...bodo punya puak2 umno yahudi ni. hbs kan beras mak bapak aje!!!

matcirit said...

bila perwaris buat demo takut 60 orang ajer datang macam umno ampang buat demo aritu. buat malu ajer!

Anonymous said...

kalau bandingkan komunis ngan si brahim ali.. bangsat lagi si brahim ali.

Anonymous said...

Si Ibrahim Ali macam Pak Cik Kordi !!!

Tarak lain kerja lagi kah...pigirah !!!

Gengam bara hingga jadi arang konon,

Baik Gengam john sendiri hingga tercekik !!!

Anonymous said...

katak kene langgar..mcm tu ar..jenis meraban teben..bukan nak tgk kiri kanan..main cross jee..dah kene lenyek baru padan muka..kita tunggu dan lihat..sila la wat demo pd hari yang sama..confirm ko kene ludah sampai lemas!!

Anonymous said...

tuan tuan dan puan puan
kawe jilat jubur mahathir kalu kawe masuk umno balik...
itu la ucapan brahim ali masa ceramah kat p mas masa
dia dgn s46.
lepas tu masuk umno...dia buat ceramah org org p mas laung...
berahim bila mu nak jilat jubur mahathir..
ni dia nak jilat jubur sapa pulak

Anwar said...

tapi lagi best anwar baham jubor si berahim....kes Ellizaberth Wong telanjang korang dah tengok ke gambar terbaru. Sapa nak sila mintak dgn Topeng Perak pencinta wanita!

Nur said...

Artikel ini saya petik dari Mingguan Malaysia, 19 Julai 2009. Saya sebelum ini cukup konsisten dengan tulisan-tulisan saya tentang moral, etika dan integriti dalam politik. Saya memilih untuk tidak menyertai mana-mana parti politik kerana perjuangan saya untuk melihat politik yang lebih bermoral, bersih dan berakhlak.

Saya menegur, mengkritik dan menghentam UMNO. Saya juga menegur, mengkritik dan menghentam PAS. Kedua-dua parti itu adalah parti yang ditunjangi orang Melayu yang beragama Islam. PAS, lebih-lebih lagi apabila ia memakai nama Islam.

Justeru, saya sangat ingin melihat Islam itu tercermin daripada pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli parti tersebut, namun saya hampa. Semalam Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin, bekas Mufti Perlis membuat "teguran" yang senada dengan aspirasi saya itu. Saya perturunkan semula teguran yang disiarkan Mingguan Malaysia itu di sini.

Oleh kerana nama Islam disebut dalam nama Pas, maka parti itu hendaklah menghentikan sikap suka mencerca dan memaki hamun orang lain yang berbeza pendapat dengan mereka.

Pemimpin tertinggi parti tersebut hendaklah menasihati ahli-ahli mereka terutama dalam laman-laman web mereka, agar berakhlak dengan orang lain. Apakah setiap kali berbeza pendapat mereka perlu mencerca pihak yang mereka tidak suka?! Mereka seakan lupa bahawa perkataan dan tulisan cercaan mereka itu akan dibawa ke mahkamah Allah di akhirat.

Sebahagian mereka menghalalkan cercaan itu dengan menyatakan 'orang lain' lagi teruk. Apakah jika orang lain anda anggap teruk, maka anda boleh melakukannya juga? Apakah akan terjadi kepada masa depan negara jika kita mengajar budaya 'jangan berbeza pendapat dengan pemimpin kami, jika tidak awak kami maki"!!

Maka rosaklah kebebasan bersuara dan berfikir. Apatah lagi jika isu agama dimasukkan. Sehingga kepada sesama sendiri, dicerca dan dihina. Mereka hina dan mencerca pemimpin sendiri apabila berlaku perbezaan dalam isu 'Kerajaan Perpaduan'.

Mereka maki Tan Sri Harussani apabila mereka sudah tidak sebulu lagi dengannya. Dulu, mereka juga memaki saya. Lihatlah selepas kenyataan ini dikeluar, sebahagian mereka akan menyambutnya dengan makian dalam blog-blog mereka.

Saya bukan bermusuh dengan Pas, tapi saya memberi teguran sebagai seorang Muslim kepada mereka, seperti mana banyak perkara saya memberi pandangan kepada UMNO juga.

Generasi muda dan terpelajar makin mampu menilai. Budaya politik maki hamun dan carut marut kerana perbezaan pendapat bukan akhlak Islam, juga bukan kematangan politik masa depan.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin ialah bekas Mufti Perlis.

Anonymous said...

nur
berapa banyak kali daaa
hang nak copy paste artikal yg sama... n tempek kat comment ni

CUPING MERAH said...

aku sokong naruto ..
klau aku jumpa sikatak ni..ummp!!tau la apa aku nk buat..