"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, August 07, 2009

Misi Royalti Bertukar Misi Maut..?

Pagi ni aku dapat call seawal jam 7:00 pagi dari sorang member blogger mintak aku pergi kedai segera lepas tu beli akhbar Kosmo sebab ada berita hot katanya... berkenaan dengan Misi Royalti anjuran Kerajaan Negeri Kelantan. "kau ikut sekali dalam misi tu, aku tak nak tanya kau sekarang apa sebenarnya yang berlaku... aku nak tunggu kau jawab dalam website kau..!" tu kata member yang call aku...

Jadi aku start motor cabuk pak sedare aku, pergi kedai, beli Kosmo...

"Misi Royalti Bertukar Misi Maut" - tu tajuk utama sebelah kiri bawah Kosmo... artikel penuh di muka surat 13 (ni pertama kali aku beli Kosmo... sebelum ni aku tak pernah layan akhbar bodoh ni)...

"Pengalaman mengerikan apabila terpaksa menyabung nyawa dilautan"... itu kata Khairi (wartawan Kosmo) dalam laporannya... aku tak nak ulas lagi bab tu, yang tu aku biarkan dulu dan aku akan jawab dihujung artikel ni.

Khairi (wartawan kosmo) mempertikaikan tindakan pihak penganjur yang hanya menyediakan bot nelayan untuk menjayakan misi ke pelantar minyak yang pertama kali dijayakan ini. alamak... Khairi... aku tak tau pengangkutan macam mana yang kau harapkan untuk menjayakan misi ini.

Mungkin sebelum ikut misi ni kau terbayangkan kau meredah lautan dalam kapal mewah sehebat Titanic menuju ke Pelantar Cakrawala..? Khairi jugak mungkin pernah membayangkan gadis-gadis cantik sedang mengurut-urut belakang badannya sepanjang perjalanan ni. yang tu aku tak tau...
No 1 dan no 3 dari kiri ialah warta"wang" Kosmo... no 2 dari kiri ialah anak kapal, no 4 ialah wartawan SIASAH/Harakah dan yang baju koyak tu ialah kapten kapal...
Susah juga kalau masih ada wartawan yang bekerja kerana wang dan bukannya kerana tanggungjawabnya untuk menyampaikan berita-berita yang benar. hari ni baru aku perasan, dalam bidang pemberitaan atau sumber maklumat, ada 2 jenis pemberita...

1 golongan layak dipanggil sebagai "wartawan" yang kerjanya mencari berita dan menyampaikan apa yang mereka dapat untuk dikongsi bersama semua dan 1 lagi golongan lebih layak dipanggil sebagai "wartawang"... golongan ini bekerja semata-mata untuk "wang" dan mereka ini hanya akan menurut perintah pihak atasan. kalau perlu pusing, pusinglah beritanya agar ianya menguntungkan pihak yang diatas - semuanya kerana "wang".

Memang tak salah apa yang disampaikan. pengalaman dilambung ombak selama lebih dari 24 jam memang amat memeritkan bagi mereka-mereka yang tidak biasa menghadapi kesusahan. jadi apa masalahnya..? itulah kehidupan para nelayan. begitulah para nelayan menghadapi kehidupan seharian mereka hanya untuk mencari sesuap nasi untuk seisi keluarga.
Apa sangatlah gelombang sebegini kalau nak dibandingkan dengan yang dibawah ni..?
Kenapa tidak kita yang lebih bernasib baik ini mengambil iktibar atas pengalaman itu..? bukan mudah menjadi nelayan kan..? kita dirumah seronok-seronok makan ikan segar, sotong segar dan semua hasil lautan yang segar-segar hasil "sabung nyawa" para nelayan dilautan tapi kita tak pernah terfikir apa yang para nelayan lalui dilautan.

Belajarlah dari pengalaman yang amat-amat berharga ini. belajarlah dari kesusahan orang lain. dalam hidup kita seharian, kita kena sedar bahawa kesenangan itu tidak mengajar apa-apa kepada kita. kesenangan diibaratkan sebagai "syurga". kalau nak survive atau survival, syurga bukanlah tempatnya. syurga adalah 1 tempat untuk kita duduk mengangkang bersenang lenang dan semuanya ada sebaik kita terfikir apa yang kita mahu.

Kalau nak belajar, carilah kesusahan. kesusahan akan membina kita. anak-anak kecil hidupnya susah, nak makan susah, kena bersuap, nak minum milo susah sebab tak pandai nak buat, jadi mereka mula belajar dari kesusahan mereka. mereka belajar, belajar dan belajar sehingga anak-anak kecil yang dulu tak tau apa-apa sudah boleh berdikari.

Mereka (anak-anak kecil) yang dulunya hidup susah, boleh berdikari sebab mereka belajar dari kesusahan tapi sayang pula bila dah besar, ada anak-anak kecil yang sudah boleh berdikari ini mula malas hendak belajar mungkin sebab dah mula rasa selesa atau mungkin juga sudah rasa terlalu hebat bila sudah dewasa. maka, akan gagallah anak muda ini dikemudian hari.

Tamat bab susah... balik kepada XPDC dan artikel Khairi...

Khairi juga mempersoalkan tentang perjalanan yang "hakikatnya meredah hampir 28 jam perjalanan sebenar". kata Khairi, "petugas media diberitahu, perjalanan hanya mengambil masa 8 jam pergi dan balik pada mulanya"... ini masalahnya kalau wartawan tak ambik perhatian waktu sessi penerangan diberi. timbul kekeliruan. keliru sebab diri sendiri yang lalai atau mungkin juga mamai.

Apa yang dijelaskan oleh Dato' Husam sebenarnya bukanlah 8 jam perjalanan pergi dan balik, sebaliknya 8 jam perjalanan itu untuk sehala (8 jam pergi dan 8 jam balik) sekiranya laut tenang. tanyalah mana-mana kaki pancing laut dalam (tanya aku pun boleh... hahaha...!!!), mana ada bot nelayan yang boleh buat perjalanan sejauh 150 km dalam masa kurang dari 8 jam kalau laut bergelora..? kalau bot laju macam yang Maritim, PDRM atau Kastam pakai tu bolehlah..! ini bot nelayan bro..!

Kau naik kancil tapi kau nak sampai cepat macam orang naik BMW M3 atau M5..? mana ada jalan bro..? laut tenang tu keadaannya sama macam litar F1 Sepang masa tak de perlumbaan, laut bergelora pulak keadaannya sama macam jalan di KL pada hari jumaat hari bekerja. kau fikirlah sendiri macam mana...

Lain kali kalau nak cepat, kau mintak aje bos kau sewa Helikopter... paling cepat 45 minit kau dah sampai ke Pelantar Cakrawala dan paling lewat (kalau angin kuat) 1 setengah jam kau sampai la Pelantar Cakrawala.
Sewa menatang ni la lain kali kalau nak senang..!
Dato' Husam juga dalam penerangannya telah menjelaskan keadaan itu... kata Dato' Husam, kita telah menyediakan 3 buah bot untuk misi ini. 2 buah darinya adalah bot nelayan jenis C"0" yang akan bertolak dari jeti Pengkalan Kubor dan sebuah lagi adalah bot Maritim yang akan bertolak dari Jeti Tok Bali. masa perjalanan bergantung kepada laut. kalau laut bergelora, mungkin akan mengambil masa sehingga 12 jam atau lebih, kalau laut tenang, mungkin hanya akan memakan masa 8 jam sahaja. kita tengoklah macam mana.

Dato' Husam juga telah menjelaskan bahawa Bot yang akan dinaiki oleh para VIP adalah bot Maritim yang agak selesa. bot tersebut mampu untuk sampai ke Pelantar Cakrawala dalam masa paling kurang 4 jam sekiranya laut tenang dan mungkin juga 8 jam sekiranya laut bergelora. itu telah dinyatakan sebelumnya... mungkin Khairi sedang berkhayal ketika Dato' Husam sedang memberi penerangan.

Macam-macam yang menarik ada pada bot VIP. set pancing yang canggih-canggih disediakan kata Dato' Husam. Tukang masak terlatih, makanan segar dan sedap-sedap,Dato' Husam juga ada mengatakan bahawa mereka akan singgah untuk memancing dalam perjalanan pulang dan masa yang diperuntukkan untuk aktiviti tersebut ialah lebih kurang 2 jam. lokasi untuk memancing terkenal dengan ikan merahnya yang kebanyakannya seberat lebih dari 10kg.

Sebelum bertolak ke jeti, pihak penganjur telah memberi pilihan kepada para peserta untuk memilih sendiri bot mana yang mahu mereka naiki. aku, syeikh, wan joe dan beberapa wartawan media alternative memilih untuk menaiki bot nelayan yang akan berlepas di jeti Pengkalan Kubor sebab kami tak yakin bot Maritim yang akan berlepas di Tok Bali akan berjaya sebab kami fikir bot tersebut akan ditahan polis sebab geng-geng VIP yang akan menaiki bot tersebut (Maririm) kemungkinan akan ditahan PDRM... hahaha...!!! itu cuma lawak kami sebelum bertolak.

Aku tak tau pulak kenapa Khairi dan wartawan Utusan memilih untuk menaiki bot nelayan yang memang bahaya ni... kamu yang membuat keputusan, jangan salahkan pihak lain.

Pada aku, wartawan Kosmo dan Utusan langsung tidak layak untuk digelar sebagai 'wartawan'... bidang kewartawanan bukanlah 1 bidang untuk mereka-mereka yang "manja"... kalau nak bermanja, lebih baik mengopek susu ibu dirumah.

Lihat sahaja bagaimana wartawan Discovery menyabung nyawa mereka. disudut mana dalam dunia ini yang tidak diredah oleh mereka..? pernah tengok rancangan Discovery Channel..? "Deadliest Catch" menceritakan segalanya. apa yang nelayan lalui dilaut dalam, turut dilalui oleh wartawan bertugas yang merakam pengalaman mereka. ada yang pernah terbaca wartawan Discovery bersungut atau mengeluh sebab tidak selesa..?
Apalah sangat gelombang yang kami tempuhi sepanjang perjalanan kalau nak dibandingkan dengan gelombang yang wartawan bukan Islam tu lalui di Alaska..? tapi heran kan..? kenapa wartawan yang bukan Islam lebih menghargai pengalaman mereka berbanding wartawan yang beragama islam seperti di Malaysia ni..?
Pernahkah anda terfikir betapa bahayanya tugas seorang wartawan..? lihat gambar diatas... nampak menarikkan..? memang menarik, silap haribulan, tukang ambik gambar ni pun mampus kena kipas helikopter yang terhempas ni..! sumber - Associated Press
Dari segi aspek keselamatan pun sipersoalkan dan dalam hal ni memang pihak penganjur memang ada menyediakan jaket keselamatan tetapi jumlahnya tidak mencukupi kerana ada antara pihak yang datang tidak memaklumkan terlebih dahulu penyertaan mereka.

Yang ni aku tak reti nak komplen banyak-banyak... yang aku tau, sebaik sahaja diberitahu bahawa live jaket tidak cukup sebab masalah ada peserta "last minit", sebelum naik bot (dilokasi pelancaran) aku dah sambar live jaket awal-awal sebab aku tak reti berenang walaupun aku selalu kelaut - safety first..!

Pengajarannya - jangan tunggu orang suap atau hulur semua benda pada kita, ikhtiarlah sendiri kalau dah tahu ada kekurangan...

Pihak penganjur juga ada menyediakan ubat mabuk laut kepada semua peserta dan sampai hari ni aku masih simpan lagi ubat tu (aku tak makan sebab dah biasa kelaut).

Jurugambar Utusan Malaysia, Hafiz Johari pula memaklumkan bahawa dia masih dalam keadaan trauma. "saya menyaksikan sendiri tekong bot beberapa kali cuba menghubungi pasukan APMM untuk mendapatkan bantuan tetapi gagal,"

BOHONG..! kenyataannya ialah, tekong bot cuba menghubungi APMM bukan untuk meminta bantuan sebaliknya atas permintaan peserta yang ingin tahu adakah kami akan bermalam di sekitar Pelantar Cakrawala atau akan terus balik sebaik selesai mengambil gambar Pelantar Cakrawala dan juga melakukan rakaman video..!

Bantuan apa yang nak diminta ditengah-tengah laut sedangkan antara kami tiada yang berada dalam keadaan yang memerlukan bantuan kecemasan..? mabuk laut tiada ubatnya bro... lu balik kedarat atau dalam perjalanan balik, hilanglah mabuk laut... sementara tu, nikmatilah saat-saat manis mabuk free..! bukan kena bayar pun..!

Memang aku tak tolak kenyataan yang mengatakan bahawa XPDC tersebut "bahaya", tapi bagi aku, apalah sangat pengalaman macam tu..? ramai lagi para nelayan yang kehidupannya macam tu. untuk apa..? untuk sesuap nasi dan juga untuk menyumbat perut-perut kita yang "malu" atau "segan" atau "PONDAN" ("PONDAN" sesuai diberi pada wartawan Utusan dan Kosmo) dengan hasil laut.

Untuk Khairi Mohamad, Rodelio Junjun Taucan dan juga Hafiz Johari, lebih baik kamu bertiga letak jawatan dari menjadi wartawan dan juga jurugambar... tempat kamu bukan disitu, kamu tak tega untuk bersama mereka-mereka yang kehidupannya sukar.

Kamu bertiga lebih layak berada dalam bilik berhawa dingin, menikmati kopi ekspresso sambil menyedut cerut Cohibba buatan Cuba sambil dibelai oleh wanita-wanita cantik. mungkin juga sedikit red wine atau white wine keluaran Perancis.

Aku tak tau macam mana keadaan kamu bertiga sekiranya dihantar untuk membuat laporan di negara-negara yang sedang bergolak... mungkin juga kamu bertiga akan menjadi wartawan dan jurugambar pertama didunia yang memakai Pampers pakai buang..!

Baru kena lambung ombak dah kecoh pasal "maut"..!

Khak Ptuih..!

*kalau impikan keistimewaan waktu bertugas, pilihlah proffesion Gigolo atau Jantan Simpanan... anda akan dilayan seperti yang anda mahu... kereta besar, rumah besar dan macam-macam keselesaan termasuk tiket kelas pertama ke Neraka jahanam..!

Baca juga artikel ini - http://kickdefella.wordpress.com/2009/08/07/bila-mat-sabun-di-bawa-belayar/

Thursday, August 06, 2009

XPDC Royalty Minyak (8)

Lebih kurang 1 jam sebelum kami tiba di pintu Kuala, sekali lagi kami dibelasah dek hujan dan juga angin kencang. aku sempat menyuruk dalam dek Kapten... yang duduk atas dek habis basah lencun disiram air hujan bercampur dengan air laut.

Sebelumnya lebih kurang jam 12:00 tengahari, kami dapat berita dalam alat perhubungan, pemberitahuan dari darat. TGNA akan menyambut kepulangan kami didaratan dan kami seboleh-bolehnya diminta untuk tiba sebelum jam 3:00 petang.

Kapten cakap OK... kami ikut je, kelajuan enjin ditingkatkan tapi aku rasa macam sama je kelajuan... hahaha... kalau bot maritim mau terangkat muncung depan ala-ala mat rempit buat wheely..!

Dalam jarak lebih kurang 1 kilometer dari pintu kuala, hujan beransur-ansur berhenti. Alhamdulillah... 12 jam menempuh perjalanan ke Platform dan 15 jam menempuh perjalanan pulang yang tak akan kami lupakan.

Paling best waktu ni ialah pertama kali kami disambut dan yang menyambut kami ialah TGNA... selalunya kami yang menyambut VIP, tapi kali ni, VIP yang menyambut kami. rasa gonjeng semacam je... nak ambik gambar ke tak ni..? kalau aku tak ambik gambar, sape nak ambik gambar..?

Hahaha... semua konfius. yang mana mabuk-mabuk tengah laut tadi tiba-tiba bersemangat semacam je... dan yang pastinya, yang mana mabuk tadi tetap akan dapat bawak balik laporan walaupun masa sampai di Platform malam tadi dorang semua "Flat"... hahaha...
Pergh... kalau korang tengok bro ni masa kat tengah laut... memang...... (kau pikir la sendiri..!)
Pemuda harapan negara... tak tumbang dipukul gelombang... salute untuk 2 orang sahabat kita ni... memang cergas..!
Malam tadi setting perut, dah nak sampai jeti setting video kamera... tapi kena puji jugak sebab berani... tak macam Menteri-Menteri UMNO... bagi jemputan, bukan saja tak datang, bagi jawapan pun tidak... No Eggs..!
Syeikh puasa 1 hari... makan sikit-sikit je sebab malas nak bertenggek kalau nak melabor... toilet tak de woi..! kene tenggek sambil bergayut..! ha..?
Report jangan tak report..!
Orang ramai yang memenuhi jeti Pengkalan Kubor menyambut ketibaan kami... huhuhu... terharunyaaa...
Kelaut weeehhh...!!!
Lap tangan tu dulu... jangan main salam je..! bukan senang nak dapat peluang disambut oleh TGNA... tak caya korang tanya PM Najib..!
Slideshow... layannn...
*Terima kasih kepada Kerajaan Negeri Kelantan dan semua mereka-mereka yang terlibat didalam mengatur XPDC ini. mungkin ada yang berfikir apa rasionalnya mengadakan lawatan seperti ini tapi bagi aku XPDC ini telah mencapai matlamatnya...

Para peserta dapat melihat sendiri apa yang diwar-warkan dan yang lebih penting ialah, pihak penganjur XPDC ini telah berjaya membuktikan bahawa Pelantar Minyak Cakrawala memang berada didalam perairan Kelantan setelah dilakukan pengukuran oleh juru-ukur bertauliah yang didatangkan khas dalam XPDC ini.


Seterusnya kita akan menunggu laporan penuh dari juru-ukur yang telah dipertanggungjawabkan dalam XPDC ini untuk di bawa ke pihak Kerajaan Pusat dan juga Petronas.

Kelahiran Blogger BANGANG Terulung..!

Petang ni sambil-sambil aku lepak kedai mamak, upload gambar-gambar sepanjang XPDC Royalty Minyak, aku meronda masuk ke blog-blog kengkawan... tersinggah aku di blog SIASAH sebab aku tertarik dengan artikel berkenaan dengan XPDC yang aku ikut semalam...

Artikel - 60 peserta ekspedisi berlepas ke pelantar Cakerawala biasa je bagi aku tapi yang menariknya bila aku baca diruangan komen... biasanya aku tak indah pun dekat ruangan komen tapi hari ni tak tau sebab apa aku rasa teregrak nak baca ruangan komen artikel tu...

Rupa-rupanya memang ada yang menarik... korang baca komen sorang blogger pro UMNO dekat bawah ni yang aku print screen...
Korang baca ayat yang aku hilite biru tu...

"KENAPA TAK TUNTUT SEMASA ANWAR JADI TPM DULU?"

Aku tak nak gelak... aku tak nak senyum... cuma aku nak tanya abe MIE 'TERJAH' -

Anwar jadi TPM tahun berapa..? Pelantar Cakrawala beroperasi tahun berapa..? masa Anwar jadi TPM dulu Pelantar Cakrawala dah ada ke belum..? masa Anwar jadi TPM dulu Pelantar-Pelantar lain di perairan Kelantan dah beroperasi ke belum..?

abe MIE 'TERJAH' pakai otak model tahun berapa..?

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH...!!!

Ni la diA Blogger yang terBANGANG antara yang terBANGANG..!

XPDC Royalty Minyak (7)

Kami bertolak pulang jam 12:30 pagi. tak sampai setengah jam lepas kapal bergerak, kami dibantai hujan lebat dan ombak kuat. kapal jenis C"0" terumbang ambing dipukul ombak. nasib kami agak baik sebab kapal yang kami naik ni kurang sikit olekannya berbanding dengan kapal sebelah kami.

Dengar ceritanya habis basah lencun peserta-peserta yang berada atas kapal sebelah. birai kapal yang rendah mengakibatkan percikan ombak membasahi anak kapal yang berada di dek depan. tapi katanya dalam masa tu tak sorang pun peserta yang cuba nak berpindah tempat sebab masing-masing sibuk melayan mabuk laut. basah pun basah la... peduli hape...

Aku dengar cuma 5 orang je peserta kapal sebelah yang selamat dari mabuk laut... yang lain... lu pikir la sendiri... hahaha...

Hujan turun tak lama, sekadar untuk membasahkan kami buat sedikit masa sahaja... sejuk toksah cakap la... gelombang memang dari tadi tak berubah... aku dengan Syeikh cuba nak jadi hero, awal-awal kami ambik port tingkat atas tempat simpanan bakul ikan.

Kalau korang biasa tengok National Geography siri "Deadliest Catch", macam tu la rupa kami dekat atas ni... cuma ombaknya tak sekuat yang anak-anak kapal penangkap Raja ketam tu alami walaupun kadang-kadang terbasah jugak disimbah percikan ombak. perjalan pulang memang thrill.

Ada satu masa Syeikh yang Macho tu menggelongsor masa tidur dan hampir jatuh kebawah... nasib baik sempat tarik hand-break... kalau tak penat la Kapten Slaughter nak cari balik bro Syeikh ni... hahaha..!

Malam tu kami tidur dengan beratapkan langit, simbahan cahaya bulan purnama dan juga diselangi dengan simbahan air laut... sentimental gila geng... memang aku akan ingat sampai bila-bila pengalaman ni. rasanya yang dapat pengalaman ni tak ramai... ada 5-6 orang je yang tidur dekat atas tu... yang lain-lain semua tidur beratapkan canvas... tapi basah jugak..! haha..!

Korang tengok tempat tidur Exclusive kelas VVIP tingkat atas...
Tempat tidur Exclusive kelas VVIP... muakhakhakhakha...!!!
Malam tu aku rasa semua peserta tidur nyenyak walaupun ada yang kebasahan. penat sangat kot...

Lebih kurang jam 6:30 pagi aku bangun. ingat nak shot gambar matahari naik, tapi, misi gagal sebab awan tebal dikaki langit. adusss... ombak masih macam semalam jugak dan aku perasan di belakang kapal kami masih kelihatan cahaya api dari Pelantar Minyak Cakrawala, walaupun perjalanan kami dah ambik masa hampir 6 jam, kami masih dapat melihat cahaya dari Pelantar tersebut.

Peserta-perserta yang lain masih sibuk melayan tidur (atau mungkin mabuk)... kiri tidur, kanan tidur, dekat bawah semua tidur... ada dalam 5 orang je yang dah bangun masa tu.

Dekat pintu sebelah bilik kapten, aku jumpa dia ni...
Kah kah kah kah kah...!!! mabuk free... ni kalau aku sentuh je dia ni, mesti uweeekkk..! jangan kacau... layaaannn...!!!
Anugerah aksi tidur paling best jatuh kepada bro kita ni...
Lentok habisss...
Yang dekat bawah ni lagi dasat... wartawan TVAntara...
Tau dekat mana tu..? dalam dapur pun jadi daaa...!!!
Bila tuan punya badan dah tangkap lentok... maka...
Berterabur...
Nampak tangan je...
Lebih kurang jam 10:00 pagi... dah ramai yang peserta yang mula bangun... masing-masing kelaparan... aku awal-awal dah bantai maggi dekat dapur.

Menjelang tengahari, ombak beransur-ansur tenang... geng-geng yang mabuk laut dah boleh angkat kepala. aktiviti tak banyak jadi aku cuma melayan kamera aku... ambik je mana-mana bahagian yang aku rasa menarik...

Kalau korang rasa tak menarik, aku tak boleh nak buat apa... tempat seluas ni, ape la yang ada..?
Layan slideshow pulak sementara aku upload gambar-gambar seterusnya di bahagian akhir...

Catatan Selepas XPDC Royalty Minyak

Tepat jam 12:00 pagi 5hb. Ogos, 2009, kami bertolak pulang menuju ke jeti Pengkalan Kubor. hajatnya nak bermalam je dekat tengah laut tu bercahayakan api dari Pelantar Gas dekat depan kami dan cadangnya nak tunggu masa terbaik iaitu lepas subuh.

Dalam kepala kami, mesti cantik kalau dapat ambik gambar Pelantar Gas berlatar belakangkan cahaya matahari yang sedang naik digigi laut. tapi apakan daya, pihak Maritim maklumkan kami bahawa kami tidak dibenarkan berada lama disana atas faktor keselamatan.
Keselamatan diutamakan. walaupun agak kecewa sebab tak dapat ambik shot terbaik Pelantar Minyak berlatar belakangkan cahaya matahari yang sedang naik, tapi hati kami puas sepuas puasnya sebab misi kami berjaya. kami dah lihat dengan mata kepala kami sendiri kebenaran apa yang dicanangkan oleh Kerajaan Kelantan dan dinafikan oleh beberapa pihak.

Para pimpinan UMNO/BN patut berasa malu kepada para peserta XPDC yang sanggup meredah lautan menghadapi bahaya gelombang, menghadapi mabuk laut kerana pertama kali turun kelaut (aku terkecuali la sebab laut tu dah jadi macam rumah ke-2 aku... hahaha...).

Mereka-mereka ini jauh lebih kerdil dari para pemimpin yang ada dalam Kerajaan UMNO/BN tetapi jiwa mereka besar. mereka tidak buta-buta percaya apa yang dikatakan oleh ke 2-2 pihak sebaliknya mereka lebih jujur dalam mencari kebenaran.

Tahniah kepada semua yang turut serta dalam XPDC ini. anda telah melakar sejarah antara rakyat Malaysia yang bernasib baik dan berpeluang melihat sendiri apa yang Malaysia miliki. mata anda menjadi saksi yang melihat dan bukan sekadar tahu melalui pembacaan dan "cerita-cerita orang".

Pihak yang berkenaan baik Petronas mahupun Kerajaan Pusat WAJIB bertanggung jawab dalam hal pembayaran royalty minyak kepada negeri-negeri yang dikaut hasil buminya. jangan dinafikan hak rakyat Kelantan atau mana-mana negeri yang berkenaan kerana itu adalah hak mereka.

Bila aku fikir-fikirkan, tidak salah kalau dikatakan bahawa Kerajaan Pusat terlalu rakus dan tamak. kenapa mesti dinafikan hak rakyat Kelantan..? rakyat kelantan hanya mahu 5% sahaja dari hasil buminya dan selebihnya sebanyak 95% diserahkan kepada Petronas atau Kerajaan Pusat tanpa banyak soal... kalau hasil keseluruhannya ialah RM100, Kelantan hanya meminta RM5 SAHAJA..! kenapa jumlah yang sekecil itupun seboleh-bolehnya cuba dinafikan..?

Keterlaluankah kalau dikatakan bahawa pihak yang terlibat dalam hal ini "TAMAK"..?

Katanya UMNO itu memperjuangkan hak orang melayu... adakah lebih 90% rakyat Kelantan ini bukan melayu..? Najib sendiri pada bulan lepas mengatakan bahawa Kerajaan Pusat tidak pernah menganak tirikan negeri Kelantan tetapi kenapa mesti menafikan hak rakyat Kelantan yang majoritinya dalah melayu..?

Apakah termaktub dalam perlembagaan bahawa melayu itu adalah UMNO dan UMNO itu adalah melayu..? kalau begitu, adakah 100% rakyat Kelantan adalah orang PAS dan adakah tidak pernah selama ini UMNO wujud di kelantan..? Tok Pa, Awang Adek, Annuar Musa, Ku Li dan yang lain-lain itu apa bangsanya..?

Kalau begitu kenapa tak diubah sahaja dalam Perlembagaan Malaysia dan wujudkan sahaja "Bangsa Kelantan" supaya hak melayu Kelantan tidak dapat dipersoalkan oleh rakyat Kelantan..!

Paling-paling tak dapat diterima akal ialah bilamana Tok Pa, seorang anak Kelantan dan juga Ahli Parlimen Jeli (1-1nya kawasan Parlimen yang tiada lampu isyarat..!) menafikan bahawa Kelantan mempunyai hak keatas hasil Gas tersebut... bila Pakatan Rakyat mengadakan demo membantah akta ISA yang zalim, ada pimpinan Pakatan rakyat dituduh sebagai pembelot... tapi bagaimana pula kedudukan Tok Pa dalam hal royalti minyak Kelantan..?

Tidak belotkah Tok Pa pada rakyat tumpah darahnya sendiri..? anda dipilih oleh rakyat kawasan anda untuk memperjuangkan dan berbakti kepada rakyat kawasan anda yang berada dalam salah 1 kawasan Parlimen di Kelantan tetapi anda telah menafikan hak mereka.pemimpin jenama apakah itu..?

Harap PRU-13 nanti rakyat kawasan yang bakal ditandingi oleh Tok Pa akan menolak Tok Pa kerana tidak ada Parlimen atau DUN di Kelantan yang memerlukan seorang pembelot sebagai wakil rakyatnya. kita tak perlu pembelot dalam negeri ini.

Hati aku panas bila teringat dekat Tok Pa tapi nasib baik Ku Li dapat sejukkan hati aku... walaupun Ku Li juga datang dari UMNO, tapi ternyata Ku Li leboh rasional dan layak berada di tempatnya berbanding pimpinan UNO yang lain... tapi aku heran, kenapa orang yang macam ni lah yang lebih-lebih dahulu dijatuhkan didalam UMNO..?

Sekarang aku tak heran lagi sebab makin jelas dan terang, Rakyat Malaysia tak perlukan pemimpin yang tidak bekerja untuk rakyat dan sebaliknya UMNO pula tak perlukan pemimpin yang bekerja untuk rakyat.

nafikan hak rakyat dan anda layak untuk menduduki carta teratas pimpinan UMNO atau paling tidak pun bakal pemimpin didalam UNMO..!

Dah la... jangan sebut lagi UMNO sebagai pejuang dan pembela melayu di Malaysia. makin benci aku dengan UMNO ni. aku tak kan bagi peluang lagi untuk UMNO. CUKUP..!

Aku nak upload gambar-gambar XPDC lagi lepas ni... sabar...

XPDC Royalty Minyak (6) - Pelantar Minyak SAH Di Perairan Kelantan..!

Lepas maghrib dari jauh dah kelihatan cahaya kemerah-merahan di tengah laut... kejap terang kejap malap... bila tengok cahaya tu, aku dah tau... itu memang cahaya dari flair pelantar minyak... teringat masa aku kerja di Kemaman dulu.

Cahaya macam ni memang biasa aku tengok kalau nak ke Kerteh. memang aku biasa sangat dengan cahaya ni... 2002-2007 aku di Kemaman. bekerja dalam Pelabuhan Kemaman atau lebih dikenali sebagai Kemaman Supply Base (KSB). kalau di KSB pun boleh tengok api dari flair di Terminal Gas bersebelahan KSB.

Kalau duduk dekat dengan area flair tu, boleh dengar bunyi dengung api yang keluar dari corong pelepasan. kalau berani, kalau di Kerteh, korang lalu di GPP1, akan nampak api marak yag keluar dari valve yang dibina serendah-rendahnya... pergi la dekat-dekat kalau nak jadi sate..!

Valve ni dibina untuk menstabilkan tekanan gas dalam paip yang menyalurkan gas ke kawasan pemprosesan kalau tak silap aku... lebihan tekanan boleh mengakibatkan kebocoran dan ini akan membahayakan pusat operasi dan kawasan sekitar. jadi untuk mengelakkan tekanan yang tinggi dan bahaya, lebihan gas akan dibakar untuk menstabilkan tekanan didalam paip.

Kalau aku salah, betulkan aku...
Jangan lupa pada-Nya walau dimana kita berada...
Selepas 12 jam menempuhi perjalanan, akhirnya kami tiba juga di tempat yag dituju... dan inilah yang kami jumpa... terbukti ianya benar... cuma 153 kilometer dari jeti Pengkalan Kubor... ini yang kami jumpa...
Api inilah yang dapat kita lihat dari jauh... ini bukan Pelantar Telaga Buta, tapi ini ialah Pelantar Telaga Gas..! Kerajaan Kelantan telah ditipu oleh KERAjaan Pusat, Mustapha Mohammad telah menipu rakyat negerinya sendiri..!

Kita akan pastikan rakyat Kelantan mendapat kembali haknya yang telah dinafikan selama hampir 5 tahun..!

KERAjaan Pusat pimpinan UMNgOk/Barisan Nasiyonal WAJIB membayar jumlah royalty yang telah dituntut oleh Kerajaan Kelantan..! jangan terus-terusan merompak hasil kekayaan negeri Kelantan..!
Layan slodeshow pulak sementara aku upload lagi gambar-gambar seterusnya...
Selingan dari Weblog Husam Musa -

5 Ogos - Seramai 45 peserta ekspedisi kerajaan Kelantan ke pelantar minyak Cakrawala di Laut China Selatan selamat kembali petang ini selepas bertolak ke kawasan berkenaan pagi semalam.

Mereka yang terdiri daripada wartawan, jurugambar, blogger dan pemimpin masyarakat tiba kira-kira jam 3.20 di jeti Pengkalan Kubur hari ini. Manakala rombongan anggota EXCO, Dato' Husam Musa pula tiba di pangkalan Tok Bali jam 11 malam tadi. Rombongan itu disertai 20 peserta yang terdiri daripada wakil-wakil rakyat. Kepulangan dua bot milik nelayan itu disambut Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan YB Dato Hj Husam.

Kini sah kedudukan pelantar minyak Cakrawala hanya terletak 153 kilometer dari pantai di Pengkalan Kubur. Jauh lebih dekat berbanding pelantar minyak yang terdapat di Terengganu, Sarawak dan Sabah.

Selain itu, terdapat tiga lagi telaga minyak yang juga berhampiran perairan Kelantan hanya sejauh 68 batu dari perairan Tok Bali.

Pelantar berkenaan iaitu dikenali sebagai Lawit, Bintang dan Jernih. Dan ia disahkan juru-ukur perunding yang juga menyertai ekspedisi tersebut.

YB Dato Hj Husam berkata, sebaik sahaja sampai ke kawasan pelantar berkenaan, operasi mengukur dijalankan menggunakan alat khas. Alhamdulillah dari Pengkalan Kubur jaraknya hanya 153 kilometer. Kedudukannya memang terletak dalam perairan Kelantan.

"Dan pada masa yang sama terdapat tiga lagi telaga yang begitu hampir dengan perairan Kelantan iaitu hanya 68 batu daripada pantai Tok Bali," katanya pada persidangan media selepas menyambut ketibaan dua lagi bot yang menyertai ekspedisi terbabit.

Mengikut peta tersebut katanya, pelantar Lawit, Bintang dan Jernih sememangnya terletak dalam perairan Kelantan.

"Dengan ini terbukti telaga serta pelantar minyak berkenaan terletak dalam perairan Kelantan. Dan tidak ada sebab lagi kerajaan pusat berdolak dalih tentang royalti yang sememangnya menjadi hak rakyat di negeri itu," ujarnya.

Katanya lagi ", kajian undang-undang mengenai perkara itu tidak sepatutnya melebihi dua bulan kerana terdapat ramai pakar perundangan di Kuala Lumpur. Sekarang baru bulan Ogos, ada hampir sebulan Ramadan, jadi kerajaan pusat sepatutnya menyerahkan royalti berkenaan Ramadan bagi membolehkan ia diagihkan kepada rakyat," Beliau juga berkata, juru-ukur akan membuat laporan kepada kerajaan negeri mengenai kedudukan sebenar pelantar berkenaan.

Dalam pada itu, semasa menyambut kepulangan mereka yang mengikuti ekspedisi tersebut, Tuan Guru Nik Abdul Aziz melahirkan rasa syukur kerana rombongan selamat pulang setelah mengikuti perjalanan ekspedisi itu selama dua hari. "Ekspedisi ini misi rakyat dan mereka amat prihatin bagi mempertahankan hak mereka."Rakyat Kelantan sentiasa sedar terhadap tanggungjawab menjaga hak dan harta yang dikurniakan Allah, di samping menjaga maruah," katanya.

XPDC Royalty Minyak (5)

Dalam perjalanan pergi, tak banyak sangat yang menarik nak dikongsikan... ada peserta yang dah mula layan-layan mabuk free... badan terus bertepek bersatu dengan lantai bot... panggil pun buat dek je... baik aku layan kamera aku...
Rakam gambar ombak tepi kapal ye bro..?
Macam Laksamana Do, Re, Mi daaa... macam anak omak pun ado jugak... Jang..! Ooo Jang..!
Kalau tak de aral melintang, kita tunda pelantar minyak tu bawak balik ke Bachok, lepas tu kita sadai dekat situ sampai setel semua bayaran royalti tu... lepas pusat bayar, baru kita hantar balik dekat tempat asal... kau ingat pakai sauh tu boleh tunda tak pelantar minyak tu..?

Hah..? apa..? buah pauh..? ......sah mabuk dah ni...
Kapal pukat tunda... ha..! tunda pelantar pakai pukat boleh tak..?

Sial... sekor lagi mabuk..!
Aku rasa ni gambar yang paling best dapat aku ambik dalam perjalanan pergi...
Layan slideshow pulak sementara aku upload gambar-gambar seterusnya...

XPDC Royalty Minyak (4)

Sebaik berlepas buat kali ke-2, peserta-peserta mula mengambil tempat masing-masing... dengar cerita perjalanan akan memakan masa selama paling kurang 8 jam dan paling lewat 12 jam... Hah..? 12 jam..? nak buat apa 12 jam atas kapal ni? mimpi ngeri bermula...

Nak online tak dapat sebab aku tak de broadband... nak tidur..? malam sebelum bertolak tu aku dah bantai tidur cukup-cukup dah... last sekali - aku tengok kau, kau tengok aku... aku tangkap gambar kau, kau tangkap gambar aku...
Aku tak ingat nak tanya, dia ni kerja ngan media mana... yang aku tau, kapal bertolak je, terus dia ni landing... lepas tu zZzZzZz... yang lain-lain pun lebih kurang jugak... selain daripada makan, minum... tidur adalah aktiviti terbaik...
Salah sorang anak kapal... cilako... tayang bulu ketiak...
Kalau tak de menatang ni alamat, langgar tebing batu la kapal-kapal yang balik tengah-tengah malam..!
Perasan tak 2 warna air yang berbeza..? teh tarik dengan air tebu kot...
Sempat lagi sms... doakan daku sayang..! hahaha..!
Hahaha...!!! nampak kecik... tapiii...!!!
Layan Slideshow pulak sementara aku upload gambar-gambar seterusnya...

XPDC Royalty Minyak (3)

10:13 pagi - 2 buah kapal nelayan jenis C"0" diiringi oleh bot laju Maritim, belayar dari jeti Pengkalan Kubur dengan membawa muatan seramai 45 peserta XPDC yang terdiri dari para wartawan, blogger dan beberapa orang penting tidak termasuk kru kapal manakala sebuah lagi kapal (maritim) bertolak dari jeti Tok Bali, Pasir Putih.

Tak sampai 20 minit kapal kami belayar dari jeti, ketika melalui jeti PDRM, kami telah diarahkan untuk berhenti untuk pemeriksaan... Allamak... kacau... aku ingat bot bawak VIP dari Tok Bali yang akan kena kacau, rupanya bot kami awal-awal dah kena...
Stop..! stop..! Alamak... paku-paku dah start dah...
Anggota Maritim sedang berunding dengan Pegawai Polis.
Syeikh dan start berkerut dahi dah... adui...
Call bos...
Ni apahal..? menangis ke..?
"Bukan saya nak tahan, tapi you kena faham... bla-bla-bla-bla-bla..."
"Hah..? dah setel..? betul ka..?
Sembang punya sembang punya sembang, ada sikit masalah... Pegawai tu cakap dia nak "black & white" semua dokumen-dokumen, surat kebenaran, permohonan, nama-nama peserta dan semua yang berkenaan dengan XPDC tu...

Lepas lebih kurang setengah jam kami kena tahan, semua setel... nama-nama peserta semua di semak balik, semua dokumen diserah pada pegawai dan kami boleh berlepas... Alhamdulillah...

Maka dengan itu, jam 11:00 pagi... kami sekali lagi berlepas ke destinasi... jeng jeng jeng...!!!
Layan Slideshow pulak sementara aku upload gambar-gambar seterusnya...

XPDC Royalty Minyak (2)

Jam 9:30 pagi kami bergerak ke Jeti Nelayan Pengkalan Kubur. seramai lebih kurang 70 peserta termasuk para pimpinan menyertai XPDC ini dan sebanyak 2 buah kapal nelayan C"0" dan sebuah kapal Marin digunakan untuk merealisasikan dan melancarkan XPDC ini.

Pihak Marin juga telah memberikan kerjasama penuh dengan menghantar satu pasukan dengan sebuah bot laju yang mengiringi kami sepanjang perjalanan ke Pelantar Minyak Cakerawala bagi memastikan keselamatan para peserta XPDC ini.
Setiap peserta dibekalkan dengan sehelai jaket keselamatan sebagai persediaan jika berlaku sebarang kemungkinan.
Bersama-sama mengaminkan doa bagi memohon kelancaran dalam perjalanan pergi dan balik dan juga memohon bagi dilindungi oleh-Nya didalam perjalanan kami... Amin...
Salah seorang anak kapal yang terlibat dalam XPDC Royalti Minyak...
Bot laju pasukan Marin yang mengiringi perjalanan kami...kecik, tapi laju..!
Awak-awak sedang bersiap-sedia sebelum bertolak...
Orang ramai yang turut serta memberi semangat menghantar rombongan XPDC Royalti Minyak...
Setibanya kami dijeti, kelihatan sekitar 150 orang sudah berkumpul pihak wartawan juga tak ketinggalan. satu situasi yang menarik berlaku dimana kami yang rata-rata bertugas sebagai wartawan dan blogger, "dihantar" oleh para wartawan dan juga blogger seperti kami dan yang lebih menarik ialah, para Pimpinan juga turut serta.

Selalunya kami yang mengiringi mereka tetapi hari ini, sebaliknya berlaku kerana kami adalah antara peserta. best..! hahaha...!!!

Tepat jam 10:00 pagi, rombongan kami bertolak dari jeti menuju ke pintu Kuala untuk ke Laut Lepas dan seterusnya menuju ke destinasi kami - Pelantar Cakerawala.
Layan Slideshow pulak sementara aku upload gambar-gambar seterusnya...