"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, August 13, 2008

"UiTM sudahpun ambil pelajar bukan Melayu" Khalid


DI sebalik perarakan membabitkan hampir 8,000 penuntut Universiti Teknologi MARA (UiTM) membantah syor supaya pusat pengajian tinggi tersebut dibuka 10 peratus kepada bukan Bumiputera, Perdana Menteri dan Menteri Besar Selangor hari ini mempertahankan pendirian mereka mengenai statusnya.

"Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak mempunyai kuasa untuk mencadangkan supaya kuota pelajar UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera," kata Abdullah
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan, UiTM sendiri yang mempunyai kuasa dan hak dalam menentukan dasar pengambilan pelajar ke institusi pengajian tinggi itu.

Abdullah berkata, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak mempunyai kuasa untuk mencadangkan supaya kuota pelajar UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera.

Ini bukan dia punya kuasa. Hal yang berkaitan dengan pengambilan (pelajar) adalah hal yang berkaitan dengan institusi pengajian yang berkenaan," kata beliau selepas merasmikan Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2008 di Serdang, Selangor.

Dalam pada itu, Khalid pula berkata, syor supaya UiTM dibuka 10 peratus kepada bukan Bumiputera dibuat dengan niat yang baik demi kepentingan semua pihak.

Kata Khalid, beliau memang sedar pihaknya tiada kuasa untuk menentukan kuota pengambilan penuntut bukan Bumiputera belajar di UiTM.

"Saya sedar UiTM sudahpun mengambil pelajar bukan Melayu dan kebanyakannya adalah dari luar negara, dengan menetapkan kuota, ia boleh dilakukan dengan sistematik manakala bukan Bumiputera pula akan jelas tentang peluang menyertai UiTM," kata Tan Sri Khalid Ibrahim
"Saya sedar UiTM sudahpun mengambil pelajar bukan Melayu dan kebanyakannya adalah dari luar negara," katanya selepas menghadiri sesi dialog belanjawan negeri di Subang Jaya hari ini.

Dengan menetapkan kuota, jelas beliau, ia boleh dilakukan dengan sistematik manakala bukan Bumiputera pula akan jelas tentang peluang menyertai UiTM.

"Saya tidak melihat apa-apa kekurangan jika membuka institut ini kepada semua dan saya juga tidak merasakan satu kesalahan bagi saya memberikan pandangan sedemikian," katanya lagi.

Sehubungan itu, kata Khalid, kerajaan negeri Selangor juga bersedia menemui wakil penuntut UiTM untuk menjelaskan pendirian tersebut.

"Kami mahu pelajar mengetahui pendirian kami dan kami menjemput mereka untuk taklimat (daripada kami).

"Kami juga bersedia ke UiTM dan memberikan taklimat di sana jika tiada halangan ke atas kami," tambah beliau.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor mencadangkan 10 peratus daripada jumlah semasa kuota pelajar di UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera serta pelajar asing.

Khalid berkata, cadangan itu akan dapat mempertingkatkan kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tersebut.

Menurut beliau, syor itu juga dianggapnya sebagai wajar dan tepat dengan usaha UiTM yang mahu melahirkan pelajar daripada golongan Melayu dan Bumiputera yang berdaya saing.

Beliau melahirkan pandangan itu ketika mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr. Halimah Ali dalam sebuah akhbar hari ini yang berpendapat UiTM perlu 'dibuka' kepada kaum lain jika ingin mewujudkan persaingan yang sihat.

Bagaimanapun, kata Khalid, cadangan yang dilontarkan ini perlu difikirkan sedalam-dalamnya daripada semua aspek agar tidak bercanggah dengan dasar penubuhan IPT itu dalam melahirkan generasi bumiputera yang berilmu dan berdaya saing.

Pagi tadi hampir 8,000 penuntut UiTM berarak ke Bangunan SUK Selangor di Shah Alam bagi membantah syor supaya pusat pengajian tinggi tersebut, berusia lebih lima dekad, dibuka kepada bukan Bumiputera.

Tinjauan mStar Online mendapati penuntut UiTM telah mula berkumpul sejak 7.30 pagi untuk bergerak secara konvoi - menaiki bas UiTM, kereta dan menunggang motosikal bagi melahirkan pendirian bantahan mereka.

Pada awalnya pihak penganjur menjangkakan kira-kira 2,000 orang sahaja akan menyertai perarakan tersebut.

Perarakan yang diberi nama "Perhimpunan UiTM Di Hatiku" telah menyerahkan memorandum membantah syor tersebut kepada wakil Menteri Besar Selangor.

Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM, Luqmannulhakim Mohamad Idris berkata, pihaknya telah menyerahkan memorandum kepada wakil Menteri Besar Selangor pukul 10 pagi.

"Kami mendesak agar Menteri Besar memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut (syor 10 peratus tempat di UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera)," katanya.

Tindakan susulan termasuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Perdana Menteri dan Canselor UiTM akan ditentukan selepas reaksi Khalid, kata beliau.

“Kita telah merancang pelan tindakan secara terpeinci. Susulan fasa kedua dan ketiga akan diteruskan termasuk memohon perkenan Tuanku Canselor (Tuanku Mizan Zainal Abidin) bertitah agar UiTM tidak diganggu,” katanya.

Luqmannulhakim berkata pergerakan bantahan hari ini bukanlah atas desakan oleh Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah atau mana-mana parti politik.

Tambah beliau agar isu pembukaan UiTM kepada bukan bumiputera tidak dipolitikkan oleh pihak-pihak tertentu untuk meraih simpati dan juga undi dalam pilihanraya kecil yang akan diadakan nanti.

“Kita melihat ini adalah taktik pihak tertentu menjelang pilihan raya kecil di Permatang Pauh nanti.

“Sekiranya tujuannya ialah untuk itu (politik), maka tolonglah hentikan kerana telah termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang ditubuhkan khas untuk Bumiputera,” katanya.

Diminta mengulas mengenai pendapat yang mengatakan percampuran pelajar Bumiputera dan bukan Bumiputera akan mewujudkan satu persaingan yang sihat, beliau tidak bersetuju dengan pendapat itu.

“Saya amat tidak bersetuju kerana telah terbukti seperti apa yang berlaku di universiti-universiti lain setiap kaum tertentu hanya akan bergaul dengan kaum mereka sendiri.

“Ini bukan persaingan yang sihat. Keadaan ini lebih bahaya jika wujudnya perasaan mementingkan kaum sendiri walaupun belajar dalam satu institusi,” katanya.

Tegas beliau walaupun UiTM terdiri daripada kaum Bumiputera sahaja, tetapi para pelajarnya telah dididik untuk menghormati agama, adat dan kepercayaan kaum lain.

Diminta mengulas mengenai pembukaan UiTM kepada pelajar antarabangsa, beliau berkata tindakan itu adalah bagi kepentingan jangka masa panjang.

“Kepentingan kita diperingkat pelajar sekarang ialah agar dapat mewujudkan jaringan hubungan dua hala dengan pelajar antarabangsa pada masa-masa akan datang,” katanya.

Dr. Ibrahim dijadual mengadakan sidang media di pejabatnya di Shah Alam pada pukul 2 petang ini.

Sementara itu, penuntut UiTM yang membanjiri perkarangan Bangunan SUK bersorak melaungkan kata-kata seperti "Selamatkan UiTM", "UiTM Untuk Bumiputera" serta "Hidup UiTM".

Mereka juga memegang sepanduk yang bertulis "Kami Pertahankan Hak Bumiputera", "Kami Bantah Buka UiTM Kepada Bukan Bumiputera" serta "UiTM Hak Bumiputera".

Pukul 9 malam tadi, wakil MPP UiTM telah mengadakan pertemuan dengan Ibrahim bagi memaklumkan tindakan mereka pagi ini.

Ketika dihubungi malam tadi, Luqmannulhakim berkata: "Kami komuniti pelajar UiTM membantah keras pandangan (membuka UiTM) sedemikian."

"Kami mendapati alasan bahawa tindakan mengkhaskan UiTM hanya kepada masyarakat Bumiputera menyebabkan pelajar Bumiputera kurang berinteraksi dan sebagainya adalah tidak benar," kata beliau.

Malah, pada pukul 9 malam tadi, wakil MPP UiTM telah mengadakan pertemuan dengan Naib Canselornya, Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah bagi memaklumkan tindakan mereka.

Kata Luqmannulhakim, pada pertemuan itu pengurusan tidak menghalang MPP untuk mengambil langkah sedemikian.

Malah, tindakan ini hanya disertai pelajar UiTM, bukannya pengurusan dan kakitangan.

"Kami difahamkan pengurusan UiTM akan mengeluarkan kenyataan kemudian," katanya.

Perarakan menyerahkan memorandum itu kepada kerajaan negeri merupakan langkah pertama, kata beliau.

"Selepas ini kami akan menyerahkan memorandum yang serupa kepada Perdana Menteri dan kemudian Yang di-Pertuan Agong yang juga Canselor UiTM. Ini akan dilakukan minggu depan," katanya.

Mengulas lanjut, kata Luqmannulhakim, pihaknya akan menghimpunkan penuntut-penuntut UiTM di kampus induk di Shah Alam awal pagi esok sebelum berarak ke Bangunan SUK.

"Sehingga malam ini (Isnin) kami sudah memperoleh tandatangan menyokong memorandum bantahan daripada lebih 5,000 pelajar dan ia mungkin akan mencecah 10,000 orang esok," katanya.

Kata Luqmannulhakim, pendirian kerajaan negeri Selangor dan Menteri Besar yang meminta 10 peratus diperuntukkan kepada penuntut bukan Bumiputera dan rakyat asing telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pelajar.

“Memorandum ini bertujuan meminta beliau (Menteri Besar Selangor) menarik balik kenyataannya kerana bertentangan dengan prinsip penubuhan UiTM sebagai sebuah institusi pengajian tinggi bagi melahirkan profesional di kalangan Bumiputera,” katanya.

-KLpos

2 comments:

Anonymous said...

Semua orang sengaja Kecoh pasal UiTM. MRSM dah lama buka kuota 10% utk bukan bumiputera... tak kecoh pon.

1. Isu menetapkan kuota 10 % untuk pelajar bukan bumiputera ke Pusat Pengajian Tinggi sudahpun diumumkan oleh kerajaan Barisan Nasional pada tahun 2002 yang pada ketika itu PM nya ialah Dr. Mahathir Mohamad. Pada ketika itu tak ada sebarang bantahan daripada pimpinan UMNO sebaliknya seorang demi seorang menyokong keputusan tersebut dengan pelbagai alasan.

2. Oh terlupa... yang cadang/cakap psl UITM ni bukan org UMNO. patutlah mereka MARAH. kalau UMNO y cakap, mesti dapat PUJIAN.. kan... kan... kan...

3. Jangan tengok pada siapa yang menyampaikan tapi tengoklah pada apa yang disampaikannya.

4. Kalau ada masa tu, cuba-cuba laa selidik dan baca pasal kuota JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam), PTPTN, SBP (Sekolah Berasrama Penuh).

Untuk rujukan korang:

Kuota bukan Melayu di MRSM naik.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2004&dt=0107&pub=utusan_malaysia&sec=muka%5Fhadapan&pg=mh_07.htm&arc=hive

Pelajar bukan Melayu elak kejutan.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2003&dt=0902&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_06.htm&arc=hive

MRSM - Kuota 10 peratus perlu publisiti lebih meluas.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2002&dt=1115&pub=utusan_malaysia&sec=pendidikan&pg=pe_01.htm&arc=hive

BISIK-BISIK -- AWANG SULUNG.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2002&dt=0617&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_02.htm&arc=hive

Persaingan terbuka, bukan lihat kaya miskin.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2002&dt=0613&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_07.htm&arc=hive

Menghapuskan Mentaliti tongkat.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2002&dt=0610&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_02.htm&arc=hive

Kuota 10% muktamad - Aziz -- Bukan bumiputera ke MRSM perancangan perkukuhkan integrasi kaum.
http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2002&dt=0606&pub=utusan_malaysia&sec=muka%5Fhadapan&pg=mh_01.htm&arc=hive

kacheek said...

Since when does God give special rights to a particular race? Since when does God command that Malays must be treated “specially” or that Malays are “superior” than others? As far as I am concerned, God calls for equality, fairness and justice.

Yet, these thousands of so-called ‘Muslims’ who are supposed to believe that Islam makes it mandatory for all Muslims to oppose injustice, inequality, discrimination, racism, persecution, transgressions and corruption have shown the exact opposite. Yep, these are the ‘Muslims’ who support discrimination, inequality, racism and injustice on this soil they call an Islamic country.

I don’t know about anyone else… but when someone says I received my scholarship just because I am a Malay and I have ’special’ privileges, it is an insult to me. Why shouldn’t I be? Was I born with half a brain of a Chinese? Was I born with an arm or leg less than an Indian? Was I born with only a quarter of IQ of a Eurasian/an American? Was I born with double the brains of an Indonesian/Bangladeshi?

These Malays want to be treated as ’special people’.. Now, do they really know who ’special people’ are? ‘Special people’ are those who are born with disabilities. Down syndromes, autistics, those born without hands/legs or some abdomens, blinds and mutes, retards, etc. are ’special people’ who require special treatment because they deserve it. It seems like these Malays believe that they are ’special people’…or at least to be liken to those from that category.

Anything to politicize things...